آخرین مطالب

مقالات فرهنگی

نمایش و درآمدزایی از کودک در فضای مجازی، به چه قیمتی؟

یک روانشناس حوزه کودک و نوجوان گفت: اخیرا یک موج جدید فرهنگی به وجود آمده است که بسیاری از خانواده‌ها دوربین به دست می‌گیرند و از ابتدای صبح تا پایان شب از فرزندانشان عکس و فیلم می‌گیرند؛ آن‌ها با این کار، ناخواسته در حال آسیب وارد کردن به کودک خود هستند.

از چه زمانی قهرمانیِ پدرها با پول گره خورد ؟

همیشه قرار نیست شخصیت قهرمان های درون کتابها و فیلم ها را با اندام ورزیده و عضلانی ،شمشیری به کمر یا مجهز به نیروهای ماوراءالطبیعه بشناسیم که با ضدقهرمان ها می جنگند و همیشه پیروز می شوند. گاهی...

با مصادره مفاخر ایران چه چیزی در انتظارمان است؟

نام «ابن سینا»، «مولانا» و «نظامی گنجوی» دست‌کم یک بار به گوش هر ایرانی خورده است؛ مفاخری از ایران‌زمین که نشان ایرانی بودن در تمام آثار آن‌ها هویداست. با این وجود کشورهای همسایه بارها تلاش کرده‌اند با تصاحب هویت این مشاهیر، نام خود را در کنار آن‌ها قرار دهند، اما پرسش این است ایران در حفظ و صیانت از هویت و جایگاه این مفاخر در جهان چقدر کوشا بوده است؟

هنرسفال نقش برجسته در خدمت تاریخ روایی دزفول

شهر دزفول از جمله شهرهای است که نقطه عطفی از تاریخ ایران را هویت بخشیده است. شهری که اولین دانشگاه علمی بشر با بارزترین علومی که تمام تاریخ انسان را تحت تاثیر قرار داده است، آغازگر دورانی بوده که به دنبال آن تاریخی رقم خورده است و در نتیجه، این شهر را با عناوینی چون شهر صنعتگران، شهر آجر، شهر آسیابهای آبی، شهر فناوری‌های کشاورزی، شهر قمشها و بسیاری موارد دیگر معروف کرده است.

زبان مادری

اختصاص اعتبار برای احداث موزه باستان‌شناسی مسجدسلیمان

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مسجدسلیمان گفت: در سفر رییس جمهور به این شهرستان اختصاص ۹ میلیارد تومان اعتبار برای ایجاد موزه باستان‌شناسی در مسجدسلیمان پیش‌بینی شده است.

کشف تازه در کاخ گلستان

باستان‌شناسان در کاخ گلستان، بنایی قدیمی‌تر از این مجموعه تاریخی، کشف کردند.

تالار وحدت میزبان نمایش موزیکال «لیزای بیچاره » از کشور روسیه

در آخرین روز واجرای جشنواره تأتر فجر « تالار وحدت» میزبان اجرای نمایش فاخر و موزیکال «لیزای بیچاره» از کشور «روسیه» به نویسندگی «نیکولای کارامزین» وکارگردانی «مارک روزوسکی» بود.

مروری بر کاوش‌ها و سرقت‌های تاریخی: آثار باستانی ایرانی را چطور دزدیدند؟

روند خروج آثار تاریخی ایرانی به دوره ۱۰۰ ساله پادشاهی قاجار و با قراردادهای کاوش در ایران همراه با اعطای امتیازهای ویژه به اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها باز می‌گردد. اولین کاوش‌های باستان شناسی دوره قاجار در زمان ناصرالدین شاه و توسط یک زوج فرانسوی در شوش انجام شد.

به مناسبت میلاد مسیح و کریسمس مسیحیان؛ حضرت مسیح در اناجیل چهارگانه چگونه متولد شد؟

با وجود اینکه تاریخ رسمی میلاد حضرت مسیح در تقویم میلادی ۲۵ دسامبر است اما تاریخ دقیق میلاد ایشان روشن نیست. در سده دوم میلادی ششم ژانویه‌ را روز تولد مسیح می‌دانستند، اما در سده چهارم، کلیسای کاتولیک رم، این تاریخ را ۲۵ دسامبر و غسل تعمید آن حضرت را ششم ژانویه اعلام‌ کرد.

هراس داوران جایزه جلال از اعلام اسامی برگزیده

داوران برای اینکه به آنها خرده گرفته نشود، کتاب را تا نزدیک قله پیش می‌برند و می‌گویند که این اثر تقدیری است؛ در این صورت هم اعصاب خودشان راحت‌ است و هم بعداً یقه‌گیری برای این نظر وجود ندارد.

وقتی هفته کتاب با وعده واگذاری کتابخانه ی معروف شهر گرامی داشته می شود

در آغاز هفته ی کتاب متولیان امر ،نهاد کتابخانه ها ،متصدیان مربوطه و ...در تکاپوی برنامه ریزی برای گرامیداشت این مناسبت و تدوین و اجرای ایده ها و‌ سیاستهایی هستند که هر چه بیشتر در توسعه ی فرهنگ مطالعه و عادت به کتابخوانی و.. موثر باشد

بزنگاه های تاریخی_ نقطه سر خط به قلم محمد رشیدپور

چند روز است در این فکر هستم که چیزی بنویسیم و مطلبی در خصوص این بحران بازگو کنم شاید برای جامعه ملتهب ایران سودمند باشد. یادمان نرفته است چقدر گفتیم نباید رسانه بازیچه سیاست یا صرفا روابط عمومی دولت و سازمان ها باشد. رسانه باید نماینده احزاب ویا نقاد مسائل اجتماعی و جامعه شناسی باشند.

یادداشت/خطر زن بودن

زن بودن گاهی خطرناک ترین وظیفه ی عالم  می شود.

کتاب «قدم عاشقی»نویسنده : استاد محمدرضا عابدینی با موضوع «حرکت کاروانی اربعین، امتداد عاشورا تا ظهور» Pdf

نویسنده درباره عنوان کتاب در مقدمه آورده است: مخاطبان این اثر همه عاشقان اهل بیت(ع) هستند که در عصر سردی روابط انسانی و ایمانی، عاشقانه و با گرمی محبت حسین(ع) قدم در وادی عشق گذاشته‌اند و به همین جهت نام کتاب «قدم عاشقی» گذاشته شده است.

ایستگاه ضرب المثل "کلاهش پس معرکه است " Pdf

هنگامی که شخصی در کاری شرکت می کند، اما ، با وجود تلاش و فعالیت ، وضعش طوری است که احتمال موفقیت پایین است ، اصطلاحاً می گویند: کلاهش پس معرکه است

بازماندگان عاشورا ، قسمت دوم پارسای مدینه ، مادر انقلابیون حسنی ✍مهری کیانوش راد

فاطمه دختر حسین بن علی و ام اسحاق، زیبایی را از پدر و مادر به ارث برده بود ، مادرش به قدری زیبا بود که زیبارویان دیگر در برابر اوزشت جلوه می کردند ، به همین دلیل ملقب به " جربا " شده بود‌ فاطمه با همسرش حسن مثنی ، پسرِعمویش، حسن بن حسن بن علی، در کربلا حضور داشت و شاهد شهادت همه ی عزیزانش بود .

آوانگاری ضرورتی اجتناب‌ناپذیر در حفظ میراث صداهای معنابخش

آوانگاری ضرورتی اجتناب‌ناپذیر در حفظ میراث صداهای معنابخش رسم‌الخط گویش‌های محلی چیزی جدا از نوشتار فارسی معیار نیست. آنچه ما را به‌زحمت می‌اندازد نوع نوشتار در ادای صحیح هجاهاست؛ چراکه در کش‌وقوس هوای خارج‌شده از حنجره و در بالا و پایین شدن‌های حرکات لب و دهان صداها شکل و ظاهری متفاوت به خود می‌گیرند. واقعیت این است که در گویش‌های محلی نوشتار به‌تنهایی نمی‌تواند ایفاگر ادای صحیح واژه‌ها و انتقال درست آن‌ها به مخاطبان باشد. به‌ کار بردن انواع علائم و نشانه‌ها در وقت اعراب‌گذاری اگرچه بر ظاهر واژه‌ها برای درست‌خوانی مفید است و تأثیر دارد

زندگی واقعی در این سو و آن سوی فضای مجازی

امروزه بخاطر امکانات ارتباط جمعی و نوع زندگی کنونی ، دوری از فضای مجازی امری اجتناب ناپذیر است و بعنوان یک سبک بر زندگی بشر تحمیل شده است و ما خواه ناخواه به دلایل مختلف اعم از کسب و کار، جستجوی مطالب و نیازهایمان، آگاهی یافتن از اخبار روزمره دنیا،آموزش و سرگرمی از شبکه های اجتماعی استفاده می‌کنیم.

خطاطی و کتابت نام مبارک امام علی علیه السلام در دزفول برگزار شد

گردهمایی هنرمندان انجمن خوشنویسان دزفول برای خطاطی و کتابت نام مبارک امام "علی" علیه السلام به مناسبت عید غدیر خم امروز ۲۷ تیرماه ۱۴۰۱ ساعت ۱۸ و ۳۰ دقیقه در بقعه شاه رکن الدین با حضور سیدباقر موسوی فخر نایب رییس شورای اسلامی شهر دزفول وجمعی از مسولین و هنرمندان برگزار شد.

کتابخانه های شهر و تپش ناکوک فرهنگ مطالعه و کتابخوانی

آیا کتابخانه های شهر، استاندارد هستند؟ و آیا هر کتاب جدیدی که وارد بازار شد براحتی به این کتابخانه ها وارد می شود؟اصلا در چه بازه زمانی این کتابخانه ها به روز می شوند؟ آیا نظارت و حمایت درستی از آنها می شود؟...

قلم، این ودیعه عشق

امروز، روز قلم است... روزی که به نامش قسم یاد شده. روزی که قلم در دست انسان تپید و زنده شد و در لابلای هیجان، احساس، افکار و تکاپوی انگشتان رشد کرد و به بلوغ رسید.

پادکست ادبی صبح ملت ویژه برزگداشت صائب تبریزی منتشرشد Pdf

در تقویم ما ایرانیان دَهُم تیرماه مصادف با بزرگداشت شاعر مشهور ایرانی ، صائب تبریزی است . به همین بهانه ، در برنامه ای دیگر از سری برنامه های برگی از دفتر هنرمندان و مشاهیر رادیو صبح ملت من پریسا کرمی و همکارم خانم ثنا صمصامی به معرفی اجمالی زندگینامه و آثار این شاعر پرآوازه خواهیم پرداخت .

آخرین مطالب

پاکستان: هیچ نظامی یا غیرنظامی ایرانی هدف قرار نگرفتند

رئیس‌جمهور در دیدار اقشار و منتخبین شهرستان فیروزکوه: دولت به دنبال اولویت‌بندی کمبودها و مشکلات و سپس حل آن‌هاست

پیام مهدی طارمی برای مردم فلسطین

امیرعبداللهیان: هیچ تعارفی با طرف‌های تروریستی در پاکستان و عراق نداریم

اقدام دولت برای حمایت از مستمری‌بگیران

بهره‌مندی هنرستانیها از یک ماه کسری خدمت «سربازی»

یارانه یک میلیونی برای کودکان دارای اختلال رشد 5 دهک اول/ارزیابی 3 ماهه وضعیت رشد کودکان

وزیر دفاع : روسیه باید موضوع تمامیت ارضی ایران را رعایت کند

پالایشگاه‌های چینی برای خرید نفت ارزان راه افتادند

بازار سرمایه و کنترل تورم و نقدینگی و رشد تولید به قلم دکتر جواد درواری

تدوین تله فیلم *خط قرمز*به تهیه کنندگی عباس جاهد در استان اردبیل به پایان رسید

توافق نهایی با هند برای توسعه بندر چابهار

گزارش شرکت مالک نفت‌کش توقیف‌شده آمریکایی از وضع سلامتی گروه کارکنان آن در ایران

در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه هند امیرعبداللهیان اعلام کرد: هشدار ایران به آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی

از سرگیری مرمت پل‌بند تاریخی لشکر شوشتر

امیرعبداللهیان: محاسبه رژیم اسراییل در مورد حماس غلط بود/ به نیروهای مقاومت دستور نمی‌دهیم

مرگ دانشمند ایرانی در یک حادثه

ثبت بالاترین مقدار تولید نفت ایران پس از تحریم‌ها

حذف یارانه تعدادی از یارانه بگیران در دی ماه/ ماجرا چیست؟

تراکتور به دور از حواشی به سمت موفقیت

مصرف سرانه نان در کشور سالی 170 کیلوگرم؛ نان ناسالم چه بلایی سر بدن می‌آورد؟

ویتامین‌ها از طریق مکمل‌ها تأمین نمی‌شوند

ابطال شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان از سوی دیوان عدالت اداری

ارتش آمریکا: 16 نقطه یمن را هدف قرار دادیم

آیا شما یک آدم سمّی هستید

واکاوی یک تراژدی / نابغه ای در لجنزار

آغاز جلسه دادگاه لاهه برای پرونده نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه

ارتش یک نفتکش آمریکایی را در دریای عمان توقیف کرد

همدان پایتخت گردشگری آسیا شد

مدیرعامل مرکز مبادله طلا و ارز خبر داد تخصیص اسکناس کشور مبدأ به مسافران تا عید نوروز