آخرین مطالب

بمناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای

صفای عاشقی در زورخانه فرهنگی - اجتماعی

صفای عاشقی در زورخانه

  بزرگنمایی:
هفده شوال به مناسبت پیروزی حضرت علی ( ع) بر عمربن عبدود و رفتار بزرگوارانه ای که حضرت علی ( ع ) نسبت به اهانت عمرو بن عبدود نشان دادند ، روز پهلوانی و ورزش زورخانه ای نامگذاری شده است . ورزش زورخانه ای یا ورزش باستانی ، مجموعه حرکاتی منسجم است که در محلی به نام زورخانه انجام می شود . این ورزش تاریخچه ای طولانی در ایران دارد و گروهی معتقدند ریشه این ورزش به پیش از اسلام برمی گردد. آنچه مسلم است ورزش باستانی ، پیشینه ای تاریخی دارد ، منشا این حرکات و آداب زورخانه چون به پیش از اسلام برمی گردد . بدیهی است دستیابی به مراجع قطعی پیش از اسلام و منشا آن را یافتن دیریاب است. هر چند برخی پژوهشگران با مطالعه و تحقیق پیرامون آیین پیش از اسلام و مقایسه هایی که انجام داده اند ، نظریاتی ارائه کرده اند.


یادداشت/
  🖊 فاطمه سادات اشرفی زاده

《  روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای مبارک باد 》

ز نیرو بود مرد را راستی            ز سستی کژی زاید و کاستی
هفده شوال به مناسبت پیروزی حضرت علی ( ع) بر عمربن عبدود  و  رفتار بزرگوارانه ای که حضرت علی ( ع ) نسبت به  اهانت  عمرو بن عبدود نشان دادند ، روز  پهلوانی و  ورزش زورخانه ای نامگذاری شده است . 
ورزش زورخانه ای یا ورزش باستانی ، مجموعه حرکاتی منسجم است که در محلی به نام زورخانه انجام می شود . این ورزش تاریخچه ای طولانی در ایران دارد  و گروهی معتقدند ریشه این ورزش به پیش از اسلام برمی گردد. 
 آنچه مسلم است ورزش باستانی ، پیشینه ای تاریخی دارد ، منشا  این حرکات و آداب زورخانه چون به پیش از اسلام برمی گردد . بدیهی است دستیابی به مراجع قطعی پیش از اسلام و منشا آن را یافتن  دیریاب است.  هر چند برخی پژوهشگران با مطالعه و تحقیق پیرامون آیین پیش از اسلام و مقایسه هایی که انجام داده اند ، نظریاتی ارائه کرده اند. 
یک نظریه ، ورزش زورخانه ای را به آیین مهر نسبت می دهد و شباهت هایی بین آیین مهر  و ورزش زورخانه ای  حتی  بین  ساختمان زورخانه ها  با معابد مهری تصور می کنند و احتمال می دهند که آنچه امروز به عنوان ورزش زورخانه ای داریم ، صورت تحول یافته آیین مهر است که بعد از اسلام  در طول تاریخ به این سبک پدیدار گشته است.  
کشتی گرفتن ، زنگ نواختن ، شیوه دست دادن پهلوانان ، و نظم سلسله مراتبی افراد در ورزش زورخانه ای ، شباهت زیادی به این مراتب در آیین مهری دارد. ( مهرداد بهار ، نقل به مضمون ) 
آنچه در این ورزش بیش از حرکات ورزشی ، مورد توجه است ، مرام جوانمردی و پهلوانی است که  به این ورزش اعتبار خاصی بخشیده است . 
ورزش زورخانه ای در مکانی به نام زورخانه انجام می شود. ساختمان زورخانه ، به سبک خاصی است . ارتفاع درِ ورودی کوتاه است به طوری که برای ورود به آن جا باید خم شویم . این ارتفاع به نوعی با کرنش و  فروتنی هنگام ورود ارتباط دارد  پس از ورود ، فضایی نسبتا وسیع  با سقف هایی بلند برابرمان ظاهر می شود .  
در وسط آن فضا ، گود زورخانه قرار دارد  که معمولا به صورت هشت گوش  و  پایین تر از سطح زمین است . پایین بودن 
گود نمادی از فروتنی را به نمایش می گذارد تا ورزشکاران پایین تر از دیگران قرار گیرند و احساس غرور نکنند. فضایی بالای گود ، سکویی به نام سَردَم  قرار دارد که مرشد آنجا می نشیند و زنگی روبروی سَردَم قرار گرفته است که در مواقع خاص ، مثل لحظه ورود پهلوانان بزرگ مرشد آن را به صدا درمی آورد. مرشد در سردم  روی صندلی می نشیند و اشعاری با مضامین اخلاقی و مدحی می خواند و همراه با آن ضرب می زند . بالای گود چند ردیف سکو  دور  گود  را  احاطه کرده اند که مخصوص نشستن تماشاچیان است . 
تجهیزات و حرکات ورزش زورخانه ای 
سنگ ، تخته شنو ، میل و کباده  بخشی از تجهیزات ورزش زورخانه هستند که هر کدام نمادی از یک مفهوم پهلوانی دارند.
سنگ نمادی از سپرهای جنگی است. شنو رفتن نمادی از مرگ و حیات مجدد انسان دارد. خوابیدن بر زمین نیز یادآور جنگهای گذشته است . در جنگهای قدیمی جنگاوران گوش خود را بر زمین می گذاشتند تا  صدای اسب دشمن را احساس کنند . واژه « شنو »  از شنیدن  گرفته شده است و خوابیدن بر زمین و تخته شنو رفتن هم به نوعی تداعی کارهای پهلوانان در میدان رزم است. 
میل ها که مخروطی و یا استوانه ای و از جنس چوب هستند. به تناسب سنین مختلف ، در ابعاد مختلف ساخته می شوند. 
اجرای ورزش های باستانی 
ورزشکاران در آغاز  با  لباسی خاص ، به گود   وارد می شوند  و  حرکات نرمشی را انجام می دهندتا گرم شوند. برای ورود به گود هیچ پله ای نیست و ورزشکاران با یک پرش به آن جا وارد می شوند . بدن های این ورزشکاران با ورزش های رزمی  به اندازه کافی ورزیده شده است که بتوانند با پرشی به گود وارد شوند و با جهشی از گود خارج گردند .
دایره منظم ورزشکاران به تدریج شکل می گیرد . حرکت دایره وار  ورزشکاران ،  به نرمی  آغاز می شود .  ترتیب  قرار گرفتن افراد در این دایره بر اساس سن و تجربه است . پیشکسوتان زیر سَردَم می ایستند و به ترتیب جوانان و بعد نوجوانان در این دایره جای می گیرند .
به تدریج حرکت این دایره شتاب بیشتری می گیرد  و صدای ضرب همراه  با  خواندن  اشعاری حماسی و مذهبی اوج می گیرد . ریتم حرکت از ریتم موسیقی الهام می گیرد. میاندار وسط گود زورخانه می ایستد و حرکاتش را  با ضرب تنطیم می کند . سایرین که دور تا دور گود ایستاده اند با حرکات میاندار ، حرکت خود را تنطیم می کنند . مرحله بعد ورزشکاران تخته شنو  را  از روی سکوی کنار زورخانه  به دست می گیرند و میاندار  حرکت شنو را  در وسط گود زورخانه آغاز می کند  ورزشکارانی که دور میاندار حلقه زده اند ، این حرکت را  همراه میاندار  انجام می دهند . 
 ورزش با میل ، حرکت عمومی تری است.  تمام ورزشکاران میل ها را  در دست می گیرند ، یکی از پیشکسوتان  به عنوان میاندار در مرکز گود می ایستد و میل ها را با ریتم خاصی حرکت می دهد  حرکات دیگر ورزشکاران نیز هماهنگ با میاندار انجام می شود . 
بعد از تنفس کوتاه  و حرکاتی هماهنگ ، مرحله بعد ، حرکت پا  آغاز می شود . حرکاتی سریع  و موزون  که با  نواختن ضرب ، هماهنگی کامل  دارد .
میاندار  با دقت و تسلط کامل حرکات پای  خود را با صدای ضرب و اشعار مرشد هماهنگ می کند . نظم این کار ، یادآور نظم موجود در دستگاه  موسیقی نیز است . همراهی  ورزشکاران  با میاندار نیز  چشمگیر است . در بین این حرکات ، بعضی از ورزشکاران  به ترتیب وسط گود ، حرکت چرخ زدن  را  هم  انجام می دهند . 
بعد از حرکات ورزشی ، پهلوانان ، دعای پایانی را رو به قبله و به صورت دسته جمعی می خوانند .
نظم و تشکیلات  زورخانه 
مرشد  رکن اصلی زورخانه است و فردی با تجربه و آشنا به آداب زورخانه  است که  سرمدار  و کهنه سوار  هم نامیده می شود مرشد در زورخانه  با نواختن ضرب  و  خواندن اشعار حماسی ، مذهبی یا ملی  به ورزشکاران نیرو  و انگیزه می بخشد .
مرشد در حین نواختن ضرب  به ورود افراد  نیز  توجه دارد و هر مهمانی که به زورخانه وارد می شد ، با احترام خوش آمد می گوید . توانایی مرشدان در  ضرب ، خواندن اشعار و گرمایی که برای حرارت دادن  به ضرب باید در کنار خود 
تحمل کنند ، کار آسانی نیست اما مرشد با قدرت تمام  و با شوری چشمگیر بر  ضرب می کوبند و اشعار را به سبکی 
حماسی می خواند.  میاندار کسی است که در انجام حرکات ورزشی تسلط کامل دارد و در انجام ورزش ها و نظارت همکاری دارد.   سامان دادن حرکات ورزشی و نظارت بر کار ورزشکاران توسط مرشد یا میاندار  انجام می شود. 
در  ورزش زورخانه ای سلسله مراتب رعایت می شود و تمامی حرکات  با اجازه از پیشکسوتان که به رخصت گرفتن معروف است ، انجام می گیرد . همچنین کسب مدارج  از نوخاستگی تا پیشکسوتی نیز  مستلزم گذراندن شرایط و مقدماتی است که افراد باید طی کنند . مراتب افراد در زورخانه ها ، به ترتیب عبارتند از : نوچه ، نوخاسته ، ساخته . پیشکسوت.
 همان طور که در آداب تصوف ، سالک برای رسیدن به کمال باید مراحلی را طی کند ، در ورزش باستانی نیز جوانی که می خواهد به مقام پهلوانی برسد ، باید مهارت هایی را کسب کند. 
جنبه های هنری زورخانه 
 ساختمان زورخانه از نظر معماری اهمیتی هنری دارد.  موسیقی که در زورخانه طنین انداز می شود ، از همراهی  ضرب و شعر خوانی مرشد  حاصل می شود، ابهتی ایجاد می کند و بر حرکات  هماهنگ ورزشکاران  تاثیر چشمگیری دارد . شروع  ورزش نیز  با  سرنوازی مرشد آغاز می شود که جلوه ای هنری به فضا  می بخشد 
در زورخانه هنرهای گوناگونی با هم آمیخته شده اند : معماری ، موسیقی ، شعر خوانی ، نرمش بدنی ، دعای مذهبی ، نظم و هارمونی در حرکات و در کنار این ها رعایت  سلسله مراتب و احترام به پیشکسوتان ، این جمع را به اخلاق نیکو نیز آراسته می کند.  زورخانه جایگاه پهلوانانی بی ادعا  است که مرامشان جوانمردی  و فروتنی است. پهلوانانی که نه تنها حرکات ورزشی آنها ، بلکه مرام و رفتارشان نیز قابل تحسین است.
 منابع : 
بهار ، مهرداد ،  جستاری چند در فرهنگ ایران 
 عناصری ، جابر ، مقاله گود مقدس زورخانه

تصویر بالا:گود زورخانه و پهلوانان دزفول


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

پاکستان: هیچ نظامی یا غیرنظامی ایرانی هدف قرار نگرفتند

رئیس‌جمهور در دیدار اقشار و منتخبین شهرستان فیروزکوه: دولت به دنبال اولویت‌بندی کمبودها و مشکلات و سپس حل آن‌هاست

پیام مهدی طارمی برای مردم فلسطین

امیرعبداللهیان: هیچ تعارفی با طرف‌های تروریستی در پاکستان و عراق نداریم

اقدام دولت برای حمایت از مستمری‌بگیران

بهره‌مندی هنرستانیها از یک ماه کسری خدمت «سربازی»

یارانه یک میلیونی برای کودکان دارای اختلال رشد 5 دهک اول/ارزیابی 3 ماهه وضعیت رشد کودکان

وزیر دفاع : روسیه باید موضوع تمامیت ارضی ایران را رعایت کند

پالایشگاه‌های چینی برای خرید نفت ارزان راه افتادند

بازار سرمایه و کنترل تورم و نقدینگی و رشد تولید به قلم دکتر جواد درواری

تدوین تله فیلم *خط قرمز*به تهیه کنندگی عباس جاهد در استان اردبیل به پایان رسید

توافق نهایی با هند برای توسعه بندر چابهار

گزارش شرکت مالک نفت‌کش توقیف‌شده آمریکایی از وضع سلامتی گروه کارکنان آن در ایران

در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه هند امیرعبداللهیان اعلام کرد: هشدار ایران به آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی

از سرگیری مرمت پل‌بند تاریخی لشکر شوشتر

امیرعبداللهیان: محاسبه رژیم اسراییل در مورد حماس غلط بود/ به نیروهای مقاومت دستور نمی‌دهیم

مرگ دانشمند ایرانی در یک حادثه

ثبت بالاترین مقدار تولید نفت ایران پس از تحریم‌ها

حذف یارانه تعدادی از یارانه بگیران در دی ماه/ ماجرا چیست؟

تراکتور به دور از حواشی به سمت موفقیت

مصرف سرانه نان در کشور سالی 170 کیلوگرم؛ نان ناسالم چه بلایی سر بدن می‌آورد؟

ویتامین‌ها از طریق مکمل‌ها تأمین نمی‌شوند

ابطال شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان از سوی دیوان عدالت اداری

ارتش آمریکا: 16 نقطه یمن را هدف قرار دادیم

آیا شما یک آدم سمّی هستید

واکاوی یک تراژدی / نابغه ای در لجنزار

آغاز جلسه دادگاه لاهه برای پرونده نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه

ارتش یک نفتکش آمریکایی را در دریای عمان توقیف کرد

همدان پایتخت گردشگری آسیا شد

مدیرعامل مرکز مبادله طلا و ارز خبر داد تخصیص اسکناس کشور مبدأ به مسافران تا عید نوروز

طرح آمریکا برای منطقه «بعد از جنگ غزه» با همکاری عربستان

فرصت 2 ماهه بانک مرکزی برای کاهش رشد پایه پولی و نقدینگی

اولین نشست کمیته فلسطین APA رئیس پارلمان کشورهای عربی: ساکنان در برابر جنایات رژیم صهیونیستی شریک جرم هستند

استارت پروژه «نبیل باهویی ٢» با حضور برانکو

وزیر کشور: انفجار تروریستی در کرمان خارج از رینگ حفاظتی مراسم بود

ادغام تعرفه رای دو انتخابات 1402

211 شیء تاریخی ایران در چین

طرح جامع مدیریت دریاچه نمک به تصویب رسید مخبر: دولت با جدیت به دنبال حل مشکلات حمل و نقل عمومی است

رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از مردم قم: دشمن سیاست «بیرون کشاندن مردم ایران از صحنه» را پیگیری می‌کند

تعلیق از خدمت 4 کارمند شهرداری دزفول

آخرین وضعیت ثبت‌نام در کاروان‌های حج

استفاده از معلم آقا در دبیرستان‌های دخترانه؛ نیازمند مجوز/ تعیین تکلیف مدیران زن مدارس پسرانه

ماجرای ارسال پیامک برای متقاضیان شیرخشک

دبیر هیات بادبانی استان هرمزگان: گسترش گردشگری ورزش‌های دریایی در هرمزگان یک ضرورت است

آغاز دور جدید گرانفروشی بلیت هواپیما؛ بلیت هواپیما به نرخ مصوب نیست

قوه قضاییه: حکم بخش دوم پرونده هواپیمای اوکراینی صادر شد/ متهم ردیف اول بازداشت است

کشف شیشه و هیروئین از یک خودروی سواری در هندیجان

بارورسازی ابر‌ها برای کشوری وسیع همچون ایران اجرایی و عملی نیست

کنعانی: مسئله دریای سرخ معلول است؛ علت نیست/ تدوین سند همکاری با روسیه در گام‌های نهایی است

اختلاف نظر درباره بدهی 100 میلیارد دلاری