آخرین مطالب

دست های پشت پرده تصادفات

دست های پشت پرده تصادفات اقتصادی - اجتماعی

دست های پشت پرده تصادفات

  بزرگنمایی:
امسال هم ۷۴۶ هموطن را در تصادفات جاده ای نوروز از دست دادیم؛ رئیس پلیس راهور و نمایندگان مجلس، پایین بودن کیفیت خودروهای داخلی را عامل موثر در این فاجعه می دانند و دادستان کل کشور هم معتقد است دست های پشت پرده مانع ارتقای صنعت خودروسازی شده است.

دست های پشت پرده تصادفات
   

امسال هم 746 هموطن را در تصادفات جاده ای نوروز از دست دادیم؛ رئیس پلیس راهور و نمایندگان مجلس، پایین بودن کیفیت خودروهای داخلی را عامل موثر در این فاجعه می دانند و دادستان کل کشور هم معتقد است دست های پشت پرده مانع ارتقای صنعت خودروسازی شده است.

خودروی ولوو با سرعتی، که قطعا بیشتر از 100 کیلومتر در ساعت است، به دیوار مقابلش می‌کوبد. کاپوت خودرو جمع و گلگیر هم از جا کنده می‌شود؛ اما ستون‌های خودرو و کیسه هوا آن‌قدر مقاوم و مستحکم است که سلامت راننده را تضمین کند.  البته این همه ماجرا نیست و حتی با چپ‌کردن خودرو و سه بار برخورد سقف با کف زمین هم، خودرو سالم می‌ماند ... .

این‌ها روایت صحنه‌هایی از ویدئوی «تست‌های تصادف ترسناک خودروهای ولوو» است که طی دو روز گذشته به یکی از پربازدیدهای فضای مجازی تبدیل شد؛ ویدئویی که در کنار خبرهای تلخ این روزها از آمار فوتی‌ها و مجروحان تصادفات نوروزی، این سوال را ایجاد می‌کند که «چرا سهم ما از صنعت خودرو، ماشین‌هایی است که بی‌کیفیتی آن‌ها تاثیری مستقیم در تلفات تصادفات و مرگ سالانه 17 هزار نفر دارد؟»

746 نفر را در تصادفات نوروز از دست دادیم
آن طور که سردار «تیمور حسینی»، جانشین پلیس راهور اعلام کرده است، فقط در همین تعطیلات نوروزی امسال (از 26 اسفند تا 14 فروردین)، 746 نفر از هموطنانمان در سر صحنه تصادفات جان باختند و صدها نفر نیز مجروح شدند؛ این یعنی بی‌سرپرست شدن صدها خانواده، داغدارشدن هزاران مادر در مرگ کودک، معلولیت مادام‌العمر برای صدها نفر و ... .
نقش پررنگ کیفیت پایین خودروهای داخلی
در کنار بی‌توجهی به قوانین و مشکلات جاده‌ها، نمی‌شود نقش مهم کیفیت پایین خودروها در بالا بودن آمار تلفات جاده‌ای را نادیده گرفت. سردار کمال هادیانفر رئیس پلیس راهور ناجا هم در گفت‌وگو با همشهری بر این موضوع تاکید کرده و گفته است: «راننده‌ای که پشت ماشین می‌نشیند باید ایمن رانندگی کند، اما گاهی ممکن است به هر دلیلی خطا و غفلت کند؛ در این حالت تنها چیزی که باید از راننده و سرنشینان محافظت کند، خودرو است؛ یعنی باید ستون‌ها، استحکامات و پلتفرمی که در این وسیله به‌کار برده شده، به‌گونه‌ای عمل کند که جان‌پناهی برای سرنشینان باشد اما در خودروهای داخلی، خودِ خودرو عامل شدت تخریب یا جراحات است».

سردار هادیانفر: خودروهای ما یورو 2 هم نیستند
سردار هادیانفر  که در سال گذشته هم تمام‌قد در مقابل خودروسازان ایستاد، به نکات مهم دیگری هم اشاره کرده است:
* پلیس 11سال تصادفات کشور را تحلیل کرده است و بر اساس همین تحلیل و فراوانی خودروها ایستادگی کردیم تا به عنوان مثال تولید خودرویی مانند پراید متوقف شود.
* به اعتقاد من خودروهای ما یورو2 هم نیستند.
* ترمز برای کنترل خودرو در مواقع خطر است، اما در خودروهای داخلی وقتی راننده ترمز می‌کند، خط ترمز چندین متر کشیده می‌شود و در این حالت دیگر خودرو در اختیار راننده نیست.
* در خودروهای داخلی بارها دیده‌ام که ترمز ABS یا کیسه هوا، درست عمل نمی‌کند.

باید ستاد ویژه تشکیل شود
حالا علاوه بر پلیس راهور، نمایندگان مجلس هم به شدت معترض پایین بودن کیفیت خودروها هستند و نمونه‌اش توئیت چند روز قبل جلال رشیدی کوچی عضو کمیسیون امور داخلی کشور که نوشته: «نقش خودروهای بی‌کیفیت با ایمنی پایین در آمار بالای جان‌باختگان تصادفات جاده‌ای پررنگ بوده و برای حل این بحران باید ستاد ویژه‌ای تشکیل شود.»

خودروهای داخلی از ایمنی لازم در تصادفات برخوردار نیستند
غلامرضا شریعتی عضو کمیسیون عمران هم دراین‌باره به ایسنا گفته است: «در وهله اول یقینا کیفیت پایین خودروهای داخلی، که از ایمنی لازم در تصادفات برخوردار نیستند، از عوامل بالا رفتن تلفات در تصادفات جاده‌ای است».

دادستان کل: در صنعت خودروسازی دست‌های پشت پرده وجود دارد
دیروز هم دادستان کل کشور به این موضوع ورود کرد و گفت: در صنعت خودروسازی کشور، دست‌های پشت پرده‌ای وجود دارد که مانع ارتقای وضعیت خودروسازی کشور می‌شود. آن‌طور که خبرگزاری قوه قضاییه منتشر کرده، حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری تصریح کرد: دستگاه قضایی بر اساس وظیفه و در راستای صیانت از حقوق عامه، به این موضوع توجه داشته و اقدامات خود را دنبال خواهیم کرد.

دلگرمی وزیر به خودروسازان!
در میان این مطالبات، وزیر صمت هم روز 13 فروردین بازدیدی دوباره از  ایران‌خودرو و سایپا داشت و مایه دلگرمی آن‌ها شد! البته سیدرضا فاطمی‌امین بر نظارت بر فرایندهای کیفی محصولات خودروسازان هم تاکید کرد و گفت: «با کاهش مدت زمان پرداخت به قطعه‌سازان، امکان مطالبه کیفیت توسط خودروساز به راحتی فراهم خواهد بود».
 
دبیر کمیسیون صنایع در گفت و گو با خراسان مطرح کرد: مافیا و دست های پشت پرده اجازه رقابتی شدن صنعت خودرو  را  نمی دهد.
  
«فرهاد طهماسبی»، دبیر کمیسیون صنایع و معادن مجلس، به خراسان می‌گوید: یکی از فاکتورهای مهم در ارتقای کیفیت خودروهای داخلی، رقابتی شدن بازار است؛ اما متاسفانه وجود مافیا و دست‌های پشت پرده اجازه اجرای آن را نمی‌دهد. طهماسبی می‌افزاید: وظیفه اصلی بررسی کیفیت محصولات خودروسازان برعهده وزارت صمت است و مجلس فقط وظیفه نظارتی دارد؛ اما با توجه به وضعیت موجود، کمیسیون صنایع اقدامات و پیگیری‌های خود در این موضوع را تقویت کرد.



نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

پاکستان: هیچ نظامی یا غیرنظامی ایرانی هدف قرار نگرفتند

رئیس‌جمهور در دیدار اقشار و منتخبین شهرستان فیروزکوه: دولت به دنبال اولویت‌بندی کمبودها و مشکلات و سپس حل آن‌هاست

پیام مهدی طارمی برای مردم فلسطین

امیرعبداللهیان: هیچ تعارفی با طرف‌های تروریستی در پاکستان و عراق نداریم

اقدام دولت برای حمایت از مستمری‌بگیران

بهره‌مندی هنرستانیها از یک ماه کسری خدمت «سربازی»

یارانه یک میلیونی برای کودکان دارای اختلال رشد 5 دهک اول/ارزیابی 3 ماهه وضعیت رشد کودکان

وزیر دفاع : روسیه باید موضوع تمامیت ارضی ایران را رعایت کند

پالایشگاه‌های چینی برای خرید نفت ارزان راه افتادند

بازار سرمایه و کنترل تورم و نقدینگی و رشد تولید به قلم دکتر جواد درواری

تدوین تله فیلم *خط قرمز*به تهیه کنندگی عباس جاهد در استان اردبیل به پایان رسید

توافق نهایی با هند برای توسعه بندر چابهار

گزارش شرکت مالک نفت‌کش توقیف‌شده آمریکایی از وضع سلامتی گروه کارکنان آن در ایران

در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه هند امیرعبداللهیان اعلام کرد: هشدار ایران به آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی

از سرگیری مرمت پل‌بند تاریخی لشکر شوشتر

امیرعبداللهیان: محاسبه رژیم اسراییل در مورد حماس غلط بود/ به نیروهای مقاومت دستور نمی‌دهیم

مرگ دانشمند ایرانی در یک حادثه

ثبت بالاترین مقدار تولید نفت ایران پس از تحریم‌ها

حذف یارانه تعدادی از یارانه بگیران در دی ماه/ ماجرا چیست؟

تراکتور به دور از حواشی به سمت موفقیت

مصرف سرانه نان در کشور سالی 170 کیلوگرم؛ نان ناسالم چه بلایی سر بدن می‌آورد؟

ویتامین‌ها از طریق مکمل‌ها تأمین نمی‌شوند

ابطال شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان از سوی دیوان عدالت اداری

ارتش آمریکا: 16 نقطه یمن را هدف قرار دادیم

آیا شما یک آدم سمّی هستید

واکاوی یک تراژدی / نابغه ای در لجنزار

آغاز جلسه دادگاه لاهه برای پرونده نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه

ارتش یک نفتکش آمریکایی را در دریای عمان توقیف کرد

همدان پایتخت گردشگری آسیا شد

مدیرعامل مرکز مبادله طلا و ارز خبر داد تخصیص اسکناس کشور مبدأ به مسافران تا عید نوروز

طرح آمریکا برای منطقه «بعد از جنگ غزه» با همکاری عربستان

فرصت 2 ماهه بانک مرکزی برای کاهش رشد پایه پولی و نقدینگی

اولین نشست کمیته فلسطین APA رئیس پارلمان کشورهای عربی: ساکنان در برابر جنایات رژیم صهیونیستی شریک جرم هستند

استارت پروژه «نبیل باهویی ٢» با حضور برانکو

وزیر کشور: انفجار تروریستی در کرمان خارج از رینگ حفاظتی مراسم بود

ادغام تعرفه رای دو انتخابات 1402

211 شیء تاریخی ایران در چین

طرح جامع مدیریت دریاچه نمک به تصویب رسید مخبر: دولت با جدیت به دنبال حل مشکلات حمل و نقل عمومی است

رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از مردم قم: دشمن سیاست «بیرون کشاندن مردم ایران از صحنه» را پیگیری می‌کند

تعلیق از خدمت 4 کارمند شهرداری دزفول

آخرین وضعیت ثبت‌نام در کاروان‌های حج

استفاده از معلم آقا در دبیرستان‌های دخترانه؛ نیازمند مجوز/ تعیین تکلیف مدیران زن مدارس پسرانه

ماجرای ارسال پیامک برای متقاضیان شیرخشک

دبیر هیات بادبانی استان هرمزگان: گسترش گردشگری ورزش‌های دریایی در هرمزگان یک ضرورت است

آغاز دور جدید گرانفروشی بلیت هواپیما؛ بلیت هواپیما به نرخ مصوب نیست

قوه قضاییه: حکم بخش دوم پرونده هواپیمای اوکراینی صادر شد/ متهم ردیف اول بازداشت است

کشف شیشه و هیروئین از یک خودروی سواری در هندیجان

بارورسازی ابر‌ها برای کشوری وسیع همچون ایران اجرایی و عملی نیست

کنعانی: مسئله دریای سرخ معلول است؛ علت نیست/ تدوین سند همکاری با روسیه در گام‌های نهایی است

اختلاف نظر درباره بدهی 100 میلیارد دلاری