بزرگنمایی:
یادداشتی تحت عنوان سواد داده ای سازمانی و فرهنگ سازمانی مبتنی بر داده به قلم فرزاد رمضانی راد، پژوهشگر حوزه فناوری اطلاعات در کسب و کار و دارای دکترای تخصصی مدیریت دولتی
به گزارش صبح ملت نیوز، فرزاد رمضانی راد پژوهشگر حوزه فناوری اطلاعات در کسب و کار و دارای دکتری تخصصی مدیریت دولتی یادداشتی با عنوان سواد داده ای سازمانی و فرهنگ سازمانی مبتنی بر داده را به رشته تحریر در آورده است.
مقدمه
سازمان های داده محور با استراتژی مبتنی بر داده ایجاد پیشرفت و ترقی را امکان پذیر نموده اند. این سازمان ها برای رشد پایدار در چشم انداز مدرن، بسیار اهمیت دارد. امروز در اغلب سازمان ها داده ها به صورت جزیره ای و در داخل سازمان ذخیره می شوند. این در حالی است که اشتراک گذاری داده با شرکت های خارجی و رقبا در حال افزایش است، اما هنوز امری غیر معمول تلقی شده و اغالب محدود هستند. ارتقا ء سواد داده در میان کارکنان و مدیران برای ایحاد ارزش آفرینی و طراحی یک مدل اقتصادی جهت شناسایی خودکار سود و زیان و برقراری ارتباط بین داده ها و هزینه بسیار ضروری به نظر می رسد .
تا چند سال آتی ، فرهنگ سازمانی مبتنی برداده ، موجب بهبود مستمر عملکرد و ایجاد تجربیات متمایز برای مشتریان و کارکنان و امکان رشد برنامه های پیچیده و جدید را فراهم می کند . کارکنان در سازمان مخنارند تا بر حوزه های انسان محور بیشتری مانند نوآوری، تعامل و ارتباطات تمرکز کنند.
بازاندیشی و باز مهندسی گردش کارها، تجربه مشتری و ابزار های اهرم سازی داده و ارتقاء توانمند سازی نیروی انسانی در استفاده از داده ها و هوش مصنوعی و همچنین تببین دیدگاه برای یک سازمان داده محور امری اجتناب ناپذیر می باشد .تعاملات یکپارچه بین مردم و ماشین ها خواهد بود، کارکنان در سازمان ها از داده ها برای بهینه سازی همه جنبه های فعالیت خود استفاده خواهند کرد.شرکت های داده محور بطور فعال در اقتصاد داده و فعالیت هایی که یکپارچه سازی داده ها برای ایجاد بینش ارزشند تر برای همه اعضا تسهیل می کند، شرکت می کنند.
تقربیاً تمام جنبه های کار در ویژگی های ذیل که می توان شرکت های جدید داده محور ، از داده ها برای هر تصمیم گیری مدیران در کسب و کار استفاده کنند به شرح ذیل عبارتند از :
- امنیت داده ها و تاب آوری
- معماری نوین و ابزارهای مدیریت فناوری
- اکوسیستم داده هنجار
- ایجاد ارزش آفرینی
- داده ها در هر تصمیم گیری، تعامل و فرابند های داده محور
- داده ها در زمان واقعی
- داده های انعطاف پذیر و آماده
- مدل عملیاتی داده و تحقق مفهوم داده به عنوان یک محصول
جمع بندی
سازمان های داده محور نسلی از سازمان های عصردیجیتال است که تمام ارکان سازمانی شامل ارکان حکمرانی و ارکان مدیریتی، بر مبنای حداکثر استفاده از دارایی های داده ای فعالیت می کنند. سازمان ها با تجهیز زیر ساخت پلتفرم داده ها، تشکیل تیم تحلیل داده وتوانمند سازی نیروی انسانی به تکنیک ها و ابرار های تحلیل داده ، مسیر باز آفرینی داده محور را به سرعت خواهند پیمود .
در همین راستا به منظور ارتقا ء سواد داده نیاز مند : پیاده سازی تغییرات مورد نیاز در فرهنگ سازمانی و فناوری های مورد استفاده با هدف ارتقاء و به روز رسانی معماری داده ها ، درک منابع داده ای و انواع داده های در اختیار ، شناسایی استعداد های برتر داده با محوریت نو آوری ، تقویت استفاده اخلاقی از داد ها ، استفاده از مدل های شناخته شده داده ، و ارتقاء آگاهی مشتریان و مصرف کنندگان در خصوص حقوق دیجیتال و مشارکت فعال آنها در این حوزه می باشد .