آخرین مطالب

اقامتگاههای سنتی یکی از پایه های شکوفایی صنعت گردشگری

نقش سرمایه گذاری بخش خصوصی در رونق گردشگری (قسمت دوم ) فرهنگی - اقتصادی - اجتماعی

نقش سرمایه گذاری بخش خصوصی در رونق گردشگری (قسمت دوم )

  بزرگنمایی:
پیشرفت های علمی و تکنولوژی اگرچه برای بشر رفاه و آسایش بدنبال داشته،اما با وجود این،زندگی های ماشینی ، سفرهای متعدد با بهترین امکانات رفاهی ،اقامت در هتل های پنج ستاره ،سفرهای دریایی با کشتی های مجلل و..هیچ کدام نتوانسته برای بشر آن آرامش روحی و انبساط خاطر را مهیا سازد. انسان ها گاه دوست دارند از همه ی این مظاهر پیشرفته خود را رها ساخته و به سادگی و بی آلایشی قدیم بر گردند ، این روزها مردم به دنبال خود گمشده ی خویش هستند و آنرا در زندگی ساده و بی ریای گذشتگان جستجو می کنند .

 مصاحبه/ 

قسمت دوم / گفتگو با سرمایه گذار پروژه خانه تاریخی صنیعی در دزفول

پیشرفت های علمی و تکنولوژی اگرچه برای بشر رفاه و آسایش بدنبال داشته،اما با وجود این،زندگی های ماشینی ، سفرهای متعدد با بهترین امکانات رفاهی ،اقامت در هتل های پنج ستاره ،سفرهای دریایی با کشتی های مجلل و..هیچ کدام نتوانسته برای بشر آن آرامش روحی و انبساط خاطر را مهیا سازد. انسان ها گاه دوست دارند از همه ی این مظاهر پیشرفته خود را رها ساخته و به سادگی و بی آلایشی قدیم بر گردند ، این روزها مردم به دنبال خود گمشده ی خویش هستند و آنرا در زندگی ساده و بی ریای گذشتگان جستجو می کنند .

همان خانه های ساده و بی ریا ، با امکاناتی ساده و طبیعی، زیراندازهای حصیری ،نمدی ،همان کاسه و بشقابهای سفالین سبز و آبی و کوزه های آب با خنکایی که طبیعی است ...

بدین منظور انسان امروزی برای رفع خستگی ،تمدید اعصاب ،کسب لذت ،کنجکاوی ،تفریح و شادی   در پی ایجاد فضاهای قدیمی و ساختاری بومی و زندگی به سبک و سیاق گذشته است تا آرامش از دست رفته ی خود را تا حدود زیادی بدست آورد .

بوم گردی یا اکوتوریسم همان موضوعی است که امروزه برای رسیدن به این امربه یاری انسان ها آمده است.

 « بوم گردی یا اکوتوریسم به عنوان یکی از شاخه های صنعت گردشگری تقریباً 27 درصد سفرهای بین المللی را در بر می گیرد و چنانچه به صورت مناسب مدیریت شود، می تواند به اشتغال محلی، فرصت های توسعه ی بومی و حفظ محیط طبیعی منجر گردد.بهره گیری از این قابلیت های ارزشمند و متنوع در صنعت گردشگری به مثابه منابع اقتصادی اهمیت دارند. » (1)

«  اقامتگاه‌های بوم‌گردی حدود یک دهه است در ایران پا گرفته‌اند، خانه‌های قدیمی ایرانی که بیشتر توسط صاحبانشان مرمت‌شده‌اند و صاحب‌خانه با خوراک و نوشیدنی‌های محلی از مهمانان پذیرایی می‌کند و در شب‌نشینی‌ها، موسیقی و آیین‌های سنتی را به اجرا می‌گذارد و گشت‌های بومی راه می‌اندازد. خانه‌هایی که معماری، فرهنگ، گویش و پوشش بومی را به زندگی امروزی ایران پیوند داده‌اند و علاوه بر آن نه تنها میراث تاریخی را حفظ می‌کنند بلکه کمکی نیز به صنعت گردشگری و رونق اقتصادی می‌کنند.از همین رو است که بوم گردی امروزه در صدر گردشگری در دنیا قرار گرفته است.

بوم گردی به معنای زندگی چند روزه گردشگران در اقامتگاه‌هایی شبیه به خانه بومیان، خوردن از غذاهای محلی و درک فرهنگ، تاریخ و طبیعت بومی آن منطقه است.

«اقامتگاه بوم گردی» مکان‌هایی که شامل خانه‌ها، عمارت‌ها، کاروانسراها و هر مکانی که بتوان شب را در آن بیتوته کرد است. مکان‌هایی که با تغییر کاربری و مهیا کردن زیرساخت‌های اولیه رفاهی بتوان از گردشگران پذیرایی کرد و در قبال این پذیرایی از آنها پول دریافت کرد، همان چیزی که می‌تواند به اقتصاد محلی نیز کمک کند و حتی در پاره‌ای موارد از مکان‌های تاریخی که سال‌ها نیاز به مرمت و حفاظت داشته به این شیوه مراقبت کرد.

ایران یکی از کشورهایی است که پتانسیل خوبی برای ایجاد اقامتگاه‌های بوم گرد ی دارد و تا کنون نزدیک به 700 اقامتگاه بوم گردی در ایران برپا شده است. » (2)

پایگاه خبری صبح ملت در ادامه ی رسالت خود در ارتقای جایگاه فرهنگی و ارزشی دزفول و معرفی جایگاه ارزشمند این شهر و آگاهی به ضرورت توسعه ی صنعت گردشگری که سبب رونق اقتصادی و ایجاد توسعه  پایدار، رفع معضل بیکاری ، حفظ سرمایه های طبیعی و تاریخی و جلوگیری ازگزند و آسیب به مواریث تاریخی و باستانی در این شهر خواهد بود. مصاحبه ای ترتیب داده است با یک تن از صاحبان خانه های تاریخی و یک تن از سرمایه گذارانی که به منظور رونق صنعت گردشگری دزفول به این میدان پا گذاشته و مدتی است که در این زمینه در حال فعالیت هستند .

.......................

در گزارش قبل  قسمت اول این  مصاحبه که با مالک خانه ی تاریخی صنیعی صورت گرفته بود درج گردید  :  http://www.sobhemellatnews.ir/fa/News/92818/  و اکنون در ادامه  مصاحبه صبح ملت  با سرمایه گذار پروژه خانه صنیعی ارائه می گردد.

رضا باقری 28 ساله ،کارشناس ارشد مدیریت گردشگری گرایش برنامه ریزی و توسعه، سه سالی است که به منظور تاسیس اقامتگاه سنتی در خانه تاریخی صنیعی در دزفول حضوری پرتلاش و پر تکاپو دارند، هنگام روبرو شدن با آقای باقری ایشان را جوان تر از حد انتظار خود دیدم. این که جوانی با این سن و سال ، حرکتی را آغاز کرده که در شهر دزفول به مانند بسیاری دیگراز شهرها هنوز با موانع بسیاری در مسیر روبروست ،  نویدی خوب و حاکی از همت و علاقه ی ایشان نسبت به مقوله ی صنعت گردشگری است.

 ورود ایشان در پروژه ای که ارتباط مستقیم و تنگاتنگ با رشته ی تحصیلیش دارد را باید به فال نیک گرفت و حاکی از آن دانست که این حرکت صرفا به دلیل وجود توانایی سرمایه گذاری نبوده بلکه نقش تحصیلات و تخصص در اینجا خوشبختانه مد نظر و به گفته ی خود ایشان از دلایل اصلی ورود به این مقوله بوده است .

از باقری که در حال حاضر اولین فعالیت خود را در صنعت گردشگری با سرمایه گذاری در یکی از خانه های تاریخی دز فول واقع در بافت قدیمی این شهر آغاز کرده است می پرسم :

صبح ملت /  تاثیرات مثبت توسعه گردشگری را برای این صنعت چگونه ارزیابی می نمایید ؟

 باقری:  توسعه گردشگری ابعاد وسیعی را در بر دارد که منجر به توسعه پایدار در حوزه های مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی،  زیست محیطی ، مذهبی ،درمانی،  و... شده و در یک منطقه ، یک شهر، یک استان  و یک کشور تاثیرات مثبت و چشمگیر بسیاری را در بر می گیرد.از طرفی کشور ما پتانسیل بالایی در زمینه توسعه گردشگری دارد ،که متاسفانه تاکنون در این مورد درست عمل نشده است .از لحاظ دارا بودن منابع گردشگری دردنیا اگرحرف  اول را نزنیم ولی خاطرم نیست آماری داشته باشیم که منابع گردشگری ایران از این لحاظ جز ده رتبه اول دنیا نبوده باشد، اما ازنظر میزان جذب گردشگر جزءکشور های آخر هستیم. دلایلش به عوامل متعددی برمی گردد، که اصلی ترین آن دلایل عدم توجه به توسعه گردشگری و درک نکردن مزایای آن در کشور است.  درکشور ما از لحاظ گردشگری تاریخی در اکثر موارد آن طور که باید و شاید کار نشده است.این بود که جدا از علایق شخصی دوست داشتم  نقش کوچکی را در توسعه شهر و یک محله حتی کوچک داشته باشم وتا جایی که در توانم است تاثیرات مثبت گردشگری را نشان بدهم و در این زمان که وضعیت مشیتی مردم مناسب نیست بتوانم موثر باشم. چون یکی از تاثیرات مهم گردشگری رشد اقتصادی است که توزیع مستقیم درآمد به اقشار مختلف جامعه را سهل و آسان می کند .

 صبح ملت / ضرورت حضور بخش خصوصی در رونق صنعت گردشگری را چگونه ارزیابی می کنید ؟

باقری : حقیقت امر این است که رونق صنعت گردشگری بدون حضور بخش خصوصی امکان پذیر نیست همانطور که همه می دانیم ،بودجه اداره میراث و گردشگری و صنایع دستی و همچنین شهرداری ها که از جمله متولیان اصلی در این زمینه هستند، در آن حدی نیست که بتوانند وضعیت حجم عظیم مواریث طبیعی ،تاریخی-باستانی ، فرهنگی ، و ...و...را  خود سرو سامان داده و نه تنها در دراز مدت که در کوتاه مدت هم از عهده این امر برنخواهند آمد ، و از این مهمتر تصدیگری دولتی خود باعث مشکلات عدیده ای می شود از جمله عدم رقابت سالم بخش های مختلف در این زمینه و باز کار همان می شود که تقریبا الان همه با آن دست بگریبان هستند .این بودجه برای سرمایه گذاری ها در این بخش و توسعه ی زیر ساخت های گردشگری کمتر از آن است که کارایی لازم را داشته باشد به طوری که حتی با ورود بخش خصوصی بازهم متولیان این امر آنچنان که باید نمی توانند به تعهدات  خود در قبال سرمایه گذار عمل کنند .

به این دلیل ورود بخش خصوصی به این حیطه الزام آور است  و حداقلش این که بخش خصوصی باید توسط مسئولین مربوطه حمایت شود این حمایت می تواند جنبه مالی، یا ارائه تسهیلات و سایرحمایت های لازم در این حوزه خودش را نشان دهد.

صبح ملت /   موانع پیش روی ورود بخش خصوصی  در صنعت گردشگری را چه می دانید؟

باقری: بطور کلی بستر آنچنان برای بخش های خصوصی فراهم و راحت نیست اما بدون ورود بخش خصوصی هم  رونق گردشگری امکان پذیر نیست . یکی از اساسی ترین موانع پیش روی سرمایه گذاران که فکر کنم متاسفانه شامل هر نوع سرمایه گذاری و در هر جا می شود، دشوار بودن پروسه اداری ،کسب مجوز و صدور آن ،پروانه بهره‌برداری و موافقت‌های اصولی و طی کردن مراحل اداری و قانونی و قراردادهاست که واقعا کار سختی است زمان زیادی را هم می برد. البته معمولا ایرادی بر قوانین مربوط به واگذاری ها نیست بلکه  همین قوانینی که وجود دارند باعث کندی کار می شوند.

یکی دیگر از این موانع عدم حمایت سازمان ها و ادارات متولی از سرمایه گذار در موقعیت های مختلف است، مشاهده می شود در ابتدای امر سرمایه گذار را خیلی تشویق به سرمایه گذاری می کنند ولی زمانی که قرارداد تنظیم و امضا شد دیگر سرمایه گذار را به حال خود رها کرده و در موقعیت های مختلف تنها و بی یاور می گذارند.گاه دیده شده که علی رغم پایبندی و عمل سرمایه گذار به تعهدات خود در برخی مشکلات پیش آمده که جنبه مردمی داشته و یا به سلایق مختلف افراد مربوط بوده و یا در روند کار ناخواسته مسائلی را برای عده ای ایجاد کرده بارِ تمام پاسخگویی را تماما به عهده ی سرمایه گذار نهاده و علی رغم این که سازمان های مربوطه در جریان تعهدات سرمایه گذار هستند و کلیه ی امور مربوط به یک پروژه زیر نظر مسئولین مربوطه انجام می شود و سرمایه گذار تقریبا بدون اجازه متولیان دست به اقدامی نمی زند با این حال در صورت بروز هر گونه مشکلی  گاه سرمایه گذار باید یک تنه از پس آن بر آید،  با توجه به این رویه که متاسفانه تقریبا در همه جا حاکم است باعث دلزدگی سرمایه دار و عدم تمایل جهت حضوردر این حوزه می گردد.

خیلی خوب است که مسئولین ما قوانین و شرایطی را در نظر بگیرند و حتی در صورت امکان استثناهایی را قائل شوند تا یکسری ازکارهای سرمایه گذارها تسهیل شود تا برای جلوگیری از مشکلات بعدی کارها با سهولت و شتاب بیشتری انجام گیرد .واقعاً جای دوری نمی رود که کسی آمده در شهری سرمایه‌گذاری کرده و تمام زندگی و تمرکز و ذهن و پولش را گذاشته ، حال مسئولین تا جایی که قوانین اجازه می دهد یکسری استثنا هایی برایش قائل شوند تا روند اداری به راحتی انجام بدهد.

 صبح ملت /  هدف و انگیزه ی شما از ورود به این امرچه بود؟چه شد که سر از شهر دزفول و خانه ی صنیعی در آوردید ، و چه مراحلی را طی کرده و در حال حاضر در چه نقطه ای هستید ؟

باقری : با توجه به این که رشته تحصیلی ام را با علاقه انتخاب کرده بودم و تصمیم داشتم در همین زمینه کار کنم بنا به علاقه شخصی و همچنین علاقه به خانه های تاریخی، مدتی بود در مورد ایده‌ی راه اندازی اقامتگاه سنتی فکر می کردم. اما نمی دانستم کجا این کار را انجام بدهم. تا اینکه با دزفول و پتانسیل بسیار بالای این شهر در زمینه‌ های مختلف گردشگری آشنا شدم ، و از آنجایی که علاقمند به کار و یا تاسیس اقامتگاه بومی بودم ،کمبود تاسیسات اقامتی در دزفول مزید برعلت شد که این شهر را برای شروع کار انتخاب کنم . با مراجعه به اداره میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی دزفول، ضمن معرفی خود و اهدافم درخواستم را مطرح کردم اداره هم لیستی از خانه هایی که مالکین آن ها قصد فروش یا اجاره داشتند را در اختیارم قرار دادند، در مرحله بعد تعداد زیادی از خانه های تاریخی دزفول را بازدید کردم و در نهایت خانه تاریخی صنیعی را برای این کار مناسب دیدم.

صبح ملت /  در این راه با مشکلاتی هم مواجه شدید ؟

مشکلات بسیاری پیش آمد چند وقت بعد از شروع کار در حالی که بدنبال انجام امور مربوط به صدور مجوز و تغییرکاربری بودم،کرونا آمدو تعطیلات بسیاری را پیش آورد، قرنطینه ها ،لغو سفرها ،مشکلات شخصی و عدم حضورم در دزفول که مدتی به طول انجامید و از همه بدتر یاس و ناامیدی که در فعالین حوزه گردشگری ایجاد شد، کار را عقب انداخت . همین امر سبب گردید که فعالیت های فرهنگی و گردشگری با تاخیری تقریبا دوساله از فروردین 1400 با معرفی و بازدید عمومی مردم از خانه صنیعی با جدیت آغاز گردد و چند ماه بعد اقامتگاه سنتی تیارا را با حدود 30 درصد ارائه خدمات را به کار انداختیم.

صبح ملت / شهر دزفول را از نظر گردشگری و .... چگونه می بینید ؟؟

باقری : دزفول با توجه به ظرفیت های مذهبی، معماری، سیاسی ،تفریحی ، و...پتانسیل هایی قوی برای شکوفایی صنعت گردشگری و رونق همه جانبه در این مسیر می تواند داشته باشد که البته بسیار بسیار جای کار دارد که در صورت پرداختن به آن به طور جدی آینده خوبی پیش رو خواهد داشت .

صبح ملت / اهداف تان برای دستیابی به شکوفایی صنعت گردشگری چیست؟

باقری :  هدف اصلی من در درجه اول  برپایی اقامتگاه سنتی است چون آن را یکی از پایه های شکوفایی این صنعت سود آور می دانم. که البته رسیدن به این هدف هم زمان‌بر است و هم به عوامل متعددی بستگی دارد ،ولی در کل به شخصه مایل هستم تا در این زمینه کمکی کرده و نقش موثری داشته باشم . این کار مثل هر نوع فعالیت دیگر به حمایت مسئولین و مردم و یک سری برنامه ریزی هایی اصولی که در حین کار باید انجام شود نیاز دارد .مثل :  نحوه سرویس دهی ، نحوه پذیرایی، نحوه گردشگری و....

صبح ملت / حالا بپردازیم به اقامتگاه سنتی  و برنامه هایی که این اقامتگاه سنتی  به عهده دارد.

باقری / این اقامتگاه سنتی که نام تیارا (3) را برایش برگزیده ام با ظرفیت پذیرش کامل ، گنجایش حدود همزمان 100 مسافر را دارد ،همانطور که مطرح گردید یکی از زیرساخت‌های اصلی مورد نیاز هر شهر تا آن را مبدل به مقصدی قوی برای گردشگری نماید ،اقامتگاه بوم گردی است .این اقامتگاهها می توانند در درجات و اقسام مختلف برپا گردند.من شخصاً هدفم این نیست که مسافر بیاید و یک هزینه پرداخت کند و صبح بارش را ببندد و برود، بلکه هدف اقامتگاه تیارا تاثیرگذاری در جذب گردشگر است. برای این کار حتی برنامه هایی را در دستور کارم دارم.

من به واسطه تحصیلاتم که در این زمینه است دوستانی دارم که الان اکثر آنان در یکی از مشاغل حوزه‌های گردشگری به سِمَت تورلیدر ، آژانس داری و در مشاغل مختلف و مرتبت با آن  مشغول به کارند از جمله برنامه های من برای خانه ی صنیعی و اقامتگاه آن همکاری فی مابین با این دوستان و استفاده از ظرفیت های موجود بصورت مراودات با سایر شهرها و استان های دیگر است تا بدینوسیله ضمن معرفی بیشتر جاذبه ها و زمینه های قوی شهرِ دزفول تمهیدی صورت پذیرد که آژانس ها و تورلیدرهای هر شهری حتما بازدید و ورود به دزفول را جز اصلی ترین برنامه های خود قراردهند.

صبح ملت/ چه کسانی می توانند شهری را در مسیررسیدن به مقصدگردشگری یاری کنند ؟

باقری : حقیقتش همه می توانند در این مسیر کمک کنند، از مسئولین بلند پایه ی شهری گرفته تا گروه های فعال فرهنگی / اجتماعی و حتی همسایه‌های واقع در بافت و مردم محلی و نیز  همه ی علاقه مندان به حفظ آثار تاریخی و دغدغه مندان حوزه میراث و گردشگری، البته در مرحله اول این مسئولین هستند که قادرند به این روند کمک کنند .

صبح ملت/ اشاره به مردم محلی داشتید ،آنان تا چه اندازه در روند رونق گردشگری موثر هستند و چه نوع کمکی در این زمینه می توانند انجام دهند؟

باقری : شاید به جرئت بتوان گفت که همین مردم محلی و ساکنان بافت در هر شهر از جمله دزفول ایفاگر نقش اصلی در صحنه ی گردشگری شهر هستند و در صورتی که اطلاعات درستی داشته باشند دست به  اقدامات آگاهانه و موثری خواهند زد. در حال حاضر در پروژه ی همین خانه صنیعی مردم محلی خیلی از ما حمایت کردند، اما با توجه به اینکه اقامتگاه سنتی و بوم گردی در شهر دزفول در بافتی هستند که اکثرا تعدادی بدلایلی تازه وارد به این بافت محسوب می شوند ، و اطلاعات کم و یا ناقصی از اهمیت آن دارند شاید آنچنان حساسیتی نسبت به ضرورت حفظ و نگهداری از آن را هم نداشته باشند .

برخی دیگر که از ساکنان قدیمی این کوچه پس کوچه ها و محلات تاریخی محسوب می شوند و سالهاست که در این محلات زندگی کرده‌اند و همه همدیگر را میشناسند و با هم آشنا هستند، چه بسا ورود امثال من را به چشم ورود یک غریبه به محله ی خود بدانند ، غریبه ای که وارد شده و دارد یک اقامتگاه می‌زند و حالا همین امر دلیلی برای عبور و مرور غریبه ها شده ، با این دید نسبت به قضیه  کلِ موضوع برایشان نامونوس و سخت می شود و گلایه ها و شکایاتی بوجود می آید که ما با مواردی از این دست برخوردها داشته ایم ، لذا برخی از مردم محلی در همکاری و هماهنگی با سرمایه گذاران بافت تاریخی به دیده ی تردید می نگرند. البته این خاصِ دزفول نیست و معمولا در بافت های قدیمی شهرهای مختلف این موارد دیده شده است .

البته یکسری مسائل کلی هم طبیعی هست باید یک زمان سپری شود تا یک اقامتگاه بوم گردی جا بیفتد تا به این واقعیت برسند که یک اقامتگاه بوم گردی چه تاثیرات مثبتی در زندگی خودشان دارد .

صبح ملت/ برخورد مردم شهر ، انجمن ها و .. با شما و این اقدام تان و به طور کلی کاربری این خانه در حال حاضر چگونه بود ؟

باقری : دیدگاه کلی مردم خوب بود، خیلی ها حمایت کردند چه در قالب حمایت های فکری به شکل ایده دادن ،پیشنهاد دادن، انتقاد کردن ،تقدیر کردن و چه تبلیغ و معرفی برنامه هایی که تدارک دیده بودیم ،  بازدیدکننده ها ، مشتریها، و کسانی که این خانه را از قبل می شناختند، اکثراً بی‌تفاوت نمی گذشتند و از دیدن خانه  به وجد می‌آمدند و نظراتی می‌دادند ، استقبال مردم امیدوارکننده بود. انجمن های بسیاری با ما همکاری کرده و کنار ما بودند و در ارتباط با آن ها هستیم .جای امیدواری است که به این موضوع نگاه مثبت و خوبی دارند. آگاهان و دلسوزانی چندکه در فکر مسائل هستند و درک این را دارند که توسعه گردشگری و وجود آثار باستانی چه اثرات مثبتی می توانند داشته باشد .که امیدوارم از آنجا که مردم دزفول مردمی فهیم و دلسوز بوده و همگی بدنبال ترقی شهر از این نظر هستند به همکاری خود ادامه دهند و ما را با نظرات، راهکارها ، و مساعدت خویش همراهی کنند.  

صبح ملت/ آیا مواردی از حضور گردشگران داخلی وخارجی  درخانه صنیعی داشته اید؟  نظرشان در خصوص شهر دزفول را چگونه ارزیابی می فرمایید؟

باقری : بله گردشگران بسیاری از همین شهر دزفول و شهرهای اطراف و همچنین چندین بار حضور مسافر برای اقامت از بوشهر، بندرعباس ، اصفهان ،کازرون، تهران و...  و چندین مورد حضور بازدید کننده خارجی هم در خانه صنیعی از کشور فرانسه و مسافری که اصالتاً ایرانی بودند و ساکن انگلستان داشته ایم.

به جرئت می توانم اشاره کنم که تقریبا 90 درصد مسافرانی که به اینجا آمدند  نظرشان این بود که علیرغم پتانسیل بالایی چون رودخانه دز ،بافت قدیم ، پل قدیم ، و....که در دزفول وجود دارد اما رسیدگی آنچنانی در این زمینه انجام نشده است. به ویژه وقتی از تاریخ پل باستانی دزفول آگاه می شدند چقدر تاسف می خوردند که چرا این پروژه با قدمتی بیش از 17 قرن  اینگونه رها شده ، عظمت این معماری را افتخار آمیز می دانستند و از این همه تغافل در این مورد متاسف بودند .

 حتی برخی باورشان نمی شد که کهن ترین پل استوار جهان که تا این اواخر ماشین رو هم بوده در کشورشان واقع شده و یا در کشور ایران بوده .و از این که معرفی درستی صورت نگرفته و از این که در ابعاد کشوری و جهانی اطلاعات گسترده ای مخابره نشده بسیار تعجب می‌کردند و اقرار می کردند دزفول پتانسیل بسیاری جهت عرضه  برای مقاصد گردشگری دارد که مناسب و پرکاربرد هستند.

صبح ملت / آیا امیدوار به روند ورود بخش خصوصی و کلا این حرکت تان هستید ؟

باقری :  بله  البته ، انسان به امیدواری زنده است چون اگر این امیدواری نباشد قطعا مشکلات هر آدمی را از پا در می آورد مخصوصا اگر که مشکلات عدیده با مشکلات اقتصادی که در این دوره زمونه گریبان همه را گرفته است مضاعف شود .بنده به گوشه ای از این مشکلات  اشاره کردم در حال حاضرامیدوارم که حمایت‌ها باز از بازار گردشگری بیشتر شود مردم حمایت کنند تا اتفاقات خوبی در این شهر رقم بخورد مسلما هیچ کس نیست که از پیشرفت و ترقی یک حوزه  مثل حوزه گردشگری در شهر خوشحال نباشد .

در پایان به اطلاع می رساند:

 طرح اقامتگاه سنتی تیارا چند وقت پیش در اولین رویداد کار آفرینی صنعت گردشگری دزفول که توسط مرکز رشد دزفول برگزار شد به عنوان یکی از طرح های برگزیده و برتر انتخاب شد که ضمن عرض تبریک به آقای باقری و تشکر از ایشان به جهت انجام مصاحبه باآرزوی موفقیت روز افزون برای تمامی فعالان حوزه گردشگری امیدواریم که شاهد اتفاق های خوب و مثبت بسیاری در صنعت گردشگری دزفول باشیم ./ انتهای پیام

 

پا ورقی :

     (1) روشنعلی محمد/  ریاحی  وحید /  مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی

(2) روزنامه ابتکار /گروه ایرانشهر   مقاله تحت عنوان : خانه های تاریخی چگونه می توانند به  گردشگری کمک کنند.

    (3 ) یک واژه لری است به معنای چشم آرا از تی به معنی چشم و آرا به معنی آراینده  است . اسمی است که برای دختر انتخاب می شود و در کل به معنای چشم آرا و زیبا معنا می دهد .

تصاویر:

تصویر بالا / نمایی از یکی از اتاق های اقامتگاه سنتی

تصویر پایین /

1/ اقای رضا باقری

2/ نمایی از خانه تاریخی صنیعی

3/ برگزاری مراسم فرهنگی در خانه تاریخی صنیعی

4/ نمایی از اتاق های اقامتگاه سنتی تیارا واقع در خانه تاریخی صنیعی

5/ نمایی از شوادون های دو طرفه خانه تاریخی صنیعی

6/ نمایی کلی از موقعیت خانه تاریخی صنیعی از ساحل رودخانه دز

7/ برگزاری نمایشگاه صنایع دستی

8/ برگزاری مراسم فرهنگی هنری در خانه تاریخی صنیعی

9/ نمایی از اتاق های اقامتگاه سنتی تیارا واقع در خانه تاریخی صنیعی

 

گزارش / مریم مفتوح  

چهارشنبه 18اسفند/دزفول

 

 

 


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

پاکستان: هیچ نظامی یا غیرنظامی ایرانی هدف قرار نگرفتند

رئیس‌جمهور در دیدار اقشار و منتخبین شهرستان فیروزکوه: دولت به دنبال اولویت‌بندی کمبودها و مشکلات و سپس حل آن‌هاست

پیام مهدی طارمی برای مردم فلسطین

امیرعبداللهیان: هیچ تعارفی با طرف‌های تروریستی در پاکستان و عراق نداریم

اقدام دولت برای حمایت از مستمری‌بگیران

بهره‌مندی هنرستانیها از یک ماه کسری خدمت «سربازی»

یارانه یک میلیونی برای کودکان دارای اختلال رشد 5 دهک اول/ارزیابی 3 ماهه وضعیت رشد کودکان

وزیر دفاع : روسیه باید موضوع تمامیت ارضی ایران را رعایت کند

پالایشگاه‌های چینی برای خرید نفت ارزان راه افتادند

بازار سرمایه و کنترل تورم و نقدینگی و رشد تولید به قلم دکتر جواد درواری

تدوین تله فیلم *خط قرمز*به تهیه کنندگی عباس جاهد در استان اردبیل به پایان رسید

توافق نهایی با هند برای توسعه بندر چابهار

گزارش شرکت مالک نفت‌کش توقیف‌شده آمریکایی از وضع سلامتی گروه کارکنان آن در ایران

در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه هند امیرعبداللهیان اعلام کرد: هشدار ایران به آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی

از سرگیری مرمت پل‌بند تاریخی لشکر شوشتر

امیرعبداللهیان: محاسبه رژیم اسراییل در مورد حماس غلط بود/ به نیروهای مقاومت دستور نمی‌دهیم

مرگ دانشمند ایرانی در یک حادثه

ثبت بالاترین مقدار تولید نفت ایران پس از تحریم‌ها

حذف یارانه تعدادی از یارانه بگیران در دی ماه/ ماجرا چیست؟

تراکتور به دور از حواشی به سمت موفقیت

مصرف سرانه نان در کشور سالی 170 کیلوگرم؛ نان ناسالم چه بلایی سر بدن می‌آورد؟

ویتامین‌ها از طریق مکمل‌ها تأمین نمی‌شوند

ابطال شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان از سوی دیوان عدالت اداری

ارتش آمریکا: 16 نقطه یمن را هدف قرار دادیم

آیا شما یک آدم سمّی هستید

واکاوی یک تراژدی / نابغه ای در لجنزار

آغاز جلسه دادگاه لاهه برای پرونده نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه

ارتش یک نفتکش آمریکایی را در دریای عمان توقیف کرد

همدان پایتخت گردشگری آسیا شد

مدیرعامل مرکز مبادله طلا و ارز خبر داد تخصیص اسکناس کشور مبدأ به مسافران تا عید نوروز

طرح آمریکا برای منطقه «بعد از جنگ غزه» با همکاری عربستان

فرصت 2 ماهه بانک مرکزی برای کاهش رشد پایه پولی و نقدینگی

اولین نشست کمیته فلسطین APA رئیس پارلمان کشورهای عربی: ساکنان در برابر جنایات رژیم صهیونیستی شریک جرم هستند

استارت پروژه «نبیل باهویی ٢» با حضور برانکو

وزیر کشور: انفجار تروریستی در کرمان خارج از رینگ حفاظتی مراسم بود

ادغام تعرفه رای دو انتخابات 1402

211 شیء تاریخی ایران در چین

طرح جامع مدیریت دریاچه نمک به تصویب رسید مخبر: دولت با جدیت به دنبال حل مشکلات حمل و نقل عمومی است

رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از مردم قم: دشمن سیاست «بیرون کشاندن مردم ایران از صحنه» را پیگیری می‌کند

تعلیق از خدمت 4 کارمند شهرداری دزفول

آخرین وضعیت ثبت‌نام در کاروان‌های حج

استفاده از معلم آقا در دبیرستان‌های دخترانه؛ نیازمند مجوز/ تعیین تکلیف مدیران زن مدارس پسرانه

ماجرای ارسال پیامک برای متقاضیان شیرخشک

دبیر هیات بادبانی استان هرمزگان: گسترش گردشگری ورزش‌های دریایی در هرمزگان یک ضرورت است

آغاز دور جدید گرانفروشی بلیت هواپیما؛ بلیت هواپیما به نرخ مصوب نیست

قوه قضاییه: حکم بخش دوم پرونده هواپیمای اوکراینی صادر شد/ متهم ردیف اول بازداشت است

کشف شیشه و هیروئین از یک خودروی سواری در هندیجان

بارورسازی ابر‌ها برای کشوری وسیع همچون ایران اجرایی و عملی نیست

کنعانی: مسئله دریای سرخ معلول است؛ علت نیست/ تدوین سند همکاری با روسیه در گام‌های نهایی است

اختلاف نظر درباره بدهی 100 میلیارد دلاری