آخرین مطالب

ثبت روز قصه گویی در تقویم کشور، یادگاری جشنواره برای آیندگان است

ثبت روز قصه گویی در تقویم کشور، یادگاری جشنواره برای آیندگان است فرهنگی - بین الملل - شعر وادبیات - هنر و رویدادها

ثبت روز قصه گویی در تقویم کشور، یادگاری جشنواره برای آیندگان است

  بزرگنمایی:
مهدی علی اکبرزاده، امروز (شنبه، ۲۰ آذر) در نشست خبری بیست و سومین جشنواره قصه گویی با اشاره به اینکه قصه با فرهنگ و روح ما گره خورده، گفت: قصه انتقال مطلب را تسهیل می‌کند و باعث تقویت خلاقیت در مخاطب می‌شود.

مهدی علی اکبرزاده، امروز (شنبه، 20 آذر) در نشست خبری بیست و سومین جشنواره قصه گویی با اشاره به اینکه قصه با فرهنگ و روح ما گره خورده، گفت: قصه انتقال مطلب را تسهیل می‌کند و باعث تقویت خلاقیت در مخاطب می‌شود. چون ذهن مخاطب، قصه را آن طور که می‌خواهد تجسم می‌کند. هرکس متناسب با علایق خودش شخصیت‌ها را تجسم می‌کند برای همین قصه شیرین است. از شنیدن قصه ها، نویسندگانی متولد می‌شوند که می توانیم با حضور  آنها شاهد هنرمندپروری و شاعر پروری در جامعه باشیم.

از مجموع حدود 27 هزار اثری که به دبیرخانه جشنواره رسیده بود، مرحله اول در سطح استانی در قالب فیلم و در مرحله منطقه‌ای به صورت ارتباط زنده مجازی قصه‌گویی‌ها انجام شده است. داوری مرحله پایانی  جشنواره به صورت حضوری از 25 آذر شروع می‌شود و تا 30 آذر ادامه دارد.

وی ویژگی این دوره را استفاده از داوران غیرتهرانی دانست و افزود: این دوره به جهت مجازی بودن داوری ها برد رسانه‌ای خوبی داشت و از سوی دیگر داوری‌ها به صورت متمرکز انجام شد و چون اجراها در فضای مجازی بود، داوران غیرتهرانی هم به کار گرفته شدند.

مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به اهمیت جشنواره قصه گویی برای کانون، اظهار داشت: اینکه روز سی ام آذر با عنوان روز قصه گویی در تقویم ملی ایران جای خود را باز کرده است، نشانه ای از یادگار ماندن جشنواره برای آیندگان است.

وی ادامه داد: در این دوره از پنج قاره در جشنواره شرکت کردند و متقاضیان کشورهای دیگر می‌خواستند گواهی حضور در جشنواره را داشته باشند؛ امسال جشنواره بیست و سوم که شب یلدا به کارش پایان می‌دهد آثار برگزیده را انتخاب و معرفی می‌کند. 21 قصه گوی خارجی به جشنواره راه پیدا کردند و از کشور خود قصه گویی را اجرا می‌کنند. با وجود شرکت‌کنندگانی از کشورهای مختلف، انتظار داریم مخاطبانی از سراسر دنیا داشته باشیم.

قصه گویی به زبان اشاره و جستارنویسی از جمله بخش‌هایی است که به جشنواره قصه گویی اضافه شده، اولین بار است که قصه گویان به زبان اشاره در جشنواره حاضر هستند و به مرحله نهایی رسیده اند. جستارنویسی هم به این جشنواره اضافه شده و به نوعی موضوع جشنواره را از قصه گویی صرف خارج کرده و از پژوهش در قصه گویی تقدیر کرده است. از مجموع جستارها، یک کتاب به نام قصه‌جو، تدوین کرده اند که در انتهای جشنواره منتشر خواهد شد. 

علی اکبرزاده از رونمایی پوستر جشنواره بیست و چهارم که 1401 برگزار خواهد شد در اختتامیه این دوره از جشنواره خبر داد. 

جشنواره قصه‌گویی به سمت غیررقابتی شدن، خواهد رفت
دبیر بیست و سومین جشنواره قصه گویی نیز در ادامه نشست با تشریح این رویداد فرهنگی گفت: جشنواره دو بخش دارد که در آنها قصه گویی اتفاق می افتد، یکی بخش ملی و دیگر بخش بین‌الملل.

محمد گودرزی مهریزی، ادامه داد: بخش جستارنویسی و پژوهش ها با این فکر ایجاد شده که قصه گویی در کنار پژوهش رشد کند. از این دوره، بخش علمی به جشنواره اضافه شده است. در این فراخوان همه قالب های علمی به دبیرخانه ارسال و بررسی می شوند و هر سال در پایان جشنواره از پژوهشگران تقدیر می شود.

وی اظهار داشت: به دلیل مجازی بودن، این دوره با دوره های قبل متفاوت است. تمام آثار استانی، به صورت فیلم به دبیرخانه ارسال شده و در مرحله نهایی در تهران اجرای زنده خواهند داشت، در این جشنواره، سعی کرده ایم هر مرحله آن را به اجرای زنده نزدیک کنیم به همین دلیل ارتباط مجازی با قصه گوها بسیار زنده و پویا بود.

دبیر بیست و سومین جشنواره قصه گویی اضافه کرد: اجراهای حضوری به صورت محدود با مخاطبان اندک برگزار خواهد شد؛ ما 80 قصه گو داریم که در سالنی 600 نفره حضور خواهند داشت. در بخش قصه گویی بین‌المللی، 19 قصه گوی ایرانی اجرا خواهند کرد. 21 قصه گوی خارجی  که از میان150 نفر برگزیده شده اند، در این دوره شرکت می کنند که فیلم اجرای آن را با زیرنویس فارسی، قضاوت خواهد شد. 

بخش دیگر، قصه های ملی است که 26 قصه در این بخش اجرا می شود، که روز اجرای آنها و تیم داوری آنها جداست. بخش قصه های آیینی و سنتی هم جداست و شامل پرده خوانی، شمایل گردانی و نقالی، خواهد بود. بخش دیگر جشنواره، قصه گویی به زبان اشاره است که جنبه آزمایشی دارد و امیدواریم که جزیی از اساسنامه جشنواره شود، در مرحله نهایی، 4 قصه گو در این بخش داریم.

گودرزی گفت: در این دوره بخش غیررقابتی هم داریم، برای کسانی که اجرای ویژه ای داشتند اما در شیوه نامه اجرایی داوری قرار نمی گرفتند، ما این قصه گویان را دعوت کردیم که اجرا کنند تا به شکلی بذر غیررقابتی بودن را بکاریم.

وی افزود: برخی از قصه گوهای بین المللی برای رقابتی بودن، وارد آن نشدند. به همین دلیل فکر می کنیم، بخش بین المللی می تواند غیررقابتی باشد، چون دیگر کسانی که سطح بالایی دارند آنجا شرکت می کنند. کسانی که به بخش بین المللی می روند خودشان، مبدع خلاقیت هستند.

دبیر بیست و سومین جشنواره قصه گویی یکی از تفاوت های این جشنواره را نسبت به دوره های قبل تفکیک همه داوری ها دانست و ادامه داد: تیم های داوری جداگانه‌ای برای هر موضوع در نظر گرفته ایم که بتوانیم ماهیت مجزای آن را در نظر بگیریم. بخش قصه های صوتی هم جدید است و به فراگیری قصه گویی کمک می کند، باید به روزآمد کردن قصه ها فکر کنیم.

گودرزی بخش متفاوت این دوره را نقد دانست و تشریح کرد: بخش دیگر جذاب و تازه که امیدوارم کارکردهای آموزشی برای مربیان داشته باشد، نقد قصه هاست. پیش از این در نشست هایی جنبی درباره موضوعات حرف می زدند، ما تنها یک نشست بخش بین المللی داریم اما در بقیه آن جلسات نقد و بررسی قصه ها را خواهیم داشت. در هر اجرا یک تیم داوری و یک تیم نقد و بررسی داریم اما نمره نمی دهند. این جلسات نقد در قالب فایل های تصویری و دی وی دی به شهرهای مختلف خواهد رفت.

مهدی اکبرزاده در بخش پرسش و پاسخ در پاسخ به سوال یکی از رسانه ها درباره انتشار قصه ها در کانون پرورش، گفت: اخیرا در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان مجموعه چهل قصه را منتشر کردیم. در طول سال گذشته در بخش تولید مجموعه های کتاب فیلم را تولید و قصه ها را در قالب انیمیشن ارائه کردیم. در پرتال کانون در بخش قصه ها، قصه های مختلف برای کودکان، نوجوانان و خانواده ها وجود دارد. همکاران پیشنهاد فیلم کتاب را دارند که  فیلم های کودک و نوجوان تبدیل به کتاب شود. در نظر داریم این حوزه را رونق دهیم.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از رونمایی از سامانه ارایه و فروش محصولات کانون و محصولات مورد تایید کانون در آینده ای نزدیک خبر داد و افزود: ادعا نمی کنیم متولی قصه و قصه گویی در کشور هستیم. در زمینه جشنواره قصه گویی تاکنون 23 دوره برگزار کردیم و مشغول فعالیت هستیم.

علی اکبرزاده تصریح کرد: تبدیل قصه به کتاب در روند کاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان وجود دارد. شورایی به عنوان شورای کتاب در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان داریم، این شورا متشکل از نویسندگان مبتدی و خبره است که قصه ها را بررسی می کنند که ببینند برای چاپ تایید می شود یا خیر. در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان قصه های زیادی است که تبدیل به کتاب شده است.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

پاکستان: هیچ نظامی یا غیرنظامی ایرانی هدف قرار نگرفتند

رئیس‌جمهور در دیدار اقشار و منتخبین شهرستان فیروزکوه: دولت به دنبال اولویت‌بندی کمبودها و مشکلات و سپس حل آن‌هاست

پیام مهدی طارمی برای مردم فلسطین

امیرعبداللهیان: هیچ تعارفی با طرف‌های تروریستی در پاکستان و عراق نداریم

اقدام دولت برای حمایت از مستمری‌بگیران

بهره‌مندی هنرستانیها از یک ماه کسری خدمت «سربازی»

یارانه یک میلیونی برای کودکان دارای اختلال رشد 5 دهک اول/ارزیابی 3 ماهه وضعیت رشد کودکان

وزیر دفاع : روسیه باید موضوع تمامیت ارضی ایران را رعایت کند

پالایشگاه‌های چینی برای خرید نفت ارزان راه افتادند

بازار سرمایه و کنترل تورم و نقدینگی و رشد تولید به قلم دکتر جواد درواری

تدوین تله فیلم *خط قرمز*به تهیه کنندگی عباس جاهد در استان اردبیل به پایان رسید

توافق نهایی با هند برای توسعه بندر چابهار

گزارش شرکت مالک نفت‌کش توقیف‌شده آمریکایی از وضع سلامتی گروه کارکنان آن در ایران

در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه هند امیرعبداللهیان اعلام کرد: هشدار ایران به آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی

از سرگیری مرمت پل‌بند تاریخی لشکر شوشتر

امیرعبداللهیان: محاسبه رژیم اسراییل در مورد حماس غلط بود/ به نیروهای مقاومت دستور نمی‌دهیم

مرگ دانشمند ایرانی در یک حادثه

ثبت بالاترین مقدار تولید نفت ایران پس از تحریم‌ها

حذف یارانه تعدادی از یارانه بگیران در دی ماه/ ماجرا چیست؟

تراکتور به دور از حواشی به سمت موفقیت

مصرف سرانه نان در کشور سالی 170 کیلوگرم؛ نان ناسالم چه بلایی سر بدن می‌آورد؟

ویتامین‌ها از طریق مکمل‌ها تأمین نمی‌شوند

ابطال شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان از سوی دیوان عدالت اداری

ارتش آمریکا: 16 نقطه یمن را هدف قرار دادیم

آیا شما یک آدم سمّی هستید

واکاوی یک تراژدی / نابغه ای در لجنزار

آغاز جلسه دادگاه لاهه برای پرونده نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه

ارتش یک نفتکش آمریکایی را در دریای عمان توقیف کرد

همدان پایتخت گردشگری آسیا شد

مدیرعامل مرکز مبادله طلا و ارز خبر داد تخصیص اسکناس کشور مبدأ به مسافران تا عید نوروز

طرح آمریکا برای منطقه «بعد از جنگ غزه» با همکاری عربستان

فرصت 2 ماهه بانک مرکزی برای کاهش رشد پایه پولی و نقدینگی

اولین نشست کمیته فلسطین APA رئیس پارلمان کشورهای عربی: ساکنان در برابر جنایات رژیم صهیونیستی شریک جرم هستند

استارت پروژه «نبیل باهویی ٢» با حضور برانکو

وزیر کشور: انفجار تروریستی در کرمان خارج از رینگ حفاظتی مراسم بود

ادغام تعرفه رای دو انتخابات 1402

211 شیء تاریخی ایران در چین

طرح جامع مدیریت دریاچه نمک به تصویب رسید مخبر: دولت با جدیت به دنبال حل مشکلات حمل و نقل عمومی است

رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از مردم قم: دشمن سیاست «بیرون کشاندن مردم ایران از صحنه» را پیگیری می‌کند

تعلیق از خدمت 4 کارمند شهرداری دزفول

آخرین وضعیت ثبت‌نام در کاروان‌های حج

استفاده از معلم آقا در دبیرستان‌های دخترانه؛ نیازمند مجوز/ تعیین تکلیف مدیران زن مدارس پسرانه

ماجرای ارسال پیامک برای متقاضیان شیرخشک

دبیر هیات بادبانی استان هرمزگان: گسترش گردشگری ورزش‌های دریایی در هرمزگان یک ضرورت است

آغاز دور جدید گرانفروشی بلیت هواپیما؛ بلیت هواپیما به نرخ مصوب نیست

قوه قضاییه: حکم بخش دوم پرونده هواپیمای اوکراینی صادر شد/ متهم ردیف اول بازداشت است

کشف شیشه و هیروئین از یک خودروی سواری در هندیجان

بارورسازی ابر‌ها برای کشوری وسیع همچون ایران اجرایی و عملی نیست

کنعانی: مسئله دریای سرخ معلول است؛ علت نیست/ تدوین سند همکاری با روسیه در گام‌های نهایی است

اختلاف نظر درباره بدهی 100 میلیارد دلاری