آخرین مطالب

نگاهی به رای دیوان عدالت اداری درباره «شیشه دودی‌ها»

نگاهی به رای دیوان عدالت اداری درباره «شیشه دودی‌ها» سیاسی - اجتماعی - صدای مردم - حوزه کار وکارگری ، کار آفرینی

نگاهی به رای دیوان عدالت اداری درباره «شیشه دودی‌ها»

  بزرگنمایی:
هیات عمومی دیوان عدالت اداری در رای اخیر خود اعلام کرد که تنها معیار تشخیص دودی بودن شیشه‌های یک خودرو، نظر افسر راهنمایی و رانندگی است و خودروهایی که شیشه‌های دودی دارند می‌توانند به دفعات توسط افسران راهنمایی و رانندگی جریمه می‌شوند؛ رایی که واکنش‌هاییبه همراه داشت.

هیات عمومی دیوان عدالت اداری در رای اخیر خود اعلام کرد که تنها معیار تشخیص دودی بودن شیشه‌های یک خودرو، نظر افسر راهنمایی و رانندگی است و خودروهایی که شیشه‌های دودی دارند می‌توانند به دفعات توسط افسران راهنمایی و رانندگی جریمه می‌شوند؛ رایی که واکنش‌هاییبه همراه داشت.

به گزارش ایسنا، دیوان عدالت اداری که طبق اصل 173 قانون اساسی به منظور رسیدگی به شکایات، تظلمات و اعتراضات مردم نسبت به مامورین یا واحدها یا آیین‌نامه‌های دولتی و احقاق حقوق آن‌ها زیر نظر رئیس قوه قضائیه تاسیس شده است به دنبال شکایت از نیروی انتظامی، با رای خود یکی از بخشنامه‌های این نهاد در ارتباط با «دودی کردن شیشه‌های خودرو» را باطل کرد که از این رای تفسیرهای گوناگونی صورت گرفت اما اصل ماجرا چیست؟

نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در بخشنامه‌ای مقرر کرده بود که معیار دودی بودن یا نبودن شیشه‌های خودرو تشخیص راننده و سرنشینان آن از فاصله سه متری است، یعنی برای تشخیص دودی بودن شیشه‌های خودرو معیار رویت‌پذیر نبودن راننده و سرنشینان از فاصله سه متری در نظر گرفته شده است و در صورتی که طبق نظر افسر کارشناس،‌ راننده و سرنشینان از فاصله سه متری قابل تشخیص نباشند وی می‌تواند علاوه بر صدور قبض جریمه، راننده را ملزم به رفع اثر شیشه دودی کند.

دیوان عدالت اداری با رای هیئت عمومی خود، تعیین معیار «فاصله سه متری» برای تشخیص دودی بودن شیشه‌های خودرو را با توجه به شرایط متغیر فصول سال، اوضاع آب و هوا و ساعات شبانه روز خارج از حدود صلاحیت نیروی انتظامی تشخیص داده است و به این ترتیب دیگر معیار تشخیص سرنشینان و راننده اتومبیل از فاصله سه متری برای دودی تلقی شدن شیشه‌های خودرو درست نیست بلکه معیار تشخیص دودی بودن یا نبودن برعهده ماموران راهنمایی و رانندگی است و تعیین ضابطه 3 متری مجاز نیست.

هم‌چنین با رای دیوان عدالت اداری دیگر نیروی انتظامی نمی‌تواند بعد از صدور جریمه، خودرو را ملزم به رفع اثر شیشه دودی کند و در واقع الزام به رفع اثر شیشه دودی از صلاحیت ماموران نیروی انتظامی خارج شده است و پلیس تنها می‌تواند قبض جریمه صادر کند.

رئیس پلیس راهور ناجا نیز در ارتباط با نظر هیئت عمومی دیوان عدالت اداری گفت که آنچه که دیوان باطل کرده است، مربوط به رفع اثر شیشه دودی است، یعنی دیگر در همان محل نباید برچسب برداشته شود که ما هم موافق هستیم. البته اگر خودرو به دلیل جریمه بیش از سه میلیون تومان توقیف شود، باید هنگام ترخیص شیشه را نیز اصلاح کند.

سردار هادیانفر مبلغ جریمه شیشه دودی را در کلانشهرها 52 هزار و 500 تومان و در دیگر شهرها 31 هزار و 500 تومان عنوان کرد و به این نکته نیز تاکید کرد که افسران در برخورد با شیشه‌های دودی می‌توانند به دفعات خودرو را جریمه کنند یعنی ممکن است یک‌خودرویی در یک چهارراه جریمه شود و در چهارراهی دیگر نیز اگر مامور پلیس آن را مشاهده کند می‌تواند آن را جریمه کند و محدودیتی در دفعات جریمه وجود ندارد.

یکی از مخاطبین ایسنا در واکنش به ابطال بخشنامه نیروی انتظامی از سوی دیوان عدالت اداری گفته است که اکثر شهروندان خوزستانی به دلیل بیماری پوستی و تشدید آن با گرمای هوا مجبور به دودی کردن شیشه‌های ماشین خود هستند اما نیروی انتظامی آن‌ها را به کرات جریمه می‌کند.

در این رابطه رئیس پلیس راهور ناجا توضیح داده است که افراد دارای بیماری به تشخیص کمیسیون پزشکی نیز در صورتی که راننده خودرو بوده و خودرو به نام خودشان باشد می‌توانند با مراجعه به مراکز راهور در شهرها مجوز شیشه دودی خود را دریافت کنند.

رای دیوان عدالت اداری منطبق با اصول حقوقی است

کامبیز نوروزی حقوقدان در گفت‌وگو با ایسنا در ارتباط با رای دیوان عدالت اداری برای خودروهایی با شیشه دودی گفت: موضوع در عین حال که ساده و کوچک است اما از نظر حقوقی پیچیده است. اتومبیل به هرحال به عنوان وسیله‌ای ذاتا پرمخاطره باید از ایمنی برخوردار باشد تا موجب ایراد آسیب به سرنشینان و دیگران نشود. کارشناسان حمل و نقل باید پاسخ دهند که آیا دودی شدن شیشه اتومبیل منجر به ایجاد خطر برای اتومبیل و دیگران می‌شود یا خیر. اگر دودی کردن شیشه‌ها موجب خطر شود حتما باید از آن جلوگیری شود.

این حقوقدان با تاکید بر اصل قرار دادن «ایمن بودن یا نبودن خودرو در صورت داشتن شیشه دودی» گفت: اگر پلیس دودی بودن شیشه خودروها را تخلف هم بداند فقط می‌تواند خودرو را جریمه کند و الزام به رفع اثر شیشه دودی مستلزم اجازه قانون یا رای دادگاه است و از این نظر رای دیوان عدالت اداری منطبق بر اصول حقوقی صادر شده است.

یکی دیگر از مخاطبان این خبر معتقد است که «اگر کسی با شیشه دودی جرمی انجام بده و کار تروریستی یا آدم ربایی یا بمب گذاری یا هر جرمی علیه امنیت کشور انجام بده و بعد از شیشه دودی برای پوشش جرمش استفاده بکنه اونوقت تکلیف چیه ، دیوان عدالت اداری بهتره یک مقدار مطالعه کنه بعد نظر بده»

نوروزی اینگونه به ابهام این مخاطب پاسخ می‌دهد: از لحاظ انتخاب شخصی شیشه دودی جزو حقوق دارنده خودرو محسوب می‌شود یعنی داشتن شیشه دودی اگر به لحاظ ایمنی موجب خطر برای خودرو و دیگران نباشد یکی از حقوق دارنده خودرو به حساب می‌آید. داخل خودرو حریم شخصی و خصوصی اشخاص محسوب می‌شود و نمی‌توان گفت به دلیل آن که در داخل یک فضا ممکن است جرمی رخ دهد پس در معرض نگاه پلیس باشد. 

انتهای پیام


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

پاکستان: هیچ نظامی یا غیرنظامی ایرانی هدف قرار نگرفتند

رئیس‌جمهور در دیدار اقشار و منتخبین شهرستان فیروزکوه: دولت به دنبال اولویت‌بندی کمبودها و مشکلات و سپس حل آن‌هاست

پیام مهدی طارمی برای مردم فلسطین

امیرعبداللهیان: هیچ تعارفی با طرف‌های تروریستی در پاکستان و عراق نداریم

اقدام دولت برای حمایت از مستمری‌بگیران

بهره‌مندی هنرستانیها از یک ماه کسری خدمت «سربازی»

یارانه یک میلیونی برای کودکان دارای اختلال رشد 5 دهک اول/ارزیابی 3 ماهه وضعیت رشد کودکان

وزیر دفاع : روسیه باید موضوع تمامیت ارضی ایران را رعایت کند

پالایشگاه‌های چینی برای خرید نفت ارزان راه افتادند

بازار سرمایه و کنترل تورم و نقدینگی و رشد تولید به قلم دکتر جواد درواری

تدوین تله فیلم *خط قرمز*به تهیه کنندگی عباس جاهد در استان اردبیل به پایان رسید

توافق نهایی با هند برای توسعه بندر چابهار

گزارش شرکت مالک نفت‌کش توقیف‌شده آمریکایی از وضع سلامتی گروه کارکنان آن در ایران

در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه هند امیرعبداللهیان اعلام کرد: هشدار ایران به آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی

از سرگیری مرمت پل‌بند تاریخی لشکر شوشتر

امیرعبداللهیان: محاسبه رژیم اسراییل در مورد حماس غلط بود/ به نیروهای مقاومت دستور نمی‌دهیم

مرگ دانشمند ایرانی در یک حادثه

ثبت بالاترین مقدار تولید نفت ایران پس از تحریم‌ها

حذف یارانه تعدادی از یارانه بگیران در دی ماه/ ماجرا چیست؟

تراکتور به دور از حواشی به سمت موفقیت

مصرف سرانه نان در کشور سالی 170 کیلوگرم؛ نان ناسالم چه بلایی سر بدن می‌آورد؟

ویتامین‌ها از طریق مکمل‌ها تأمین نمی‌شوند

ابطال شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان از سوی دیوان عدالت اداری

ارتش آمریکا: 16 نقطه یمن را هدف قرار دادیم

آیا شما یک آدم سمّی هستید

واکاوی یک تراژدی / نابغه ای در لجنزار

آغاز جلسه دادگاه لاهه برای پرونده نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه

ارتش یک نفتکش آمریکایی را در دریای عمان توقیف کرد

همدان پایتخت گردشگری آسیا شد

مدیرعامل مرکز مبادله طلا و ارز خبر داد تخصیص اسکناس کشور مبدأ به مسافران تا عید نوروز

طرح آمریکا برای منطقه «بعد از جنگ غزه» با همکاری عربستان

فرصت 2 ماهه بانک مرکزی برای کاهش رشد پایه پولی و نقدینگی

اولین نشست کمیته فلسطین APA رئیس پارلمان کشورهای عربی: ساکنان در برابر جنایات رژیم صهیونیستی شریک جرم هستند

استارت پروژه «نبیل باهویی ٢» با حضور برانکو

وزیر کشور: انفجار تروریستی در کرمان خارج از رینگ حفاظتی مراسم بود

ادغام تعرفه رای دو انتخابات 1402

211 شیء تاریخی ایران در چین

طرح جامع مدیریت دریاچه نمک به تصویب رسید مخبر: دولت با جدیت به دنبال حل مشکلات حمل و نقل عمومی است

رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از مردم قم: دشمن سیاست «بیرون کشاندن مردم ایران از صحنه» را پیگیری می‌کند

تعلیق از خدمت 4 کارمند شهرداری دزفول

آخرین وضعیت ثبت‌نام در کاروان‌های حج

استفاده از معلم آقا در دبیرستان‌های دخترانه؛ نیازمند مجوز/ تعیین تکلیف مدیران زن مدارس پسرانه

ماجرای ارسال پیامک برای متقاضیان شیرخشک

دبیر هیات بادبانی استان هرمزگان: گسترش گردشگری ورزش‌های دریایی در هرمزگان یک ضرورت است

آغاز دور جدید گرانفروشی بلیت هواپیما؛ بلیت هواپیما به نرخ مصوب نیست

قوه قضاییه: حکم بخش دوم پرونده هواپیمای اوکراینی صادر شد/ متهم ردیف اول بازداشت است

کشف شیشه و هیروئین از یک خودروی سواری در هندیجان

بارورسازی ابر‌ها برای کشوری وسیع همچون ایران اجرایی و عملی نیست

کنعانی: مسئله دریای سرخ معلول است؛ علت نیست/ تدوین سند همکاری با روسیه در گام‌های نهایی است

اختلاف نظر درباره بدهی 100 میلیارد دلاری