آخرین مطالب

موزه ای کوچک در قلب دیاری بزرگ

سرباز کوچک وطن اهل شهر مقاومت و پایداری است فرهنگی - سیاسی - اجتماعی - خوزستان

سرباز کوچک وطن اهل شهر مقاومت و پایداری است

  بزرگنمایی:
غلامعباس جعفری رزمنده دوران جنگ تحمیلی با حضوری ۸ ساله در جبهه ها ، با ۹ بار مجروحیت در مناطق جنوب و غرب کشور، و ۸۰ درصد جانبازیِ که اجازه اش نمی دهد حتی یکروز دستگاه های اکسیژن ساز و دستگاه لیم لیزرش را ازخود دورکند سال ها پس از سپری شدن دوران جنگ حماسه ای آفریده است همسان با ارزشمندی آن جوانان عزیزِ شهید، مساوی با تن های مجروح از جنگ ، همطراز با اسارت و غریبی سال هایی که بر اسراء گذشت ، این بار در منطقه ی عملیاتی دیگر و با تکتیکی دیگر ، در شهرستان محل زندگیش ، شهر مقاومت و پایداری ،دزفول قهرمان.

گزارش / موزه ی سرباز کوچک در شهرستان دزفول

غلامعباس جعفری رزمنده دوران جنگ تحمیلی با حضوری 8 ساله در جبهه ها ، با 9 بار مجروحیت در مناطق جنوب و غرب کشور، و 80 درصد جانبازیِ که اجازه اش نمی دهد حتی یکروز دستگاه های اکسیژن ساز و دستگاه لیم لیزرش را ازخود دورکند سال ها پس از سپری شدن دوران جنگ حماسه ای آفریده است همسان با ارزشمندی آن جوانان عزیزِ شهید، مساوی با تن های مجروح از جنگ ، همطراز با اسارت و غریبی سال هایی که بر اسراء گذشت ، این بار در منطقه ی عملیاتی دیگر و با تکتیکی دیگر ، در شهرستان محل زندگیش ، شهر مقاومت و پایداری ،دزفول قهرمان.

اما این بار منطقه ی عملیاتی مجاهدت هایش به وسعت زیرزمین کوچک منزل مسکونی او و در مبارزه با همه ی آنچه قرار بود تا یاد و خاطرات شهیدان ، رزمندگان و آزادگان را به دست فراموشی سپارد، می باشد .

پس با تن مجروح و توان جسمی اندک ماندگار از دوران جنگ ،کاری کرد کارستان .

کاری که دستمریزاد کسانی را به خود دید که درد یاد آوری آن خاطرات زخم خورده و ارزش های افتاده بر دامن وطن را هنوز دردل دارند ، و دردمند جفایی که داشت بر خوبان روزگارمی رفت و افسوس که هنوز هم ادامه دارد، و او به دنبال رفع دائمی این افسوس است .

ایجاد موزه ای کوچک با نام سرباز کوچک همان کارستانی است که از سر ورویش بزرگی و معنویت می بارد.  فضایی پیچیده در عِطر ایمان و خلوص و آزادگی .

در اردیبهشت ماه 97 و پس از فرمان آتش به اختیارِرهبری کار موزه ی کوچک خود را آغاز کرد، و درست یک ماه بعد آن را آماده ی افتتاح نمود، و نام این مکان را موزه ی سرباز کوچک نامید ، تا بار دیگر تواضع و فروتنی سربازان ، رزمندگان جان برکف و شهدای 8 سال مجاهدت و فداکاری ، 8 سال جانسپاری و ایثارگری را با وجود بزرگی شخصیت و بزرگی عملِ ماندگارشان خاطر نشان کند.


موزه ی سرباز کوچک نامه های رزمندگان اسلام را در دل خود جای داده است. نامه هایی که در آن شرایط و با آن حس و حالِ ویژه  برای خانواده های خود نوشته اند .

همچنین این موزه محل نگهداری و نمایش لوازم جنگ از ترکش تا کوله پشتی هوایی، زمینی و دریایی می شود. تصاویر واقعی شهدا و رزمندگان در مناطق عملیاتی، اشیاءِ همراهِ آنان ، پلاک و وسایلِ شخصیِ بازمانده از شهدا در مناطق عملیاتی ، دستنوشته های شهدا و رزمندگان در بحبوحه ی جنگ ، همه و همه از دیدنی های این موزه ی پر از قصه می گردد .

تصاویررزمندگان و شهدا در مناطق گوناگون عملیاتی و همچنین تصاویری بکر از حملات ارتش بعث در روز اول جنگ به استان های مرزی کشور عزیزمان ، و ددمنشی سربازان بعثی عراق در به خاک و خون کشاندن زن و بچه مردم زیر زنجیر ارابه های تانک ها و برخی ابزار و ادوات سبک جنگی و سایر تصاویر در این راستا از دیگر اقلام حاضر در این موزه می باشد .

و اما یکی از با ارزش ترین شان وجود دفتر یادداشت خالق این موزه محمدرضا جعفری  با ثبت چگونگی 60 عملیات گوناگون به طور مفصل است که بسیار باارزش است .

دفترچه ای دستنوشته، که بوی خاک جبهه را می دهد و بوی خون شهدا ،و عِطرصفا و صممیت رزمندگان ، و اشک مناجات های شبانه شان .

 این دفترچه خودش به تنهایی یک تاریخ است ، و روایتگر حماسه ی 8 ساله ی ملت ایران در دوران جنگ ، دفترچه ای که  قصه ی 60 عملیات را در سینه ی خود دارد . گنجینه ایست گرانبها که برهه ایی 8 ساله از تاریخ طولانی این سرزمین را ثبت و وقایع آن را در لابلای اوراقش محفوظ دارد.

دفترچه ای که روایتگر ماجرای اولین عملیات در جنگ است که با توسل به حضرت ولی عصر (عج) با رمزیا مهدی ادرکنی آغاز گردیده و با رمز اباعبدالله الحسین ع  درآخرین عملیات به اتمام می رسد.

جعفری نیا خود اذهان می دارد که هدفش آشنا نمودن نسل های نوجوان و جوان آینده با این مقطع از حیات کشور عزیزمان و زنده نگهداشتن یاد و خاطره ی این حماسه ماندگار است .

تعدادی از کتاب های آقای جعفری که با موضوع جنگ  به رشته تحریر در آمده ، نیز از دیدنی ها و البته خواندنی های این موزه است . مصداق آن بیت شعر شاعر که می فرماید  : "برید از اونا بپرسید که شنیدنی ها را دیدند"  

غلامعباس جعفری  اولین کتاب خود را با عنوان  "سنگرسازان بی سنگر" نوشته که به گفته ی خودشان از این که سابقه کل جنگ در این کتاب روایت شده می توان آن را مادرکتاب هایی دانست که در مورد جنگ به رشته ی تحریر در آمده است.

 و دومین کتاب او با عنوان " مهندسی رزمی در دفاع مقدس" نام دارد.  

سایر کتاب های ایشان که با محوریت جنگ نوشته شده عبارتند از : "سربازه پیاده " "ابابیل " "لُجستیک " و تحریر کتاب " کلام شهید در دفاع مقدس"  که در دست اقدام  است.

 

این موزه محل برگزای مراسم مختلف مذهبی و دعاخوانی و مناجات بوده و محفلی برای عاشقان و بسیجیان و دوستداران و علاقمندان پدید آورده تا دمی به دور از هیاهوهای روزمره ، در این محفل روحانی و معنوی ضمن کسب اطلاعات ارزشمند تاریخی ، از پاکی و بزرگی روح شهدا و مجاهدان و یادگاران 8 سال حماسه و مقاومت بهره مند شوند .

و همه روزه و به‌ ویژه در ایام خاص مورد بازدید اقشار مختلف مردم ، بسیجیان‌، دوستداران و‌علاقمندان  به ساحت شهدا و همچنین خانواده های  معزز آنان  و...قرار می گیرد.

علاوه بر این تا کنون شخصیت های بسیاری از شهرستان ، استان و کشور به همراه هیئت های همراه از این موزه بازدید و دفتر یادبود موزه را امضاء نموده و دمی در محیط حماسه و رشادت این مکان با نفسِ گرم شهدا ، رایحه ی سراسر عرفان و معنویتِ موزه را به مشام جان خود رسانده اند.

همین چندی پیش و بمناسبت 4خرداد روز مقاومت وپایداری مردم دزفول آقای جعفری ضمن حضور در برنامه شبکه  پنج سیما ساعت 8 تا 9 صبح  که به صورت زنده پخش می شد درباره جنگ و جهاد و ‌فداکاری ها رزمندگان‌ و شهدای جنگ تحمیلی گفتنی های بسیار شنیدنی خود را ارائه نمودند و در مورد این موزه به بینندگان توضیحاتی دادند.واز این بابت سپاسگزار برادر پاسدار علی رضایی بودند که برنامه حضورشان را در شبکه پنج سیما هماهنگ کرده بودند.

غلامعباس جعفری امیدوار بودند که مسئولین شهری از جمله امام جمعه ی محترم و فرماندار شهرستان دزفول بتوانند این موزه ی کوچک را و آثار جانبازان عزیزمان را به نحو احسنت به جامعه ی فرهنگی شهرستان، استان و کشور معرفی نمایند.

دوستداران موزه ی سرباز کوچک از شخصیت های دلسوزی چون علیرضا شوشتری، فرهاد رئیسی، علی رضایی که از موزه سرباز کوچک پشتیبانی کرده و در صدا و سیمای استان و کشور موزه را معرفی نموده اند تشکر کرده و تقاضا دارند که  برای رضای خدا و زنده نگه داشتن خون شهدا از موزه سرباز کوچک پشتیبانی کرده و این موزه استثنایی شهر دزفول را به دیگران معرفی نمایند.

غلامعباس جعفری از برادران و خواهران رسانه ای و روزنامه‌نگاران که از موزه سرباز کوچک بازدید داشته و پشتیبانی نموده اند و برای رضای خدا و زنده ماندن آن حماسه ی پورشور و مقاومت و پایداری وجانفشانی های رزمندگان و فرزندان وطن نوشته وخبر تهیه کرده اند سپاسگزارند.

این که شهرستان دزفول خود دارای موزه ی دفاع مقدس در محوطه ای زیبا با فضایی اختصاصی بوده که با نمایش ادوات جنگی ، مقبره ی شهدای گمنام ، آثار شهدا ،تصاویر ، مجسمه های شخصیت ها و سایر ملزومات مورد نیاز چنین مکانی مزین شده و برنامه های فرهنگی و بازدیدهای گوناگون دارد، دزفول را از داشتن موزه ای کوچک که یک رزمنده آن را بعد از فرمان آتش به اختیار رهبری تاسیس نموده و این کار را بر اساس تکلیف از وظایف خود می بیند، نمی تواند موازی کاری به حساب آید. به وضوع روشن است آنچه موزه ی سرباز کوچک را رقم زده است ، کاری از جنس ادای دین و تکلیف است که هنوز رزمندگان دیروز و دلسوزان امروز بار سنگین تعهد را بر دوش خود احساس می کنند . در موزه ی سرباز کوچک ، بزرگی این مرام و عشق و دلدادگی کاملا هویدا است 

علاقمندان جهت بازدیداز این موزه و هماهنگی های لازم با شماره 09163441735تماس حاصل نمایند.

آدرس موزه : خوزستان / دزفول / منازل واقع در منطقه مقاومت/ خیابان مقاومت 17

مریم مفتوح - صبح ملت 
18خرداد1400

 

 






نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

پاکستان: هیچ نظامی یا غیرنظامی ایرانی هدف قرار نگرفتند

رئیس‌جمهور در دیدار اقشار و منتخبین شهرستان فیروزکوه: دولت به دنبال اولویت‌بندی کمبودها و مشکلات و سپس حل آن‌هاست

پیام مهدی طارمی برای مردم فلسطین

امیرعبداللهیان: هیچ تعارفی با طرف‌های تروریستی در پاکستان و عراق نداریم

اقدام دولت برای حمایت از مستمری‌بگیران

بهره‌مندی هنرستانیها از یک ماه کسری خدمت «سربازی»

یارانه یک میلیونی برای کودکان دارای اختلال رشد 5 دهک اول/ارزیابی 3 ماهه وضعیت رشد کودکان

وزیر دفاع : روسیه باید موضوع تمامیت ارضی ایران را رعایت کند

پالایشگاه‌های چینی برای خرید نفت ارزان راه افتادند

بازار سرمایه و کنترل تورم و نقدینگی و رشد تولید به قلم دکتر جواد درواری

تدوین تله فیلم *خط قرمز*به تهیه کنندگی عباس جاهد در استان اردبیل به پایان رسید

توافق نهایی با هند برای توسعه بندر چابهار

گزارش شرکت مالک نفت‌کش توقیف‌شده آمریکایی از وضع سلامتی گروه کارکنان آن در ایران

در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه هند امیرعبداللهیان اعلام کرد: هشدار ایران به آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی

از سرگیری مرمت پل‌بند تاریخی لشکر شوشتر

امیرعبداللهیان: محاسبه رژیم اسراییل در مورد حماس غلط بود/ به نیروهای مقاومت دستور نمی‌دهیم

مرگ دانشمند ایرانی در یک حادثه

ثبت بالاترین مقدار تولید نفت ایران پس از تحریم‌ها

حذف یارانه تعدادی از یارانه بگیران در دی ماه/ ماجرا چیست؟

تراکتور به دور از حواشی به سمت موفقیت

مصرف سرانه نان در کشور سالی 170 کیلوگرم؛ نان ناسالم چه بلایی سر بدن می‌آورد؟

ویتامین‌ها از طریق مکمل‌ها تأمین نمی‌شوند

ابطال شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان از سوی دیوان عدالت اداری

ارتش آمریکا: 16 نقطه یمن را هدف قرار دادیم

آیا شما یک آدم سمّی هستید

واکاوی یک تراژدی / نابغه ای در لجنزار

آغاز جلسه دادگاه لاهه برای پرونده نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه

ارتش یک نفتکش آمریکایی را در دریای عمان توقیف کرد

همدان پایتخت گردشگری آسیا شد

مدیرعامل مرکز مبادله طلا و ارز خبر داد تخصیص اسکناس کشور مبدأ به مسافران تا عید نوروز

طرح آمریکا برای منطقه «بعد از جنگ غزه» با همکاری عربستان

فرصت 2 ماهه بانک مرکزی برای کاهش رشد پایه پولی و نقدینگی

اولین نشست کمیته فلسطین APA رئیس پارلمان کشورهای عربی: ساکنان در برابر جنایات رژیم صهیونیستی شریک جرم هستند

استارت پروژه «نبیل باهویی ٢» با حضور برانکو

وزیر کشور: انفجار تروریستی در کرمان خارج از رینگ حفاظتی مراسم بود

ادغام تعرفه رای دو انتخابات 1402

211 شیء تاریخی ایران در چین

طرح جامع مدیریت دریاچه نمک به تصویب رسید مخبر: دولت با جدیت به دنبال حل مشکلات حمل و نقل عمومی است

رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از مردم قم: دشمن سیاست «بیرون کشاندن مردم ایران از صحنه» را پیگیری می‌کند

تعلیق از خدمت 4 کارمند شهرداری دزفول

آخرین وضعیت ثبت‌نام در کاروان‌های حج

استفاده از معلم آقا در دبیرستان‌های دخترانه؛ نیازمند مجوز/ تعیین تکلیف مدیران زن مدارس پسرانه

ماجرای ارسال پیامک برای متقاضیان شیرخشک

دبیر هیات بادبانی استان هرمزگان: گسترش گردشگری ورزش‌های دریایی در هرمزگان یک ضرورت است

آغاز دور جدید گرانفروشی بلیت هواپیما؛ بلیت هواپیما به نرخ مصوب نیست

قوه قضاییه: حکم بخش دوم پرونده هواپیمای اوکراینی صادر شد/ متهم ردیف اول بازداشت است

کشف شیشه و هیروئین از یک خودروی سواری در هندیجان

بارورسازی ابر‌ها برای کشوری وسیع همچون ایران اجرایی و عملی نیست

کنعانی: مسئله دریای سرخ معلول است؛ علت نیست/ تدوین سند همکاری با روسیه در گام‌های نهایی است

اختلاف نظر درباره بدهی 100 میلیارد دلاری