آخرین مطالب

مجید محمدی‌فر رییس حوزه شورای شهرستان مشهد گفت:

برای رفع چالش صنعت ساختمان، قیمت زمین را به صفر برسانیم فرهنگی - اقتصادی - سیاسی - گفتگوی ویژه - صدای مردم - حوزه کار وکارگری ، کار آفرینی

برای رفع چالش صنعت ساختمان، قیمت زمین را به صفر برسانیم

  بزرگنمایی:
انتخابات شورای شهر پازل گمشده شکوه انتخابات ریاست جمهوری است چراکه شوراها می‌توانند وکیل و مطالبه‌گر مردم باشند.

اگرچه باوجود انتخابات ریاست جمهوری آنچنان که بایدوشاید و به انتخابات شواری‌های شهر پرداخته نمی‌شود؛ ولی به‌جرات می‌توان گفت انتخابات شورای شهر به‌نحو قابل تاملی تکمیل کننده پازل انتخابات ریاست جمهوری است و در واقع همان عنصر مهمی است که اگر شایسته و بایسته به آن پرداخته شود ثبت  انتخابات باشکوهی دیگر در تاریخ ایران عزیز به‌راحتی میسر خواهد بود.


در طی ادوار گذشته التهاب و شوق مشارکت انتخابات در بین آحاد جامعه ایرانی مثال‌زدنی بود و در چند دوره اخیر حضور طرفداران دوآتشه بر گرمای تنور انتخابت می‌افزود،‌ تا جایی‌که اثرات این التهاب حتی بعد از اعلام نتایج انتخابات هنوز هم بین اقشار جامعه محسوس بود؛ لیکن انتخابات 1400 با وجود کرونا و تبعات آن از قبیل منع تجمعات و همچنین وجود مشکلات بزرگ اقتصادی در زندگی مردم، البته تا کنون، آنچنان‌که انتظار می‌رفت به رونق نیفتاده و گرم نشده است.


برخی از کارشناسان آن‌چنان این مسئله را مهم تصور نکرده و هنوز هم به حرکات خودجوش و غیرقابل‌ پیش‌بینی ایرانیان امید بسته‌اند. برخی نیز آن را جدی گرفته و درصد چاره‌جویی و تشویق مردم به مشارکت هستند. از میان رویکردهای برجسته در جهت تشویق مشارکت می‌توان از تلاش‌ها برای افزایش ضریب نفوذ اخبار انتخابات از طریق بستر اینترنت و تبیلغات مجازی گسترده تا جلب توجه کاندیداها به ارایه برنامه‌ای اقتصادی موثر و چشمگیر  اشاره کرد که اگر کمی واقع‌بینانه نگاه کنیم در تاریخ انتخابات رویکردهای جدیدی به شمار نمی‌روند. 


به عبارتی ساده آنچه که میتواند موجب نارضایتی و کاهش اقبال انتخابات شود را نه در خودِ انتخابات و فرصت ایده‌ال برای تغییر و تحول در نظام قدرت؛ بلکه باید در عدم اجرا و موفقیت وعده‌های انتخاباتی پیشینیان دانست.  وعدهٔ سفره‌های رنگانگ و شاه‌کلیدهای گمشده دیگر آنچنان جلب توجه نمی‌کند و به‌قولی عامه جامعه ایرانی به فهمی عمیق‌تر و نگاهی دقیق‌تر رسیده و گمشده سازوکار حکمرانی در ایران را در عنصر مطالبه‌گری می‌جوید. کیمیایی که اگر نیک بنگریم می‌توان آنرا در دستان شورای شهر و شهرستان یافت. 


در حقیقت شاید انتخابات شواری شهر به‌عنوان پل ارتباطی بین مردم و مسولان به عنوان وکلایی مطالبه‌گر همه آن کیمیایی است که از فردای انتخابات ریاست جمهوری در جست‌وجوی ان خواهیم بود. وجود یک شورای قوی،‌ زبده و مسلط به دانش مدیریت شهری و صدالبته مطالبه‌گر حقوق مردم می‌تواند باعث شود رییس جمهور آینده،  حتی اگر خدای نکرده پایش بلغزد،‌ به راه ثواب و درست گام بردارد و مردم مطمئن باشند با هر انتخابی هیچگاه قطار پیشرفت و شکوفایی جمهوری اسلامی نه تنها از ریل خارج نخواهد شد؛ بلکه با سرعت روزافزون به پیش خواهد رفت تا به سرمنزل مقصود برسد.


از همین رو صبح ملت نیوز گفتگویی با مجید محمدفر رییس وقت حوزه شورای شهرستان مشهد و 

و شهردار سابق مناطق هفت، نه و ده مشهد ترتیب داده تا نگاهی به ابعاد مطالبه‌گری شورا و تاثیرمشورت با نخبگان در حل چالش‌هایی داتشه باشیم که سالها از حل آن عاجر به نظر می‌رسیم.


مجید محمدی‌فر در سه رشته مدیریت شهری، مدیریت بازرگانی و مدیریت برنامه ریزی شهری مدرک کارشناسی ارشد دارد و مدیریت عامل شهر جدید گلبهار نیز از سوابق او است.


صبح ملت نیوز: به‌طور خلاصه رویکرد شورای شهرستان مشهد را چگونه بیان می‌کنید؟

در فرهنگ جامعه ما جا افتاده که گذشتگان خود را منکوب می‌کنند تا خودشان را مطرح کنند، ما اصلاً وارد این  گود نمی‌شویم. می‌گوییم ما آماده هستیم که بهتر از گذشتگان کار کنیم، در این دوره هم منتخبین و هم ریاست شورا مبنای کار را بر دوری از حواشی گذاشته است. نفوذ به بطن موضوعات برای ما مطرح است. ما فکر ‌می‌کنیم که الان دغدغه شهرستان ما چیست. اگر امروز دغدغه اصلی بیکاری است؛ پس روی این موضوع کار می‌کنیم که چگونه آن را به حداقل برسانیم. 


صبح ملت نیوز: شورا چقدر در این امر موفق بوده و در چه زمینه‌هایی کار را به نتیجه رساندید؟

ما در شوار اجازه دستور یا بازخواست نداریم. ما فقط مسایل را پیگیری می‌کنیم تا درصد تعامل همفکری و مشارکت را بالا ببریم. مثلاً  مشکل عمده امروز شهرستان  خشک‌سالی است که واقعا یک دغدغه بزرگی است. خب، در این مورد کسانی که در ارتباط  با خشک‌سالی می‌توانند کارساز باشند برای رایزنی دعوت و مکاتبه می‌کنیم و نتیجه این را به اطلاع مردم می‌رسانیم.


صبح ملت نیوز: اگر مسئولان حضور پیدا نکنند یا اگر همکاران خود را به جلسه شورا بفرستند،‌ واکنش شورا چیست؟ 

ما به‌طور جدی پیگیری خواهیم کرد و از آنها می‌پرسیم که یعنی شما دغدغه این شهر را نمی‌دانید که به جلسه نمی‌آیید. آنها اگر امروز جلسه دارند می‌توانند به ما اعلام کنند، ما جلسه شورا را تغییر می‌دهیم، مثلاً فردا جلسه می‌گذاریم تا آنها نیز  باشند.


در مورد حضور همکاران نیز معاونش یا مدیر کل چگونه می‌خواهند پاسخ دهند. آنها حق پاسخ ندارند. باید ریاست حضور داشته باشد. مثلاً ما مواردی داشتیم که مسئولان با حرارت توضیح می‌دهند و سخنرانی می‌کنند؛ ولی خروجی در کار دیده نمی‌شود. این موارد به درد ما نمی‌خورد ما در جلسات شورای شهرستان به‌دنبال نتیجه هستیم که به مردم گزارش دهیم. توضیح و بزرگ‌نمایی مشکلی را حل نمی‌کند.


صبح ملت نیوز: به‌نظر شما شورای شهر مشهد چقدر نسبت به دوره‌های قبل در جهت رشد همکاری بین مردم و مسئولان عمل کرده؟

با هیاهو که نمی‌توانیم بگویم این رشد چقدر بوده با آمار و عملکرد باید صحبت کرد. مثلاً ما توانسته‌ایم در این مدت کوتاه با دعوت مسئولین و پرسش و مطالبه و پیگیری، بعضی از مسائل را به‌خوبی به نتیجه برسانیم. برای ما این بسیار مهم است و با جدیت به‌دنبال آن هستیم. 


ما هم فقط دنبال نتیجه هستیم و نتیجه هم زمانی حاصل می‌گردد که همه ما باور کنیم در یک جمع مشارکت‌پذیر کار می‌کنیم. ایراد امروز در جامعه اداری ما وجود انجام کار منفرد و جزیره‌‌ای است.


صبح ملت نیوز: شما با حضو در رشورا در جریان مشکلات مردم هستید و توقعات آنها را از مسئولان می‌بینید. به زمان انتخابات هم نزدیک هستیم و باز هم مردم باید به مسئولان اعتماد کنند، اما عده‌ای شرکت در انتخابات را بی‌فایده می‌دانند نظر شما چیست؟  

من خودم در رای دادن تردیدی ندارم؛ اما  اگر ببینم نامزدی در توانش نیست یا امکان ندارد که کار مثبتی انجام دهد، رای خودم را به‌صورت رای سفید می‌دهم. اما حضور دارم  و از حق رای خودم نمی‌گذرم. حضور مردم یعنی مشارکت و دلسوزی برای زندگی خودشان؛ پس هر شهروندی باید شرکت کند. 


صبح ملت نیوز: حتی با وجود بد قولی‌ها؟

به‌نظر من باید شرکت کنیم اما با مطالبه‌گری. الان در شورا نیز ما چنین عمل می‌کنیم. از همه سوال می‌کنیم، خیلی هم در کمال اخلاق و ادب مطالبه‌گری را پیگیری می‌کنیم. ما مطالبه‌گریم. کسی مسئولیت قبول می‌کند باید توضیح بدهد و اگر نمی‌تواند عذرخواهی کند، استعفا بدهد و برود. شاید یکی بهتر از او بیاید و بهتر کار کند اینکه ایرادی ندارد. ایرادی دارد؟


صبح ملت نیوز: خیر،‌ خیلی هم خوب است. چگونه می‌توان یک کاندید خوب را انتخاب کرد و از فواید آن استفاده برد؟

برای انتخاب درست اول باید یک اهم و فالاهم بین کاندیدا‌ها داشته باشیم و بعد کاندیدایی را روی سکوی کار و تلاش بگذاریم، تازه بعد از او مطالبه‌گری کنیم. 


صبح ملت نیوز: به‌نظر شما رئیس جمهور آینده که انتخاب شود و در مسند قدرت مستقر شود چه مسائلی را باید در اولویت قرار دهد؟

به نظر من در وهله اول هر رئیس جمهور باید به‌دنبال اعتمادسازی باشد. یعنی اول روی اعتمادسازی کار کند تا مردم باورش کنند. مردم باید رفتار، اعمال و نیات او را باور کنند. 


بهترین شیوه‌ای که هر کسی می‌تواند باور کند وجود رسانه‌های پاک و نه رسانه‌های زرد است که پای کار بیایند و سؤال کنند؛ مثلاً آقای محمدی‌فر تو که این مدت اینجا مسئول بودی، حقوق این مسئولیت را هم گرفتی خروجی کارت چی بوده؟ که اگر نتوانست جواب بدهد، حداقل شرمند افکار عمومی بشود. منتخبین زمانی که ببینند کسانی از آنها مطالبه نمی‌کند،‌ پایان دوره به فکر شرکت در دوره بعدی خواهند بود. 


دومین کاری که باید انجام دهد شناسایی چالش‌ها از طریق مردم است. رئیس جمهور باید از مردم، نه از مسئولینی مثل من، سوال کند. مثلاً در سطح شهر یا شهرستان مشهد از مردم بپرسد دغدغه اصلی شما چیست؟  من می‌گویم دغدغه اول بیکاری یعنی اشتغال و دوم زندگی است.


صبح ملت نیوز: رئیس جمهور آینده باید چه چالش یا چالش‌هایی را در شهرستان مشهد بیشتر مورد توجه قرار دهد؟

یکی از مهم‌ترین چالش‌هایی که در شهرهای بزرگ،‌ کلان‌شهر‌ها  همیشه تاثیرگذار بوده، صنعت ساختمان‌سازی است. ببینند الان صنعت ساختمان که ضعیف شده از کارگری که می‌رود سر گذر می‌ایستد تا شاید کسی او را به سر کار ببرد،  بگیرید تا کسانی که  کابینت‌ساز، دَر ساز و سازنده آسانسور هستند، همه دچار مشکل شده‌اند. 

صنعت ساختمان‌سازی به‌طور مستقیم و غیرمستقیم با هزار شغل در ارتباط است و به‌عنوان مثلثی است که سه تا ضلع دارد. یک ضلع آن پروانه و پایان کار ساختمانی است. با این قیمت‌های گزافی که شهرداری‌ها می‌گیرند؛ ولی برای چی؟ برای اینکه بمانند. بتوانند کارهای روزمره‌شان را انجام دهند. یک ضلع دیگر این مثلث قیمت زمین است، سرشار از قیمت‌های بالا و نجومی است. یک ضلع دیگر هزینه‌های ساخت است. 


صبح ملت نیوز: به‌نظر شما با چالش صنعت ساختمان چه باید کرد؟ 

وقتی یکی صنعت با هزار شغل در این سطح در ارتباط است، با این تورم و بیکاری موجود که حاصل ضعیف شدن صنعت ساختمان‌سازی در شهر‌های بزرگ و کلان‌شهرها است، چه خوب است که حتی شورای آینده مشهد یا منتخبین بیایند بگویند دو ضلع صنعت ساختمان را حذف می‌کنیم. 


مثلاً می‌توان از آستان قدس و زمین‌های که خودمان در شهرداری داریم به‌صورت رایگان در اختیار پیمانکاران بگذاریم. یعنی آستان قدس  یا شهرداری پولی نگیرد؛ ولی مالکش باشد و در اختیار یک پیمانکار بزرگ بگذارد. دوم اینکه اعلام کند برای پروانه و پایان کار هم از پیمانکاران پول نمی‌گیریم.  

به این‌صورت هر پیمانکار یک مجتمع 1000 یا 2000 واحدی یا حتی 10000 واحدی برای مردم نیازمند در حاشیه شهر می‌سازد و مردم را صاحب‌ خانه می‌کند. اما می‌دانید تا زمانی که مردم صاحبخانه‌ می‌شوند با قیمت تمام شده خیلی کم و ارزان، هزار شغل نیز زنده ‌می‌شود. 


صبح ملت نیوز: چقدر در زندگی مردم تغییر ایجاد می‌کند؟ و چقدر قابلیت اجرا داد؟

این رویکرد اولا با تورم و گرانی مبارزه می‌کند، دوم با بیکاری مبارزه می‌شود و سوم اعتماد و دلبستگی و عشق به زندگی را در مردم نیازمند افزایش می‌دهد. پس می‌شود کار کرد؛ اما اگر بخواهند مسافرت خارج بروند یا همایش بگذارند آنجا دیگر ممکن است زورشان ‌بیاید و می‌گویند نه، ما باید پول پروانه و پایان کارمان را بگیریم. 


چه اشکالی دارد قیمت زمین را از طریق آستان قدس که سرشار از زمین در مشهد است یا همین شهرداری به صفر برسانیم. زمین‌ها را به پروژه‌های بزرگ مسکونی بدهیم که اولویت آنها مصرف مردم نیازمند باشد. 


عبدالصمد حسینی خبرنگار - صبح ملت نیوز



نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

پاکستان: هیچ نظامی یا غیرنظامی ایرانی هدف قرار نگرفتند

رئیس‌جمهور در دیدار اقشار و منتخبین شهرستان فیروزکوه: دولت به دنبال اولویت‌بندی کمبودها و مشکلات و سپس حل آن‌هاست

پیام مهدی طارمی برای مردم فلسطین

امیرعبداللهیان: هیچ تعارفی با طرف‌های تروریستی در پاکستان و عراق نداریم

اقدام دولت برای حمایت از مستمری‌بگیران

بهره‌مندی هنرستانیها از یک ماه کسری خدمت «سربازی»

یارانه یک میلیونی برای کودکان دارای اختلال رشد 5 دهک اول/ارزیابی 3 ماهه وضعیت رشد کودکان

وزیر دفاع : روسیه باید موضوع تمامیت ارضی ایران را رعایت کند

پالایشگاه‌های چینی برای خرید نفت ارزان راه افتادند

بازار سرمایه و کنترل تورم و نقدینگی و رشد تولید به قلم دکتر جواد درواری

تدوین تله فیلم *خط قرمز*به تهیه کنندگی عباس جاهد در استان اردبیل به پایان رسید

توافق نهایی با هند برای توسعه بندر چابهار

گزارش شرکت مالک نفت‌کش توقیف‌شده آمریکایی از وضع سلامتی گروه کارکنان آن در ایران

در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه هند امیرعبداللهیان اعلام کرد: هشدار ایران به آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی

از سرگیری مرمت پل‌بند تاریخی لشکر شوشتر

امیرعبداللهیان: محاسبه رژیم اسراییل در مورد حماس غلط بود/ به نیروهای مقاومت دستور نمی‌دهیم

مرگ دانشمند ایرانی در یک حادثه

ثبت بالاترین مقدار تولید نفت ایران پس از تحریم‌ها

حذف یارانه تعدادی از یارانه بگیران در دی ماه/ ماجرا چیست؟

تراکتور به دور از حواشی به سمت موفقیت

مصرف سرانه نان در کشور سالی 170 کیلوگرم؛ نان ناسالم چه بلایی سر بدن می‌آورد؟

ویتامین‌ها از طریق مکمل‌ها تأمین نمی‌شوند

ابطال شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان از سوی دیوان عدالت اداری

ارتش آمریکا: 16 نقطه یمن را هدف قرار دادیم

آیا شما یک آدم سمّی هستید

واکاوی یک تراژدی / نابغه ای در لجنزار

آغاز جلسه دادگاه لاهه برای پرونده نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه

ارتش یک نفتکش آمریکایی را در دریای عمان توقیف کرد

همدان پایتخت گردشگری آسیا شد

مدیرعامل مرکز مبادله طلا و ارز خبر داد تخصیص اسکناس کشور مبدأ به مسافران تا عید نوروز

طرح آمریکا برای منطقه «بعد از جنگ غزه» با همکاری عربستان

فرصت 2 ماهه بانک مرکزی برای کاهش رشد پایه پولی و نقدینگی

اولین نشست کمیته فلسطین APA رئیس پارلمان کشورهای عربی: ساکنان در برابر جنایات رژیم صهیونیستی شریک جرم هستند

استارت پروژه «نبیل باهویی ٢» با حضور برانکو

وزیر کشور: انفجار تروریستی در کرمان خارج از رینگ حفاظتی مراسم بود

ادغام تعرفه رای دو انتخابات 1402

211 شیء تاریخی ایران در چین

طرح جامع مدیریت دریاچه نمک به تصویب رسید مخبر: دولت با جدیت به دنبال حل مشکلات حمل و نقل عمومی است

رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از مردم قم: دشمن سیاست «بیرون کشاندن مردم ایران از صحنه» را پیگیری می‌کند

تعلیق از خدمت 4 کارمند شهرداری دزفول

آخرین وضعیت ثبت‌نام در کاروان‌های حج

استفاده از معلم آقا در دبیرستان‌های دخترانه؛ نیازمند مجوز/ تعیین تکلیف مدیران زن مدارس پسرانه

ماجرای ارسال پیامک برای متقاضیان شیرخشک

دبیر هیات بادبانی استان هرمزگان: گسترش گردشگری ورزش‌های دریایی در هرمزگان یک ضرورت است

آغاز دور جدید گرانفروشی بلیت هواپیما؛ بلیت هواپیما به نرخ مصوب نیست

قوه قضاییه: حکم بخش دوم پرونده هواپیمای اوکراینی صادر شد/ متهم ردیف اول بازداشت است

کشف شیشه و هیروئین از یک خودروی سواری در هندیجان

بارورسازی ابر‌ها برای کشوری وسیع همچون ایران اجرایی و عملی نیست

کنعانی: مسئله دریای سرخ معلول است؛ علت نیست/ تدوین سند همکاری با روسیه در گام‌های نهایی است

اختلاف نظر درباره بدهی 100 میلیارد دلاری