آخرین مطالب

رتبه بندی معلمان؛ طرحی با اعتبار 2 هزار میلیارد تومان در آستانه اجرا

رتبه بندی معلمان؛ طرحی با اعتبار 2 هزار میلیارد تومان در آستانه اجرا سیاسی

  بزرگنمایی:
طرح رتبه بندی معلمان بر اساس سند تحول بنیادین نظام آموزشی یکی از موضوعات مهمی است که در راستای ارتقای شایستگی حرفه ای معلمان باید به مرحله اجرا درآید، طرحی که دولتمردان در دولت و مجلس شورای اسلامی با اعتبار ۲ هزار میلیارد تومانی مصوب در بودجه سال ۹۸، مصمم به عملیاتی کردن آن هستند.

- طرح رتبه بندی معلمان بر اساس سند تحول بنیادین نظام آموزشی یکی از موضوعات مهمی است که در راستای ارتقای شایستگی حرفه ای معلمان باید به مرحله اجرا درآید، طرحی که دولتمردان در دولت و مجلس شورای اسلامی با اعتبار 2 هزار میلیارد تومانی مصوب در بودجه سال 98، مصمم به عملیاتی کردن آن هستند.

برخی مسائل از جمله موضوعات اقتصادی و حوادث سیل امسال باعث شد که دولت فرصت کافی برای ارائه لایحه رتبه بندی معلمان به مجلس را نداشته باشد، اما اکنون با اعتباری که در قانون بودجه سال 98 در این رابطه مشخص شده است، تاکید رئیس جمهوری و دولت بر این است که این طرح از امسال برای فرهنگیان اجرایی شود.

«علی ربیعی» سخنگوی دولت نیز چند روز قبل اظهار داشت: امسال 2 هزار میلیارد تومان با تاکید رئیس‌جمهوری برای این طرح در بودجه پیش‌بینی شده است.

وی افزود: در بودجه امسال تصمیم گرفته شده بود که بودجه را از نفت جدا کنیم که نوسانات قیمت نفت روی بودجه تاثیر نگذارد. با وجود این مسئله، رئیس‌جمهور دستور دادند که در این 2 هزار میلیارد تومان، هیچ‌گونه کاهشی صورت نگیرد؛ بنابراین این رقم برای قانون رتبه‌بندی اعمال خواهد شد. فکر می‌کنم یکی، دو ماه آینده رتبه‌بندی آغاز خواهد شد.

 نظام رتبه بندی معلمان چیست؟ 
سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که تدوین آن مدت ها زمان برده بود آذر سال 1390 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و توسط رییس جمهوری وقت ابلاغ شد. 
در مقدمه این سند آمده است: در تهیه سند ملی تحول بنیادین آموزش و پرورش کوشش شده با الهام گیری از اسناد بالادستی و بهره گیری از ارزش های بنیادین آنها و توجه به اهداف راهبردی نظام جمهوری اسلامی ایران، چشم انداز و اهداف تعلیم و تربیت در افق 1404 هجری شمسی تبیین شود. این سند مشتمل بر 7 فصل و 131 راهکار ذیل چشم انداز سال 1404 تنظیم شده و در زمان تنظیم مدل سه گام برای اجرای آن تصور شد؛ گام نخست تدوین سند و نقشه راه، گام دوم زمینه سازی برای اجرای سند و گام سوم اجرای احکام سند است. فصل ششم از این سند به ارتقای منزلت اجتماعی و جایگاه حرفه ‌ای منابع انسانی با تأکید بر نقش الگویی و جایگاه معلم می پردازد و به طور مشخص هدف 10 و راهکار عملیاتی 10/2 مقرر می دارد: استقرار نظام سنجش صلاحیت‌ های عمومی، تخصصی و حرفه ‌ای، تعیین ملاک‌ های ارزیابی و ارتقای مرتبه (نظام رتبه‌بندی) علمی و تربیتی معلمان و تقویت انگیزه ارتقای شغلی در آنان براساس نظام معیار اسلامی است. بنابراین آموزش و پرورش از همان سال به تدوین طرح رتبه بندی معلمان همت گذاشت و لایحه ای اوایل تابستان سال 92 توسط دولت به مجلس ارائه شد که بر اساس آن معلمان با در نظر گرفتن معیارهایی در چهار گروه طبقه بندی و دستمزد آنها بر همین اساس تعیین می شد. این طرح پس از بررسی به دلیل برخی اشکالات توسط مجلس به دولت بازگردانده شد و نمایندگان مشخص شدن منابع مالی برای اجرای آن را خواستار شدند. 
در ادامه بررسی طرح، مسئولان آموزش و پرورش اعلام کردند طرح رتبه بندی معلمان نیاز به مصوبه مجلس شورای اسلامی ندارد؛ از این رو پس از تلاش های بسیار، با هدف افزایش انگیزه همکاران فرهنگی و ارتقای شایستگی های حرفه ای معلمان در آخرین جلسه هیات دولت 27 اسفند 93 در قالب قانون مدیریت خدمات کشوری به تصویب رسید. 
بر این اساس مرحله اول طرح رتبه ‌بندی معلمان در نیمه ابتدایی سال 94 با بار مالی 1300 میلیارد تومان اجرا شد و طی آن حقوق فرهنگیان میانگین تا 400 هزار تومان افزایش یافت. با وجود این برای اعتباربخشی بیشتر و قانونی بودن اجرا و تامین اعتبار این طرح در قانون برنامه ششم توسعه (1396 تا 1400)، دولت مکلف شد طرح رتبه‌بندی را در مرحله نهایی در قالب یک لایحه تهیه کرده و به مجلس ارائه دهد. 
لایحه نظام رتبه بندی معلمان پس از 2 ماه بررسی اواخر آبان ماه سال گذشته در آخرین نشست تخصصی کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک دفتر هیات دولت به تصویب رسید.
این لایحه به منظور ایجاد ساز و کارهای لازم برای ارتقای شایستگی های حرفه ای، منزلت و مرجعیت علمی و اجتماعی معلمان و افزایش انگیزه در راستای ارتقای فعالیت‌های آموزشی و پرورشی آنان تهیه شد. 
با این نظام، رتبه های حرفه ای برای طبقه بندی معلمان در نظر گرفته می شود و بر اساس هر رتبه، ضرایبی در امتیازات شغل و شاغل و در نتیجه حقوق و مزایا برای آنان لحاظ می‌ شود. 

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش نیز درباره طرح رتبه بندی معلمان اوایل دی ماه سال 97 اعلام کرد که هدف اصلی این طرح صرفا افزایش حقوق نیست بلکه ارتقای انگیزه معلمان در دستیابی به صلاحیت‌های بالاتر و ارتقای آموزش مدنظر است. 
علی الهیار ترکمن اضافه کرد: لایحه رتبه بندی اکنون در صحن دولت در دست بررسی است و به‌ زودی به مجلس ارسال خواهد شد و 11 هزار میلیارد تومان برای آن پیش بینی شده است، اما باید توجه داشت که رتبه بندی یک بار در سال 94 و برای معلمان دارای 5 سال سابقه خدمت به بالا با 7 هزار میلیارد تومان اجرایی شد و هر سال این مبلغ در بودجه گنجانده می‌شود و موجود است. 
وی ادامه داد: اگر بر مبنای مصوبه سال 94 طرح رتبه بندی را دنبال کنیم 4 هزار میلیارد تومان مورد نیاز است و اکنون 2 هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه پیشنهاد شده و از آنجا که این مبلغ در جدول 21 لایحه بودجه آمده بر اساس ساز و کارهای قانونی بودجه قابل افزایش است. 
الهیار ترکمن البته درباره انتقاد نسبت به کم بودن مبلغ 2 هزار میلیارد تومانی این طرح نیز اینگونه گفت که تا زمانی که دولت، لایحه رتبه‌بندی را به مجلس نفرستاده است، گمانه‌زنی ها درباره میزان بودجه آن درست نیست. حرف ما این است با کدام و سازوکار اجرایی و منبع اعتباری مدعی هستند مبلغی که برای طرح رتبه بندی در نظر گرفته‌ایم کم است! هنوز قانون رتبه بندی به مجلس نرفته است و آیین نامه آن نوشته نشده است تا سازوکار اجرایی آن مشخص شود.
وی  ادامه داد: اصل این بود که ما بتوانیم در لایحه بودجه 98 یک ردیف اعتباری برای رتبه‌بندی در نظر بگیریم که این طرح در سال 98 برای اجرا بدون اعتبار باقی نماند. این ردیف با کمک دولت با اعتبار 2هزار میلیارد پیش‌بینی شده است.
معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش همچنین اظهار داشت : حدود اعتبار این طرح بعد از آمدن لایحه به مجلس و نوشتن آیین‌نامه آن مشخص می‌شود. اگر بعد از این مشخص شد که طرح رتبه‌بندی نیاز به اعتبار بیشتری دارد با استفاده از ساز و کارهای بودجه‌ای می‌توانیم منابع بودجه‌ای را جابه‌جا و رقم مورد نیاز را تامین کنیم. 
وزارت آموزش و پرورش و فرهنگیان امیدوار بودند که لایحه رتبه بندی معلمان هر چه زودتر در اختیار نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار گیرد تا در سال 98 به مرحله اجرا در آید، اما این امر محقق نشد و وزیر سابق آموزش و پرورش در هفته معلم اعلام کرد که در آخرین دیدارم با رئیس جمهوری درخواست مساعدت در اجرای هر چه سریع تر طرح رتبه بندی فرهنگیان را مطرح کردم. 
سید محمد بطحایی اظهار داشت: سیل 98 جلسات دولت را تحت الشعاع خود قرار داد و رتبه بندی وارد دستور کار اصلی دولت نشد، اما همچنان یکی از دستور جلسه های دولت محسوب می شود. 
وی تاکید کرد: از سویی شرایط اقتصادی که سال 98 بر کشور حاکم شد، صادرات نفتی و غیرنفتی، درآمدهای ارزی و درآمدهای مالیاتی بر رتبه بندی فرهنگیان تاثیرگذار بوده است، اما همچنان منتظر تائید نهایی هستیم و در جلسه ای با رئیس جمهوری بار دیگر بر اجرای طرح تاکید کرده و خواستار مساعدت وی شده ایم تا این لایحه پیشنهادی هر چه زودتر در دستور کار دولت و مجلس قرار گیرد. 
در هر صورت در بودجه سال 98 نمایندگان مجلس مبلغ 2 هزار میلیارد تومانی پیشنهادی دولت برای طرح رتبه بندی معلمان، را تصویب کردند و اکنون باید لایحه این طرح در اختیار خانه ملت قرار گیرد تا با تصویب نمایندگان وارد فاز اجرایی شود. 


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

پاکستان: هیچ نظامی یا غیرنظامی ایرانی هدف قرار نگرفتند

رئیس‌جمهور در دیدار اقشار و منتخبین شهرستان فیروزکوه: دولت به دنبال اولویت‌بندی کمبودها و مشکلات و سپس حل آن‌هاست

پیام مهدی طارمی برای مردم فلسطین

امیرعبداللهیان: هیچ تعارفی با طرف‌های تروریستی در پاکستان و عراق نداریم

اقدام دولت برای حمایت از مستمری‌بگیران

بهره‌مندی هنرستانیها از یک ماه کسری خدمت «سربازی»

یارانه یک میلیونی برای کودکان دارای اختلال رشد 5 دهک اول/ارزیابی 3 ماهه وضعیت رشد کودکان

وزیر دفاع : روسیه باید موضوع تمامیت ارضی ایران را رعایت کند

پالایشگاه‌های چینی برای خرید نفت ارزان راه افتادند

بازار سرمایه و کنترل تورم و نقدینگی و رشد تولید به قلم دکتر جواد درواری

تدوین تله فیلم *خط قرمز*به تهیه کنندگی عباس جاهد در استان اردبیل به پایان رسید

توافق نهایی با هند برای توسعه بندر چابهار

گزارش شرکت مالک نفت‌کش توقیف‌شده آمریکایی از وضع سلامتی گروه کارکنان آن در ایران

در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه هند امیرعبداللهیان اعلام کرد: هشدار ایران به آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی

از سرگیری مرمت پل‌بند تاریخی لشکر شوشتر

امیرعبداللهیان: محاسبه رژیم اسراییل در مورد حماس غلط بود/ به نیروهای مقاومت دستور نمی‌دهیم

مرگ دانشمند ایرانی در یک حادثه

ثبت بالاترین مقدار تولید نفت ایران پس از تحریم‌ها

حذف یارانه تعدادی از یارانه بگیران در دی ماه/ ماجرا چیست؟

تراکتور به دور از حواشی به سمت موفقیت

مصرف سرانه نان در کشور سالی 170 کیلوگرم؛ نان ناسالم چه بلایی سر بدن می‌آورد؟

ویتامین‌ها از طریق مکمل‌ها تأمین نمی‌شوند

ابطال شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان از سوی دیوان عدالت اداری

ارتش آمریکا: 16 نقطه یمن را هدف قرار دادیم

آیا شما یک آدم سمّی هستید

واکاوی یک تراژدی / نابغه ای در لجنزار

آغاز جلسه دادگاه لاهه برای پرونده نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه

ارتش یک نفتکش آمریکایی را در دریای عمان توقیف کرد

همدان پایتخت گردشگری آسیا شد

مدیرعامل مرکز مبادله طلا و ارز خبر داد تخصیص اسکناس کشور مبدأ به مسافران تا عید نوروز

طرح آمریکا برای منطقه «بعد از جنگ غزه» با همکاری عربستان

فرصت 2 ماهه بانک مرکزی برای کاهش رشد پایه پولی و نقدینگی

اولین نشست کمیته فلسطین APA رئیس پارلمان کشورهای عربی: ساکنان در برابر جنایات رژیم صهیونیستی شریک جرم هستند

استارت پروژه «نبیل باهویی ٢» با حضور برانکو

وزیر کشور: انفجار تروریستی در کرمان خارج از رینگ حفاظتی مراسم بود

ادغام تعرفه رای دو انتخابات 1402

211 شیء تاریخی ایران در چین

طرح جامع مدیریت دریاچه نمک به تصویب رسید مخبر: دولت با جدیت به دنبال حل مشکلات حمل و نقل عمومی است

رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از مردم قم: دشمن سیاست «بیرون کشاندن مردم ایران از صحنه» را پیگیری می‌کند

تعلیق از خدمت 4 کارمند شهرداری دزفول

آخرین وضعیت ثبت‌نام در کاروان‌های حج

استفاده از معلم آقا در دبیرستان‌های دخترانه؛ نیازمند مجوز/ تعیین تکلیف مدیران زن مدارس پسرانه

ماجرای ارسال پیامک برای متقاضیان شیرخشک

دبیر هیات بادبانی استان هرمزگان: گسترش گردشگری ورزش‌های دریایی در هرمزگان یک ضرورت است

آغاز دور جدید گرانفروشی بلیت هواپیما؛ بلیت هواپیما به نرخ مصوب نیست

قوه قضاییه: حکم بخش دوم پرونده هواپیمای اوکراینی صادر شد/ متهم ردیف اول بازداشت است

کشف شیشه و هیروئین از یک خودروی سواری در هندیجان

بارورسازی ابر‌ها برای کشوری وسیع همچون ایران اجرایی و عملی نیست

کنعانی: مسئله دریای سرخ معلول است؛ علت نیست/ تدوین سند همکاری با روسیه در گام‌های نهایی است

اختلاف نظر درباره بدهی 100 میلیارد دلاری