آخرین مطالب

وزیر راه و شهرسازی در آستانه افتتاح خط ریلی خواف-هرات مطرح کرد؛ تلاش ایران برای افزایش سهم ترانزیت کالا به 50 میلیون تن در سال

وزیر راه و شهرسازی در آستانه افتتاح خط ریلی خواف-هرات مطرح کرد؛ تلاش ایران برای افزایش سهم ترانزیت کالا به 50 میلیون تن در سال اقتصادی - سیاسی - بین الملل - صدای مردم - حوزه کار وکارگری ، کار آفرینی

وزیر راه و شهرسازی در آستانه افتتاح خط ریلی خواف-هرات مطرح کرد؛ تلاش ایران برای افزایش سهم ترانزیت کالا به 50 میلیون تن در سال

  بزرگنمایی:
محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی با حضور در شبکه خبر با موضوع افتتاح راه آهن خواف- هرات حلقه مفقوده کریدور ترانزیتی شرق و غرب، گفت: راه‌آهن خواف- هرات به طول ۲۲۲ کیلومتر شامل چهار قطعه است که بخش واقع در ایران (قطعه یک و دو) جمعاً به طول ۶۷ کیلومتر از خواف تا مرز شمتیغ در استان خراسان رضوی واقع شده است. در ادامه قطعات سوم و چهارم در کشور افغانستان واقع هستند که قطعه سوم آن به طول ۷۲ کیلومتر از مرز شمتیغ تا ایستگاه روزنک ادامه یافته و قطعه ۴ آن نیز از ایستگاه روزنک تا شهر هرات به طول ۷۶ کیلومتر است. بخش واقع در ایران به همراه پایانه مرزی شمتیغ توسط ایران تکمیل شده و همچنین فضای لازم برای گمرک و سازمان های ذیربط مرزی در طرح پایانه مزبور پیش بینی شده است. راه آهن خواف – هرات مرکز ثقل اتصال کریدور جاده ابریشم و کریدورهای منطقه اکو و کریدور تراسیکا است.

وزیر راه و شهرسازی جزئیات احداث راه آهن خواف- هرات را اعلام کرد و گفت: ایستگاه راه آهن خواف- هرات 20 آذرماه با حضور روسای جمهوری ایران و افغانستان به شکل رسمی افتتاح می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری صبح ملت نیوز و به نقل از وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی با حضور در شبکه خبر با موضوع افتتاح راه آهن خواف- هرات حلقه مفقوده کریدور ترانزیتی شرق و غرب، گفت: راه‌آهن خواف- هرات به طول 222 کیلومتر شامل چهار قطعه است که بخش واقع در ایران (قطعه یک و دو) جمعاً به طول 67 کیلومتر از خواف تا مرز شمتیغ در استان خراسان رضوی واقع شده است. در ادامه قطعات سوم و چهارم در کشور افغانستان واقع هستند که قطعه سوم آن به طول 72 کیلومتر از مرز شمتیغ تا ایستگاه روزنک ادامه یافته و قطعه 4 آن نیز از ایستگاه روزنک تا شهر هرات به طول 76 کیلومتر است. بخش واقع در ایران به همراه پایانه مرزی شمتیغ توسط ایران تکمیل شده و همچنین فضای لازم برای گمرک و سازمان های ذیربط مرزی در طرح پایانه مزبور پیش بینی شده است. راه آهن خواف – هرات مرکز ثقل اتصال کریدور جاده ابریشم و کریدورهای منطقه اکو و کریدور تراسیکا است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: هم‌اکنون از اینچه برون و سرخس ارتباط ریلی مان برقرار است. راه نزدیک تر از مسیر افغانستان است که به ازبکستان و بعد به چین متصل می‌شود. راه آهن ازبکستان از مرز حیرتان افغانستان داخل مرز افغانستان حدود 60 کیلومتر در مرز ترمه به حیرتان و به مزار شریف آمده است. اتصال این خط راه آهن یکی از کریدورهای مهم آسیا و این منطقه از کشور ما خواهد بود.

عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به اینکه ایران به تعهد خود برای احداث خط ریل خواف- هرات عمل کرده است، افزود: تکمیل این مسیر با این هدف بوده تا بتوان در فرآیند توسعه زیرساخت ها در افغانستان، تحرک ایجاد شود. زیرا این مسیر ریلی در عین حالی که برای کشور افغانستان ضروری است. در عین حال، کشور افغانستان همواره به دنبال آن بوده تا آن مسیر را متحول کند به ویژه که معادن سنگ آهن بسیار گسترده و غنی در افغانستان موجود است است و آنها نیاز دارند به شبکه ریلی و حمل و نقلی متصل شوند تا بتوانند از ظرفیت عظیم معادنی که دارند بتوانند بهره ببرند و آن را بتوانند به شمال و جنوب کشور ایران انتقال دهند و بدین ترتیب اقتصاد خود را شکوفا کنند.

عضو دولت تدبیر و امید با اشاره به اینکه راه آهن خواف- هرات، توسط جمهوری اسلامی ایران و بر اساس معاهده سه جانبه بین ایران، افغانستان و هندوستان انجام شده است، توضیح داد: معاهدات منطقه ای که تاکنون اجرایی شد همه از طریق استفاده از جاده و حول محور چابهار بود. در عین حال، یکی از کشورهای موفق در زمینه استفاده از ظرفیت‌های چابهار و گسترش تبادلات، کشور افغانستان بوده که بسیار روان و باسهولت تبادلات تجاری بین دو کشور برقرار شد.

اسلامی خاطرنشان کرد: همواره از کشور و مردم افغانستان سپاسگزار بودیم که در موضوع تبادلات تجاری و رفت و آمدهای بازرگانی بین بازرگانان و تجار دو کشور حتی در شرایط کنونی، نسبت به کاهش رفت و آمدها تغییرات کاهشی ایجاد نکردند.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: اجرای این طرح در اجلاس کمک به افغانستان در سال 85 بین روسای جمهور دو کشور ایران و افغانستان، امضا شد که عملیات اجرایی این پروژه نیز از سال 86 آغاز شد. در بازه زمانی 6- 7 ساله به دلیل مسائل امنیتی و شرایطی که در منطقه پیش آمد این پروژه با وقفه مواجه شد. اما از دو سال گذشته به شکل کاملا جدی با اراده قاطعی به دنبال آن رفتیم تا این پروژه را تکمیل و به بهره برداری برسانیم که خوشبختانه به سرانجام رسید. امروز شاهد هستیم که هم ایستگاه های ساخته شدند و هم خط آماده بهره برداری است.

به گفته اسلامی، هفته گذشته قطار باری و مسافری از سوی ایران به افغانستان اعزام شد و این خط روز پنجشنبه با حضور روسای جمهور دو کشور افتتاح می شود.

عضو کابینه دولت دوازدهم گفت: هم اکنون در این مسیر ریلی هم در بخش بار و هم مسافر، تقاضا وجود دارد و اولین سرویس قطاری که عبور می‌کند با فرمان روسای جمهور دو کشور بار از دو سو جابه جا، می‌شود.

برگزاری جشن خودکفایی احداث واگن‌های باری

اسلامی با اشاره که 18 آذرماه جشن خودکفایی واگن های باری برگزار شد، گفت: در دو سال گذشته با اهتمام ویژه به دنبال آن رفتیم تا از ظرفیت‌های ملی استفاده حداکثری کنیم. به زودی برای سایر اقلام راه‌آهن جشن خودکفایی اعلام می‌کنیم.

به گفته وی، امروزه وزارت راه و شهرسازی با بکارگیری همه ظرفیت‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان دستورکارهای مفصلی را تعریف کرده و در مرحله اجرا قرار داده است. به نحوی که هیچیک از اقلامی که برای روسازی راه‌آهن مورد استفاده قرار می گیرد و هیچکدام از آیتم هایی که برای لوکوموتیو، واگن‌های باری و مسافربری و انواع و اقسام مورد بهره‌برداری قرار گرفت، به خارج از کشور وابستگی ندارد‌.

وی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران درصنعت ریلی به خودکفایی رسیده است، افزود: یک نهضت قدرتمند و مومنانه ای در شرکت راه آهن به وجود آمده و در مرکز جهادی پیشرفت در راه آهن ترکیبی از نخبگی و خبرگی متعهدانه به دنبال پیشبرد برنامه ها هستند.

وی در خصوص قطعه ای که تعهد دولت افغانستان است، گفت: آن مسیر نیز باید با مسیری که هم اکنون ایران تکمیل کرده است، افتتاح می‌شد. امیدوار هستیم با تمهیداتی که انجام شده بخش تعهد دولت افغانستان نیز تکمیل شود.  

اعلام آمادگی  ایران برای تکمیل مسیر ریل روزنک به هرات و هرات به مزار شریف

اسلامی ادامه داد: در خصوص تکمیل بخشی که تعهد افغانستان است، مذاکرات مقدماتی انجام شد تا بتوانیم توسط شرکت‌های ایرانی مسیر در تعهد دولت افغانستان را در قالب تهاتر با اقلام معدنی افغانستان، تکمیل کنیم که شرکت‌های ایران این پیشنهاد را ارایه کرده اند. مذاکرات مقدماتی نیز انجام شده است تا بتوان راه آهن را از ایستگاه روزنک به هرات و از هرات به مزار شریف متصل کنیم تا خط ریلی ابریشم از این مسیر نیز بتواند احداث شود و بتواند نقش شکوفاکننده و رونق اقتصادی اجتماعی افغانستان را به دنبال داشته باشد و ایران نیز از آن بهره مند شود.

وزیر راه و شهرسازی افزود: این مسیر به ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و چین می رود و از این طریق به کشورهای آسیای میانه متصل می شویم.

به گفته وی، مسیر ایران به هند از مسیر چابهار است که خط کشتیرانی پیوسته و برنامه ریزی شده ما برای هند و چابهار برقرار است و بازرگانان ایرانی از این خط نهایت استفاده را می برند و بازرگانان افغانستان نیز حداکثر استفاده را از این فرصت انجام می دهد و مرتب بارهای صادراتی افغانستان به هندوستان از این مسیر می آید.

اسلامی افزود: ایران معاهده ای را با روسیه تفاهم کرده است. زیرا سالانه حداقل 90 میلیون تن بار حداقلی بین روسیه و هندوستان جابه جا می شود که برای ایران سهم ارزشمندی را تعیین می کند. امیدوار هستیم از این ظرفیت هم بهره مند شویم و بتوانیم بخشی از بار ترانزیتی را که هم اکنون بار دریاها را طی می کند، از طریق مرز ریلی در شمال کشور به هندوستان انتقال دهیم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ایران در تلاش است تا سهم ترانزیت خود را به حداقل سالانه 50 میلیون تن برساند.

اسلامی در خصوص اینکه این مسیر ریلی در مناسبات ایران و افغانستان تا چه اندازه تاثیرگذار است، گفت: تراکم سنگین کامیون در مرز میلک و در مرز دوغارون وجود دارد. این مسیر ریل کمک می کند تا حجمی از بارها در مسیر ریل جابه جا شود و کاهش تراکم کامیون‌ها را در مرزهای اعلام شده شاهد باشیم. از لحاظ هزینه و قیمت تمام شده، راه‌آهن ارزان‌تر است و می‌تواند مقیاس بزرگتر بار را در زمان کوتاه و ارزان تر منتقل کند و مورد استقبال تجار است. هم اکنون، تمایل و اعلام آمادگی تجار برای انتقال بار از طریق ریل، دریافت شده است.

وزیر راه و شهرسازی در خصوص اینکه این مسیر ریلی تا چه اندازه به ایران مزیت رقابت می دهد، توضیح داد: رقابت اساسا اگر نباشد جامعه بشری دچار بحران می شود. ایران باید مزیت رقابتی ایجاد کند و بتواند با حداکثر جاذبه ای که ایجاد می کند سهم بالاتری را به دست آورد.

اسلامی تاکید کرد: چنانچه می‌خواهیم اقتصادمان را شکوفا کنیم باید اقتصادمان را از جغرافیای سرزمینی گسترش دهیم و سهم بازار بیشتری را دریافت کنیم. راهکار این است که بتوانیم با تفاهم‌نامه های مشترک و با تعرفه های ارزان تر و با جذابیتی که از نظر خدمات ارایه می دهیم و آن جذابیت هایی که در قیمت تمام شده و کیفیت نگهداشت و جابه جایی فراهم می کنیم، سهم خود را در بکارگیری فرصت های تجاری در منطقه افزایش دهیم.

تلاش برای ایجاد صنایع در پس‌کرانه‌های بنادر کشور

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: به کشورهای آسیای میانه که به آب دسترسی ندارند پیشنهاد ارایه زمین و جا در بنادر ایران داده‌‌ایم. مذاکره کرده‌ایم تا هر کشور بتواند نقطه‌ای را در بنادر ایران داشته باشند، انبار ایجاد و ظرفیت‌سازی کند. همچنین با تعرفه ها و شرایطی که برای آنها ایجاد مزیت می‌کند در تلاش هستیم تادر پس‌کرانه‌های بنادر ایران صنایعی به وجود بیاید تا کشورها ترغیب به سرمایه‌گذاری شوند. زیرا تمامی آنها منطقه ویژه و منطقه آزاد می شوند. تولید محصول نهایی و نیمه نهایی داشته باشند و از آن طریق کالاهای خود را به بازار مصرف برسانند و یا کالای موردنیاز خود را از این مسیر به کشورهای خود حمل کنند.

اسلامی گفت: هدف 50 میلیون تن جابه جایی سالانه بار ترانزیتی مستلزم فراهم کردن ساز و کاری است که بار متولد بشود و به خدمت گرفته شود. هم اکنون حداکثر 10 میلیون تن در سال ترانزیت داریم که این مقدار ترانزیت هم شامل ترانزیت جاده ای و هم ریلی است. 22 درصد ترانزیت کشور سهم ریل و در حدود 78 درصد آن سهم جاده است و این در شرایط عادی و نه در شرایط کرونایی است. شرایط کرونایی به طور طبیعی سهم تبادلات و رفت و آمدها را کاهش داده است. برای  ایران حائز اهمیت است که از ظرفیت بنادر استفاده کند و شرایط تبادلات را بین ایران و سایر کشورها ایجاد کند تا بتوان تبادلات را انجام داد.

پیش‌بینی تزانزیت 3 میلیون تن بار در مسیر ریلی خواف- هرات

عضو کابینه دولت دوازدهم افزود: پیش بینی ما این است که در مسیر ریلی خواف-هرات 3 میلیون تن بار جابه جا شود. این نقطه ششمین نقطه اتصال ریلی به خارج از کشور است. دو نقطه دیگر اتصال ریلی داریم که ریل کشور همسایه به ایران رسیده اما ریل متصل نیست. امیداست با هماهنگی که اخیرا وزارت امورخارجه با دولت عراق انجام داده، بتوانیم راه آهن شلمچه را به بصره متصل کنیم. اتصال ما شرایطی را فراهم می کند که دولت عراق بتواند کالاهای خود را به آسیای میانه و شمال دریای خزر از این طریق ارسال کند. در ارتباط با موضوع  عراق، راه آهن مان را به مرز شلمچه رسانده ایم و این تجربه را ایجاد کردیم که بار را با ریل تا مرز عراق ببریم. ماه گذشته اولین محموله صادراتی را با قطار تا مرز شلمچه جابه جا کردیم.

تلاش برای اتصال راه آهن شلمچه به بصره

اسلامی ادامه داد: پیمانکار و سرمایه گذار را انتخاب کردیم و کاملا آماده هستیم تا عملیات اجرایی را شروع کنیم. این مسیر 35 کیلومتر است و جزو موارد بسیار پرجاذبه هم برای ایران و هم برای عراق است. اما در عین حال موانعی در عراق وجود دارد. امیدواریم هماهنگی های اخیر تاثیر حداکثری را داشته باشد و بتوانیم به زودی عملیات اجرایی را آغاز کنیم که این مسیر هفتیمن مسیر می شود.

وی افزود: هشتمین مسیر ریلی نیز اتصال  به آستارا از طریق رشت است که عملیات اجرایی آن در دست انجام است. اگرچه سرعت کار مطلوب نیست و باید منابع مالی این طرح به گونه ای فراهم شود. در عین حال، با تکنولوژی های جدید طراحی در تلاش هستیم تا با ایجاد پل‌ها و ارتفاع بلند از جنگل ها، کشتزارها و ذخایر طبیعی عبور کنیم تا کمترین آسیب به عرصه طبیعی وارد شود. امیدوایم که مردم به زودی از این مسیر بهره مند شوند.

اسلامی یادآور شد: مراسم افتتاح راه آهن خواف- هرات از ایستگاه خواف شروع می شود و دو رییس جمهور با فرمان خود این مسیر را افتتاح می‌کنند. از افغانستان قطار باری از روزنک به سمت ایران و از سمت ایران قطار باری از خواف به روزنک در افغانستان می‌رود.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

پاکستان: هیچ نظامی یا غیرنظامی ایرانی هدف قرار نگرفتند

رئیس‌جمهور در دیدار اقشار و منتخبین شهرستان فیروزکوه: دولت به دنبال اولویت‌بندی کمبودها و مشکلات و سپس حل آن‌هاست

پیام مهدی طارمی برای مردم فلسطین

امیرعبداللهیان: هیچ تعارفی با طرف‌های تروریستی در پاکستان و عراق نداریم

اقدام دولت برای حمایت از مستمری‌بگیران

بهره‌مندی هنرستانیها از یک ماه کسری خدمت «سربازی»

یارانه یک میلیونی برای کودکان دارای اختلال رشد 5 دهک اول/ارزیابی 3 ماهه وضعیت رشد کودکان

وزیر دفاع : روسیه باید موضوع تمامیت ارضی ایران را رعایت کند

پالایشگاه‌های چینی برای خرید نفت ارزان راه افتادند

بازار سرمایه و کنترل تورم و نقدینگی و رشد تولید به قلم دکتر جواد درواری

تدوین تله فیلم *خط قرمز*به تهیه کنندگی عباس جاهد در استان اردبیل به پایان رسید

توافق نهایی با هند برای توسعه بندر چابهار

گزارش شرکت مالک نفت‌کش توقیف‌شده آمریکایی از وضع سلامتی گروه کارکنان آن در ایران

در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه هند امیرعبداللهیان اعلام کرد: هشدار ایران به آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی

از سرگیری مرمت پل‌بند تاریخی لشکر شوشتر

امیرعبداللهیان: محاسبه رژیم اسراییل در مورد حماس غلط بود/ به نیروهای مقاومت دستور نمی‌دهیم

مرگ دانشمند ایرانی در یک حادثه

ثبت بالاترین مقدار تولید نفت ایران پس از تحریم‌ها

حذف یارانه تعدادی از یارانه بگیران در دی ماه/ ماجرا چیست؟

تراکتور به دور از حواشی به سمت موفقیت

مصرف سرانه نان در کشور سالی 170 کیلوگرم؛ نان ناسالم چه بلایی سر بدن می‌آورد؟

ویتامین‌ها از طریق مکمل‌ها تأمین نمی‌شوند

ابطال شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان از سوی دیوان عدالت اداری

ارتش آمریکا: 16 نقطه یمن را هدف قرار دادیم

آیا شما یک آدم سمّی هستید

واکاوی یک تراژدی / نابغه ای در لجنزار

آغاز جلسه دادگاه لاهه برای پرونده نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه

ارتش یک نفتکش آمریکایی را در دریای عمان توقیف کرد

همدان پایتخت گردشگری آسیا شد

مدیرعامل مرکز مبادله طلا و ارز خبر داد تخصیص اسکناس کشور مبدأ به مسافران تا عید نوروز

طرح آمریکا برای منطقه «بعد از جنگ غزه» با همکاری عربستان

فرصت 2 ماهه بانک مرکزی برای کاهش رشد پایه پولی و نقدینگی

اولین نشست کمیته فلسطین APA رئیس پارلمان کشورهای عربی: ساکنان در برابر جنایات رژیم صهیونیستی شریک جرم هستند

استارت پروژه «نبیل باهویی ٢» با حضور برانکو

وزیر کشور: انفجار تروریستی در کرمان خارج از رینگ حفاظتی مراسم بود

ادغام تعرفه رای دو انتخابات 1402

211 شیء تاریخی ایران در چین

طرح جامع مدیریت دریاچه نمک به تصویب رسید مخبر: دولت با جدیت به دنبال حل مشکلات حمل و نقل عمومی است

رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از مردم قم: دشمن سیاست «بیرون کشاندن مردم ایران از صحنه» را پیگیری می‌کند

تعلیق از خدمت 4 کارمند شهرداری دزفول

آخرین وضعیت ثبت‌نام در کاروان‌های حج

استفاده از معلم آقا در دبیرستان‌های دخترانه؛ نیازمند مجوز/ تعیین تکلیف مدیران زن مدارس پسرانه

ماجرای ارسال پیامک برای متقاضیان شیرخشک

دبیر هیات بادبانی استان هرمزگان: گسترش گردشگری ورزش‌های دریایی در هرمزگان یک ضرورت است

آغاز دور جدید گرانفروشی بلیت هواپیما؛ بلیت هواپیما به نرخ مصوب نیست

قوه قضاییه: حکم بخش دوم پرونده هواپیمای اوکراینی صادر شد/ متهم ردیف اول بازداشت است

کشف شیشه و هیروئین از یک خودروی سواری در هندیجان

بارورسازی ابر‌ها برای کشوری وسیع همچون ایران اجرایی و عملی نیست

کنعانی: مسئله دریای سرخ معلول است؛ علت نیست/ تدوین سند همکاری با روسیه در گام‌های نهایی است

اختلاف نظر درباره بدهی 100 میلیارد دلاری