برپایی خیمه ی عزاداری امام حسین (ع)در چهار راه سیمتری دزفول
بزرگنمایی:
انسان همواره قادر است خود را با شرایط وفق دهد و با قدرت ایده پردازی و خلاقیتش اوضاع را به سود خود تغییر دهد . محرم امسال بخاطر شرایط کرونایی متفاوت آغاز شده و متفاوت ادامه دارد. و ما شاهد هستیم که شرایط نتوانست مردم را از اینکه ارادت قلبی خویش را به مولا و امام شان نشان دهد باز بدارد این وسط هر هیئت و هر دسته به فراخور خود روضه ها و مراسم عزاداری امام حسین ع را برپا کرده اند .
برپایی خیمه ی عزاداری امام حسین (ع)در چهار راه سیمتری دزفول
انسان همواره قادر است خود را با شرایط وفق دهد و با قدرت ایده پردازی و خلاقیتش اوضاع را به سود خود تغییر دهد . محرم امسال بخاطر شرایط کرونایی متفاوت آغاز شده و متفاوت ادامه دارد. و ما شاهد هستیم که شرایط نتوانست مردم را از اینکه ارادت قلبی خویش را به مولا و امام شان نشان دهد باز بدارد این وسط هر هیئت و هر دسته به فراخور خود روضه ها و مراسم عزاداری امام حسین ع را برپا کرده اند .
متولیان فرهنگی نیزبا نوآوری و خلاقیت حال و هوای شهر را محرمی کردند . در این میان ابتکار معاونت فرهنگی شهرداری دزفول در برپایی خیمه ی امام حسین ع در مرکز شهر ،کاری نو و تازه ودر خور توجه بود.
کاری متفاوت در حیطه ی فعالیت های تبلیغی . فعالیت های تازه ، نو بدیع ، امری که هماره باید مد نظر معاونت های فرهنگی سازمان های مختلف باشد ..از این نظر فعالیت شهرداری دزفول قابل تقدیر است .
ایده ای که باز خوردهای مثبت و منفی زیادی در بین همشهریان داشت.
صبح ملت قصد دارد تا با گشتی در رسانه های مجازی و پیج های اینستاگرامی که این ابتکار را پوشش خبری داده اند با نظرات طیف های مختلف مردمی در این رابطه آشنا شود .
با بررسی عکس العمل های مردم به خوبی متوجه خواهیم شد که بازخوردهای مردم در این رابطه کاملا متضاد و متفاوت بود .
برخی با دیدی مثبت این ابتکار را ستوده و برای شهردار و عوامل اجرایی این طرح استیکر تشویق و گل و ..گذاشته و احسنت ، بارک ا.. و دست مریزاد نوشتند .
و برپایی این خیمه را خیلی قشنگ و فوق العاده دانسته و از این که حس خوبی را به آنان منتقل کرده بود راضی بودند . حتی یکی از کاربران نوشته بود که خود را در کوفه احساس کرده است.
جالبی این طرح برای برخی ازکاربران تا آنجا بود که افسوس می خوردند که چرا در این ایام در شهر خوبشان دزفول حضور فیزیکی ندارند اگرچه دلشان آن هم همه ی دلشان در شهرشان جا مانده است .
کاربرانی نیز پیشنهاد تعمیم این طرح در قالب طرح سایبان هایی از این دست و اجرای آن در خیابان های شهر برای فرار از گرمای طاقت فرسای تابستان های داغ دزفول را به شهرداری داده اند.
کاربری در تحلیلی موشکافانه نقبی به تاریخ زده و نوشته بود " ما بخشی از زندگی حال حاضر خود را به خیابان برده ایم . نسل جدید قرائت متفاوتی از دین دارد و خود را ملزم به رعایت قواعد نسل قدیم نمی داند همانطور که نسل قدیم وقتی قرار شد از بلند گو برای مداحی و روضه سرایی استفاده کند نکوهش شد که این بوق شیطان است .
اما باید اعتراف کرد آن دسته از مردم که با دید نقادانه این طرح را برانداز کرده بودند تعدادشان از دسته ی اول بیشتر بود .
بیشترین نقد این کاربران بواسطه ی این بود که طرح مورد نظرهزینه ی زیادی در برداشته و سوال کرده بودند که هزینه اش از کجا تأمین شده و با افسوس کامنت گذاشته بودند که کاش هزینه ی این جور کارها صرف زندگی شیعیان گرسنه حسینی شهرمان می شد .و این که چرا نباید این هزینه صرف رفع فقر و درماندگی مردم مستضعف شهر می شد؟ و از این که فقر مزمن بی ایمانی می آورد ،اجرایی شدن این طرح را از مصادیق اصراف دانسته ،کاری که مرام و مشی حضرت امام حسین ع با آن مخالف بوده و هست .
فردی گویا به فکر سرنوشت این خیمه بود و این سوال را پرسیده بود که بعد ازسپری شدن چند روز محرم چه استفاده ای از این خیمه خواهد شد آیا بی استفاده در گوشه ی انبار رها می شود ؟
کاربری توصیه کرده بود که در روزهای معمولی حسینی باش نه در این چند روز محرم ..
وکاربری دیگردر تعبیری جالب ، نوشته بود ، مخاطبِ دست اندرکارانِ خوش نیتِ این خیمه "خیابان" است.
برخی مخالفت شان بخاطر شرایط کرونایی حاکم و تجمع مردم در مرکز شهر بواسطه ی برپایی این خیمه و احتمال گسترش کویید19بین مردم بود.
آنان نگران شلوغی دوباره بیمارستان گنجویان از بیماران کرونایی و دلواپس دردسر و زحمت مجدد کادر درمان بوده و خدایی ناکرده آسیب و به دنبالش مرگ عده ای از همشهریان را دلیل مخالفت خود عنوان کرده بودند.
وبرخی مکان اجرای این طرح به واسطه ی ایجاد ترافیک و تاریک شدن فضای پرتردد چهار راه در روز به نوعی و در شب بواسطه ی ایجاد مانع برسر تابش نور چراغهای تعبیه شده درچهار راه را مناسب نمی دانستند ، و نوشته بودند حتی دیواره و بزرگی خیمه چراغ های راهنمایی را پوشش داده و مانع دید علائم راهنمایی شده بود و بهتر می دیدند که این طرح در مکانی دیگر اجرایی می شد .
کاربری اجرای چنین طرح هایی را نشانه ریای مسئولین دانسته و از این که چطورآنان در اجرای طرح هایی پوچ و بی سود این قدر منظم و دقیق وسریع عمل می کنند متعجب شده بود .
یکی از همشهریان اجرای طرح هایی اینچنین را کاسبی از عقاید مردم می داند . و کاربری دیگر اجرای این طرح را حماقت دانسته و پیاده کردن این قبیل طرح ها را مصداق به بازی گرفتن روح و روان مردم قلمداد کرده بود .
خلاصه هر کسی از زاویه ی نگاه خود به این مسئله پرداخته و وجود این همه چاله و چوله در خیابان ها و تاریکی برخی معابر و خیابا نها و ... را برای هزینه کردن واجب تر دانسته اند .
بعضی وقت ها تیز بینی کاربران آنجه را که از دید مسئولین و متولیان امور پنهان است برملا می کند مثل تیزبینی کاربری که رنگ قرمزپرچم به کار رفته بر راس خیمه را پرچم یزید دانسته و دیگری که تصور کرده است شاید چنین قراره که بعد از عاشورا این خیمه به یاد خیمه های آتش گرفته ی اهل بیتِ سرور و سالار شهیدان در یک حرکت و نمایش نهادین به آتش کشیده شود .
یکی کامنت گذاشته بود که خیمه ای به این زیبایی وتازگی چه شباهتی به خیمه ها ی نیم سوخته و خیمه هایی که پر از حس و حال تشنگی و شهادت و بی توجه به دنیا بود ، دارد ؟ وکدام حس و حال را خیمه سر چهار راه منتقل می کند که شبیه حسن و حال خیمه های کربلا باشد؟ این کاربر برپایی چنین خیمه ای را بیشتر مناسب مراسم جشن و شادی می دانست تا عزای امام حسین« ع».
کاربر دیگری این پرسش را مطرح کرده بود که این کار چه اثری در گسترش فرهنگ عاشورایی دارد و دنبال اثبات چه چیزی بوده است ؟ و ادامه داده که این قدر کربلا و عاشورا کرده ایم که طعم تشنگی عاشورا تبدیل به طعم شیرین شادی شده و اصل را زیر فرعیات نامربوط پنهان کرده ایم و خرسندیم که خادم الحسینیم .
کامنت کاربر دیگری حاکی از این بود که کاش کرونا نبود و این خیمه را در جایی فراخ و مناسب به مناسبت عید غدیر برپا و جشن ولایت امیر المومنین را آنجا برگزار می کردند .
کاربرِ با ذوقِ دیگری در این میانه حتی به فکر ماهیهای آکواریوم سر چهار راه هم بوده و از این که در این چند روزه با پرپایی این خیمه ماهیها از تابش مستقیم آفتاب در امان خواهند بود ابراز خوشحالی کرده و عکس یادگاری مسئولین در کنار این آکواریوم ماهیها را در زیر این خیمه ژستی زیبا توصیف کرده است .
خلاصه این که اجرای طرح هایی این چنین که جنبه ی تبلیغی دارند و گاه برای یک روز یا چند روز اجرایی می شوند مسلما نمی توانند رضایت همه ی مردم را جلب کنند . اموری از این دست جنبه ی تبلیغی و موقت دارند ، و اگر چه هزینه بر هستند اما بزودی جای خودشان را به طرح و ابتکاری دیگر و ابراز نظرات متفاوت دیگری می دهند ./.
**تیتر مقاله برگرفته از کامنت یکی از کاربران فضای مجازی است .
گزارش و تنظیم: مریم مفتوح
6 شهریورماه 99