بزرگنمایی:
امروزه بشر در دنیایی زندگی میکند که به سرعت در حال تغییر است. با توجه به پویایی عوامل درون و برون سازمانی، تغییر اقدامی گریزناپذیر است و مدیریت آن باید اصلی بنیادین در مدیریت سازمانها قلمداد شود. سازمانهای متعددی با ضرورت تغییر مواجهاند و محیطی به شدت ناپایدار برای کسب و کارها ایجاد شده است. در چنین موقعیتی، تصمیمگیری در چارچوب قوانین و دستورالعملهای همیشگی امکان پذیر نیست (Destler, 2016).
در عصر تغییرات و با پیچیده شدن محیط و تحولات شتابنده آن، فناوری اطلاعات نقش حیاتی درادامه بقاء سازمانها ایفا میکند. سازمانها در این محیط، تلاشهای خود را معطوف به یادگیری و درواقع پیاده سازی فرآیندهای مدیریت دانش مینمایند تا بتوانند خود را با تغییرات شتابنده وفق دهند. در همین راستا و به جهت شتاب بخشیدن به سرعت یادگیری، از ابزارهای فناوری اطلاعات استفاده میکنند تا بتواند از طریق آن جریان اطلاعات را تسریع و خود را مهیای پاسخگویی به نیازهای موجود نماید (شفیعی نیک آبادی و ضامنی خجسته، 1394).
برای همراهی با تغییرات پیچیده و متنوع آینده، مدیران سازمانی باید علاوه بر بهره گیری از تفکر استراتژیک، ظرفیتهای لازم جهت ایجاد تغییرات به هنگام را نیز در سازمان خود ایجاد نمایند، تا چابکی خود را در شرایط بحرانی و پیچیده حفظ نماید. مفهوم ظرفیت تغییر سازمانی در ادبیات مدیریت به عنوان قابلیت کلی یک سازمان برای آمادگی و پاسخ به شرایط محیطی به شدت متغیر و غیرقابل پیشبینی تعریف شده است. ایجاد ظرفیت تغییر سازمانی دستور کار مدیران در قرن 21 و به عنوان بازوی دوم آنان در عصر کنونی قلمداد شده، که مدیران باید به منظور مدیریت موفق سازمان خود به این توانایی مجهز شوند (Judge, 2005). سازمانها برای بقا در این گردونه باید خود را با دگرگونیها تطبیق دهند. بنابراین سازمانها نیاز دارند عملکرد خویش را بهبود بخشند تا بتوانند به تعالی دست یابند. سازمانها باید برای سازگاری با تغییرات و ماندن در صحنه رقابت، تلاش کنند تا عملکرد بهتری نسبت به رقبای خود داشته باشند. ضمن اینکه تجزیه و تحلیل و مقایسه عملکرد مشاهده شده با روند گذشته، بازخورد مناسبی برای تصمیمگیری در خصوص فعالیتهای آتی نیز فراهم میسازد (Teece et al, 2009).
سازمان¬ها به راهبردهایی نوین برای مقابله با تغییرات سریع و شگرف در این عصر نیاز دارند. در همین راستا، قابلیتهای فناوری اطلاعات نقش مهمی را در محیط به سرعت در حال تغییر ایفا میکند (Jiao et al, 2008). قابلیتهای فناوری اطلاعات یک نوع قابلیت سازمانی است که میتواند فعالیتها و فرایندهای کاری را از طریق مرتب کردن و گرد هم آوردن سایر منابع که دارای اهمیت هستند، حمایت کند (عالم تبریز و عباسی، 3:1395).
- چهارشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۹:۱۸
- منبع: صبح ملت نیوز