آخرین مطالب

وزیر ارشاد در حاشیه رویداد رسانه‌ای «حریر»: بگیر و ببند در فرهنگ را قبول ندارم؛ نمی‌شود یک‌شبه کن‌ فیکون کرد!

وزیر ارشاد در حاشیه رویداد رسانه‌ای «حریر»: بگیر و ببند در فرهنگ را قبول ندارم؛ نمی‌شود یک‌شبه کن‌ فیکون کرد! فرهنگی

وزیر ارشاد در حاشیه رویداد رسانه‌ای «حریر»: بگیر و ببند در فرهنگ را قبول ندارم؛ نمی‌شود یک‌شبه کن‌ فیکون کرد!

  بزرگنمایی:
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع خبرنگاران گفت: جریان‌سازی فرهنگی با بگیر و ببند، شدنی نیست و انتظار دارد وزارت فرهنگ منصفانه نقد شود؛ اما در عین حال تاکید می‌کند برخی چالش‌ها و انتقادات از این وزارتخانه در فضای عمومی، به دلیل این است که پای مرزها ایستاده‌ است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع خبرنگاران گفت: جریان‌سازی فرهنگی با بگیر و ببند، شدنی نیست و انتظار دارد وزارت فرهنگ منصفانه نقد شود؛ اما در عین حال تاکید می‌کند برخی چالش‌ها و انتقادات از این وزارتخانه در فضای عمومی، به دلیل این است که پای مرزها ایستاده‌ است.

به گزارش ایسنا، محمدمهدی اسماعیلی در حاشیه رویداد رسانه‌ای «حریر» با حضور در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره زمان برگزاری نمایشگاه مطبوعات،‌ توضیح داد: ما آمادگی برگزاری نمایشگاه را داریم و اقدامات در این بخش انجام شده است. چون زمان برگزاری پیش از انتخابات مجلس شورای اسلامی است،‌ دوستان ما در وزارت کشور باید جمع‌بندی کنند.

وی در عین حال تاکید کرد: یکی از دغدغه‌های ما مکان برگزاری نمایشگاه است چراکه نماز جمعه در این فصل در مصلای تهران برگزار می‌شود و دغدغه دیگر هم مسئله انتخابات است که این موضوعات هم در روزهای آتی بررسی خواهد شد، اما قصد ما این است که نمایشگاه پیش از انتخابات برگزار شود مگر اینکه مشکلی در این زمینه وجود داشته باشد که باید منتظر جمع‌بندی‌ها بمانیم.

عکس‌های رویداد رسانه‌ای «حریر» با حضور وزیر ارشاد و معاون امور زنان رئیس‌جمهور

 

در حوزه تولید آثار فرهنگی و هنری نیز باید بدانیم استفاده از واژه «سفارشی» درست نیست؛ ما تنها حمایت می‌کنیم. سفارشی‌سازی کاری نمایشی است که جریان‌ساز نیست در حالی که ما در وزارت فرهنگ متصدی نیستیم بلکه باید فضایی ایجاد کنیم که منجر به تغییر مزاج شودوضعیت امروز مطلوب نیست

اسماعیلی در پاسخ به پرسش دیگری درباره وضعیت خانواده در رسانه‌ها،‌ تصریح کرد: حتما وضعیت امروز مطلوب نیست و اشکالات جدی وجود دارد که خودمان هم منتقد این وضع هستیم ولی انتقاد به معنای انفعال نیست و باید کنشگری کنیم که در این راستا در حوزه تنظیم‌گری تمام آیین‌نامه‌ها اصلاح شده است و آیین‌نامه‌های فیلم به لحاظ صدور پروانه ساخت و نمایش را تغییر دادیم که اکنون در کارگروه شورای عالی انقلاب فرهنگی است و به زودی ابلاغ خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه باید ریل‌گذاری تغییر می‌کرد،‌ گفت: در حوزه تولید آثار فرهنگی و هنری نیز باید بدانیم استفاده از واژه «سفارشی» درست نیست؛ ما تنها حمایت می‌کنیم. سفارشی‌سازی کاری نمایشی است که جریان ساز نیست در حالی که ما در وزارت فرهنگ متصدی نیستیم بلکه باید فضایی ایجاد کنیم که منجر به تغییر مزاج شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: هر وقت تولید خوبی داشتیم مردم استقبال کردند. به عنوان مثال اکنون یک پویانمایی تحت عنوان «بچه‌زرنگ» ساخته شده است که رکورد تاریخ کارهای کودک و نوجوان را زده است و نزدیک به 50 میلیارد تومان فروش داشته است و این کار هم مربوط به دوره اخیر است.

 

از فیلم‌های نمایش خانگی، سینما و تلویزیون احساس نگرانی می‌کنیم!

عضو هیات دولت با تاکید بر اینکه خانواده‌های ما پرنشاط هستند،‌ اظهار کرد: نهاد خانواده در جمهوری اسلامی در مقایسه با سایر کشورها در بالاترین حد استاندارد قرار دارد و قرار نیست خودمان با دست خودمان سیاه‌نمایی کنیم؛ هرچند اشکالاتی هم وجود دارد. توقع من از برگزاری چنین مراسماتی این است که بتوانیم رهنمودهای اجرایی و عملیاتی داشته باشیم.

اسماعیلی با اشاره به اینکه آسیب اجتماعی هم وجود دارد،‌ تصریح کرد: نباید کسی تصور کند جامعه ایرانی یک جامعه از دست رفته است. سالهاست که پژوهشگر اجتماعی هستم و شاید کمتر کسی از دوستانِ اینجا به اندازه بنده کار پژوهشی در حوزه خانواده کرده باشد اما با اطمینان و داده‌های علمی می‌گویم که خانواده ایرانی در مقایسه با همه جوامع در نقطه بالاتری ایستاده است البته؛ این به معنای عدم اشکال نیست. ما از فیلم‌های خانگی، سینما و تلویزیون احساس نگرانی می‌کنیم ولی معنای آن این است که به خودمان می‌آییم و جلوی مشکلات را می‌گیریم.

 

یارانه مطبوعات، بیمه خبرنگاران و بسته ویژه شب یلدا برای هنرمندان

او در پاسخ به پرسش دیگری درباره زمان پرداخت یارانه مطبوعات،‌ بیان کرد: انشاالله طی یک یا دو هفته آینده این کار هم انجام می‌شود.

اسماعیلی درباره ارائه بسته ویژه شب یلدا به هنرمندان نیز تاکید کرد: دوستان در تلاش هستند که به همه هنرمندان بسته‌ای تقدیم شود.

وی همچنین تاکید کرد: درحال تنظیم ماده 20 قانون مطبوعات هستیم که مدیرمسئولان را موظف می‌کند تا خبرنگاران را بیمه کنند. انشاالله در این زمینه نظارت‌های میدانی را هم اضافه خواهیم کرد.

جریان سازی در فرهنگ و هنر با بگیر و ببند شدنی نیست؛ گاهی دوستان از ما توقع دارند مانند یک نهاد نظامی عمل کنیم اما ما چنین توانی نداریم. در تنظیم‌گری برخی قوانین وجود دارد و اینکه برخی با وزارت فرهنگ در فضای عمومی چالش دارند به دلیل این است که ما پای مرزها ایستاده‌ایم و به همین دلیل این همه مورد نقد و چالش هستیم

 

بگیر و ببند در حوزه فرهنگ را قبول ندارم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اهمیت جریان‌سازی در حوزه فرهنگ و خانواده،‌ تاکید کرد: جریان سازی در این بخش با بگیر و ببند شدنی نیست؛ گاهی دوستان از ما توقع دارند مانند یک نهاد نظامی عمل کنیم اما ما چنین توانی نداریم؛ ما باید بتوانیم با تغییراتی در مزاج فرهنگی به دنبال تغییر کلی باشیم.


به گزارش ایسنا، محمدمهدی اسماعیلی در رویداد رسانه‌ای «حریر» که با رویکرد تخصصی «زن، خانواده، رسانه؛ از هنجار تا ارزش» در محل فرهنگستان هنر برگزار شد، ضمن آرزوی موفقیت برای رزمندگان فلسطینی در محور مقاومت، گفت: امروز جامعه زنان ما جامعه‌ای فرهیخته و اندیشمند است که پر از عناصر برجسته و اهل فکری است که وجودشان برای ما مغتنم است البته به هر دلیل ما هنوز جایگاه واقعی بانوان را در مدیریت اجرایی کشور و سیاست گذاری‌های مهم نداریم ولی با این حال با این کاری که در دولت شروع شده است و حضور دلگرم کننده بانوان، شاهد اقدامات اثرگذار در این بخش باشیم.

او با تاکید بر اینکه تاکید وزارت فرهنگ این است که فضا را برای حضور زنان و عناصر شایسته آماده کند،‌ تصریح کرد: اسوه‌سازی را در دستور کار داریم و در این راستا همایش تجلیل از «خانم مرضیه دباغ» به عنوان یک زن نمونه و در تراز انقلاب را برگزار خواهیم کرد.

 

انتقاد وزیر ارشاد از سخنان «یک تهیه‌کننده مشهور»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به صحبت‌های دکتر سهیلا صادقی _ استاد دانشگاه و پژوهشگر حوزه جامعه شناسی که در بخش نخست این همایش سخنرانی کرده بود، گفت: در ابتدای تشکیل دولت سیزدهم و حضورم در وزارتخانه از ایشان خواستم در شورای نمایش حضور داشته باشند؛ با این حال در یک جلسه با برخی تهیه‌کنندگان سینمایی، یک تهیه‌کننده مشهورِ خانم به من گفت: «شما زنان را حذف کرده‌اید و یک سهیلا نامی را در این ترکیب شورا قرار دادید؛ او را از کجا پیدا کردید؟» این درحالی است که ایشان از مشاهیر حوزه علوم اجتماعی ما هستند و همین صحبت تهیه‌کننده نشان می‌داد که چقدر از ادبیات نظری حوزه خود دور است که به جای اینکه تشکر کند که از یک بانوی برجسته و انقلابی در شورای پروانه استفاده کردیم اما با این ادبیات سعی داشت ما را هم منفعل کند.

او در پاسخ به پرسش یکی از مدعوین مبنی بر اینکه آیا جمهوری اسلامی در تولید،‌ تدوین و پخش آثار سینمایی غایب است که محتوای ضد زن و ضد خانواده ساخته می‌شود؟، تاکید کرد: اینگونه نیست و این قضاوت‌ها باید واقع‌بینانه باشد.‌ ما کاری که بتوانیم را انجام می‌دهیم اما، با نقطه مطلوب فاصله داریم‌.

 

این‌همه مورد نقد هستیم، چون پای مرزها ایستاده‌ایم! / نمی‌شود یک شبه فرهنگ را کن‌فیکون کرد!

اسماعیلی با تاکید بر لزوم جریان‌سازی در حوزه فرهنگ، ادامه داد: جریان سازی در این بخش با بگیر و ببند شدنی نیست؛ گاهی دوستان از ما توقع دارند مانند یک نهاد نظامی عمل کنیم اما ما چنین توانی نداریم. ما باید بتوانیم با تغییراتی در مزاج فرهنگی به دنبال تغییر کلی باشیم. ما یک بخش تولیدی و یک بخش تنظیم‌گری داریم. در تنظیم‌گری برخی قوانین وجود دارد و اینکه می‌بینید برخی با وزارت فرهنگ در فضای عمومی چالش دارند به دلیل این است که ما پای مرزها ایستاده‌ایم و به همین دلیل این همه مورد نقد و چالش هستیم.

وی افزود: در بخش تولید باید با تولید فیلم‌های مناسب و جریان‌سازی، مزاجی مردمی که دهه‌هاست شکل گرفته را تغییر دهیم. در حوزه فرهنگ نمی‌توان یک شبه کن‌فیکون کرد؛ تغییر باید بطنی و در طول زمان باشد. امروز حوزه تولید ما قوی‌تر شده است. زمانی که کار را آغاز کردم‌ در همین گعده‌های انقلابی دوستان می‌گفتند حداکثر حضور جبهه انقلابی حدود 5 فیلم در سال است ولی امسال در جشنواره فیلم فجر نزدیک به 30 فیلم سینمایی ثبت کردیم یا درمورد فارابی در سال 1400 تنها 2 فیلم مشارکتی در جشنواره فجر داشتیم و امسال 17 فیلم به جشنواره معرفی کرده‌ایم که همه در عرصه خانواده، جمعیت و سرداران بزرگ دفاع مقدس است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: ما انتظار تشویق نداریم ولی انتظار نقد منصفانه و با نگاه دقیق داریم. به دغدغه دوستان احترام می‌گذاریم و خوشحالم خواهرانم با صراحت مطالبات را مطرح می‌کنند و به برادران و خواهران ایمانی خود قول می‌دهم در طول این دوره تلاش کنیم جریان جدید و منسجم به دور از پلشتی‌ها را در حوزه فرهنگ و هنر کشور دنبال کنیم.

انتهای پیام


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

پاکستان: هیچ نظامی یا غیرنظامی ایرانی هدف قرار نگرفتند

رئیس‌جمهور در دیدار اقشار و منتخبین شهرستان فیروزکوه: دولت به دنبال اولویت‌بندی کمبودها و مشکلات و سپس حل آن‌هاست

پیام مهدی طارمی برای مردم فلسطین

امیرعبداللهیان: هیچ تعارفی با طرف‌های تروریستی در پاکستان و عراق نداریم

اقدام دولت برای حمایت از مستمری‌بگیران

بهره‌مندی هنرستانیها از یک ماه کسری خدمت «سربازی»

یارانه یک میلیونی برای کودکان دارای اختلال رشد 5 دهک اول/ارزیابی 3 ماهه وضعیت رشد کودکان

وزیر دفاع : روسیه باید موضوع تمامیت ارضی ایران را رعایت کند

پالایشگاه‌های چینی برای خرید نفت ارزان راه افتادند

بازار سرمایه و کنترل تورم و نقدینگی و رشد تولید به قلم دکتر جواد درواری

تدوین تله فیلم *خط قرمز*به تهیه کنندگی عباس جاهد در استان اردبیل به پایان رسید

توافق نهایی با هند برای توسعه بندر چابهار

گزارش شرکت مالک نفت‌کش توقیف‌شده آمریکایی از وضع سلامتی گروه کارکنان آن در ایران

در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه هند امیرعبداللهیان اعلام کرد: هشدار ایران به آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی

از سرگیری مرمت پل‌بند تاریخی لشکر شوشتر

امیرعبداللهیان: محاسبه رژیم اسراییل در مورد حماس غلط بود/ به نیروهای مقاومت دستور نمی‌دهیم

مرگ دانشمند ایرانی در یک حادثه

ثبت بالاترین مقدار تولید نفت ایران پس از تحریم‌ها

حذف یارانه تعدادی از یارانه بگیران در دی ماه/ ماجرا چیست؟

تراکتور به دور از حواشی به سمت موفقیت

مصرف سرانه نان در کشور سالی 170 کیلوگرم؛ نان ناسالم چه بلایی سر بدن می‌آورد؟

ویتامین‌ها از طریق مکمل‌ها تأمین نمی‌شوند

ابطال شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان از سوی دیوان عدالت اداری

ارتش آمریکا: 16 نقطه یمن را هدف قرار دادیم

آیا شما یک آدم سمّی هستید

واکاوی یک تراژدی / نابغه ای در لجنزار

آغاز جلسه دادگاه لاهه برای پرونده نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه

ارتش یک نفتکش آمریکایی را در دریای عمان توقیف کرد

همدان پایتخت گردشگری آسیا شد

مدیرعامل مرکز مبادله طلا و ارز خبر داد تخصیص اسکناس کشور مبدأ به مسافران تا عید نوروز

طرح آمریکا برای منطقه «بعد از جنگ غزه» با همکاری عربستان

فرصت 2 ماهه بانک مرکزی برای کاهش رشد پایه پولی و نقدینگی

اولین نشست کمیته فلسطین APA رئیس پارلمان کشورهای عربی: ساکنان در برابر جنایات رژیم صهیونیستی شریک جرم هستند

استارت پروژه «نبیل باهویی ٢» با حضور برانکو

وزیر کشور: انفجار تروریستی در کرمان خارج از رینگ حفاظتی مراسم بود

ادغام تعرفه رای دو انتخابات 1402

211 شیء تاریخی ایران در چین

طرح جامع مدیریت دریاچه نمک به تصویب رسید مخبر: دولت با جدیت به دنبال حل مشکلات حمل و نقل عمومی است

رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از مردم قم: دشمن سیاست «بیرون کشاندن مردم ایران از صحنه» را پیگیری می‌کند

تعلیق از خدمت 4 کارمند شهرداری دزفول

آخرین وضعیت ثبت‌نام در کاروان‌های حج

استفاده از معلم آقا در دبیرستان‌های دخترانه؛ نیازمند مجوز/ تعیین تکلیف مدیران زن مدارس پسرانه

ماجرای ارسال پیامک برای متقاضیان شیرخشک

دبیر هیات بادبانی استان هرمزگان: گسترش گردشگری ورزش‌های دریایی در هرمزگان یک ضرورت است

آغاز دور جدید گرانفروشی بلیت هواپیما؛ بلیت هواپیما به نرخ مصوب نیست

قوه قضاییه: حکم بخش دوم پرونده هواپیمای اوکراینی صادر شد/ متهم ردیف اول بازداشت است

کشف شیشه و هیروئین از یک خودروی سواری در هندیجان

بارورسازی ابر‌ها برای کشوری وسیع همچون ایران اجرایی و عملی نیست

کنعانی: مسئله دریای سرخ معلول است؛ علت نیست/ تدوین سند همکاری با روسیه در گام‌های نهایی است

اختلاف نظر درباره بدهی 100 میلیارد دلاری