بزرگنمایی:
به اعتقاد آموزش دهندگان کودکان باید مهارتهای دیجیتالی را به میل خود انتخاب کنند، یا والدین در خانهها آنها را به این سمت هدایت کنند.
واقعیت این است شکاف به وجود آمده بین والدین (متولدین نسل Z رشد یافته در عصر گوشیهای هوشمند و رسانههای اجتماعی) و کودکان (عصر دیجیتال) چنان چشمگیر شده که میتوان گفت هنوز راهکار قطعی برای نحوه آموزش کودکان این عصر معرفی نشده است.
کودکان و جوانان اغلب در معرض خطرات سایبری مانند اعتیاد به فناوری، تهدید اینترنتی و کودک آزاری هستند. آنها آمادگی شدیدی در جذب هنجارهای سمی رفتاری دارند.
کودکان آسیب پذیر، مثل معلولین، کودکان زیر سن بلوغ و محرومان از نظر اقتصادی، بیشتر از سایرین با چنین خطرات و چالشهایی روبرو هستند و عواقب وخیمتری را نیز بر جای میگذارند.
بنابر آنچه که گفته شد، کودکان به عنوان بخش بزرگی از شهروندان دیجیتال، نیازمند آموزش مهارتهایی هستند که زندگی در عصر دیجیتال را به آنها میآموزد.
** آموزشهای ضروری
گزارش مجمع جهانی اقتصاد به شناسایی هشت مورد از مهارت هایی پرداخته که آموختن آنها برای زندگی در جامعه امروز ضروری است :
چارچوب هوش دیجیتال در سطح شهروندی دیجیتال
هویت شهروند دیجیتال : توانایی ایجاد و مدیریت یک هویت سالم آنلاین و آفلاین به صورت کامل
مدیریت زمان صفحات دیجیتال: توانایی مدیریت زمان صفحات دیجیتالی، چند وظیفهای بودن و میزان تعامل فرد در بازیهای آنلاین و رسانه های اجتماعی با بکارگیری خودکنترلی
مدیریت خشونتهای سایبری: توانایی تشخیص موقعیت های سوء استفاده از فضای مجازی و مهار کردن هوشیارانه آن موقعیت
مدیریت امنیت سایبری: توانایی محافظت از اطلاعات شخصی با ایجاد رمزهای عبور قوی و مدیریت حملات سایبری مختلف است
مدیریت حفاظت از حریم خصوصی: توانایی در اختیار داشتن تمام اطلاعات شخصی آنلاین به اشتراک گذاشته شده برای محافظت از حریم خصوصی خود و افراد دیگر
تفکر انتقادی: توانایی تشخیص بین اطلاعات درست و نادرست، محتوای مفید و مضر و مخاطبین آنلاین قابل اعتماد و مشکوک
ردپاهای دیجیتال: توانایی درک ماهیت ردپاهای دیجیتال و پیامدهای واقعی زندگی و مدیریت آنها با مسئولیت پذیری کامل
همدلی دیجیتال: توانایی نشان دادن همدلی به نیازها و احساسات خود و دیگران به صورت آنلاین
- سه شنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۷:۰۲
- منبع: ایرنا