آخرین مطالب

متن تحلیلی

مسکن محرومان منهای محرومان؟ اقتصادی - اجتماعی

مسکن محرومان منهای محرومان؟

  بزرگنمایی:
بررسی منابع پرداختی صندوق ملی مسکن نشان می‌دهد بیشتر از ۷۵ درصد وام‌های مربوط به طرح نهضت ملی مسکن و مسکن مهر به تهرانی‌ها تعلق گرفته و بخش غالب تسهیلات قرض‌الحسنه همین طرح، نصیب پایتخت‌نشینان شده است‌.

مسکن محرومان منهای محرومان؟
   

بررسی منابع پرداختی صندوق ملی مسکن نشان می‌دهد بیشتر از 75 درصد وام‌های مربوط به طرح نهضت ملی مسکن و مسکن مهر به تهرانی‌ها تعلق گرفته و بخش غالب تسهیلات قرض‌الحسنه همین طرح، نصیب پایتخت‌نشینان شده است‌. این در‌حالی است که در صورت مالی منابع این صندوق، کمتر ردی از استان‌های محروم مانند سیستان‌و‌بلوچستان، کرمان، خوزستان و‌... به چشم می‌خورد.

متولیان صندوق ملی مسکن می‌گویند یک علت مهم آن است که ساکنان مناطق محروم کشور حتی از تأمین اقساط اولیه این پروژه ناتوان بوده‌اند. بهای ساخت هر مترمربع واحدهای طرح نهضت ملی مسکن حدود هشت‌میلیون‌و 250 هزار تومان تعیین شده که رقمی حدود سه‌برابر برآورد اولیه دولت است. گذشته از این، اقساط وام بانکی این طرح حداقل حدود هفت‌‌میلیون‌و 300 هزار تومان است؛ آن‌‌هم در شرایطی که حداقل دستمزد امسال فقط حدود پنج‌میلیون‌و 308 هزار تومان است. بنابراین باید گفت که دست فقرا از مسکن محرومان هم کوتاه مانده است.

سرازیر‌شدن منابع مسکن دولتی به سمت تهران
بر اساس گزارشی که صندوق ملی مسکن منتشر کرده است، در 11 ماهی که از اساسنامه این نهاد تصویب شده است، 12‌هزار‌و 850 میلیارد تومان منابع به صندوق واریز شده که از این مبلغ تاکنون شش‌هزار‌و 630 میلیارد تومان در بخش‌های مختلف هزینه شده است.

از مبلغ هزینه‌‌شده دو‌هزار‌و 630 میلیارد تومان در پروژه‌های نهضت ملی مسکن و مسکن مهر هزینه شده است که حدود 905 میلیارد تومان آن صرف خدمات زیرساختی و روبنایی و عمرانی در سایت‌های مسکن دولتی شده است.

بنابراین اگر بخواهیم از منابع پرداخت‌شده برای خدمات عمرانی صرف نظر کنیم، چیزی حدود هزار‌و 725 میلیارد تومان تسهیلات ساخت مسکن دولتی پرداخت شده و جالب است که بدانید بیشتر از 75 درصد این تسهیلات به تهرانی‌ها پرداخت شده و سهم استان‌های دیگر از تسهیلات صندوق ملی مسکن برای ساخت مسکن دولتی کمتر از 25 درصد بوده است.‌

محمدرضا مهدیار اسماعیلی، مدیرعامل صندوق ملی مسکن، در این زمینه به «شرق» می‌گوید که در 11 ماه گذشته حدود هزار‌و 300 میلیارد تومان از تسهیلات نهضت ملی مسکن و مسکن مهر به شهر پردیس تهران پرداخت شده است و مبلغ کمی هم به پرند اختصاص یافته و باقی‌مانده این منابع به استان‌هایی مانند یزد، اردبیل، چهارمحال‌و‌بختیاری، لرستان و... پرداخت شده است.

او در واکنش به اینکه چرا عمده تسهیلات پرداختی به تهران تعلق گرفته است، می‌گوید: «صندوق ملی مسکن نقش چندانی در توزیع منابع ندارد و مطابق قانون باید منابع را بر اساس پروژه‌های تعریف‌شده و وسعت آن پرداخت کند و طبیعی است که چون حجم پروژه نهضت ملی مسکن و مسکن مهر در تهران بیشتر است، منابع بیشتری به آن تخصیص داده می‌شود».

در فهرستی که صندوق ملی مسکن از پروژه‌های در حال ساخت خانه‌های دولتی و منابع اختصاص‌یافته به آن منتشر کرده است، کمتر نشانی از بسیاری از استان‌های محروم وجود دارد؛ استان‌هایی مانند سیستان‌و‌بلوچستان، خوزستان، هرمزگان یا کرمان.

به گفته اسماعیلی یک علت مهم آن است که مردمان این مناطق نتوانسته‌اند منابع اولیه برای ساخت خانه‌های دولتی را پرداخت کنند تا به بانک معرفی شده و وام بگیرند.

رقم اقساط بیشتر از حقوق کارگران
قیمت گزاف مسکن محرومان، دست بخشی از اقشار نیازمند، به‌ویژه طبقات فقیر سایر استان‌های ایران را از پروژه نهضت ملی مسکن کوتاه کرده است.

ایرج رهبر، رئیس انجمن انبوه‌سازان تهران، اخیرا به تسنیم گفته است که قیمت ساخت هر مترمربع واحدهای نهضت ملی مسکن حدود هشت‌میلیون‌و 250 هزار تومان تمام می‌شود.

این در حالی است که دولت سیزدهم در ابتدای اعلام این پروژه گفته بود نرخ ساخت هر متر‌مربع واحد نهضت ملی مسکن دو‌میلیون‌و 700 هزار تومان خواهد بود، اما تورم فزاینده ظرف مدت کوتاهی هزینه ساخت خانه‌‌های دولتی را سه برابر کرده و این مسئله از قدرت خرید بسیاری از طبقات فقیر و مستأجران خارج است.

به‌جز این اقساط سنگین بانکی برای متقاضیان این واحدها، بسیاری از مستأجران را پس زده است. دولت می‌گوید نرخ سود تسهیلات واحدهای طرح نهضت ملی مسکن را از 23 به 18 درصد کاهش داده، اما همچنان رقم اقساط ماهانه سنگین است.

محاسبات نشان می‌دهد که نرخ اقساط ماهانه این وام در سال اول با روش پلکانی حدود هفت‌میلیون‌و 300 هزار تومان است که این اقساط در سال پنجم به هشت‌میلیون‌و 281 هزار تومان و در سال دهم به 9‌میلیون‌و 600 هزار تومان افزایش دارد و در سال پانزدهم اقساط ماهانه 11‌میلیون‌و 129 هزار تومان خواهد بود و در نهایت در سال بیستم اقساط ماهانه وام نهضت ملی مسکن 12‌میلیون‌و 901 هزار تومان است.

تعیین اقساط ماهانه بالاتر از هفت میلیون تومان برای واحدهای طرح نهضت ملی مسکن در شرایطی است که حداقل دستمزد کارگران امسال پنج‌‌میلیون‌و 308 هزار تومان است و البته وفور قراردادهای موقت کار و پایبند‌نبودن بسیاری از کارفرمایان به همین مبلغ اندک دستمزد سبب شده است که بسیاری از بنگاه‌های صنعتی کشور در‌حال‌حاضر با کمبود نیروی کار مواجه باشند.

سهم بالاتر تهرانی‌ها در تسهیلات قرض الحسنه
در این میان شبکه بانکی کشور هم که با چالش‌های بزرگی دست‌و‌پنجه نرم می‌کند، حاضر به پرداخت وام‌های دستوری مسکن نیست. بانک‌هایی که هم‌اکنون به زیان سنگین خود اشاره کرده و تورم بالا و سودهای پایین‌تر از تورم را یکی از عوامل زیان‌دهی خود می‌دانند. محمدرضا مهدیار اسماعیلی، مدیرعامل صندوق ملی مسکن به «شرق» می‌گوید: بیشتر تسهیلات پرداختی به استان‌های محروم قرض‌الحسنه بوده است. با‌این‌حال حجم وام‌های قرض‌الحسنه مسکن دولتی ناچیز است و بر اساس صورت مالی منتشر‌شده توسط صندوق ملی مسکن، در فاصله سال 1401 تا 1402 تنها حدود 384 میلیارد تومان وام قرض‌الحسنه به پیمانکاران مسکن دولتی پرداخت شده است که از قضا حدود 220 میلیارد تومان آن نصیب تهرانی‌ها شده است.

با این حساب باید گفت بیشتر از 57 درصد تسهیلات قرض‌الحسنه هم نصیب پیمانکاران مسکن دولتی در پایتخت شده است.

در هر صورت چالش‌های گسترده شبکه بانکی سبب شده که بانک‌ها حاضر باشند رقم گزافی به عنوان جریمه پرداخت کنند، اما زیر بار پرداخت وام‌های طولانی‌مدت مسکن نروند.

مهر به نقل از صندوق ملی مسکن نوشته است که بانک‌ها موظف هستند که ٢٠ درصد از تسهیلات خود را به بخش مسکن اختصاص دهند، اما به دلیل اجرا‌نکردن این تعهد جرائمی برای بانک‌ها در نظر گرفته شده است که رقم جریمه در سال ١4٠٠ حدود 4٩ هزار میلیارد تومان بوده که وصول آن در سال ١4٠١ بوده است و میزان جریمه در سال گذشته ٩١ هزار میلیارد تومان برآورد شده و مجموع این اعداد ١4٠ هزار میلیارد تومان است.

توزیع نابرابر منابع
صندوق ملی مسکن در 11 ماه گذشته حدود 216 میلیارد تومان برای تکمیل مصلای تهران اختصاص داده است؛ رقمی که محمدرضا ‌مهدیار اسماعیلی، مدیر‌عامل صندوق ملی مسکن، به «شرق» می‌گوید و البته تأکید می‌کند که این مبلغ از محل گردش مالی صندوق ملی مسکن پرداخت شده است.

با‌این‌حال، این رقم حدود یک‌هشتم کل تسهیلاتی است که برای ساخت مسکن اقشار فرودست در نظر گرفته شده است.

پیش از این در 29 آذر 1400 معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار در مجلس شورای اسلامی، نسبت به اختصاص بودجه‌های کلان برای مصلای تهران انتقاد کرده بود.

خبرآنلاین در این زمینه نوشت که او گفته است «آیا باید در بودجه سال 1401 برای مصلای تهران هزار میلیارد تومان اختصاص داده شود، اما چهار شهرستان حوزه سواحل مکران بدون حتی یک تخت بیمارستانی باشند؟ آیا عدالت در توزیع اعتبار به این صورت است؟».

توزیع نابرابر در تخصیص منابع و تسهیلات سبب شده است که بسیاری از فقرا و نیازمندان به حاشیه رانده شده و فقر بیش از پیش را تجربه کنند.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

پاکستان: هیچ نظامی یا غیرنظامی ایرانی هدف قرار نگرفتند

رئیس‌جمهور در دیدار اقشار و منتخبین شهرستان فیروزکوه: دولت به دنبال اولویت‌بندی کمبودها و مشکلات و سپس حل آن‌هاست

پیام مهدی طارمی برای مردم فلسطین

امیرعبداللهیان: هیچ تعارفی با طرف‌های تروریستی در پاکستان و عراق نداریم

اقدام دولت برای حمایت از مستمری‌بگیران

بهره‌مندی هنرستانیها از یک ماه کسری خدمت «سربازی»

یارانه یک میلیونی برای کودکان دارای اختلال رشد 5 دهک اول/ارزیابی 3 ماهه وضعیت رشد کودکان

وزیر دفاع : روسیه باید موضوع تمامیت ارضی ایران را رعایت کند

پالایشگاه‌های چینی برای خرید نفت ارزان راه افتادند

بازار سرمایه و کنترل تورم و نقدینگی و رشد تولید به قلم دکتر جواد درواری

تدوین تله فیلم *خط قرمز*به تهیه کنندگی عباس جاهد در استان اردبیل به پایان رسید

توافق نهایی با هند برای توسعه بندر چابهار

گزارش شرکت مالک نفت‌کش توقیف‌شده آمریکایی از وضع سلامتی گروه کارکنان آن در ایران

در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه هند امیرعبداللهیان اعلام کرد: هشدار ایران به آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی

از سرگیری مرمت پل‌بند تاریخی لشکر شوشتر

امیرعبداللهیان: محاسبه رژیم اسراییل در مورد حماس غلط بود/ به نیروهای مقاومت دستور نمی‌دهیم

مرگ دانشمند ایرانی در یک حادثه

ثبت بالاترین مقدار تولید نفت ایران پس از تحریم‌ها

حذف یارانه تعدادی از یارانه بگیران در دی ماه/ ماجرا چیست؟

تراکتور به دور از حواشی به سمت موفقیت

مصرف سرانه نان در کشور سالی 170 کیلوگرم؛ نان ناسالم چه بلایی سر بدن می‌آورد؟

ویتامین‌ها از طریق مکمل‌ها تأمین نمی‌شوند

ابطال شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان از سوی دیوان عدالت اداری

ارتش آمریکا: 16 نقطه یمن را هدف قرار دادیم

آیا شما یک آدم سمّی هستید

واکاوی یک تراژدی / نابغه ای در لجنزار

آغاز جلسه دادگاه لاهه برای پرونده نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه

ارتش یک نفتکش آمریکایی را در دریای عمان توقیف کرد

همدان پایتخت گردشگری آسیا شد

مدیرعامل مرکز مبادله طلا و ارز خبر داد تخصیص اسکناس کشور مبدأ به مسافران تا عید نوروز

طرح آمریکا برای منطقه «بعد از جنگ غزه» با همکاری عربستان

فرصت 2 ماهه بانک مرکزی برای کاهش رشد پایه پولی و نقدینگی

اولین نشست کمیته فلسطین APA رئیس پارلمان کشورهای عربی: ساکنان در برابر جنایات رژیم صهیونیستی شریک جرم هستند

استارت پروژه «نبیل باهویی ٢» با حضور برانکو

وزیر کشور: انفجار تروریستی در کرمان خارج از رینگ حفاظتی مراسم بود

ادغام تعرفه رای دو انتخابات 1402

211 شیء تاریخی ایران در چین

طرح جامع مدیریت دریاچه نمک به تصویب رسید مخبر: دولت با جدیت به دنبال حل مشکلات حمل و نقل عمومی است

رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از مردم قم: دشمن سیاست «بیرون کشاندن مردم ایران از صحنه» را پیگیری می‌کند

تعلیق از خدمت 4 کارمند شهرداری دزفول

آخرین وضعیت ثبت‌نام در کاروان‌های حج

استفاده از معلم آقا در دبیرستان‌های دخترانه؛ نیازمند مجوز/ تعیین تکلیف مدیران زن مدارس پسرانه

ماجرای ارسال پیامک برای متقاضیان شیرخشک

دبیر هیات بادبانی استان هرمزگان: گسترش گردشگری ورزش‌های دریایی در هرمزگان یک ضرورت است

آغاز دور جدید گرانفروشی بلیت هواپیما؛ بلیت هواپیما به نرخ مصوب نیست

قوه قضاییه: حکم بخش دوم پرونده هواپیمای اوکراینی صادر شد/ متهم ردیف اول بازداشت است

کشف شیشه و هیروئین از یک خودروی سواری در هندیجان

بارورسازی ابر‌ها برای کشوری وسیع همچون ایران اجرایی و عملی نیست

کنعانی: مسئله دریای سرخ معلول است؛ علت نیست/ تدوین سند همکاری با روسیه در گام‌های نهایی است

اختلاف نظر درباره بدهی 100 میلیارد دلاری