آخرین مطالب

افزایش مدارس غیر از «عادی دولتی» ممنوع شد

افزایش مدارس غیر از «عادی دولتی» ممنوع شد فرهنگی - اجتماعی

افزایش مدارس غیر از «عادی دولتی» ممنوع شد

  بزرگنمایی:
به گفته معاون وزیر و رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش‌ و پرورش، بنا بر دستور وزیر آموزش و پرورش گسترش تمامی مدارس غیر از مدارس عادی دولتی «ممنوع» شده است.

به گفته معاون وزیر و رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش‌ و پرورش، بنا بر دستور وزیر آموزش و پرورش گسترش تمامی مدارس غیر از مدارس عادی دولتی «ممنوع» شده است.

محسن زارعی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه میزان فعلی تنوع مدارس دولتی اعم از شاهد، هیات امنایی و... محل اشکال است، اظهار کرد: این اشکال را می‌پذیریم چراکه نباید تنوع مدارس دولتی تا این حد باشد و انواع مدرسه معنی ندارد. حال اینکه مدرسه‌ای عادی دولتی گاهی ظرفیت دارد و به صورت هیات امنایی مدیریت می‌شود و گاهی ظرفیت ندارد و به شکل عادی مدیریت می‌شود، بحث دیگری است.

وی در عین حال خاطر نشان کرد: از آنجا که این مدارس جامعه مخاطب خود را دارند، نمی‌توان گفت این مدارس از امروز تعطیل باشند اما گسترش مدارس غیر از عادی دولتی را «ممنوع» کردیم و آقای وزیر دستور دادند مدارسی غیر از عادی دولتی، دیگر گسترش پیدا نکنند. این امر می‌تواند تنوع مدارس دولتی را مهار کند تا اینگونه نباشد که بهترین محیط و دبیر را به یک مدرسه با عنوان خاص دهیم و یک عده را محروم کنیم.

چرا مدارس غیردولتی امسال بیشترین «افت تحصیلی» را داشتند؟

معاون وزیر و رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش‌ و پرورش، تصریح کرد: دومین اقدام ما این است که از این پس دبیرانی که در مدارس خاص تدریس می‌کنند باید نصف ساعات تدریس خود را در مدارس عادی و نصف دیگر را در مدارس خاص انجام دهند. گزارشات ما نشان می‌دهد مدارس عادی دولتی افت کرده‌اند. هرچند مدارس استعداد درخشان، شاهد و نمونه دولتی همگی دولتی هستند و اتفاقا امسال بیشترین افت را در مدارس غیرانتفاعی داشتیم.

زارعی توضیح داد: بخشی از دلیل آن این است که ساز و کار مدارس غیر انتفاعی از قبل مبتنی بر کلاس‌های کنکوری و برنامه‌ریزی برای کنکور بود. از این رو به نظرم آمادگی برای امتحان نهایی به این شیوه که «تاثیر قطعی در کنکور» داشت را نداشتند. این به روز نبودن مدارس غیر دولتی به جامعه مخاطب و دانش‌آموزان این مدارس آسیب زد. این یک تلنگر است که نشان می‌دهد مدارس غیر دولتی نیز باید مرجعیت را به کتاب درسی بدهند.

برگزاری نوبت اول «کنکور» در اردیبهشت 1403
وی در بخش دیگر سخنان خود درباره برگزاری امتحانات نهایی پایه دوازدهم و تاریخ برگزاری کنکور در سال 1403، خاطر نشان کرد: طبق اعلام سازمان سنجش نوبت اول کنکور 1403 در اردیبهشت برگزار می‌شود. بنابراین دوازدهمی‌ها در سال تحصیلی 1403ـ 1402 سه آزمون را پیش رو دارند. ابتدا آزمون سراسری در اردیبهشت 1403، سپس آزمون نهایی با تاثیر قطعی 50 درصد سوابق تحصیلی پایه دوازدهم در کنکور و پس از آن نوبت دوم کنکور سراسری که در تیرماه برگزار می‌شود.

معاون وزیر و رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش‌ و پرورش، درباره تغییرات اعمال شده در امتحان نهایی پایه دوازدهم در سال تحصیلی پیش رو با توجه به افزایش سهم تاثیر قطعی سابقه تحصیلی در کنکور به 50 درصد، تشریح کرد: ما در آزمون پایه دوازدهم هیچ تغییری جز تغییر در ضریب دروس با توجه به افزایش سهم تاثیر قطعی سابقه تحصیلی در کنکور به 50 درصد، نداریم و امتحان نهایی آن نیز در چارچوب امتحان نهایی خردادماه برگزار می‌شود. دروسی که باید در آنها امتحان نهایی گرفته شود، همان دروس هستند.

پیشنهاد نهایی شدن امتحانات چند درس پایه دهم و یازدهم در خرداد 1403
زارعی درباره برگزاری امتحانات پایه دهم و یازدهم در خرداد 1403 به شکل نهایی همانند امتحانات نهایی پایه دوازدهم، گفت: امسال برخی دروس پایه دهم و یازدهم و دهم به صورت نهایی برگزار می‌شود. ما این پیشنهاد را به شورای سنجش و پذیرش داده‌ایم تا همه دروس را نهایی نکنند بلکه امتحان برخی دروس، نهایی برگزار شود. این امر باید در شورای سنجش و پذیرش مصوب شود. همچنین باید سهم ضرایب این دروس نیز مشخص شود. سوالات امتحان دروسی که از پایه دهم و یازدهم نهایی می‌شوند نیز همانند دروس پایه دوازدهم از مفاهیم درسی طراحی می‌شوند.


وی یادآور شد: امسال نیز برای اینکه دانش آموزان پایه دهم و یازدهم با این فضا آشنا شوند سوالات امتحان را به صورت هماهنگ کشوری برگزار کردیم. هرچند آزمون در خود مدرسه دانش‌آموز برگزار شد و سوالات توسط دبیران دانش‌آموزان تصحیح شد اما از امسال دانش‌آموزان پایه دهم و یازدهم نیز هماند دانش‌آموزان پایه دوازدهم در مدرسه خود امتحان نمی‌دهند، در محل دیگری آزمون می‌دهند، برگه‌ها به صورت الکترونیکی و در استانی غیر از استان دانش آموز به صورت الکترونیک و براساس راهنما، تصحیح خواهد شد.

مصوبه تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور سراسری حذف می‌شود؟
معاون وزیر و رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش‌ و پرورش، در پاسخ به این سوال که شائبه حذف مصوبه تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور سراسری وجود دارد، تصریح کرد: این مصوبه برای ما لازم الاجراست و طبق قانونی که سال 92 مجلس تصویب کرده است، شورای سنجش و پذیرش موظف است مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی را رعایت کند. در حال حاضر وفاق خوبی بین مجلس، شورای عالی انقلاب فرهنگی و ما به عنوان مجریان این مصوبه انجام شده است. در جلسه‌ای که خدمت قالیباف رئیس مجلس بودیم، وزراء نیز بودند و برخی نمایندگان مجلس و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز حضور داشتند، جمع بندی خوبی انجام شد. قرار بر این شد که بنا را همین مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار دهند و اگر اصلاحی قرار است انجام شود، به روی همین مصوبه انجام شود.

وی افزود: در حال حاضر فضای کار به سمت کارشناسی پیش رفته است. از سوی دیگر به مصوبه‌ای که ابلاغ و اجرا شده باید فرصت دهیم تا نتایج آن را ببینیم. اگر اصلاحی بخواهد انجام شود نیز در چارچوب این مصوبه است و تغییرات جزئی انجام می‌شود. در واقع این مصوبه به عنوان یک اصل پذیرفته شده است و سال آینده دقیقا بر اساس این مصوبه کار پیش می‌رود.

در کنکور 1403 سهم سابقه تحصیلی و آزمون سراسری 50 ـ50 است

سهم دروس عمومی و اختصاصی در کنکور 1403 چطور می‌شود؟
 زارعی با بیان اینکه ما تا پایان شهریور فرصت داریم که در شورای سنجش و پذیرش آخرین تغییرات مربوط به برگزاری امتحانات نهایی را اعلام کنیم، ادامه داد: طبق آخرین تغییرات، سال آینده باید برای پایه‌های دهم و یازدهم آزمون نهایی برگزار کنیم تا برای کنکور 1404 تولید سابقه داشته باشیم. بنابراین در خرداد 1403 تمام سه پایه دهم، یازدهم و دوازدهم امتحان نهایی دارند اما تاثیر قطعی 50 درصد در کنکور فقط برای پایه دوازدهم است.

معاون وزیر و رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش‌ و پرورش توضیح داد: یعنی سال بعد سهم سابقه تحصیلی و آزمون سراسری 50 به 50 است.امسال از سهم 40 درصدی و قطعی سوابق تحصیلی در کنکور، 26 درصد مربوط به دروس عمومی و 14 درصد مربوط به دروس اختصاصی بود. قرار است برای سال آینده این سهم به 28 درصد برای دروس عمومی و 22 درصد برای دروس اختصاصی تغییر یابد. این امر مصوب شده است برای کنکور سال 1403 اما ممکن است بازنگری در آن انجام شود.

تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور و افزایش سهم 7 استان محروم از رتبه‌های زیر 3000 امسال
وی با بیان اینکه طبق نتایج کنکور 1402 تاثیر قطعی سوابق تحصیلی به نفع برابری آموزشی بوده است، عنوان کرد: برابری آموزش یعنی هر استان با توجه به جمعیت دانش آموزی خود چقدر از رتبه‌های برتر زیر 3000 کنکور را به خود اختصاص داده است؟. ما خط بُرش را برای سنجش این کار عدد یک قرار دادیم. همه استانها را تحلیل کردیم. تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور باعث شده از بین 11 استان برتر که بیش از یک سهم از کنکور داشته‌اند و گاهی دو برابر سهم داشته‌اند، 8 استان امسال سهم کمتری داشته باشند و این یعنی این استان‌ها به عدد یک و به برابری آموزشی نزدیک تر شده‌اند؛ از جمله این استان‌ها یزد، شهر تهران و خراسان جنوبی بودند.

زارعی بیان کرد: همچنین تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور باعث شده از میان 11 استان کمتر برخوردار که سهم آنها از رتبه‌های زیر 3000 کنکور کمتر از عدد یک و بین 0.25 تا 0.75 است، سهم 7 استان بیشتر شود. این نشان می‌دهد تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور در راستای برابری آموزشی عمل کرده است چراکه ما کتاب را مرجع امتحانات قرار دادیم.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

پاکستان: هیچ نظامی یا غیرنظامی ایرانی هدف قرار نگرفتند

رئیس‌جمهور در دیدار اقشار و منتخبین شهرستان فیروزکوه: دولت به دنبال اولویت‌بندی کمبودها و مشکلات و سپس حل آن‌هاست

پیام مهدی طارمی برای مردم فلسطین

امیرعبداللهیان: هیچ تعارفی با طرف‌های تروریستی در پاکستان و عراق نداریم

اقدام دولت برای حمایت از مستمری‌بگیران

بهره‌مندی هنرستانیها از یک ماه کسری خدمت «سربازی»

یارانه یک میلیونی برای کودکان دارای اختلال رشد 5 دهک اول/ارزیابی 3 ماهه وضعیت رشد کودکان

وزیر دفاع : روسیه باید موضوع تمامیت ارضی ایران را رعایت کند

پالایشگاه‌های چینی برای خرید نفت ارزان راه افتادند

بازار سرمایه و کنترل تورم و نقدینگی و رشد تولید به قلم دکتر جواد درواری

تدوین تله فیلم *خط قرمز*به تهیه کنندگی عباس جاهد در استان اردبیل به پایان رسید

توافق نهایی با هند برای توسعه بندر چابهار

گزارش شرکت مالک نفت‌کش توقیف‌شده آمریکایی از وضع سلامتی گروه کارکنان آن در ایران

در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه هند امیرعبداللهیان اعلام کرد: هشدار ایران به آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی

از سرگیری مرمت پل‌بند تاریخی لشکر شوشتر

امیرعبداللهیان: محاسبه رژیم اسراییل در مورد حماس غلط بود/ به نیروهای مقاومت دستور نمی‌دهیم

مرگ دانشمند ایرانی در یک حادثه

ثبت بالاترین مقدار تولید نفت ایران پس از تحریم‌ها

حذف یارانه تعدادی از یارانه بگیران در دی ماه/ ماجرا چیست؟

تراکتور به دور از حواشی به سمت موفقیت

مصرف سرانه نان در کشور سالی 170 کیلوگرم؛ نان ناسالم چه بلایی سر بدن می‌آورد؟

ویتامین‌ها از طریق مکمل‌ها تأمین نمی‌شوند

ابطال شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان از سوی دیوان عدالت اداری

ارتش آمریکا: 16 نقطه یمن را هدف قرار دادیم

آیا شما یک آدم سمّی هستید

واکاوی یک تراژدی / نابغه ای در لجنزار

آغاز جلسه دادگاه لاهه برای پرونده نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه

ارتش یک نفتکش آمریکایی را در دریای عمان توقیف کرد

همدان پایتخت گردشگری آسیا شد

مدیرعامل مرکز مبادله طلا و ارز خبر داد تخصیص اسکناس کشور مبدأ به مسافران تا عید نوروز

طرح آمریکا برای منطقه «بعد از جنگ غزه» با همکاری عربستان

فرصت 2 ماهه بانک مرکزی برای کاهش رشد پایه پولی و نقدینگی

اولین نشست کمیته فلسطین APA رئیس پارلمان کشورهای عربی: ساکنان در برابر جنایات رژیم صهیونیستی شریک جرم هستند

استارت پروژه «نبیل باهویی ٢» با حضور برانکو

وزیر کشور: انفجار تروریستی در کرمان خارج از رینگ حفاظتی مراسم بود

ادغام تعرفه رای دو انتخابات 1402

211 شیء تاریخی ایران در چین

طرح جامع مدیریت دریاچه نمک به تصویب رسید مخبر: دولت با جدیت به دنبال حل مشکلات حمل و نقل عمومی است

رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از مردم قم: دشمن سیاست «بیرون کشاندن مردم ایران از صحنه» را پیگیری می‌کند

تعلیق از خدمت 4 کارمند شهرداری دزفول

آخرین وضعیت ثبت‌نام در کاروان‌های حج

استفاده از معلم آقا در دبیرستان‌های دخترانه؛ نیازمند مجوز/ تعیین تکلیف مدیران زن مدارس پسرانه

ماجرای ارسال پیامک برای متقاضیان شیرخشک

دبیر هیات بادبانی استان هرمزگان: گسترش گردشگری ورزش‌های دریایی در هرمزگان یک ضرورت است

آغاز دور جدید گرانفروشی بلیت هواپیما؛ بلیت هواپیما به نرخ مصوب نیست

قوه قضاییه: حکم بخش دوم پرونده هواپیمای اوکراینی صادر شد/ متهم ردیف اول بازداشت است

کشف شیشه و هیروئین از یک خودروی سواری در هندیجان

بارورسازی ابر‌ها برای کشوری وسیع همچون ایران اجرایی و عملی نیست

کنعانی: مسئله دریای سرخ معلول است؛ علت نیست/ تدوین سند همکاری با روسیه در گام‌های نهایی است

اختلاف نظر درباره بدهی 100 میلیارد دلاری