آخرین مطالب

ماموریت مهم، سقفی که باید شکسته شود ورزشی

ماموریت مهم، سقفی که باید شکسته شود

  بزرگنمایی:
سپاهان نمی‌خواهد زنگ تفریح الاتحاد باشدسپاهان و الاتحاد به دنبال استفاده از دو مهاجم جدیدند. تیم ایرانی آل‌کثیر و تیم عربستانی محمد صلاح!

یکی از هیجان‌انگیزترین نقل و انتقالات احتمالی این فصل از فوتبال جهان به اصرار باشگاه الاتحاد عربستان به جذب محمد صلاح ستاره عرب زبان ستاره فوتبال اختصاص داد. برای عربستانی‌ها محمد صلاح یک بازیکن نمادین و یک چهره ویژه تلقی می‌شود، که انگار حضور او در لیگ روشن یک پیروزی بزرگ و به نوعی به رخ کشیدن برتری آنها به سایر سرمایه‌گذاران فوتبال جهان است. 

آنها تا حد زیادی موفق شده‌اند در ذهن بازیکنی که جدایی‌اش از لیورپول باورنکردنی به نظر می‌رسید، رخنه کرده و پای او را نسبت به ادامه حضور در بندر لیورپول شل کنند و در حالی که با اعتماد به نفسی زیاد با ستاره‌های دیگری مشغول جولان دادن در لیگ عربستان هستند، هواداران اتحاد صلاح را یک خرید قطعی برای تیم‌شان در نظر گرفته‌اند؛ خریدی که شاید رکوردهای جدیدی را از نظر مالی در فوتبال جهان ثبت کند و این بازیکن را به یکی از چند ستاره پردرآمد تاریخ فوتبال بدل کند.

تیم فوتبال الاتحاد در لیگ عربستان و همینطور فصل پیش روی رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا با ستاره‌هایی که جذب کرده یکی از جدی‌ترین مدعیان قهرمانی به شمار می‌رود. آنها رویای حضور ستاره‌هایی نظیر بنزما، کانته، بروزوویچ و .. را برای هواداران‌شان به حقیقت بدل کرده‌اند و تازه در شروع این مسیر هیجان‌انگیز قرار دارند.
الاتحاد به جز صلاح امسال کریم بنزما را نیز به جمع خود اضافه کرده و این در شرایطی است که آنها دو تن بهترین بازیکنان فصل گذشته لیگ عربستان رومارینیو و عبدالرزاق حمدالله را در اختیار دارند. ضمن اینکه ستاره‌های بزرگی نظیر فابینیو، ژوتا و کانته راه‌شان را از لیگ‌های سطح بالا در دنیا جدا کرده‌اند و در فصل جاری با پیراهن زرد و مشکی اتحاد بازی خواهند کرد. اخیرا هم صحبت از جذب راموس و صلاح است.

نکته جالب‌تر در تیم الاتحاد استخدام یک ستاره پرتغالی دیگو ژوتا از اسکاتلند است که به محض دو سه بازی ناموفق در پیراهن الاتحاد آنها قید میلیون‌ها دلار پرداختی به او را زده و به دنبال جابجایی او با بازیکن دیگری هستند که شاید جو گومز انگلیسی باشد که به خط دفاعی این تیم اضافه شود.

چیزهایی که داریم می‌نویسم انگار به یک دنیای دیگر و به یک جهان فانتزی تعلق دارد؛ چرا که در فاصله نه چندان دور نسبت به اتفاقات لیگ عربستان فوتبال ایران در مخصمه بزرگ مالی دست و پا می‌زند و در شرایطی که یکی از باشگاه‌های برخودار (سپاهان) سرگرم تجهیز خود برای رقابت در سطح بالاتر فوتبال آسیا و نبرد با تیم‌هایی مثل الاتحاد است، ارکان مختلف اداره کننده فوتبال در ایران دست به یکی کرده‌اند تا این اتفاق برای تیمی که کارخانه عظیم فولاد مبارکه به عنوان حامی مالی پشت سر خود می‌بیند، در این امر موفق نشود.

این کار تا جایی پیش رفته که یکی دو ماه است بحث برکناری یا استعفای محمدرضا ساکت نیز مطرح شده است؛ مدیری که یکی از قابل قبول‌ترین کارنامه‌ها را در فوتبال ایران را در فوتبال ایران از خود به یادگار گذاشته و توانسته با همه مشکلات سپاهان را به یکی از پرامکانات‌ترین و قابل‌ اعتناترین باشگاه‌های ایران بدل کند. 

ساکت اما امسال یکسره درگیر مسئله‌ای به نام سقف قرارداد بوده است. رقمی که امسال برای رقابت در سطح آسیا تعیین شده 325 میلیارد تومان (6.6 میلیون دلار) است، که شاید به سختی بتوانید حتی در سطح لیگ ایران تیمی پرستاره با آن ببیندید و مجبورید این چارچوب را بشکنید.

سپاهان قبل‌تر بابت موضوع سقف قرارداد درخواست‌هایی از سازمان لیگ داشته و به تازگی نیز این خواهش را مطرح کرده، اما سازمان لیگ تا به امروز زیر بار این قضیه نرفته و حتی عملیات‌های مالی بعدی سپاهان برای تعدیل قراردادهای امسال و انتقال به سال آینده را زیر سوال برده، و نام دو بازیکن این تیم نیز در فاصله 48 ساعت مانده تا اتمام فصل نقل و انتقالات در لیست این باشگاه ثبت نشده است.

در عین حال همین دیروز نایب رئیس فدراسیون فوتبال که به نوعی سرپرستی سازمان لیگ را نیز در اختیار دارد، به تخلفی گزارش شده درباره یک باشگاه اشاره کرد، که در قراردادهای ریالی و دلاری خود سندسازی کرده است. او همچنین از یک تخلف مالی دیگر هم خبر دارد، که بلافاصله از سوی محافل نزدیک به استقلال و پرسپولیس این تخلفات به سپاهان نسبت داده شد. حال آنکه قنبرزاده در بخشی از صحبت‌هایش می‌گوید سپاهان سقف بودجه را پر نکرده است! که این مسئله به خودی خود یک امر متناقض به شمار می‌آید؛ چرا که مشخص نیست چطور تیمی که هنوز سقف قرارداد خود را پر نکرده، نمی‌تواند دو بازیکن جدید خود برای رقابت‌های امسال لیگ ثبت نام کند.
اما برگردیم به موضوع قبل:

در شرایطی که عربستان، قطر و امارات سه رقیب منطقه‌ای ایران با محدودیت‌هایی کمتر در حال تقویت بیشتر تیم‌های باشگاهی خود برای حضور موفق در رقابت‌های پیش روی لیگ قهرمانان آسیا هستند، نماینده ایران برای بستن تیمی که بودجه‌اش در حد یک ستاره نمایندگان باشگاهی سه کشور یاد شده هم نیست، سختی‌های بسیاری را متحمل شده است.

نکته جالب درباره سپاهان این است که آنها از منابع کافی برای بستن یک تیم در چارچوب نرمال برخوردارند، اما باتوجه به اینکه دو تیم بزرگ دیگر (استقلال و پرسپولیس) فاقد منابع لازم برای گذران به نظر می‌آیند، سازمان لیگ تصمیم گرفته اجازه بلندپروازی را از سپاهان بگیرد، که به نوعی این مسئله به سود استقلال و پرسپولیس تمام شده است. البته استقلال و پرسپولیس حق زیادی در این فوتبال دارند، اما سازمان لیگ در جایی که باید به آنها کمک کند تا این دو باشگاه منابع لازم را برای تغییر شرایط خود پیدا کنند، توانایی لازم را برای هموار کردن مسیر درآمدسازی از خود نشان نداده است. پس راه انتخابی کاهش هزینه‌ها به این شکل خلق‌الساعه و جدید است! 


سپاهان در شرایطی به رقابت‌های این فصل از لیگ برتر وارد شده و خود را آماده حضور در آسیا می‌کند که در بخش میانی به هیچ وجه شرایط خوبی ندارد. آنها در این پست امیدوارند برایان دابو (بازیکن بورکینافاسویی سابق شاغل در سری‌آ ایتالیا) به زودی با حل مشکل مربوط به سقف بودجه مشکلات مربوط به صدور کارت بازی‌اش پایان یابد و درباره عیسی هم همین آرزو را دارند. بله دنیای فوتبال در ایران و عربستان این روزها هیچ سنخیتی با هم ندارد.
بدون تردید سیاست کلی فدراسیون فوتبال ایران می‌تواند باعث تضعیف نمایندگان ایران در آسیا شود. هم موضوع فهرست بازیکن بزرگسال (19 نفر) و هم موضوع سقف قرارداد در شرایطی در حال اعمال است، که طرف عربستانی هیچ محدودیتی در این زمینه‌ها ندارد. آنها با حداکثر نفرات، حداکثر امکانات و با گشاده‌دستی تمام برای قهرمانی در آسیا پا به میدان می‌گذارند و این پیش‌بینی که دو تیم فینال غرب آسیا هم از عربستان باشند چندان هم بیراه نیست. فوتبال ایران در سال‌های اخیر با مربیان خوب، نیروی انسانی و البته تماشاچی این فرصت را داشته که دو بار به فینال آسیا برود، اما از این رهگذر دست خالی بیرون آمده است. امسال اما در شرایطی که امیدهای قهرمانی کمتر از همیشه است، حداقل انتظار ما رقابت پایاپای و آبرومندانه با تیم‌هایی است که دارند بهترین‌های جهان را به استخدام درمی‌آورند. آیا سازمان لیگ متوجه تاثیری کاری که در حق باشگاهی مثل سپاهان می‌کند، هست؟


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

پاکستان: هیچ نظامی یا غیرنظامی ایرانی هدف قرار نگرفتند

رئیس‌جمهور در دیدار اقشار و منتخبین شهرستان فیروزکوه: دولت به دنبال اولویت‌بندی کمبودها و مشکلات و سپس حل آن‌هاست

پیام مهدی طارمی برای مردم فلسطین

امیرعبداللهیان: هیچ تعارفی با طرف‌های تروریستی در پاکستان و عراق نداریم

اقدام دولت برای حمایت از مستمری‌بگیران

بهره‌مندی هنرستانیها از یک ماه کسری خدمت «سربازی»

یارانه یک میلیونی برای کودکان دارای اختلال رشد 5 دهک اول/ارزیابی 3 ماهه وضعیت رشد کودکان

وزیر دفاع : روسیه باید موضوع تمامیت ارضی ایران را رعایت کند

پالایشگاه‌های چینی برای خرید نفت ارزان راه افتادند

بازار سرمایه و کنترل تورم و نقدینگی و رشد تولید به قلم دکتر جواد درواری

تدوین تله فیلم *خط قرمز*به تهیه کنندگی عباس جاهد در استان اردبیل به پایان رسید

توافق نهایی با هند برای توسعه بندر چابهار

گزارش شرکت مالک نفت‌کش توقیف‌شده آمریکایی از وضع سلامتی گروه کارکنان آن در ایران

در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه هند امیرعبداللهیان اعلام کرد: هشدار ایران به آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی

از سرگیری مرمت پل‌بند تاریخی لشکر شوشتر

امیرعبداللهیان: محاسبه رژیم اسراییل در مورد حماس غلط بود/ به نیروهای مقاومت دستور نمی‌دهیم

مرگ دانشمند ایرانی در یک حادثه

ثبت بالاترین مقدار تولید نفت ایران پس از تحریم‌ها

حذف یارانه تعدادی از یارانه بگیران در دی ماه/ ماجرا چیست؟

تراکتور به دور از حواشی به سمت موفقیت

مصرف سرانه نان در کشور سالی 170 کیلوگرم؛ نان ناسالم چه بلایی سر بدن می‌آورد؟

ویتامین‌ها از طریق مکمل‌ها تأمین نمی‌شوند

ابطال شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان از سوی دیوان عدالت اداری

ارتش آمریکا: 16 نقطه یمن را هدف قرار دادیم

آیا شما یک آدم سمّی هستید

واکاوی یک تراژدی / نابغه ای در لجنزار

آغاز جلسه دادگاه لاهه برای پرونده نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه

ارتش یک نفتکش آمریکایی را در دریای عمان توقیف کرد

همدان پایتخت گردشگری آسیا شد

مدیرعامل مرکز مبادله طلا و ارز خبر داد تخصیص اسکناس کشور مبدأ به مسافران تا عید نوروز

طرح آمریکا برای منطقه «بعد از جنگ غزه» با همکاری عربستان

فرصت 2 ماهه بانک مرکزی برای کاهش رشد پایه پولی و نقدینگی

اولین نشست کمیته فلسطین APA رئیس پارلمان کشورهای عربی: ساکنان در برابر جنایات رژیم صهیونیستی شریک جرم هستند

استارت پروژه «نبیل باهویی ٢» با حضور برانکو

وزیر کشور: انفجار تروریستی در کرمان خارج از رینگ حفاظتی مراسم بود

ادغام تعرفه رای دو انتخابات 1402

211 شیء تاریخی ایران در چین

طرح جامع مدیریت دریاچه نمک به تصویب رسید مخبر: دولت با جدیت به دنبال حل مشکلات حمل و نقل عمومی است

رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از مردم قم: دشمن سیاست «بیرون کشاندن مردم ایران از صحنه» را پیگیری می‌کند

تعلیق از خدمت 4 کارمند شهرداری دزفول

آخرین وضعیت ثبت‌نام در کاروان‌های حج

استفاده از معلم آقا در دبیرستان‌های دخترانه؛ نیازمند مجوز/ تعیین تکلیف مدیران زن مدارس پسرانه

ماجرای ارسال پیامک برای متقاضیان شیرخشک

دبیر هیات بادبانی استان هرمزگان: گسترش گردشگری ورزش‌های دریایی در هرمزگان یک ضرورت است

آغاز دور جدید گرانفروشی بلیت هواپیما؛ بلیت هواپیما به نرخ مصوب نیست

قوه قضاییه: حکم بخش دوم پرونده هواپیمای اوکراینی صادر شد/ متهم ردیف اول بازداشت است

کشف شیشه و هیروئین از یک خودروی سواری در هندیجان

بارورسازی ابر‌ها برای کشوری وسیع همچون ایران اجرایی و عملی نیست

کنعانی: مسئله دریای سرخ معلول است؛ علت نیست/ تدوین سند همکاری با روسیه در گام‌های نهایی است

اختلاف نظر درباره بدهی 100 میلیارد دلاری