آخرین مطالب

جایگزین اروپایی‌ها برای سفرهای هوایی

جایگزین اروپایی‌ها برای سفرهای هوایی اجتماعی

جایگزین اروپایی‌ها برای سفرهای هوایی

  بزرگنمایی:
قطارهای جدید راه دور جایگزینی برای سفر هوایی بین کشورهای اروپایی است و تقاضا برای این نوع حمل و نقلِ سازگار با محیط زیست در حال افزایش است، اما هنوز جای زیادی برای پیشرفت در راه‌آهن‌ها وجود دارد.

قطارهای جدید راه دور جایگزینی برای سفر هوایی بین کشورهای اروپایی است و تقاضا برای این نوع حمل و نقلِ سازگار با محیط زیست در حال افزایش است، اما هنوز جای زیادی برای پیشرفت در راه‌آهن‌ها وجود دارد.

به گزارش ایسنا به نقل از فرانس 24، ‌ قطار شبانه «پاریس ـ وین» که از زمان راه‌اندازی در دسامبر 2021 حدود 70 درصد از بلیت‌های موجود آن فروخته شده، عملاً یک خانه کامل در مسیر مسافرتی است.

سرویس «نایت‌جت» (Nightjet) که توسط شرکت ترابری ریلی اتریشی «اوبی‌بی» (OBB) اداره می‌شود، ساعت هفت‌ونیم عصر از  ایستگاه شرقی پاریس حرکت می‌کند و ساعت 10 صبح روز بعد به «وین» ‌پایتخت اتریش می‌رسد. ارزان‌ترین بلیت این سفر از 29.90 یورو آغاز می‌شود. این یکی از چندین خط راه‌آهن جدید است که در سراسر اروپا برای متصل کردن شهرهای بزرگ با خطوط ریلی راه‌اندازی شده است.

شرکت ایتالیایی «TrenItalia» امیدوار است که راه‌آهن مستقیمِ «پاریس ـ مادرید» را تا پایان سال 2024 راه‌اندازی کند. این شرکت پیش‌تر خطوطی را برای اتصال ‌پاریس، لیون، تورین و میلان در سال 2021 تاسیس کرده بود.

یک قطار بین پاریس و برلین مجهز به تخت‌خواب، قرار است در پایان سال 2023 حرکت کند و یک اتصال سریع‌السیر جدید بین دو پایتخت تا سال 2024 ایجاد کند و به این ترتیب، زمان سفر 10 ساعته فعلی را به 7 ساعت کاهش دهد.

«مارک اسمیت»، کارشناس راه‌آهن و صاحب یک وب‌سایت سفر با قطار معتقد است که علاقه به سفرهای قطاری طولانی‌مدت در هشت سال گذشته به طور پیوسته در حال افزایش بوده است و امروزه مسافرانِ رو به رشد قطار، دو انگیزه اصلی دارند؛ آن‌ها از سفرهای هوایی اشباع شده‌اند و می‌خواهند ردپای کربنی از خود به جای نگذارند.

استدلال‌های زیست‌محیطی وجود دارد که برای سفر با قطار قانع‌کننده است. طبق محاسبات (OBB)، یک پرواز دوساعته از «پاریس» به «وین» منجر به انتشار 419.6 کیلوگرم کربن در مقایسه با 41.5 کیلوگرم در سفر با «نایت‌جت» می‌شود.

با این وجود، فقدان اقدام سیاسی برای اولویت‌ دادن به روش حمل و نقل سازگار با محیط زیست همچنان وجود دارد. اگرچه قانونی که در ماه می در فرانسه معرفی شد، پروازهای کوتاه‌مدت را به دلایل زیست‌محیطی در صورت وجود راه‌آهن جایگزین که کمتر از دو ساعت طول بکشد، ممنوع می‌کند، اما این قانون دارای خلأهای زیادی بود که تنها سه مسیر سفری را شامل شد.

هنوز هم می‌توان از پاریس به «لیون» یا «بوردو» پرواز کرد، حتی اگر معادل‌های راه‌آهن پرسرعت وجود داشته باشد و انجام این کار نسبتاً ارزان است. گزارش «صلح سبز» (Greenpeace) در سال 2023 نشان داد که بلیت قطار در مسیرهای برون‌مرزی در اروپا به طور متوسط ‌دو برابر گران‌تر از بلیت هواپیما است که بخشی از آن به دلیل معافیت‌های مالیاتی اعطاشده به خطوط هوایی است.

ظهور سفرهای هوایی مقرون به صرفه در دهه 1990 بود که ایده سفرهای سریع و ارزان را که می‌توانستند در برنامه تعطیلات آخر هفته گنجانده شوند، مطرح کرد و قطارهای شبانه اروپا را که عمدتاً سودی برای مسافران نداشتند از گزینه‌ها حذف کرد.

هرچند سفرهای هوایی دشوارتر شد، حمله تروریستی یازده سپتامبر سال 2001 به طور قابل‌توجهی تقاضا برای حفظ امنیت فرودگاه و زمان انتظار مسافران در فرودگاه‌ها را افزایش داد. برای مثال، یک پرواز یک ساعت و نیمه بین «پاریس» و «نیس»، دیگر خیلی سریع‌تر یا راحت‌تر از یک سفر پنج ساعت و نیمه با راه‌آهن نبود و موقعیت قطار در شهر، ایستگاه‌ها و امکانات سخاوتمندانه در قطارها نیز در نظر گرفته شد.

این به آن معنا نیست که سفر با قطارهای طولانی‌مدت در اروپا همیشه ساده است. عبور از یک یا چند مرز بین‌المللی با قطار می‌تواند به معنای رزرو از طریق چندین ارائه‌دهنده راه‌آهن ملی باشد.

«جان ورث» که مسؤولیت یک پروژه راه‌آهن مرزی را برعهده دارد، می‌گوید که مسیرها و قیمت‌ها اغلب توسط بازارهای منطقه‌ای تعیین می‌شود و صنعت راه‌آهن در اروپا هنوز به شدت ملی است و آن‌ها عمدتاً به خدماتی که در بازارهای ملی خود ارائه خواهند داد فکر می‌کنند.

خط مستقیمی که «پاریس» و «بارسلونا» را به هم متصل می‌کند، مظهر بسیاری از مزایا و معایب سفر به اروپا با قطار است. به لطف صدها میلیون یورو بودجه اتحادیه اروپا برای ارتقای این مسیر، خط آهن پاریس ـ بارسلونا به یک مسیر پرسرعت با مدت زمان شش‌ونیم ساعت تبدیل شده است. به این ترتیب مسافران اگر بلیت این قطار را تهیه کنند، می‌توانند برای صبحانه به صرف یک کروسان در پایتخت فرانسه باشند، در ایستگاه «لیون» قدم بزنند و به موقع برای ناهار زیر آفتاب مدیترانه به ایستگاه راه‌آهن «بارسلون سانتس» برسند.

البته در برخی از نقاط اروپا قطارهای بسیار کمی تردد می‌کنند. شرکت ملی راه‌آهن فرانسه، تنها دو قطار سریع‌السیر را در روز راهی می‌کند که قیمت گران‌ترین بلیت‌های آن برای سفر یک‌طرفه به 250 یورو می‌رسد. این درحالی است که در همین مسیر، ده‌ها پرواز در روز و شب با قیمت مناسب‌تر انجام می‌شود.

با تمام این تفاسیر، ‌ قطارها تقریبا همیشه با ظرفیت تکمیل‌شده حرکت می‌کنند، به خصوص در فصل تابستان که صندلی‌ها از ماه‌ها قبل فروخته می‌شوند.

«اسمیت»،  کارشناس راه‌آهن معتقد است که افزایش تقاضا برای سفر با قطار مسلماً از سوی دولت و قطعاً از سوی شرکت‌های قطار نبوده و اساسا این تقاضا در بین مردم شکل گرفته است.

انتهای پیام


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

پاکستان: هیچ نظامی یا غیرنظامی ایرانی هدف قرار نگرفتند

رئیس‌جمهور در دیدار اقشار و منتخبین شهرستان فیروزکوه: دولت به دنبال اولویت‌بندی کمبودها و مشکلات و سپس حل آن‌هاست

پیام مهدی طارمی برای مردم فلسطین

امیرعبداللهیان: هیچ تعارفی با طرف‌های تروریستی در پاکستان و عراق نداریم

اقدام دولت برای حمایت از مستمری‌بگیران

بهره‌مندی هنرستانیها از یک ماه کسری خدمت «سربازی»

یارانه یک میلیونی برای کودکان دارای اختلال رشد 5 دهک اول/ارزیابی 3 ماهه وضعیت رشد کودکان

وزیر دفاع : روسیه باید موضوع تمامیت ارضی ایران را رعایت کند

پالایشگاه‌های چینی برای خرید نفت ارزان راه افتادند

بازار سرمایه و کنترل تورم و نقدینگی و رشد تولید به قلم دکتر جواد درواری

تدوین تله فیلم *خط قرمز*به تهیه کنندگی عباس جاهد در استان اردبیل به پایان رسید

توافق نهایی با هند برای توسعه بندر چابهار

گزارش شرکت مالک نفت‌کش توقیف‌شده آمریکایی از وضع سلامتی گروه کارکنان آن در ایران

در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه هند امیرعبداللهیان اعلام کرد: هشدار ایران به آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی

از سرگیری مرمت پل‌بند تاریخی لشکر شوشتر

امیرعبداللهیان: محاسبه رژیم اسراییل در مورد حماس غلط بود/ به نیروهای مقاومت دستور نمی‌دهیم

مرگ دانشمند ایرانی در یک حادثه

ثبت بالاترین مقدار تولید نفت ایران پس از تحریم‌ها

حذف یارانه تعدادی از یارانه بگیران در دی ماه/ ماجرا چیست؟

تراکتور به دور از حواشی به سمت موفقیت

مصرف سرانه نان در کشور سالی 170 کیلوگرم؛ نان ناسالم چه بلایی سر بدن می‌آورد؟

ویتامین‌ها از طریق مکمل‌ها تأمین نمی‌شوند

ابطال شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان از سوی دیوان عدالت اداری

ارتش آمریکا: 16 نقطه یمن را هدف قرار دادیم

آیا شما یک آدم سمّی هستید

واکاوی یک تراژدی / نابغه ای در لجنزار

آغاز جلسه دادگاه لاهه برای پرونده نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه

ارتش یک نفتکش آمریکایی را در دریای عمان توقیف کرد

همدان پایتخت گردشگری آسیا شد

مدیرعامل مرکز مبادله طلا و ارز خبر داد تخصیص اسکناس کشور مبدأ به مسافران تا عید نوروز

طرح آمریکا برای منطقه «بعد از جنگ غزه» با همکاری عربستان

فرصت 2 ماهه بانک مرکزی برای کاهش رشد پایه پولی و نقدینگی

اولین نشست کمیته فلسطین APA رئیس پارلمان کشورهای عربی: ساکنان در برابر جنایات رژیم صهیونیستی شریک جرم هستند

استارت پروژه «نبیل باهویی ٢» با حضور برانکو

وزیر کشور: انفجار تروریستی در کرمان خارج از رینگ حفاظتی مراسم بود

ادغام تعرفه رای دو انتخابات 1402

211 شیء تاریخی ایران در چین

طرح جامع مدیریت دریاچه نمک به تصویب رسید مخبر: دولت با جدیت به دنبال حل مشکلات حمل و نقل عمومی است

رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از مردم قم: دشمن سیاست «بیرون کشاندن مردم ایران از صحنه» را پیگیری می‌کند

تعلیق از خدمت 4 کارمند شهرداری دزفول

آخرین وضعیت ثبت‌نام در کاروان‌های حج

استفاده از معلم آقا در دبیرستان‌های دخترانه؛ نیازمند مجوز/ تعیین تکلیف مدیران زن مدارس پسرانه

ماجرای ارسال پیامک برای متقاضیان شیرخشک

دبیر هیات بادبانی استان هرمزگان: گسترش گردشگری ورزش‌های دریایی در هرمزگان یک ضرورت است

آغاز دور جدید گرانفروشی بلیت هواپیما؛ بلیت هواپیما به نرخ مصوب نیست

قوه قضاییه: حکم بخش دوم پرونده هواپیمای اوکراینی صادر شد/ متهم ردیف اول بازداشت است

کشف شیشه و هیروئین از یک خودروی سواری در هندیجان

بارورسازی ابر‌ها برای کشوری وسیع همچون ایران اجرایی و عملی نیست

کنعانی: مسئله دریای سرخ معلول است؛ علت نیست/ تدوین سند همکاری با روسیه در گام‌های نهایی است

اختلاف نظر درباره بدهی 100 میلیارد دلاری