آخرین مطالب

به بهانه 17 مرداد روز خبرنگار؛ کتاب‌هایی که خبرنگاران را جاودان کرد

به بهانه 17 مرداد روز خبرنگار؛ کتاب‌هایی که خبرنگاران را جاودان کرد اجتماعی - شعر وادبیات - هنر و رویدادها

به بهانه 17 مرداد روز خبرنگار؛ کتاب‌هایی که خبرنگاران را جاودان کرد

  بزرگنمایی:
حرفه خبرنگاری شباهت‌های زیادی به نویسندگی دارد، هر دو با کلمه سروکار دارند؛ اما تفاوت بزرگی در میان است، کتابِ نویسندگان سال‌ها در کتابخانه می‌ماند اما خبر در پایان روز بی‌ارزش می‌شود.

به بهانه 17 مرداد روز خبرنگار؛ کتاب‌هایی که خبرنگاران را جاودان کرد
   

 حرفه خبرنگاری شباهت‌های زیادی به نویسندگی دارد، هر دو با کلمه سروکار دارند؛ اما تفاوت بزرگی در میان است، کتابِ نویسندگان سال‌ها در کتابخانه می‌ماند اما خبر در پایان روز بی‌ارزش می‌شود. با گسترش استفاده از فضای مجازی عمر خبر از یک روز هم کمتر شده و به ساعت و دقایق رسیده است. حتی روزنامه‌ها و رسانه‌های مکتوب، بخش آنلاین دارند که سرعت خبررسانی در آن بسیار بالا است. شاید به همین دلیل است که تعداد قابل توجهی از خبرنگارها کتابی از خود به یادگار می‌گذارند.
این گزارش، مجموعه‌ای از آثار خبرنگارها را گرد هم جمع کرده تا از خبرنگارها و آثار آن‌ها در روز خبرنگار یادی شود.

نخستین کتاب اثر یک خبرنگار نیست، اما درباره خبرنگارها است. ماجراهای تن‌تن یکی از مشهورترین کتاب‌هایی است که درباره یک خبرنگار نوشته شده است. ماجراهای تن تن و میلو، درباره اتفاق‌هایی است که برای تن‌تن خبرنگار کاوشگر، ماجراجو و میلو سگ باهوش و وفادار او می‌افتد. این مجموعه به بیش از 70 زبان ترجمه شده و بیش از 200 میلیون نسخه از آن در سراسر جهان به فروش رفته است. اولین نسخه از رشته ماجراهای تن تن و میلو در سال 1929 میلادی، توسط ژرژ رمی در روزنامه ای در بروکسل به زبان فرانسوی منتشر شد.

ژرژ پروسپر رمی، زاده 22 مه 1907 و درگذشته 3 مارس 1983، نویسنده و کاریکاتوریست بلژیکی بود که بیشتر به خاطر خلق ماجراهای تن تن مشهور است. این اثر مشهورترین اثر کمیک (داستان مصور) در تمام تاریخ و به ویژه در تاریخ اروپا است و به خاطر آن نام هرژه (ارژه) در سال 2003 به تالار مشاهیر کتاب های کمیک اضافه شد.
هرژه در اواخر عمرش شدیدا از مخلوقش، تن تن، زده شده بود و حتی در یک مرحله از تن تن به خاطر فشاری که در یک عمر هنری بر رویش گذاشته بود تنفر پیدا کرد. با مرگ هرژه، آخرین کتاب تن تن به نام تن تن و هنر الفبا ناتمام ماند. هرچند هنرمندان مشهوری سعی در به پایان رساندن آخرین داستان تن تن کردند، اما نتیجه آنی نشد که طرفداران بی شمار تن تن در انتظارش بودند. بر طبق وصیت ژرژ، هیچ هنرمندی بعد از وی حق خلق داستان جدیدی از تن تن را نداشت، و درحقیقت با مرگ وی، مجموعه داستان های تن تن به پایان رسید.

دوست دارم به واسطه حرفه روزنامه‌نگاری‌ام شناخته شوم
کتاب رسوایی قرن گلچینی از مقاله‌های روزنامه‌نگاری یکی از چهره‌های ماندگار ادبیات قرن بیستم که میراثی عظیم‌تر از آثار جاودانه‌اش به شمار می‌آید. همان طور که مارکز در واپسین سال‌های عمرش گفته بود: «دوست دارم بیش از آنکه برای صد سال تنهایی یا جایزه نوبل در یادها بمانم، به واسطه حرفه روزنامه‌نگاری‌ام شناخته شوم.» این مجموعه گزیده‌ای از چهار دهه فعالیت روزنامه‌نگاری تمام وقت، جنجالی و افشاگر اوست که طی مقاله‌هایی در روزنامه‌های مختلف به چاپ رسیده و زمینه‌ساز آثار بزرگ او تا رسیدن به جایزه نوبل در سال 1982 بوده است. مقاله‌هایی داستان‌گونه که از بارانکیلا تا رم، پاریس و اسپانیا به چاپ رسیده است. این 50 مقاله، هم زمان با نشان دادن سبک، درایت، عمق و شور آثار «گابو»، بیش از هر چیز نشانگر اشتغال او در حرفه‌ای ست که آن را «بهترین شغل جهان» می‌خواند.

گابریل خوزه گارسیا مارکز، زاده 6 مارس 1927 در دهکده آرکاتاکا درمنطقه سانتامارا در کلمبیا - درگذشته 17 آوریل 2014، رمان‌نویس، نویسنده، روزنامه‌نگار، ناشر و فعال سیاسی کلمبیایی بود. او بین مردم کشورهای آمریکای لاتین با نام گابو یا گابیتو (برای تحبیب) مشهور بود و پس از درگیری با رییس دولت کلمبیا و تحت تعقیب قرار گرفتنش در مکزیک زندگی می‌کرد.
بنیاد نوبل در بیانه خود، مارکز را «شعبده باز کلام و بصیرت» توصیف کرد. تمام داستان‌های وی به نثری نوشته شده‌اند که از نظر رنگارنگی و جاذبه غریبشان، فقط می‌توان آن‌ها را با کارناوال‌های آمریکای جنوبی مقایسه کرد. گابریل گارسیا مارکز، در روز 17 آوریل 2014، در 87 سالگی، در مکزیکوسیتی درگذشت.

وجهه خبری همینگوی را بشناسید
کتاب همینگویِ خبرنگار 75 مقاله و گزارش خبری منتخب از چهاردهه روزنامه‌نگاری ارنست همینگوی را دربردارد که توسط ویلیام م. وایت گردآوری شده است. کتاب، شامل یک‌سوم از مقالات چاپ‌شده همینگوی در روزنامه‌ها و مجلات مختلف، بین سال‌های 1920 تا 1956 است. مخاطب در این کتاب می‌تواند درباره وجهه‌ای از همینگوی، غیر از داستان‌نویسی، آشنا شود.
ارنست میلر همینگوی ( 1899 - 1961)، نویسنده امریکایی و برنده جایزه نوبل ادبیات است. او از پایه‌گذاران یکی از گونه‌های ادبی، موسوم به «وقایع‌نگاری ادبی» است.

همینگوی در سال‌های آغاز کار نویسندگی‌اش و کمی پیش از سال 1931 در نامه‌ای خطاب به لوییس هنری، منتقد و کتاب‌شناس می‌نویسد: «مطالبی که برای روزنامه‌ها نوشته‌ام... ربطی به نوشته‌های دیگرم ندارد چون داستان این نوشته‌ها چیز دیگری است... این اولین حق هر نویسنده دست به قلمی است که خودش انتخاب کند چه مطالبی را چاپ کند و چه مطالبی را چاپ نکند. اگر شما از آن دسته نویسندگانی هستید که از راه کسب مهارت نویسندگی، نوشتن برای روزنامه‌ها، نوشتن مطلب برای رساندن آن به ضرب‌العجل و نه مطلبی برای همه ادوار، امرار معاش می‌کنید دیگر کسی حق ندارد در لابه‌لای نوشته‌های ژورنالیستی شما کندوکاو کند و مطالبی را بیرون بکشد که از آن‌ها بر ضدبهترین آثار غیرژورنالیستی‌تان استفاده کند.»

الگویی مناسب برای خاطره نویسی خبرنگاران
کتاب خبرنگار (قصه ها و خاطرات حرفه ای باب دوترو) خاطرات نویسنده را از زندگی پرماجرای حرفه‌ای‌اش در قالب داستان‌هایی که پرده از ابعاد گوناگون زندگی خبرنگاری و دردسرهای آن برمی‌دارند در اختیار می‌گذارد و سهم رسانه‌ها را در حمایت مالی و دیگر حمایت‌ها از افراد مشغول در این زمینه روشن می‌کند. مخاطب با کمک اثر حاضر از تاثیری که توانایی یک خبرنگار در سخنوری برجای می‌گذارد آگاه می‌شود، تفاوت‌های این حرفه را در کشور های مختلف درمی‌یابد و به الگویی مناسب برای خاطره‌نویسی خبرنگاران دست پیدا می‌کند، الگویی که در کمال سادگی و روانی خود را نمایان می‌سازد. کتاب پیش رو علاوه بر مخاطب عام می‌تواند به شکل ویژه‌ای برای دانشجویان رشته‌های ارتباطات، علوم سیاسی و تاریخ و افراد مشغول در عرصه رسانه سودمند باشد.
رابرت باب دوترو، نویسنده این کتاب، متولد سال 1930 در لندن انگلستان است. باب یک زندگی پرماجرا را پشت سر گذاشت و به عنوان فیلمبردار شبکه‌های تلویزیونی ABC ، NBC ، CBC ، CTV ، TVO کار کرد، که فیلمبرداری اکثراً مستند و اخبار بود و از خطرات بسیاری جان سالم به در برد.

کتابی در ژانر جنایی نوشته یک خبرنگار
کتاب راز اتاق زرد از شاخص‌ترین رمان‌های نوشته شده در ژانر جنایی- معمایی و زیر ژانر اتاق دربسته است. این ژانر فرعی همواره با المان‌هایی مثل مسائل و ماجراهای ماوراءالطبیعه و متافیزیکی همراه است که کار را برای قهرمانی داستان که به دنبال کشف حقیقت است، بسیار سخت‌تر می‌کند. وجود عناصری فراطبیعی که رنگ جادو به ماجرا می‌بخشند، نیاز به دامنه‌ گسترده‌ای اطلاعات علمی و تاریخی دارد که قهرمان جویای کشف حقیقت به واسطه‌ آنها می‌تواند معما را حل کند.


نویسنده این کتاب گاستون لورو است که همگان او را با رمان درخشان «شبح اپرا» می‌شناسند. «اتاق زرد» با بهره بردن از قهرمانی که خبرنگار است، از یکی دیگر از عناصر ویژه‌ی ژانر جنایی استفاده می‌کند: کاشف حقیقتی که نه پلیس است و نه کارآگاه! وجود قهرمانی که یک خبرنگار جویای حقیقت است و نه یک پلیس و کارآگاه، داستان مجموعه‌ی اتفاقاتی‌ست که در اتاق دختری مخترع به وقوع پیوسته‌ و سرشار از رازهایی‌ هستند که پلیس از کشف آنها عاجز است ولی خبرنگار خبره‌ رمان در آخرین لحظه‌ها حقیقت را کشف و اثبات می‌کند.

گاستون لوئی آلفرد لورو به فرانسوی: Gaston Louis Alfred Leroux) (زاده 1868 و درگذشته 1927 در فرانسه، نویسنده و خبرنگار جنایی فرانسوی بود. شهرت او بیشتر به خاطر رمانش شبح اپرا (به فرانسوی: Le Fantôme de l"Opéra) است که بارها به فیلم در آمده و آندرو لوید وبر، کارگردان مشهور تئاترهای موزیکال آن را به همین نام روی صحنه برده‌است. رمان او همچنین مبنای رمان «شبح» (1990) اثر 
گاستون لوئی آلفرد لورو
در روزگار معاصر هم کم نیستند خبرنگارانی که کتاب می‌نویسند، کتاب‌هایی که گاه با استقبال بالایی در روزهای ابتدایی مواجه و بعد از مدتی فراموش می‌شود و کتاب‌هایی که نشان دادند می‌توانند ماندگار باشند و مانند یک سند تاریخی عمل کنند.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

پاکستان: هیچ نظامی یا غیرنظامی ایرانی هدف قرار نگرفتند

رئیس‌جمهور در دیدار اقشار و منتخبین شهرستان فیروزکوه: دولت به دنبال اولویت‌بندی کمبودها و مشکلات و سپس حل آن‌هاست

پیام مهدی طارمی برای مردم فلسطین

امیرعبداللهیان: هیچ تعارفی با طرف‌های تروریستی در پاکستان و عراق نداریم

اقدام دولت برای حمایت از مستمری‌بگیران

بهره‌مندی هنرستانیها از یک ماه کسری خدمت «سربازی»

یارانه یک میلیونی برای کودکان دارای اختلال رشد 5 دهک اول/ارزیابی 3 ماهه وضعیت رشد کودکان

وزیر دفاع : روسیه باید موضوع تمامیت ارضی ایران را رعایت کند

پالایشگاه‌های چینی برای خرید نفت ارزان راه افتادند

بازار سرمایه و کنترل تورم و نقدینگی و رشد تولید به قلم دکتر جواد درواری

تدوین تله فیلم *خط قرمز*به تهیه کنندگی عباس جاهد در استان اردبیل به پایان رسید

توافق نهایی با هند برای توسعه بندر چابهار

گزارش شرکت مالک نفت‌کش توقیف‌شده آمریکایی از وضع سلامتی گروه کارکنان آن در ایران

در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه هند امیرعبداللهیان اعلام کرد: هشدار ایران به آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی

از سرگیری مرمت پل‌بند تاریخی لشکر شوشتر

امیرعبداللهیان: محاسبه رژیم اسراییل در مورد حماس غلط بود/ به نیروهای مقاومت دستور نمی‌دهیم

مرگ دانشمند ایرانی در یک حادثه

ثبت بالاترین مقدار تولید نفت ایران پس از تحریم‌ها

حذف یارانه تعدادی از یارانه بگیران در دی ماه/ ماجرا چیست؟

تراکتور به دور از حواشی به سمت موفقیت

مصرف سرانه نان در کشور سالی 170 کیلوگرم؛ نان ناسالم چه بلایی سر بدن می‌آورد؟

ویتامین‌ها از طریق مکمل‌ها تأمین نمی‌شوند

ابطال شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان از سوی دیوان عدالت اداری

ارتش آمریکا: 16 نقطه یمن را هدف قرار دادیم

آیا شما یک آدم سمّی هستید

واکاوی یک تراژدی / نابغه ای در لجنزار

آغاز جلسه دادگاه لاهه برای پرونده نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه

ارتش یک نفتکش آمریکایی را در دریای عمان توقیف کرد

همدان پایتخت گردشگری آسیا شد

مدیرعامل مرکز مبادله طلا و ارز خبر داد تخصیص اسکناس کشور مبدأ به مسافران تا عید نوروز

طرح آمریکا برای منطقه «بعد از جنگ غزه» با همکاری عربستان

فرصت 2 ماهه بانک مرکزی برای کاهش رشد پایه پولی و نقدینگی

اولین نشست کمیته فلسطین APA رئیس پارلمان کشورهای عربی: ساکنان در برابر جنایات رژیم صهیونیستی شریک جرم هستند

استارت پروژه «نبیل باهویی ٢» با حضور برانکو

وزیر کشور: انفجار تروریستی در کرمان خارج از رینگ حفاظتی مراسم بود

ادغام تعرفه رای دو انتخابات 1402

211 شیء تاریخی ایران در چین

طرح جامع مدیریت دریاچه نمک به تصویب رسید مخبر: دولت با جدیت به دنبال حل مشکلات حمل و نقل عمومی است

رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از مردم قم: دشمن سیاست «بیرون کشاندن مردم ایران از صحنه» را پیگیری می‌کند

تعلیق از خدمت 4 کارمند شهرداری دزفول

آخرین وضعیت ثبت‌نام در کاروان‌های حج

استفاده از معلم آقا در دبیرستان‌های دخترانه؛ نیازمند مجوز/ تعیین تکلیف مدیران زن مدارس پسرانه

ماجرای ارسال پیامک برای متقاضیان شیرخشک

دبیر هیات بادبانی استان هرمزگان: گسترش گردشگری ورزش‌های دریایی در هرمزگان یک ضرورت است

آغاز دور جدید گرانفروشی بلیت هواپیما؛ بلیت هواپیما به نرخ مصوب نیست

قوه قضاییه: حکم بخش دوم پرونده هواپیمای اوکراینی صادر شد/ متهم ردیف اول بازداشت است

کشف شیشه و هیروئین از یک خودروی سواری در هندیجان

بارورسازی ابر‌ها برای کشوری وسیع همچون ایران اجرایی و عملی نیست

کنعانی: مسئله دریای سرخ معلول است؛ علت نیست/ تدوین سند همکاری با روسیه در گام‌های نهایی است

اختلاف نظر درباره بدهی 100 میلیارد دلاری