آخرین مطالب

در جمع دانشجویان شرکت‌کننده در طرح ولایت کدخدایی: اصلاح قانون انتخابات «حداقلی» بود/ دلایل رد صلاحیت‌ها محرمانه به افراد اعلام می‌شود

در جمع دانشجویان شرکت‌کننده در طرح ولایت کدخدایی: اصلاح قانون انتخابات «حداقلی» بود/ دلایل رد صلاحیت‌ها محرمانه به افراد اعلام می‌شود سیاسی

در جمع دانشجویان شرکت‌کننده در طرح ولایت کدخدایی: اصلاح قانون انتخابات «حداقلی» بود/ دلایل رد صلاحیت‌ها محرمانه به افراد اعلام می‌شود

  بزرگنمایی:
عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: اصلاح قانون انتخابات دیر و به صورت حداقلی انجام شد؛ انتظار ما این بود که قانون جامعی درباره انتخابات به تصویب برسد. قانون موجود بخشی از اشکالات را برطرف می‌کند.

عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: اصلاح قانون انتخابات دیر و به صورت حداقلی انجام شد؛ انتظار ما این بود که قانون جامعی درباره انتخابات به تصویب برسد. قانون موجود بخشی از اشکالات را برطرف می‌کند.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شورای نگهبان، عباسعلی کدخدایی در جمع شرکت‌کنندگان در بیست و هشتمین دوره طرح ولایت بسیج دانشجویی اظهار داشت: انقلاب اسلامی مبتنی بر آموزه‌های نهضت حسینی شکل گرفت و هر روز باید خودمان را با این نهضت و اهداف آن بسنجیم.

وی افزود: دانشجوی انقلابی و طراز علاقه‌مند به نهضت و قیام حسینی است و چنین دانشجویی باید پیشرو باشد. دانشجویان انقلابی باید نسبت به بیانیه گام دوم انقلاب و وظایف خود نسبت به آن آشنا باشند.

کدخدایی اظهار داشت: وقتی از دانشجوی دینی و انقلابی سخن گفته می‌شود، یک بُعدش مطالعه و انجام وظایف علمی است. دانشجوی انقلابی باید در حوزه تخصصی خودش ممتاز باشد و دوره‌های تحصیلی‌اش را با موفقیت و نمرات عالی سپری کند.

وی که در مسجد دانشگاه شهید بهشتی تهران سخن می‌گفت، خاطرنشان کرد: همچنین انتظار است که دانشجوی انقلابی مطالبه‌گر باشد و نسبت به آنچه در جامعه و سیاست می‌گذرد، حساس باشد و در مسیر اصلاح گام بردارد.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان اضافه کرد: یک دانشجوی انقلابی و متدین، انسان توانمندی در دفاع از جامعه و نظام سیاسی است که شهدای بسیاری برای حفظ آن جانشان را فدا کردند.

وی همچنین گفت: دانشجو باید مرجع افکار عمومی باشد و در راستای مرجعیت سیاسی و اجتماعی عمل کند. دانشجو اگر تحلیل و بصیرت داشته باشد، در زمین دیگران بازی نخواهد کرد و خود طراح بازی خواهد بود.

کدخدایی درباره نسبت دانشجوی انقلابی با قانون اساسی و حقوق اساسی بیان کرد: از دانشجویان دعوت می‌کنم که قانون اساسی را مطالعه و به مشروح مذاکرات تدوین آن مراجعه کنند؛ چراکه انسان‌ را صاحب تحلیل در حوزه حقوق و نظام سیاسی می‌کند.

وی اظهار داشت: دانشجو اگر بتواند از ظرفیت‌هایش استفاده کند و با تحلیل و بصیرت باشد، مورد طمع دشمنان قرار نخواهد گرفت و می‌تواند جایگاهش را به خوبی در اجتماع تعیین کند. دانشجوی صاحب تحلیل می‌تواند در جامعه امیدآفرینی کند.

کدخدایی: اصلاح قانون انتخابات «حداقلی» بود/ دلایل رد صلاحیت‌ها محرمانه به افراد اعلام می‌شود

این عضو حقوقدان شورای نگهبان در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره نقش دانشجویان در انتخابات گفت: اصول مختلفی از قانون اساسی درباره انتخابات و مشارکت مردم است. دانشجوی مسلمان و انقلابی که سرنوشت کشور برایش مهم است باید بداند که چگونه نهادهای عالی نظام شکل می‌گیرد و برای مشکلات آن نهادها نیز پاسخ و طرح داشته باشد.

وی درباره راهبردهای اعلامی رهبر معظم انقلاب درباره انتخابات مبنی بر سلامت، امنیت، مشارکت و رقابت هم عنوان کرد: در حوزه سلامت و امنیت دستگاه‌هایی مسئولیت دارند اما سهم عمده‌ای از مشارکت و رقابت متوجه جامعه به ویژه دانشجویان خلاق و ایده‌پرداز انقلابی و متدین است.

کدخدایی تاکید کرد: دانشجویان به طور ویژه در تحقق این راهبردها نقش دارند؛ چرا که وابستگی به گروه‌ها و جناح‌های سیاسی ندارند و به دنبال تحقق شایسته‌سالاری هستند. شایسته‌سالاری مورد تاکید مقام معظم رهبری در سیاست‌های کلی انتخابات نیز است.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان درخصوص ضرورت اصلاح قوانین انتخاباتی گفت: در دهه 70، اصلاحاتی در مورد قوانین انتخاباتی انجام گرفت، اما پایه و اساس همان قانون انتخاباتی دهه 60 بود.

وی افزود: در یکی دو دهه گذشته با ثبت‌نام‌های حداکثری روبرو بودیم که قوانین موجود پاسخگو نبود.

کدخدایی با بیان اینکه حدود 7 سال از ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات می‌گذرد، اما هنوز نتوانستیم قانون جامعی براساس آن سیاست‌ها داشته باشیم، اظهار داشت: اصلاح قانون انتخابات دیر و به صورت حداقلی انجام شد؛ انتظار ما این بود که قانون جامعی درباره انتخابات به تصویب برسد. قانون موجود بخشی از اشکالات را برطرف می‌کند.

وی افزود: یکی از مهمترین اصلاحات در قانون انتخابات طراحی مرحله‌ای با عنوان پیش ثبت‌نام است. افرادی که می‌خواهند داوطلب بشوند باید مدارک اولیه ارائه و در صورتی که آن مدارک صحیح باشد، می‌توانند ثبت‌نام کنند.

این عضو شورای نگهبان درباره بخش تبلیغات در قانون انتخابات جدید مجلس گفت: در اصلاح قانون انتخابات شرایطی به وجود آمده تا مشخص شود تبلیغات چگونه و در چه فضایی انجام بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه فرهنگ عمومی اقدامات اثرگذاری درباره انتخابات انجام نشده است. در قانون جدید نهادهای رسانه‌ای و آموزشی موظف شده‌اند تا اقداماتی در این خصوص انجام بدهند.

کدخدایی: اصلاح قانون انتخابات «حداقلی» بود/ دلایل رد صلاحیت‌ها محرمانه به افراد اعلام می‌شود

کدخدایی  تصریح کرد: دشمن همواره از انتخابات ضربه خورده و همیشه نیز تلاش داشته تا حضور مردم را کم‌رنگ نشان بدهد یا کم‌رنگ سازد. از دانشجویان انتظار است که در حوزه مشارکت تلاش کنند.

وی افزود: دشمن همچنین عنوان می‌کند که در کشورهای دیگر نظارت بر انتخابات وجود ندارد که این یک دروغ است. در همه کشورها روش‌هایی برای نظارت بر انتخابات وجود دارد.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان درباره احراز صلاحیت‌ها گفت: ما بر اساس مستنداتی که در اختیار داریم، صلاحیت‌های افراد را بررسی می‌کنیم. اگر همه گزارش‌ها و سندها حاکی از این باشد که فرد متخلف است، بدون شک تایید صلاحیت نخواهد شد.

وی افزود: در انتخابات‌های مجلس و خبرگان مراحل متعددی برای اعتراض افرادی که صلاحیت‌شان احراز نشده وجود دارد اما در انتخابات ریاست‌جمهوری رد صلاحیت نداریم. بلکه تنها اعلام می‌شود این تعداد افراد واجد شرایط و صلاحیت‌ها هستند.

کدخدایی اظهار داشت: قانون انتخابات به شورای نگهبان اعلام کرده که این شورا باید دلایل ردصلاحیت‌ها را به صورت محرمانه به افراد اعلام کند.

وی گفت: متاسفانه برخی افراد ادعاهایی مطرح می‌کنند و می‌گویند که شورای نگهبان ما را بدون دلیل رد صلاحیت کرد. آن‌ها از اینکه ما در بیان دلایل ردصلاحیت‌ها منع قانونی و شرعی داریم، سوءاستفاده می‌کنند.

کدخدایی همچنین در پاسخ به سوال دانشجوی دیگری درباره کسانی که در اغتشاشات و فتنه نقش داشتند و اکنون می‌خواهند داوطلب نمایندگی مجلس شوند، پاسخ داد: هرکس به هر دلیلی مقابل نظام جمهوری اسلامی ایستاده باشد، قطعا رفتارهایش مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

پاکستان: هیچ نظامی یا غیرنظامی ایرانی هدف قرار نگرفتند

رئیس‌جمهور در دیدار اقشار و منتخبین شهرستان فیروزکوه: دولت به دنبال اولویت‌بندی کمبودها و مشکلات و سپس حل آن‌هاست

پیام مهدی طارمی برای مردم فلسطین

امیرعبداللهیان: هیچ تعارفی با طرف‌های تروریستی در پاکستان و عراق نداریم

اقدام دولت برای حمایت از مستمری‌بگیران

بهره‌مندی هنرستانیها از یک ماه کسری خدمت «سربازی»

یارانه یک میلیونی برای کودکان دارای اختلال رشد 5 دهک اول/ارزیابی 3 ماهه وضعیت رشد کودکان

وزیر دفاع : روسیه باید موضوع تمامیت ارضی ایران را رعایت کند

پالایشگاه‌های چینی برای خرید نفت ارزان راه افتادند

بازار سرمایه و کنترل تورم و نقدینگی و رشد تولید به قلم دکتر جواد درواری

تدوین تله فیلم *خط قرمز*به تهیه کنندگی عباس جاهد در استان اردبیل به پایان رسید

توافق نهایی با هند برای توسعه بندر چابهار

گزارش شرکت مالک نفت‌کش توقیف‌شده آمریکایی از وضع سلامتی گروه کارکنان آن در ایران

در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه هند امیرعبداللهیان اعلام کرد: هشدار ایران به آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی

از سرگیری مرمت پل‌بند تاریخی لشکر شوشتر

امیرعبداللهیان: محاسبه رژیم اسراییل در مورد حماس غلط بود/ به نیروهای مقاومت دستور نمی‌دهیم

مرگ دانشمند ایرانی در یک حادثه

ثبت بالاترین مقدار تولید نفت ایران پس از تحریم‌ها

حذف یارانه تعدادی از یارانه بگیران در دی ماه/ ماجرا چیست؟

تراکتور به دور از حواشی به سمت موفقیت

مصرف سرانه نان در کشور سالی 170 کیلوگرم؛ نان ناسالم چه بلایی سر بدن می‌آورد؟

ویتامین‌ها از طریق مکمل‌ها تأمین نمی‌شوند

ابطال شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان از سوی دیوان عدالت اداری

ارتش آمریکا: 16 نقطه یمن را هدف قرار دادیم

آیا شما یک آدم سمّی هستید

واکاوی یک تراژدی / نابغه ای در لجنزار

آغاز جلسه دادگاه لاهه برای پرونده نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه

ارتش یک نفتکش آمریکایی را در دریای عمان توقیف کرد

همدان پایتخت گردشگری آسیا شد

مدیرعامل مرکز مبادله طلا و ارز خبر داد تخصیص اسکناس کشور مبدأ به مسافران تا عید نوروز

طرح آمریکا برای منطقه «بعد از جنگ غزه» با همکاری عربستان

فرصت 2 ماهه بانک مرکزی برای کاهش رشد پایه پولی و نقدینگی

اولین نشست کمیته فلسطین APA رئیس پارلمان کشورهای عربی: ساکنان در برابر جنایات رژیم صهیونیستی شریک جرم هستند

استارت پروژه «نبیل باهویی ٢» با حضور برانکو

وزیر کشور: انفجار تروریستی در کرمان خارج از رینگ حفاظتی مراسم بود

ادغام تعرفه رای دو انتخابات 1402

211 شیء تاریخی ایران در چین

طرح جامع مدیریت دریاچه نمک به تصویب رسید مخبر: دولت با جدیت به دنبال حل مشکلات حمل و نقل عمومی است

رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از مردم قم: دشمن سیاست «بیرون کشاندن مردم ایران از صحنه» را پیگیری می‌کند

تعلیق از خدمت 4 کارمند شهرداری دزفول

آخرین وضعیت ثبت‌نام در کاروان‌های حج

استفاده از معلم آقا در دبیرستان‌های دخترانه؛ نیازمند مجوز/ تعیین تکلیف مدیران زن مدارس پسرانه

ماجرای ارسال پیامک برای متقاضیان شیرخشک

دبیر هیات بادبانی استان هرمزگان: گسترش گردشگری ورزش‌های دریایی در هرمزگان یک ضرورت است

آغاز دور جدید گرانفروشی بلیت هواپیما؛ بلیت هواپیما به نرخ مصوب نیست

قوه قضاییه: حکم بخش دوم پرونده هواپیمای اوکراینی صادر شد/ متهم ردیف اول بازداشت است

کشف شیشه و هیروئین از یک خودروی سواری در هندیجان

بارورسازی ابر‌ها برای کشوری وسیع همچون ایران اجرایی و عملی نیست

کنعانی: مسئله دریای سرخ معلول است؛ علت نیست/ تدوین سند همکاری با روسیه در گام‌های نهایی است

اختلاف نظر درباره بدهی 100 میلیارد دلاری