آخرین مطالب

علمی،فناوری

مثلث برمودا چرا ساکت است و هیچ فعالیتی نمی‌کند؟ اجتماعی - علمی وفناوری - محیط زیست

مثلث برمودا چرا ساکت است و هیچ فعالیتی نمی‌کند؟

  بزرگنمایی:
در یک دوره خاص همه از مثلث برمودا و اتفاقات عجیبی که آنجا رخ می‌داد، صحبت می‌کردند. افرادی که به منطقه مثلث برمودا می‌رفتند، دیگر هرگز پیدا نمی‌شدند. اما چرا دیگر خبری از فعالیت در این منطقه نیست و مثلث برمودا ساکت است؟

مثلث برمودا چرا ساکت است و هیچ فعالیتی نمی‌کند؟
   
 در یک دوره خاص همه از مثلث برمودا و اتفاقات عجیبی که آنجا رخ می‌داد، صحبت می‌کردند. افرادی که به منطقه مثلث برمودا می‌رفتند، دیگر هرگز پیدا نمی‌شدند. اما چرا دیگر خبری از فعالیت در این منطقه نیست و مثلث برمودا ساکت است؟
 
زمانی مثلث برمودا جذابیتی دیوانه‌وار برای مردم سرتاسر جهان داشت و داستان‌های زیادی در مورد آن روایت می‌شد. برخی در تلاش بودند که توضیحی علمی برای اتفاقات آن منطقه بیابند و برخی دیگر نیز توضیحاتی فراطبیعی را ارائه می‌دادند. هرچند این روزها دیگر کمتر کسی توجهی به این منطقه می‌کند. بیایید ابتدا نگاهی کوتاه به تاریخچه فعالیت در مثلت برمودا بیندازیم و سپس وضعیت کنونی را بررسی خواهیم کرد.

نگاهی به فعالیت های مثلث برمودا از گذشته تا کنون
داستان حوادث مهم رخ‌داده در مثلث برمودا



همه‌چیز در سال 1945 شروع شد. زمانی که 5 فروند هواپیمای نظامی آمریکایی به‌سمت این منطقه پرواز کردند. کمی پس از ورود به مثلث برمودا بود که فعالیت های عجیبی شروع شد و یکی از خلبان‌ها در تماس با برج مراقبت اعلام کرد که تمامی تجهیزات جهت‌یابی هواپیما از کار افتاده‌اند. پس از چند ثانیه ارتباط با برج مراقبت شد و هیچکدام از هواپیماها نیز پیدا نشدند.

این اتفاق همچون بمبی در جهان صدا کرد و باعث شد که افسانه مثلث برمودا متولد شود. برخی از افراد یادشان افتاد که پیشتر نیز در این منطقه اتفاقاتی رخ داده است. مطبوعات یادآور شدند که در سال 1918 نیز یو‌اس‌اس سایکلوپ، بزرگترین ناوگان نیروی دریایی آمریکا با 309 خدمه در این منطقه ناپدید شده است. گمانه‌زنی‌ها درباره منشاء این اتفاق آغاز شد.


عده‌ای این اتفاق را به موجودات فضایی مربوط دانستند و گفتند که آنها انسان‌ها را برای آزمایش می‌ربایند و به سیاره خود منتقل می‌کنند. گروهی دیگر گفتند که برمودا دریچه این جهان برای رفتن به گذشته یا آینده است. برخی نیز آن را دریچه‌ای برای رفتن به جهانی دیگر می‌دانستند و می‌گفتند که افراد گم شده زنده هستند.

هرچند فعالیت مثلث برمودا متوقف نشد و در چندین حادثه دیگر هواپیماها، کشتی‌ها و قایق‌های مختلف غرق شدند. آخرین مورد نیز به سال 1969 مربوط می‌شد. همزمان با آرام‌شدن جو مربوط به رخدادهای غیرطبیعی نوبت به دانشمندان رسید که توضیحات علمی خود را ارائه کنند. یکی از این توضیحات به قطب‌نما مربوط می‌شد.

توضیحات علمی ارائه شده


در آن زمان کشتی‌ها از قطب‌نما استفاده می‌کردند و هنوز خبری از جی‌پی‌اس نبود. دو منطقه در کره زمین وجود دارد که در آنها قطب‌نما به‌جای شمال مغناطیسی، شمال واقعی را نشان می‌دهد. اگر یک دریانورد به این تفاوت که گاهی می‌تواند تا 20 درجه هم باشد توجه نکند، خود را در موقعیتی بسیار خطرناک خواهد یافت. علاوه بر مثلث برمودا منطقه‌ای در ژاپن نیز به‌نام دریای شیطان وجود دارد که گاهی دریانوردان تازه‌کار در آنجا دچار مشکل می‌شوند.

توضیح دوم به جریان آبی گلف استریم مربوط می‌شود. این جریان سرعت بسیار بالایی دارد و همچون رودخانه‌ای خروشان در زیر اقیانوس در حرکت است. همین نیز باعث می‌شود که اگر مشکلی برای یک هواپیما یا کشتی پیش بیاید، فورا به منطقه‌ای بسیار دور منتقل شود و هیچ اثری از آنها یافت نشود.

برخی دیگر فعالیت های جنجالی مثلث برمودا را به الگوی آب‌و‌هوایی ناپایدار کارائیب-اطلس مربوط می‌دانند. در واقع در این منطقه به‌طور ناگهان توفان‌های بسیار شدید رخ می‌دهد و در زمان کوتاهی نیز محو می‌شوند. چنین چیزی برای یک خلبان یا ناخدای کشتی خوشایند نخواهد بود.


حتی کارشناسان استرالیایی وجود گاز متان در این منطقه را از دلایل غرق شدن ناگهانی کشتی‌ها عنوان کردند. آنها در یک مدل کوچک نشان دادند که وقتی گاز متان در حجم زیادی آزاد شود، باعث شکل‌گیری حباب خواهد شد. در این حالت چگالی آب کاهش پیدا می‌کند و کشتی دیگر نمی‌تواند شناور باقی بماند. غرق شدن سریع کشتی آن را در اختیار جریان گلف‌استریم قرار می‌دهد. همین نیز سبب می‌شود که دیگر هیچ نشانه‌ای از کشتی یا خدمه آن دیده نشود.

هرچند سازمان زمین‌شناسی آمریکا این توضیح را محتمل نمی‌داند. زیرا به‌باور آنها در طول 15 هزار سال اخیر حجم قابل توجهی گاز متان که بتواند عامل غرق شدن کشتی‌های بزرگ باشد، در این منطقه آزاد نشده است.

اما همه اینها به‌کنار، چرا دیگر رسانه‌ها به‌مثلث برمودا نمی‌پردازند؟ اول از همه اینکه بررسی‌ها نشان داده است حوادث رخ داده در این منطقه دریایی بیشتر از سایر دریاها و اقیانوس‌های جهان نیست. به‌بیانی دیگر این اتفاقات ممکن است در هر منطقه‌ای رخ دهد و همیشه نیز یک توضیح علمی برای آن وجود دارد. امروزه حتی برمودا در میان 10 منطقه دریایی با بیشترین حادثه نیز قرار ندارد.


البته تجهیزات هوانوردی و دریانوردی نیز در اواخر قرن بیستم پیشرفت قابل توجهی داشتند و همین هم باعث شد که دیگر نه هواپیمایی و نه کشتی خاصی در این منطقه ناپدید نشوند. هرچند که روزنامه‌ها و مجلات برای فروش بیشتر و جلب توجه هر حادثه‌ای در اقیانوس اطلس را به‌عنوان فعالیت جدید مثلث برمودا مطرح می‌کردند.

در نهایت به‌تدریج اکثر مردم توضیحات علمی ارائه‌شده برای مثلث برمودا را پذیرفتند و به‌این باور رسیدند که این منطقه جادویی نیست. رویکرد جدید عامه مردم نیز سبب شد که رسانه‌ها دست از داستان‌سرایی بردارند. به‌همین خاطر است که این روزها مثلث برمودا ساکت است و خبری پیرامون فعالیت های آن منتشر نمی‌شود.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

پاکستان: هیچ نظامی یا غیرنظامی ایرانی هدف قرار نگرفتند

رئیس‌جمهور در دیدار اقشار و منتخبین شهرستان فیروزکوه: دولت به دنبال اولویت‌بندی کمبودها و مشکلات و سپس حل آن‌هاست

پیام مهدی طارمی برای مردم فلسطین

امیرعبداللهیان: هیچ تعارفی با طرف‌های تروریستی در پاکستان و عراق نداریم

اقدام دولت برای حمایت از مستمری‌بگیران

بهره‌مندی هنرستانیها از یک ماه کسری خدمت «سربازی»

یارانه یک میلیونی برای کودکان دارای اختلال رشد 5 دهک اول/ارزیابی 3 ماهه وضعیت رشد کودکان

وزیر دفاع : روسیه باید موضوع تمامیت ارضی ایران را رعایت کند

پالایشگاه‌های چینی برای خرید نفت ارزان راه افتادند

بازار سرمایه و کنترل تورم و نقدینگی و رشد تولید به قلم دکتر جواد درواری

تدوین تله فیلم *خط قرمز*به تهیه کنندگی عباس جاهد در استان اردبیل به پایان رسید

توافق نهایی با هند برای توسعه بندر چابهار

گزارش شرکت مالک نفت‌کش توقیف‌شده آمریکایی از وضع سلامتی گروه کارکنان آن در ایران

در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه هند امیرعبداللهیان اعلام کرد: هشدار ایران به آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی

از سرگیری مرمت پل‌بند تاریخی لشکر شوشتر

امیرعبداللهیان: محاسبه رژیم اسراییل در مورد حماس غلط بود/ به نیروهای مقاومت دستور نمی‌دهیم

مرگ دانشمند ایرانی در یک حادثه

ثبت بالاترین مقدار تولید نفت ایران پس از تحریم‌ها

حذف یارانه تعدادی از یارانه بگیران در دی ماه/ ماجرا چیست؟

تراکتور به دور از حواشی به سمت موفقیت

مصرف سرانه نان در کشور سالی 170 کیلوگرم؛ نان ناسالم چه بلایی سر بدن می‌آورد؟

ویتامین‌ها از طریق مکمل‌ها تأمین نمی‌شوند

ابطال شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان از سوی دیوان عدالت اداری

ارتش آمریکا: 16 نقطه یمن را هدف قرار دادیم

آیا شما یک آدم سمّی هستید

واکاوی یک تراژدی / نابغه ای در لجنزار

آغاز جلسه دادگاه لاهه برای پرونده نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه

ارتش یک نفتکش آمریکایی را در دریای عمان توقیف کرد

همدان پایتخت گردشگری آسیا شد

مدیرعامل مرکز مبادله طلا و ارز خبر داد تخصیص اسکناس کشور مبدأ به مسافران تا عید نوروز

طرح آمریکا برای منطقه «بعد از جنگ غزه» با همکاری عربستان

فرصت 2 ماهه بانک مرکزی برای کاهش رشد پایه پولی و نقدینگی

اولین نشست کمیته فلسطین APA رئیس پارلمان کشورهای عربی: ساکنان در برابر جنایات رژیم صهیونیستی شریک جرم هستند

استارت پروژه «نبیل باهویی ٢» با حضور برانکو

وزیر کشور: انفجار تروریستی در کرمان خارج از رینگ حفاظتی مراسم بود

ادغام تعرفه رای دو انتخابات 1402

211 شیء تاریخی ایران در چین

طرح جامع مدیریت دریاچه نمک به تصویب رسید مخبر: دولت با جدیت به دنبال حل مشکلات حمل و نقل عمومی است

رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از مردم قم: دشمن سیاست «بیرون کشاندن مردم ایران از صحنه» را پیگیری می‌کند

تعلیق از خدمت 4 کارمند شهرداری دزفول

آخرین وضعیت ثبت‌نام در کاروان‌های حج

استفاده از معلم آقا در دبیرستان‌های دخترانه؛ نیازمند مجوز/ تعیین تکلیف مدیران زن مدارس پسرانه

ماجرای ارسال پیامک برای متقاضیان شیرخشک

دبیر هیات بادبانی استان هرمزگان: گسترش گردشگری ورزش‌های دریایی در هرمزگان یک ضرورت است

آغاز دور جدید گرانفروشی بلیت هواپیما؛ بلیت هواپیما به نرخ مصوب نیست

قوه قضاییه: حکم بخش دوم پرونده هواپیمای اوکراینی صادر شد/ متهم ردیف اول بازداشت است

کشف شیشه و هیروئین از یک خودروی سواری در هندیجان

بارورسازی ابر‌ها برای کشوری وسیع همچون ایران اجرایی و عملی نیست

کنعانی: مسئله دریای سرخ معلول است؛ علت نیست/ تدوین سند همکاری با روسیه در گام‌های نهایی است

اختلاف نظر درباره بدهی 100 میلیارد دلاری