آخرین مطالب

اولین پرواز تاریخی با روغن آشپزی! علمی وفناوری

اولین پرواز تاریخی با روغن آشپزی!

  بزرگنمایی:
دولت بریتانیا شرکت هواپیمایی ویرجین آتلانتیک را مامور کرده است تا سال آینده نخستین پرواز بر فراز اقیانوس اطلس از لندن به نیویورک را با سوختی موسوم به SAF که اغلب از روغن مستعمل آشپزی ساخته می‌شود، رقم بزند.

دولت بریتانیا شرکت هواپیمایی ویرجین آتلانتیک را مامور کرده است تا سال آینده نخستین پرواز بر فراز اقیانوس اطلس از لندن به نیویورک را با سوختی موسوم به SAF که اغلب از روغن مستعمل آشپزی ساخته می‌شود، رقم بزند.

به گزارش ایسنا و به نقل از آی‌ای، دولت بریتانیا اعلام کرده است که شرکت هواپیمایی ویرجین آتلانتیک در سال 2023 یک پرواز تاریخی بدون انتشار کربن یا اصطلاحا صفر خالص را از لندن به نیویورک انجام خواهد داد.

بر اساس بیانیه مطبوعاتی رسمی دولت بریتانیا، شرکت ویرجین آتلانتیک برنده یک رقابت برای دریافت بودجه دولتی برای انجام اولین پرواز ماورای اقیانوسی صفر خالص شده است.

مارک هارپر، وزیر حمل و نقل بریتانیا گفت: برای دهه‌ها، پرواز از لندن به نیویورک نمادی از توانایی هوانوردی در ارتباط با مردم و پیشبرد پیشرفت بین‌المللی بوده است. اکنون این پرواز در خط مقدم کاهش انتشار کربن ناشی از پرواز هواپیماها خواهد بود.

وی افزود: این پرواز نه تنها راه را برای نسل‌های آینده هموار می‌کند، بلکه نشان می‌دهد که وقتی با هم بر روی یک هدف مشترک کار می‌کنیم، با گرد هم آوردن برخی از بهترین مشاغل و دانشگاهیان در جهان و با رهبری یک شرکت هواپیمایی بریتانیایی چه دستاوردهایی می‌توانیم به دست آوریم.

بنابراین موتورهای رولزرویس ترنت 1000، هواپیماهای بوئینگ 787 پرچم‌دار این خطوط هوایی را هنگام پرواز از لندن به نیویورک تامین می‌کنند.

این یک پرواز تجاری معمولی نخواهد بود، بلکه اولین پرواز مسافربری در تاریخ هوانوردی تجاری خواهد بود که تنها از سوخت پایدار هوانوردی(SAF) استفاده می‌کند.

قرار است سوخت مورد نیاز این پرواز بیشتر از روغن پخت و پز استفاده شده و سایر روغن‌ها و چربی‌های زائد تامین شود.

سوخت SAF در مقایسه با سوخت فسیلی معمولی جت در صورت جایگزینی کامل با نفت سفید می‌تواند چرخه حیات انتشار کربن را تا حدود 70 درصد کاهش دهد.

بنابراین استفاده 100 درصدی از SAF همراه با حذف کربن از جو با استفاده از بیوچار؛ ماده‌ای که کربن ضبط شده از جو را جذب و ذخیره می‌کند، منجر به یک پرواز صفر خالص می‌شود.

بیوچار(Biochar) زغال تهیه شده از زیست‌توده‌های گیاهی و ضایعات کشاورزی است که اغلب به عنوان کود استفاده می‌شود. این ماده به صورت جامد و سرشار از کربن است که می‌تواند کربن را به مدت هزاران سال در خود نگاه دارد.

کربن زدایی از هوانوردی

بخش هوانوردی که یکی از سخت‌ترین بخش‌ها برای کربن‌زدایی است، اگر اقدامات سریع و هماهنگ انجام نشود، می‌تواند تا سال 2050 همچنان در صدر تولیدکنندگان اصلی گازهای گلخانه‌ای باشد.

دولت بریتانیا برای مقابله با این چالش، برنامه‌ای موسوم به استراتژی جت صفر را در ژوئیه 2022 آغاز کرد که در آن رویکردی برای کربن‌زدایی از هوانوردی و برجسته کردن استفاده از SAF به عنوان یکی از استراتژی‌های اولیه برای دستیابی به صفر خالص ارائه شد.

با این حال، هنوز مشکلاتی مانند نیاز به افزایش تولید SAF و محدودیت فعلی میزان SAF مجاز در موتورهای جت تحت شرایط فعلی وجود دارد.

امروزه در موتورهای جت تجاری استفاده حداکثر 50 درصدی از SAF همراه با نفت سفید مجاز است. این موضوع، توانایی کربن‌زدایی از پروازها در مسیرهای دوربرد را با استفاده 100 درصدی از SAF نشان می‌دهد و جهان را یک قدم به هوانوردی صفر خالص نزدیک می‌کند.

شای وایس، مدیر عامل شرکت ویرجین آتلانتیک می‌گوید: این چالش نقش مهمی را که SAF باید در کربن‌زدایی هوانوردی ایفا کند و اقدام جمعی فوری مورد نیاز برای توسعه مقیاس تولید و استفاده از SAF در سطح جهانی به رسمیت می‌شناسد.

چالش‌های دیگر

هزینه‌های بالای تولید سوخت، ریسک فناوری در مقیاس تجاری و میزان در دسترس بودن مواد اولیه، موانع دیگری برای استفاده بیشتر از SAF هستند.

بریتانیا برای اطمینان از یک بازار باثبات و قابل گسترش، یک دستورالعمل را در مورد SAF صادر خواهد کرد که حداقل 10 درصد سوخت جت تا سال 2030 از منابع پایدار تولید شود.

بریتانیا از طریق صندوق 165 میلیون پوندی سوخت‌های پیشرفته روی توسعه SAF سرمایه‌گذاری می‌کند و با صنعت و سرمایه‌گذاران همکاری خواهد کرد تا بفهمد چگونه می‌توان سرمایه‌گذاری بلندمدت در این بخش را تضمین کند.

در بیانیه دولت بریتانیا آمده است که این گام‌ها در تلاش برای حمایت از مشارکت گسترده SAF در حمل و نقل هوایی تجاری آینده است.

راشل اورارد، رئیس بخش پایداری شرکت رولزرویس می‌گوید: شرکت ما مفتخر است که موتورهای ترنت 1000 اولین پرواز تاریخ را با استفاده 100 درصدی از سوخت SAF بر فراز اقیانوس اطلس تامین می‌کنند. این یک نقطه عطف باورنکردنی برای تمام صنعت هوانوردی در گذار به سوی انتشار کربن صفر است.

وی افزود: موتورهای ترنت 1000 در حال حاضر می‌توانند با 50 درصد ترکیب SAF در پروازهای تجاری پرواز کنند و تا پایان سال 2023 ما ثابت خواهیم کرد که کل خانواده موتورهای ترنت و موتورهای هوانوردی تجاری ما با استفاده 100 درصدی از SAF سازگار هستند.

سفر هوایی در سال 2019 مسئول تولید 915 میلیون تن CO2 در مقایسه با 43 میلیارد تن کربن دی اکسید تولید شده توسط بشریت در سراسر جهان بوده است.

با این حال، هواپیماهای دارای موتور سازگار با سوخت SAF امیدی برای پروازهای سبزتر در آینده به روی صنعتی است که هم اکنون سالانه 2.1 درصد از انتشار کربن جهانی را منتشر می‌کند.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

پاکستان: هیچ نظامی یا غیرنظامی ایرانی هدف قرار نگرفتند

رئیس‌جمهور در دیدار اقشار و منتخبین شهرستان فیروزکوه: دولت به دنبال اولویت‌بندی کمبودها و مشکلات و سپس حل آن‌هاست

پیام مهدی طارمی برای مردم فلسطین

امیرعبداللهیان: هیچ تعارفی با طرف‌های تروریستی در پاکستان و عراق نداریم

اقدام دولت برای حمایت از مستمری‌بگیران

بهره‌مندی هنرستانیها از یک ماه کسری خدمت «سربازی»

یارانه یک میلیونی برای کودکان دارای اختلال رشد 5 دهک اول/ارزیابی 3 ماهه وضعیت رشد کودکان

وزیر دفاع : روسیه باید موضوع تمامیت ارضی ایران را رعایت کند

پالایشگاه‌های چینی برای خرید نفت ارزان راه افتادند

بازار سرمایه و کنترل تورم و نقدینگی و رشد تولید به قلم دکتر جواد درواری

تدوین تله فیلم *خط قرمز*به تهیه کنندگی عباس جاهد در استان اردبیل به پایان رسید

توافق نهایی با هند برای توسعه بندر چابهار

گزارش شرکت مالک نفت‌کش توقیف‌شده آمریکایی از وضع سلامتی گروه کارکنان آن در ایران

در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه هند امیرعبداللهیان اعلام کرد: هشدار ایران به آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی

از سرگیری مرمت پل‌بند تاریخی لشکر شوشتر

امیرعبداللهیان: محاسبه رژیم اسراییل در مورد حماس غلط بود/ به نیروهای مقاومت دستور نمی‌دهیم

مرگ دانشمند ایرانی در یک حادثه

ثبت بالاترین مقدار تولید نفت ایران پس از تحریم‌ها

حذف یارانه تعدادی از یارانه بگیران در دی ماه/ ماجرا چیست؟

تراکتور به دور از حواشی به سمت موفقیت

مصرف سرانه نان در کشور سالی 170 کیلوگرم؛ نان ناسالم چه بلایی سر بدن می‌آورد؟

ویتامین‌ها از طریق مکمل‌ها تأمین نمی‌شوند

ابطال شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان از سوی دیوان عدالت اداری

ارتش آمریکا: 16 نقطه یمن را هدف قرار دادیم

آیا شما یک آدم سمّی هستید

واکاوی یک تراژدی / نابغه ای در لجنزار

آغاز جلسه دادگاه لاهه برای پرونده نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه

ارتش یک نفتکش آمریکایی را در دریای عمان توقیف کرد

همدان پایتخت گردشگری آسیا شد

مدیرعامل مرکز مبادله طلا و ارز خبر داد تخصیص اسکناس کشور مبدأ به مسافران تا عید نوروز

طرح آمریکا برای منطقه «بعد از جنگ غزه» با همکاری عربستان

فرصت 2 ماهه بانک مرکزی برای کاهش رشد پایه پولی و نقدینگی

اولین نشست کمیته فلسطین APA رئیس پارلمان کشورهای عربی: ساکنان در برابر جنایات رژیم صهیونیستی شریک جرم هستند

استارت پروژه «نبیل باهویی ٢» با حضور برانکو

وزیر کشور: انفجار تروریستی در کرمان خارج از رینگ حفاظتی مراسم بود

ادغام تعرفه رای دو انتخابات 1402

211 شیء تاریخی ایران در چین

طرح جامع مدیریت دریاچه نمک به تصویب رسید مخبر: دولت با جدیت به دنبال حل مشکلات حمل و نقل عمومی است

رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از مردم قم: دشمن سیاست «بیرون کشاندن مردم ایران از صحنه» را پیگیری می‌کند

تعلیق از خدمت 4 کارمند شهرداری دزفول

آخرین وضعیت ثبت‌نام در کاروان‌های حج

استفاده از معلم آقا در دبیرستان‌های دخترانه؛ نیازمند مجوز/ تعیین تکلیف مدیران زن مدارس پسرانه

ماجرای ارسال پیامک برای متقاضیان شیرخشک

دبیر هیات بادبانی استان هرمزگان: گسترش گردشگری ورزش‌های دریایی در هرمزگان یک ضرورت است

آغاز دور جدید گرانفروشی بلیت هواپیما؛ بلیت هواپیما به نرخ مصوب نیست

قوه قضاییه: حکم بخش دوم پرونده هواپیمای اوکراینی صادر شد/ متهم ردیف اول بازداشت است

کشف شیشه و هیروئین از یک خودروی سواری در هندیجان

بارورسازی ابر‌ها برای کشوری وسیع همچون ایران اجرایی و عملی نیست

کنعانی: مسئله دریای سرخ معلول است؛ علت نیست/ تدوین سند همکاری با روسیه در گام‌های نهایی است

اختلاف نظر درباره بدهی 100 میلیارد دلاری