آخرین مطالب

فریدون نهرینی، معاون امور حقوقی دولت: «ماهیت و ساختار لایحه جامع شفافیت»

فریدون نهرینی، معاون امور حقوقی دولت: «ماهیت و ساختار لایحه جامع شفافیت» سیاسی - اجتماعی

  بزرگنمایی:

معاونت حقوقی در اجرای تصمیم مورخ 1397/4/3 هیئت محترم وزیران مبنی بر ارائه متن مورد نظر معاونت حقوقی راجع به لایحه شفافیت، پس از تشکیل یک کارگروه تخصصی برای تهیه لایحه شفافیت و انجام مطالعات تخصصی (علاوه بر مطالعات تفصیلی پیشین) و بررسی جامع راجع به آن، متن پیشنهادی خود را طی ­نامه مورخ 1397/5/14و در اجرای ماده (22) آیین­نامه داخلی دولت، جهت طی مراحل و تشریفات قانونی تصویب در دولت، پیشنهاد و ارائه نمود که متن پیشنهادی پس از بررسی بیش از پنج ماه در کمیسیون خاص شفافیت با ریاست معاون محترم حقوقی رئیس جمهور و انجام کارشناسی های بعدی این معاونت که به موازات تشکیل جلسات کمیسیون خاص شفافیت به انجام رسید، در دستور کار هیئت محترم وزیران قرار گرفت. لایحه پیشنهادی پس از بررسی در چند جلسه هیأت دولت و طرح در کارگروه منتخب آن، در نهایت در تاریخ 26/2/1398 مورد تصویب هیئت محترم وزیران قرار گرفت. پیش نویس لایحه که در نهایت به تصویب هیأت محترم دولت رسید، محصول بررسی و مطالعات تخصصی بیش از تقریباً 3000 نفر ساعت است. به منظور انجام چیدمان درست قواعد ماهوی شفافیت، چارچوب پیش نویس لایحه شفافیت از حیث شکلی به نحو موضوعی تنظیم شد؛ بدین ترتیب که هر یک از قوای سه گانه و دستگاههای اجرایی قطع نظر از موقعیت و وظایف اصلی آن، چنانچه مشمول یکی از موضوعات و تکالیف عمومی و اختصاصی قرار گیرد، تکلیف دارد اطلاعات مورد نظر قانون را در پایگاههای اطلاع رسانی خود اعلام و در دسترس عموم مردم قرار بدهد.  این لایحه در چهار بخش «تعاریف و اهداف»، «تکالیف عمومی شفافیت»،«تکالیف اختصاصی شفافیت» و «شورای عالی شفافیت» تنظیم گردیده است.اهداف لایحه به شرح مقرر در ماده (2) عبارت است از :الف- تأمین و تضمین اصل حق دسترسی افراد به اطلاعات، ب- افزایش اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی،پ- شفافیت سازمانی، اداری و اطلاعاتی در زمینه‏های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی،ت- ارتقای پاسخگویی دستگاه­ها، مقامات، مدیران و کارکنان،ث- از بین بردن زمینه‏های فساد و ارتقای سلامت نظام اداری،ج- تقویت نظارت مستقیم و سازمان یافته مردمی بر نظام تقنینی، قضایی و اجرایی،چ- شفاف‌کردن ارتباطات و تعاملات در جهت کاهش روابط و مناسبات غیرقانونی.اهداف یاد شده حکایت از آن دارد که مقصود از وضع این لایحه، نظارت مستقیم مردم بر فعالیت و عملکرد دولت مقامات آن در معنای گسترده آن است. در بخش دوم لایحه، تکلیف مؤسسات مشمول به ارائه اطلاعات تعیین شده، نحوه دسترسی به اطلاعات و همچنین اطلاعات غیر قابل انتشار بیان شده است. در این لایحه هیچ دستگاه و مقامی از انجام شفافیت مستثنی نشده است.در ماده (3)  اطلاعات قابل انتشار، شمارش شده است. بخش سوم لایحه، از منظر موضوعی شامل سه فصل «شفافیت مقررات‌گذاری»، «شفافیت رسیدگی مراجع قضایی و غیرقضایی» و «شفافیت اجرایی» است که در این فصل ضوابطی در حوزه های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی و فرهنگی و آموزشی مقرر گردیده است. بخش سوم یکی از مهمترین بخش های لایحه جامع شفافیت است. در این بخش قطع نظر از دستگاه مشمول، به موضوعی که حسب مورد در شمار وظایف دستگاه مزبور قرار گرفته، توجه شده است؛ بدین ترتیب که برای مثال در بخش مقررات گذاری در معنای گسترده آن خواه قانونگذاری در مفهوم خاص آن یا تصویب مقرراتی در قالب آیین نامه، تصویب نامه یا بخشنامه و غیره، هر یک از قوا، سازمانها، دستگاهها یا مقامات دولتی و عمومی که در مقام وضع این قوانین و مقررات قرار می گیرند موظفند ضوابط شفافیت را رعایت کرده و برابر قانون، جهات، و پیشینه و پسینه آن را اعلام نماید. همین ترتیب در مورد بخش شفافیت رسیدگی قضایی و غیر قضایی نیز رعایت شده است؛ با این توضیح که اگر چه انجام امور قضایی اصولاً بر عهده قوه قضاییه و مراجع قضایی دادگستری و غیر دادگستری است ولی مراجع غیر قضایی وابسته به دو قوه دیگر مانند دیوان محاسبات کشور وابسته به قوه مقننه و کمیسیون ها و هیأت های حل اختلاف وابسته به قوه مجریه و یا تابع نهادهای عمومی غیر دولتی مانند شهرداریها نیز در قلمرو صلاحیت خود، کار قضاوتی و رسیدگی به اختلافات و شکایات را انجام می‌ دهند که از این منظر موظفند قواعد شفافیت در بخش قضایی را رعایت نمایند. بخش دیگر ناظر به امور اجرایی است که اگر چه اصالتاً انجام آن بر عهده قوه مجریه و دستگاههای وابسته به آن است ولی در صورتی که انجام بخشی از امور اجرایی به موجب قانون بر عهده سایر قوا قرار گرفته باشد، مانند سازمان ثبت اسناد و املاک و سازمان زندانهای کشور وابسته به قوه قضاییه، این دستگاهها نیز باید قواعد ناظر به شفافیت در اجرا را اعمال و رعایت نمایند.            در بخش چهارم لایحه پیشنهادی، به منظور راهبری و نظارت‌ بر اجرای‌ این‌ لایحه، تعیین راهبردهای شفاف‌سازی، تصویب دستورالعمل‌های اجرایی و هماهنگی و رفع اختلافات در اجرای این لایحه تشکیل شورای­عالی شفافیت پیش بینی گردیده است. امید است با تقدیم لایحه به مجلس شورای اسلامی و تصویب آن شاهد تحقق اهداف مهم آن به ویژه در زمینه افزایش اعتماد عمومی جامعه و ریشه کن کردن فساد و از بین بردن اسباب ایجاد آن باشیم.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

آخرین اخبار

دلایل و راهکارهای ترس کودکان از مدرسه

اعتراضات جهانی علیه تغییرات اقلیمی؛ دانش آموزان پیشتاز شدند

رییس جمهوری آمریکا در ادامه تروریسم اقتصادی علیه مردم ایران، بانک مرکزی کشورمان را در فهرست تحریم قرار داد.

صالحی: فناوری‌های نوین رسانه را دچار تغییر اساسی کرده است

بررسی اقدام‌های اقتصادی شرکت ملی نفت ایران در اهواز

سردار صفوی: ترامپ با حسرت تسلیم کردن ملت ایران به تاریخ خواهد پیوست

دکتر واعظی: با جدیت بدنبال گسترش حجم روابط و مبادلات هستیم

عکس و فیلم| وزیرآموزش و پرورش درب نمازخانه را پلمپ کرد؟!|

این تابو که می گویند! واقعاً چیست ؟ : ریشه شناسی واژه ی تابو tabu/taboo

روزنامه آمریکایی با حمله به تلفن همراه از مخاطبانش خداحافظی کرد

جرج گلن کمرون : استاد تاریخ باستان و زبان‌شناسی از تراز برتر

پاسخ به جعلیات تاریخی : آچینا اوپدرما یا آل حسینا بن درمه ؟

آمریکا دو دیپلمات هیات کوبا در سازمان ملل را اخراج کرد

وقوع تیراندازی در نزدیکی کاخ سفید

ائتلاف عربی عملیاتی را در شمال بندر الحدیده آغاز کرد

میلیاردرهای دنیا چقدر ثروتمندتر شده‌اند؟

عماد اول مهر را ندید

فغانی داور لیگ استرالیا شد ، فغانی به استرالیا مهاجرت کرد

ریس شورای اسلامی شهرستان شوش: خدشه به جایگاه حقوقی شورای شهر شوش و سکوت مقامات مسئول

ده برگزیده کشور در بزرگترین رقابت علمی فناوری نانو معرفی شدند

اقدام محققان جهت راه‌اندازی اپلیکیشن "پزشکی از راه دور" برای تلفن همراه

ماراتون برنامه‌نویسان تلفن همراه در دانشگاه شریف

آدینه های شعر این هفته با ((جمال پناهی نژاد))

اسامی مردان و زنان در دزفول قدیم قسمت سوم : ​ارزش های نهفته در اسامی زنان قدیم

زمینه‌سازی آمریکا برای افزایش سطح رویارویی با ایران نوشته: احمد زیدآبادی

طراحی مهندسی برای یک شهر زیبا، سرزنده و با نشاط

خریدهای میلیاردی تسلیحات آمریکایی به چه کار دولت سعودی آمد؟!

پاسخ ظریف به اظهارات جنگ‌طلبانه مقامات آمریکایی

با اشاره به افتتاح دانشکده مهندسی جنگ الکترونیک امیرنصیرزاده : ایران در زمینه جنگ الکترونیک قوی‌تر از گذشته خواهد شد

نرخ ارز واقعی مورخه 28 شهریورماه 1398

نتانیاهو شکست خورده اما راست‌گراها قوی‌تر شدند

در گفت وگو با العالم موسوی:ایران اهل مدارا و گفت وگو و تعامل است/مسائل موشکی خط قرمز ماست

محمدجواد ظریف در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: "اقدام جنگی" یا تحریک به جنگ؟

در جدیدترین رده‌بندی تیم‌های ملی فوتبال دنیا، ایران بدون تغییر جایگاه همچنان در رده بیست‌و‌سوم دنیا و رده نخست آسیا قرار دارد.

رئیس فدراسیون جهانی فوتبال(فیفا) ابراز امیدواری کرد موضوع ورود بانوان به ورزشگاه ایران هر چه زودتر حل شود.

نتانیاهو شکست خورده اما راست‌گراها قوی‌تر شدند

نگاهی به لزوم تجهیز کتابخانه‌های مدرسه‌ها

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: فرهنگ و هنر کشور باید اقتصادی‌ شود

اولویت بانک مرکزی تقویت سامانه های نظارتی است

دکتر غلامی در آیین بازگشایی 50 کرسی زبان و ادبیات فارسی در جهان: حمایت‌های همه جانبه وزارت علوم جهت حفظ فرهنگ فارسی

دکتر واعظی در دیدار با وزیر بهداشت ترکیه: تهران و آنکارا می‌توانند در بخش سلامت مکمل هم باشند

فراخوان دوازدهمین جشنواره منطقه ای تئاتر کودک و نوجوان مهر شهرستان دزفول با شعار «قصه، بازی، نمایش» برای برگزاری در بهمن ماه ٩٨ منتشر شد

ثبت 109 اثر منقول و غیر‌منقول در فهرست آثار ملی

مصوبات امروز هیت دولت

سخنگوی دولت با اشاره به گزارش در سه ماهه اول سال: رشد سرمایه و تولید اقتصادی بدون نفت مثبت شده است

رئیس سازمان برنامه و بودجه: مطالبات کشاورزان گندم‌کار پرداخت شد

تجربه پررنج عباس میرزا /تهیه کننده علی غلامرضائی،مدرس دانشگاه وپژوهشگرتاریخ ایران

رئیس‌جمهور در جلسه هیات‌دولت: ایران خواهان روابط دوستانه با همسایگان جنوبی است

توقیف اموال همسر عمر البشیر و 37 تن از اعضای نظام سابق

دیدار جمعی از موکب‌داران عراقی با رهبر انقلاب اسلامی