آخرین مطالب

نگاهی به پرونده چهل ساله غرامت 450 میلیون پوندی انگلیس به تهران

نگاهی به پرونده چهل ساله غرامت 450 میلیون پوندی انگلیس به تهران سیاسی - بین الملل

نگاهی به پرونده چهل ساله غرامت 450 میلیون پوندی انگلیس به تهران

  بزرگنمایی:
پرونده غرامت ۴۵۰ میلیون پوندی انگلیس به تهران در آستانه چهل سالگی است و با این وجود لندن همچنان از پرداخت آن سر باز می‌زند. پیگیری مطالبه تهران از لندن در رابطه با تانک‌های چیفتن سه دهه را پشت سر گذاشته اما حتی صدور احکامی دال بر حقانیت ایران در این پرونده‌ها هم نتوانسته است ما را به حقمان برساند؛ چرا که لندن بدون توجه به احکام صادره، همچنان از پرداخت سود و اصل پول ایران خودداری می کند.

   پیگیری مطالبه تهران از لندن در رابطه با تانک‌های چیفتن سه دهه را پشت سر گذاشته اما حتی صدور احکامی دال بر حقانیت ایران در این پرونده‌ها هم نتوانسته است ما را به حقمان برساند؛ چرا که لندن بدون توجه به احکام صادره، همچنان از  پرداخت سود و اصل پول  ایران  خودداری می کند.

چندی پیش دادگاه عالی بریتانیا در حکمی به نفع شرکت تسلیحاتی انگلیسی، اعلام کرد که این شرکت نباید تمام سود ناشی از مبلغی را که بابت فروش تانک به ایران دریافت کرده است را  به تهران بپردازد. پس از اعلام این رای بود که نحوه بازنشر این خبر در رسانه‌های فارسی زبان برون مرزی معاند با واکنش بعیدی نژاد سفیر کشورمان در لندن مواجه شد.

او در همین خصوص در صفحه توییتر خود نوشت: «شبکه ایران اینترنشنال مرتب زیرنویس می‌کند که دیوان عالی بریتانیا در مشاجره بین ایران و انگلیس در موضوع سود بدهی قرارداد نظامی به نفع لندن رأی داد. این نحوه تنظیم خبر کاملا جهت‌دار و غلط است».

بعیدی نژاد در ادامه تاکید کرد که دادگاه انگلیس سال‌هاست در رابطه با سود بدهی قرارداد نظامی به صورت قطعی به نفع ایران رأی داده و رأی اخیر فقط در مورد چند سال تحریم بعد از سال 2008 است که نسبت به کل بدهی و سود سال‌های طولانی مشخص شده توسط دادگاه، ناچیز است.

چالش حقوقی 40 ساله تهران و لندن

پرونده جنجالی بین تهران و لندن  به قراردادی  میان ایران و شرکت بریتانیایی «لیلاند موتورز» در سال های پیش از انقلاب  باز می‎‌گردد که در آن زمان برای خرید تانک های چیفتن  منعقد شد. این سفارش در دوران  پهلوی دوم و در سال 1971 انجام شد که براساس آن هزارو پانصد تانک چیفتن از انگلیس خریداری شده و در سال 1976 ایران مبلغ یک میلیارد دلار بابت این تانک‌ها پرداخت کرد، اما  از کل سفارش ثبت شده تنها 150 تانک وارد کشور شد، این در حالی است که تهران مبلغ تعیین شده در قرارداد را به صورت کامل پرداخت کرده بود اما بعد از وقوع انقلاب اسلامی در ایران در سال 1357 تحویل این تانک‌ها متوقف شد، در نتیجه مشاجره مالی میان ایران و انگلیس  پس از سه دهه  بالغ بر چند صد میلیون دلار می‌شود. انگلیس در سال 2009 به پرداخت 450 میلیون پوند سود به ایران محکوم شد، اما به بهانه‌های مختلف از پرداخت این مبلغ خودداری می‌کند.

پرونده خرید تسلیحاتی  کشورمان از انگلیس  که  حالا می‎توان به آن  لقب «پروژه ناتمام تانک‌ها ی چیفتن » را نسبت داد ، سال‌ها از سوی مقامات ایرانی در حال پیگیری بوده است و اخیرا حمیدرضا بعیدی نژاد سفیرمان درلندن با پیگیری‌های  مجدانه  خود، درپی احقاق حقوق نادیده گرفته شده از سوی انگلیس است.

انگلیس  که دارای سابقه طولانی  در بد عهدی در توافقات با کشورهای دیگراست و همچنین ید طولایی در لابی کردن در مجامع بین المللی دارد، این بار هم در مسئله خرید ایران از پرداخت خسارت به ایران  که نتیجه چندین سال نادیده گرفتن حقوق ایران است، خودداری می کند.

آیا دعوای حقوقی  چهل ساله بین ایران و انگلیس پایان می گیرد؟/ انگلیس در مسیر راهزنی دریایی  حالا به راهزنی حقوقی رسیده است

تاریخچه دعوی حقوقی بین تهران و لندن

بر اساس اسناد آزاد شده در انگلستان، مذاکره برای فروش تانک‌های بریتانیایی به ایران تقریبا از آغاز سال 1970 و به صورت معامله تهاتری با نفت ایران آغاز شده بود. باوجود موانع مختلف  ایران به طور محدود تعداد کمی از این تانک‌ها را خریداری کرد.

با آغاز جنگ دوم اعراب و اسرائیل، تحریم نفتی اروپا و آمریکا توسط اعراب و سه تا چهار برابر شدن بهای جهانی نفت خام، مسئله سفارش و خرید عمده  تانک‌های انگلیسی توسط تهران شتاب بیشتری گرفت و در گزارشی که سفارت بریتانیا در مورد پرونده خرید تانک های چیفتن از سوی کشورمان، تهیه کرده است تاکید شده که ایران نگران مشکلات تکنیکی تانک‌های بریتانیایی بوده  و به‌طور  خاص در مورد کارکرد ناقص موتورهای بی‌اچ‌بی 650 تانک‌های چیفتن شکایت داشت.

همچنین در مطلب دیگری که به مناسبت دیدار مقامات نظامی دو کشور تهیه شد، خلاصه وضعیت مناسبات نظامی ایران و بریتانیا مورد بررسی قرارگرفت و در این گزارش میزان خریدهای نظامی ایران از بریتانیا در سال 1975 حدود هشتصد میلیون پوند و میزان خریدهای احتمالی آن در آینده‌ای نزدیک پانصد میلیون پوند ذکر شده است و از این میان بیشترین حجم خریدهای تسلیحاتی ایران از بریتانیا مربوط به دو قرارداد خرید تانک‌های چیفتن، یکی 764 دستگاه و دیگری 1500 دستگاه روی هم به مبلغ ششصد میلیون پوند بود.

آیا دعوای حقوقی  چهل ساله بین ایران و انگلیس پایان می گیرد؟/ انگلیس در مسیر راهزنی دریایی  حالا به راهزنی حقوقی رسیده است

در پایان سال 1974 ایران سفارش خرید 5001 دستگاه از نمونه جدید و تکامل‌یافته تانک چیفتن را به بریتانیا داده بود. این در حالی بود که قبلا نیز 750 دستگاه از همین نوع تانک تحویل کشورمان شده بود و مبلغ درخواستی تهران از لندن بابت تجهیزات زرهی ششصد میلیون پوند (بر اساس قیمت پایان سال 1974) تخمین زده می‌شد که به همراه تجهیزات، ملزومات اضافی و لوازم یدکی، کل مبلغ خرید زرهی ایران از انگلستان در پایان سال 1976 به یک میلیارد پوند می‌رسید.

  ََ

به‌دنبال بروز مشکلات اقتصادی در ایران از سال 1977، شاه تصمیم گرفت تا اغلب تعاملات نظامی خود را به‌صورت تهاتری و در برابر فروش نفت انجام دهد. این موضوع در ابتدا خلل چندانی به معاملات چیفتن وارد نکرد، ولی با اوج‌گیری اعتصاب‌های نفتی، فروش آن با  مشکل روبرو شد. با پیروزی انقلاب اسلامی بریتانیا مسئله مالی را بهانه کرده و با وجود پرداخت چند صد میلیون پوند از سوی ایران و تانک های سفارشی کشورمان به دولت‎های دیگری تحویل داده شد.

بدعهدی و نقض قرارداد توسط بریتانیا در مساله ارسال تانک‎های چیفتن به ایران، با وجود دریافت کامل مبلغ همه موارد پیش فروش شده، در چند مرحله صورت گرفت. لغو بخشی از این قرارداد به طور ناگهانی و با سفر ارتشبد حسن طوفانیان در دوران کوتاه نخست وزیری شاپور بختیار صورت گرفت. سپس در دوران یک سال نخست پس از پیروزی انقلاب بخشهایی از قراردادهای نظامی با ایران به صورت دوجانبه و یا یک جانبه از سوی بریتانیا ملغی شد. سپس نوبت به اعمال تحریمهای ضدایرانی به دلیل انقلاب، اشغال سفارت آمریکا در تهران و آغاز جنگ و تجاوز عراق علیه ایران رسید.

گمانه زنی‎هایی برای انجام یک معاوضه

گمانه‌ زنی‎هایی در رابطه با بازپرداخت این بدهی در ازای آزادی احتمالی خانم نازنین زاغری - رتکلیف  که به اتهامات امنیتی در ایران محکوم  است مطرح شده  ،که البته این گمانه زنی ها از جانب  بعیدی نژاد تحت  تاثیر جو روانی قرار گرفتن رسانه ها عنوان شده است، او تاکید دارد که با بررسی فرآیند این پرونده متوجه بی ارتباط بودن  آن با سایر پرونده های مطرح شده می‎شویم.

دادگاه عالی بریتانیا بی توجه به رای دیوان بین المللی تجارت جهانی  به نفع ایران

ایران از شرکت «خدمات بین‌المللی نظامی» در دیوان بین المللی تجارت در پاریس شکایت کرد و این دیوان دو بار در سال‌های 1990 و 1996 میلادی به نفع ایران حکم داد.  دیوان بین المللی تجارت در سال 2001 اعلام کرد که این شرکت بریتانیایی باید به دلیل زیان ایران سود باقی مانده پول را به اضافه هزینه‌های تیم وکالت ایران پرداخت کند. نهایتا شرکت «خدمات بین‌المللی نظامی» در سال 2006 میلادی، ملزم به پرداخت 400 میلیون پوند به ایران شد. با این حال این شرکت نظامی با این استدلال که درعدم پرداخت پولی نقشی نداشته، به احکام صادره درباره پرداخت ضرر و زیان و سودهای این پول اعتراض کرده است.

آیا دعوای حقوقی  چهل ساله بین ایران و انگلیس پایان می گیرد؟/ انگلیس در مسیر راهزنی دریایی  حالا به راهزنی حقوقی رسیده است

مسئله بدعهدی و تاخیر دولت بریتانیا در پرداخت بدهی خود به ایران و خودداری آن‌ها از پرداخت مبلغ واقعی این بدهی به قیمت امروز به حسب ارزش واقعی پول در گذر زمان در مجامع بین المللی مطرح است. بی توجهی و رای به َالزام آور نبودن پرداخت 20 میلیون پوندی سود پول ایران بابت خرید تانک‌های چیفتن به ایران، همینطور نادیده گرفتن حقوق یک ملت در طول چهار دهه از سوی انگلیس موضوع جدیدی نیست. همینطور رای بی پایه واساس دادگاه عالی بریتانیایی در جهت الزام آور نبودن پرداخت بدهی به ایران، می‌تواند آسیب‌های جدی را به روابط بین ایران و انگلیس وارد سازد.



نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

پاکستان: هیچ نظامی یا غیرنظامی ایرانی هدف قرار نگرفتند

رئیس‌جمهور در دیدار اقشار و منتخبین شهرستان فیروزکوه: دولت به دنبال اولویت‌بندی کمبودها و مشکلات و سپس حل آن‌هاست

پیام مهدی طارمی برای مردم فلسطین

امیرعبداللهیان: هیچ تعارفی با طرف‌های تروریستی در پاکستان و عراق نداریم

اقدام دولت برای حمایت از مستمری‌بگیران

بهره‌مندی هنرستانیها از یک ماه کسری خدمت «سربازی»

یارانه یک میلیونی برای کودکان دارای اختلال رشد 5 دهک اول/ارزیابی 3 ماهه وضعیت رشد کودکان

وزیر دفاع : روسیه باید موضوع تمامیت ارضی ایران را رعایت کند

پالایشگاه‌های چینی برای خرید نفت ارزان راه افتادند

بازار سرمایه و کنترل تورم و نقدینگی و رشد تولید به قلم دکتر جواد درواری

تدوین تله فیلم *خط قرمز*به تهیه کنندگی عباس جاهد در استان اردبیل به پایان رسید

توافق نهایی با هند برای توسعه بندر چابهار

گزارش شرکت مالک نفت‌کش توقیف‌شده آمریکایی از وضع سلامتی گروه کارکنان آن در ایران

در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه هند امیرعبداللهیان اعلام کرد: هشدار ایران به آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی

از سرگیری مرمت پل‌بند تاریخی لشکر شوشتر

امیرعبداللهیان: محاسبه رژیم اسراییل در مورد حماس غلط بود/ به نیروهای مقاومت دستور نمی‌دهیم

مرگ دانشمند ایرانی در یک حادثه

ثبت بالاترین مقدار تولید نفت ایران پس از تحریم‌ها

حذف یارانه تعدادی از یارانه بگیران در دی ماه/ ماجرا چیست؟

تراکتور به دور از حواشی به سمت موفقیت

مصرف سرانه نان در کشور سالی 170 کیلوگرم؛ نان ناسالم چه بلایی سر بدن می‌آورد؟

ویتامین‌ها از طریق مکمل‌ها تأمین نمی‌شوند

ابطال شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان از سوی دیوان عدالت اداری

ارتش آمریکا: 16 نقطه یمن را هدف قرار دادیم

آیا شما یک آدم سمّی هستید

واکاوی یک تراژدی / نابغه ای در لجنزار

آغاز جلسه دادگاه لاهه برای پرونده نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه

ارتش یک نفتکش آمریکایی را در دریای عمان توقیف کرد

همدان پایتخت گردشگری آسیا شد

مدیرعامل مرکز مبادله طلا و ارز خبر داد تخصیص اسکناس کشور مبدأ به مسافران تا عید نوروز

طرح آمریکا برای منطقه «بعد از جنگ غزه» با همکاری عربستان

فرصت 2 ماهه بانک مرکزی برای کاهش رشد پایه پولی و نقدینگی

اولین نشست کمیته فلسطین APA رئیس پارلمان کشورهای عربی: ساکنان در برابر جنایات رژیم صهیونیستی شریک جرم هستند

استارت پروژه «نبیل باهویی ٢» با حضور برانکو

وزیر کشور: انفجار تروریستی در کرمان خارج از رینگ حفاظتی مراسم بود

ادغام تعرفه رای دو انتخابات 1402

211 شیء تاریخی ایران در چین

طرح جامع مدیریت دریاچه نمک به تصویب رسید مخبر: دولت با جدیت به دنبال حل مشکلات حمل و نقل عمومی است

رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از مردم قم: دشمن سیاست «بیرون کشاندن مردم ایران از صحنه» را پیگیری می‌کند

تعلیق از خدمت 4 کارمند شهرداری دزفول

آخرین وضعیت ثبت‌نام در کاروان‌های حج

استفاده از معلم آقا در دبیرستان‌های دخترانه؛ نیازمند مجوز/ تعیین تکلیف مدیران زن مدارس پسرانه

ماجرای ارسال پیامک برای متقاضیان شیرخشک

دبیر هیات بادبانی استان هرمزگان: گسترش گردشگری ورزش‌های دریایی در هرمزگان یک ضرورت است

آغاز دور جدید گرانفروشی بلیت هواپیما؛ بلیت هواپیما به نرخ مصوب نیست

قوه قضاییه: حکم بخش دوم پرونده هواپیمای اوکراینی صادر شد/ متهم ردیف اول بازداشت است

کشف شیشه و هیروئین از یک خودروی سواری در هندیجان

بارورسازی ابر‌ها برای کشوری وسیع همچون ایران اجرایی و عملی نیست

کنعانی: مسئله دریای سرخ معلول است؛ علت نیست/ تدوین سند همکاری با روسیه در گام‌های نهایی است

اختلاف نظر درباره بدهی 100 میلیارد دلاری