آخرین مطالب

مصاحبه اختصاصی با رضا جوروند رییس اداره نهاد کتابخانه های دزفول

متولی حوزه کتاب و کتابخوانی مشخص نیست سیاسی - خوزستان - صدای مردم

متولی حوزه کتاب و کتابخوانی مشخص نیست

  بزرگنمایی:
آقای جوروند به سراغ مدیران انتشاراتی ها ، متصدی برخی کتابخانه ها ،مدیران انجمن های ادبی ، اهل قلم وکتابفروشان و... رفتیم تا بمناسبت نمایشگاه کتاب تهران در خصوص مسائل و مشکلات فضای فرهنگی شهر و فرهنگ مطالعاتی و..گفتگوداشته باشیم اما تقریبا هیچ کدام تمایل نداشتند در گفتگو شرکت کنند، نه اینکه حرف برای گفتن و راهکار برای رفع مشکلات و پیشنهاداتی برای اصلاح فضای فرهنگی نداشته باشند بلکه به عنوان اعتراض ، عقیده داشتند فایده ندارد، چرا این تصور باید بین اهل قلم باشد؟ چرا نویسنده ها و ناشران نمی‌خواهند صحبت کنند؟ و چرا بنظر میرسد همه دل پری از سیاست های حاکم بر کتابخانه ها و کتابخوانی و .... دارند ؟

سومین گزارش صبح ملت از سلسله گزارشات کتاب و کتابخانه به مناسبت برپایی نمایشگاه بین المللی کتاب تهران

صبح ملت بمناسبت برگزاری  نمایشگاه کتاب تهران با آقای رضا جوروند رییس  نهاد کتابخانه های دزفول در محل کتابخانه رودبند که دفتر کار ایشان محسوب می شود. گپ و گفتی  در خصوص فضای فرهنگی شهر و همچنین کتابخانه‌ها و کتابخوانی ،کتابفروشی ها . انتشاراتی های سطح شهر نشستی داشته است ،آنچه می خوانید ماحاصل این نشست است.   

س )آقای جوروند  به سراغ مدیران انتشاراتی ها ، متصدی  برخی کتابخانه ها ،مدیران انجمن های ادبی ، اهل قلم وکتابفروشان و... رفتیم تا بمناسبت نمایشگاه کتاب تهران در خصوص مسائل و مشکلات فضای فرهنگی شهر و فرهنگ مطالعاتی و..گفتگوداشته باشیم اما تقریبا هیچ کدام تمایل  نداشتند در گفتگو شرکت کنند، نه اینکه حرف برای گفتن و راهکار برای رفع مشکلات و پیشنهاداتی برای اصلاح فضای فرهنگی  نداشته باشند بلکه  به عنوان اعتراض ، عقیده داشتند فایده ندارد، چرا این تصور باید بین اهل قلم باشد؟ چرا نویسنده ها و ناشران نمی‌خواهند صحبت کنند؟ و چرا بنظر میرسد همه دل پری از سیاست های حاکم بر کتابخانه ها و کتابخوانی و .... دارند ؟

به خاطر این که امیدی ندارند ولی من خیلی امیدوار هستم. 25 سال کار کردن در کتابخانه ها و در همه رده‌ها به من ثابت کرده است که دهه آینده دهه کتاب است. یک روزی مردم به این نتیجه می رسند که از دنیای مجازی به دنیای حقیقی باز گردند .شکی نیست کتاب آینده دارد و باعث آرامش است.

س  ) فرمودید مردم امید ندارند ؟ امکان دارد توضیح بفرمایید؟

چند دلیل دارد، اول اینکه متولی حوزه کتاب و کتابخوانی مشخص نیست. متولی نمایشگاه کتاب اداره ارشاد است نه نهاد کتاب. صنعت کتاب متولی اش ارشاد و خانه کتاب است نه نهاد کتاب.. در آخرین دیدارمان با رهبری، ایشان فرمودند :  همه دستگاه‌ها (برای رفع این مشکل ) موظفند ،ولی (این مشکلات هنوز ) به صورت ریشه ای حل نشده است.نهاد کتاب با تمام این ضعف هایش از ارشاد جدا شده است. ساخت کتابخانه ها تا سال 96 دست نهاد نبود دست ارشاد بود. نویسنده نمی‌داند به ارشاد مراجعه کند یا به من ( نهاد کتابخانه ها )مراجعه کند.

متاسفانه من اجازه خرید کتاب ندارم اینجا خلأ قانونی وجود دارد و موازی بودن بعضی از قوانین مشکل ساز است. از طرفی بپذیریم مردمِ کتابخوانی نداریم. موقعی که سال 77 من کار را شروع کردم و مسئولیت را به دست گرفتم سعی کردم بخش کودک را راه اندازی کنم من و همکارم باهم کتاب کودک می‌خریدیم در بخش میان رود این کار را شروع کردم ولی من به خاطر بخش کودک تذکر گرفتم.

چون اصرار بر ایجاد بخش کتاب های کمک درسی بود ، و حال آنکه پیش از اینکه کسی با ایجاد بخشی  جهت ارائه کتب کمک درسی محالفت کند من مخالفت کردم .سعی من ایجاد بخش کتاب کودک بود چون اثر بخشی آن را بر کودکان  می دانستم .

 لذا به این نتیجه رسیدم که فرهنگ از پایه مشکل دارد. اما به هر حال به اندازه توان و امکانات خودم تلاش می کنم. بچه هایی که سال 77 برایشان کتاب گرفتیم الان با بچه هایشان دارند می‌آیند کتاب بخوانند. برنامه‌ریزی را بر این اساس گذاشتیم و تا حدودی موفق شدیم همان افراد تمدید کتابشان بیشتر از بقیه است.من به اندازه توان و امکانات خودم تلاش می کنم .

 س _ آیا سرمایه‌گذاران بخش کتب درسی  و کنکوری آنقدر قوی هستند که جلوی نهاد را بگیرند؟

نه خود اعضا باعث می شدند. قبل از سال 78  سالن فقط در اختیار کنکوری بود، تعداد کسانی که استفاده می کردند، 70، 80 نفر بودند وقتی که  سالن را از آن ها گرفتیم  تماس گرفتند با رادیو که چرا سالن گرفته شده و اعتراض کردند؟

من می خواهم بچه دو ساله را یاد بدهم کتاب بخواند که یاد نگیرد فقط موقع کنکور درس بخواند. ببینید جامعه ای که کتاب نخواند ترافیکش چطور است ؟دادگاهش چطور است؟ آنهایی که برای کنکور می‌آیند کمتر اتفاق می افتد که جهت استفاده کتب غیر درسی دوباره به کتابخانه بر گردند شاید ده درصد آن ها عضویت خود را ادامه دهند ، ولی بیش از 60 درصد از کودکان برمی‌گردند.

س_ آیا نهاد کتابخانه ها که قوانینی دارد، مسئولینی دارد و بر اساس قوانین عمل می‌کند به خاطر چند تا اعتراض کنکوری ها و استفاده از کتابخانه عمومی باید دست نهاد بسته باشد و قوانین را کنار بگذارد به نظرتان راه حل بهتری ندارد؟

چند وجه دارد، قانون می گوید می توانید سالن مطالعه داشته باشید، آنها هم حق دارند من بیشتر کیفی نگرم تا کمی نگر. من کسی بودم که با ورود کتب درسی به کتابخانه مخالف بودم، دوم اینکه کتابخانه های ما استاندارد نیستند. شما نگاه کنید ما فرهنگ دزفول را در نظر گرفتیم ،معماری را در نظر گرفتیم، در ساخت کتابخانه آزادگان هم این کار را کردیم که بخش کودک ، بخش کتب کنکور و بخش‌های مختلف خواهد داشت.

س- از کتابخانه آزادگان نام بردید میشود لطفا توضیح بیشتری بدهید ؟

با توجه به اینکه کتابخانه های موجود در سطح شهر استاندارد نیستند، لزوم ایجاد کتابخانه ای استاندارد بسیار ضرورت داشت .تا اینکه با دوندگی های مدیریت وقت نهاد کتابخانه ها و فرماندار وقت زمین مناسبی در کوی آزادگان تهیه گردید که با  حضور مسئولین شهری در سال 96 مراسم کلنگ زنی آن انجام یافت و با کمک خیرین، فرمانداری و اداره ی کلِ نهاد ها شروع به ساخت کردیم.

{در اینجا آقای جوروند به میزی اشاره کردند که تصویری رنگی در اندازه یک برگه a4 زیر شیشه ی آن بود و طرح کلی از ساختمانی که قرار است روزی کتابخانه ی بزرگ و استانداردی شود بر آن نقش بسته بود }

س-  اکنون  این ساختمان در چه مرحله ای از ساخت قرار دارد؟

فعلا تا ساخت پایه ها  پیش رفتیم ، و به دنبال بودجه و همکاری خیرین برای ادامه کار هستیم.

س) تکلیف این کتابخانه ی استاندارد که فعلا مشخص نیست ،آیا امکان ندارد از کتابخانه های موجود و دیگر فضاهای مناسب فرهنگی بهره جست این کار که شدنی بنظر میرسد ؟اینطور نیست ؟

ببینید کوه وسیع است اما فرهاد با همان تیشه شروع کردند به کندن کوه چون عاشق بود خوب ماهم در این راه عشق داریم درست است اگر یک بولدزر داشته باشیم کارمان راحت تر است اگر تیشه را از ما بگیرند با چنگ و دندان کار خواهیم کرد .

س ) تیشه ؟ این تیشه در دست شما برای رفع موانع است یا ایجاد موانع ؟

قطعا برای رفع موانع، ما تیمی هستیم اکثرا دهه ی شصتی و  متشکل از همکاران آقا و تعداد بیشتری از  همکاران خانم  ، نیروها دارند کار و برنامه ریزی می کنند ،هدفی برای خودمان ترسیم کرده ایم . ما به دوستان عرض کردیم که اگر از خانه به قصد محل کار بیرون آمدید اما در این فکر نباشید که یک نفر را کتابخوان کنید دارید مال حرام بخانه می برید .

س) آیا جای ساختمانی فرهنگی که مخصوص نمایشگاه و سمینار و ....باشد خالی نیست ؟

  قطعا خالی است برای همین به دنبال کتابخانه آزادگان هستم همه زحمت کشیدند من سر این موضوع  سختی های زیادی را متحمل شدم ومتاسفانه در سطح بالا همکاری لازم انجام نمی گرفت.

س ) با توجه کمبود مکان هایی مناسب برای برگزاری جلسات گروههای فرهنگی و انجمن های ادبی آیا بهتر نیست فضای کتابخانه ها برای این امور مورد استفاده قرار گیرد ؟

مواردی داشته ایم که درهمین کتابخانه ی رودبند جلساتی برگزار شده است . اگر گروههایی تقاضا کنند ما بررسی خواهیم کرد .

س) به فعالیت هایی که در زمان مدیریت شما انجام شده اشاره فرمایید .

از کارهای انجام شده یکی کتابخانه رودبند است این کتابخانه  از سال 73 ساخته شده ، اما استانداردهای لازم را ندارد، در سال  98 کتابخانه رودبند را بازسازی کردیم ، ولی هنگام بازسازی کتابخانه را تعطیل نکردیم ،نباید پروژه‌ها معطل شوند. بخش کودک نداشت ، ولی ما راضی هستیم.

دیگر اینکه در این مدت  از 6 کتابدار به 46 کتابدار رسیدیم و از 6 کتابخانه به 16 کتابخانه نهادی ،12 تا مشارکتی و مراکز مطالعاتی مختلف.

س) آیا این آمار مبین این موضوع است که مردم ما کتابخوان شده اند ؟

نمی‌توانیم بگوییم کتابخوان  شدیم ، آمار را قبول ندارم ،برای اینکه بفهمیم مردمِ کتابخوان داریم ترافیک را نگاه کنیم، داد گستری را نگاه کنیم ،احترام به بزرگترها را ببینیم. ما کار می‌کنیم که همه کتابخوان شوند.

س_ الان از این کتابخانه (رودبند ) و فضاها راضی هستید؟

راضی نیستم. دست خودم را بسته می بینم .اینجا هزار متراست ولی کمبود نیرو نمی گذارد برنامه‌های فرهنگی اجرا کنم. نیرو به من نمی رسد. در سال 97، 2160 برنامه فرهنگی اجرا شده یا جشنواره برپا شده جشنواره رضوی که در رادیو و مدارس اجرا شده که مردم از کتابخانه استقبال کنند.

س ) با توجه به اینکه دست خودرا برای انجام فعالیت هایی که در حوزه وظایف تان هست بسته می بینید کمبود نیرو و امکانات از جمله امکانات مالی دارید چرا این مسئولیت را ترک نمی کنید و به حوزه ای که فعالیت برای تان هموار است ورود نمی کنید ؟

اگر بدانید چندبار اقدام به این کار کرده ام ، و درخواست نوشته ام .

س- پس با این تفکر به خودتان چه نمره ای می دهید ؟

 من به خودم نمره نمی دهم ولی وقتی اعضا از 6 هزار نفر به 12 هزار نفر می‌رسد جای امیدواری دارد ،ما باید دورترین روستاها را هم کتاب برسانیم من اگر نیرو داشته باشم دوست دارم این کار را انجام دهم ولی امکانات کم است.

س_چند کتابخانه دولتی و خصوصی در سطح شهر داریم ؟

  کتابخانه های دزفول عمومی و غیردولتی هستند.مثل کتابخانه رود بند ، دکتر پاشا ،سبزقبا ،

الف ) کتابخانه نهادی  که همه چیزش  در اختیار ماست مثل رودبند،

ب) کتابخانه مشارکتی، که با مشارکت نهاد کتابخانه و یک شخص حقیقی و حقوقی است ، نیرو از آنها کتاب و آموزش از ما. مثل کتابخانه های  مخبر ،رفیعیان و دکتر پورمهدی

ج ) کتابخانه های خصوصی مثل سالن های مطالعاتی دزفول. کتابخانه‌ای نداریم که خصوصی باشد ولی خدمات عمومی بدهد.

کتابخانه سبزقبا  یکی از بزرگترین کتابخانه هایی است که منابع غنی دارد و در دست اداره اوقاف بود و فعالیت آنچنانی نداشت و به انباری از کتاب تبدیل شده بود. با اوقاف صحبت کردیم پس از آن بمدت 10 سال در اختیار ما قرارگرفت  تا دوباره احیایش کنیم. من از جیب خودم و با کمک اداره 100 میلیون تومان خرج کردیم تا راه اندازی شود. و بدینگونه نجاتش دادیم ، اما متاسفانه کرونا وقفه انداخت و ضربه زد به  کتابخانه ها.

س) ازکتابخانه دکتر پور مهدی نام بردید و حال آنکه این کتابخانه با حدود 2000 جلد کتاب و با سابقه ی دو سال فعالیت چمشگیر در حوزه کتاب ،حدود 4 سال پیش در دوره ی مدیریت شما به تعطیلی کشیده شد میشود ماجرا را از خودتان بشنویم ؟

هر موسسه  باید در ابتدایی ترین مرحله پروانه و مجوزی برای تاسیس بگیرد و پس از دریافت، سالانه تمدید کند. موسس  این کتابخانه  باید سر سال  برای ادامه ی کار کتابخانه اش درخواست مجدد جهت تمدید مجوز کتابخانه را  می دادند و حال آنکه ایشان درخواست نداده بودند .برای همین امر موسس این کتابخانه تذکر گرفته و اعلام شد که ادامه ی کار کتابخانه میسر نیست و کتابخانه باید تا رفع این مشکل تعطیل باشد . و متاسفانه این مسئله در فضای مجازی خیلی سروصدا کرد من به عنوان کسی که در این حد و اندازه آگاهی دارم پیگیر شدم. برایم سنگین بود که کتابخانه بسته شود.

من مدارک مربوطه را ارسال می‌کردم استان خوزستان. شهرستان فقط یک پل و واسطه است..اختلافات این وسط بین موسس  این کتابخانه و مدیر کل اداره کتابخانه های استان خوزستان وجود داشت، که پس از پیگیری  «آقای منصور کوهی رستمی» اعلام کردند که مشکل  حل شده است ،ولی دکترپورمهدی قبول نکردند دوباره درخواست دهند ،

این اتفاق همزمان با بسته شدن کتابخانه عارف بوقوع پیوست رای کسانی که در جلسه حاضر بودند بدلایل حقوقی منجر به بسته شدن کتابخانه ی عارف هم شد که   700 عضو فعال و 13 هزار جلد کتاب داشت، من تمام تلاشم را کردم که بسته نشود ، کتابخانه بسته شد چون ایشان فضا را برای استفاده خودشان می خواست.

اما بسته شدن کتابخانه عارف در فضای مجازی بازتاب آنچنانی نداشت و حالا آنکه فضای مجازی سر موضوع بسته شدن کتابخانه دکتر پورمهدی این موضوع را بدتر کرد و سر این ماجرا جهت گیری شد.

س) یعنی بخاطر بازتاب در فضای مجازی  نتیجه گیری شد که پس باید کتابخانه پورمهدی بسته شود ؟آیا قوانین برای همه یک‌جور اجرا شده است؟

خیر ، همان قوانینی را که برای کتابخانه پورمهدی گذاشته بودند برای سایر کتابخانه ها هم گذاشتیم من تلاش کردم و نتوانستم جلوی این اتفاق را بگیرم. دکتر پورمهدی نخواستن تمدید قرارداد بکنند.

 متاسفانه بیشترین نوک پیکان  به طرف  متولیان هست. مردم باید از مسئولین بخواهند من هم باید انجام دهم. کتاب های این کتابخانه هنوز در کتابخانه موجودهست من تحویل نگرفتم که شاید کتابخانه دکتر پورمهدی دوباره آغاز به کار کند .

س) تعطیلی این کتابخانه توسط استان بود؟ آقای جوروند فقط مطیع امر استان بوده اند و یا با توجه به اختیارت خود اقدامی برای لغو و عدم تعطیلی انجام دادند ؟

این مسئله بین مدیریت کتابخانه و مدیر کل اداره کتابخانه های استان خوزستان بود و بنده جز ارسال مدارک به استان دخالتی نداشته و هیچ نقشی در تعطیلی آن کتابخانه نداشتم.

س) _می توانیم خبرهای خوبی در این رابطه بشنویم؟

این بستگی به اقدام خودشان دارد ، عرض کردم که کتب هنوز موجودند و ما آمادگی دریافت مدارک و درخواست ایشان را داریم .

س) مشاهده می کنیم  کتبی که مجوز انتشار گرفته ودر کتابفروشی ها موجود هستند برای ورود به قفسه ی کتابخانه ها باید مجدد بررسی و بازبینی شده و مجوز ورود به کتابخانه را بگیرد ؟ چرا ؟

 این سیاست گذاری های کلان کشوری است .در 8 سال گذشته در تمام سازمان‌ها مسائلی پیش آمد که همه چیز متمرکز شد. من اختیار ندارم کتابی را نقد و معرفی کنم. من به متصدی ها می گویم برنامه‌ریزی را خودتان انجام دهید. دست استان هم نیست بخشنامه می‌شود. یک دوره وقتی خودم کتابدار بودم مُهر می زدم و به مجموع کتاب ها در کتابخانه اضافه می نمودم ولی الان تغییر کرده شامل همه ی سازمان ها هست نه تنها سازمان ما .

س) آن کسانی که قرار هست کتب را مجددا بازبینی کنند چه کسانی هستند؟ یعنی از کارشناسانی که کتابها برای اولین بار از زیر دستشان گذشته و مجوز لازم را برای انتشار گرفته برتر و یا واردتر هستند ؟

کارشناس استعلام میکند، کارگروه بنا بر نیاز کتابخانه ها تشخیص می دهد کدام کتاب باید وارد کتابخانه شود. و هر شهرستان و هر کتابخانه در این مورد  سلیقه ای عمل می کنند . (جناب جوروند در حالی اشاره می فرمایند سلیقه ای و بر اساس استعلام کارشناس است که در سطور قبل  این موضوع را جز سیاست کلان کشور برشمردندکه متاسفانه فرصت پاسخگویی به این تناقض دست نداد. ) من مخالف این هستم می‌گویم کتابی مورد اخلاقی نداشته باشد و سفسطه بازی نداشته باشد مشکلی ندارد.این ماجراها درکتابخانه های عمومی زیاد پیش نمی آید .البته گاهی هم منبع مالی باعث  می شود که کتب جدید برای کتابخانه تهیه نگردد.

س_آیا شما اعتراض نمی کنید در این زمینه؟

  ما  پیشنهاد می‌دهیم و با مدیر کل صحبت می‌کنیم .در مورد طرح پیشخوان نشستی داشتیم و ایرادات را با مسئولین مطرح نمودیم که استقبال کردند.

س) الان در بسیاری از شهرها ساختمانی جهت فعالیت های فرهنگی ، نمایشگاههای دائمی کتاب ایجاد شده ،آیا بنظر شما جای چنین ساختمانی فرهنگی در سطح دزفول خالی نیست ؟

چون ما جای چنین ساختمانی را خالی دیدیم افتادیم دنبال ساخت یک کتابخانه استاندارد. و پیگیر ساخت کتابخانه ی آزادگان هستیم.

س) چرا هیچ حمایتی از فعالیت های موثر انجمن های مختلف  فرهنگی-ادبی  صورت نمی گیرد ؟و بنظر می رسد کتاب از فضای فرهنگی دزفول کنار گذاشته شده ؟

در حوزه مسئولیت من نیست.. متولی نمایشگاه ، متولی تالیف، متولی نشر کتاب در حوزه نهاد کتابخانه در دزفول نیست . متولی تالیف کتاب‌ ارشاد است.

س) چطور است که تاکنون بوستانی به نام کتاب در دزفول نامگذاری نشده است ؟(علی رغم سرمایه گذاری های متعدد شهرداری در برخی مسائل)

با همکاری شهرداری میدان کتاب ایجاد شد ولی البته المان آن مشکل دارد. دنبال جایی هستیم که اسم آن را کوی کتاب بگذاریم.

س )آیا بزودی شاهد اتفاقات خوب و اثر گذار در حوزه کتاب و کتابخوانی در شهرمان خواهیم بود؟

اگر دست من باشد بله ولی کارگروهی برای نامگذاری کوچه ها هست که آنها باید انجام دهند.

س) چرا سرمایه گذاری خاص فرهنگی در دزفول نمی بینیم ؟

من از شما سوال می کنم  سرمایه گذار کجا سرمایه گذاری می کند ؟ سه کتابفروشی معراج ، وارثین و رشد به طور رسمی مشغول به کار هستند. شما با کتابفروشی ها صحبت کنید ( با آقای پوررکنی مدیر کتابفروشی رشد ، با آقای حلاج مدیر کتابفروشی معراج ، با آقای سخاوت مدیر کتابخانه ی وارثین  ببینید چقدر دغدغه ی کتاب دارند ، صحبت این است که کتاب بازارش نیست . مردم ما کتاب نمی خوانند .

س)وضعیت کتابفروشی های شهر را چگونه ارزیابی می نمایید ؟

کتاب فروشی ها در این مدت آسیب دیده اند، چند تا کتاب فروشی تعطیل شده و مردم به سمت (غذای ) شکم حرکت می‌کنند نه ( غذای ) روحشان.در حوزه کتابخوانی، دزفول اول بوده است . البته کتابفروشی ها در حوزه کاری من نیستند. من در حوزه خودم صحبت می کنم.

س ) مردم دلسوزی داریم که خودشان شهر و فرهنگش را با تهیه ی کلیپ های زیبا و تصاویر و متن های مناسب تبلیغ می‌کنند ولی یک کلیپ ندیدیم که کتابخانه‌ای را معرفی کند و یا نهاد کتابخانه در این زمینه فعالیتی داشته باشد چرا؟

 من اینجا با 17 نفر نیرو  این جا را می چرخانم که کمبود نیرو مشهود است قطعاً از برنامه‌های دیگر می مانم.

س ) چرا از مهمترین رسانه ی دولتی در سطح شهر یعنی رادیو دزفول استفاده ی بهینه در امر کتابخوانی آنچنان که باید بهره برده نمی شود ؟

ما یک دوره در رادیو معرفی کتاب داشتیم جمعه ها در حوزه مهدویت و اکثر روزها از کتاب ها و معرفی کتاب ها. متاسفانه  در چارچوب فرهنگ نمی‌شود خیلی اشاره ی موردی کرد.

س)تا چه اندازه جهت شناساندن  نویسنده های  شهر دزفول که تعدادشان کم هم نیست فعالیت داشته اید؟

ج) من به تنهایی نمی توانم کاری کنم مثل این است که با یک شیلنگ بخواهم شهر را تمیز کنم باید یک سیل بیاید یا یک رودخانه که این کار انجام شود من در حد خودم می‌توانم.

س)_چند همایش کتابخوانی تا کنون در سطح شهر دزفول  داشتیم؟

ج) به جای همایش و به جای دعوت از نویسندگان ، در سطح دزفول به طور هفتگی پنج شنبه ها در کتابخانه ها برنامه داریم.می خواهیم برای یک جا تنها کار نکنیم برای همه جا باشد. انجمن نویسندگان هم  زیر نظر ارشاد است تعدد در متولیان یکسری اشکالات بوجود آورده است.

در دو سال اخیر همایشی برگزار نشده چون هزینه خود را می خواهد هر همایش صدمیلیون هزینه برمی‌دارد بیشترین همایش متمرکز در مرکز استان هستند که همه استان ها در آن شرکت می کنند. بعد از 25 سال سابقه این را فهمیدم که همایش دردی را درمان نمی کند، بجای تمرکز بر یک همایش کاری که قرار است در همایش ها انجام شود ما در کتابخانه انجام می دهیم. تمرکز گرایی خلاقیت را از بین می برد .

ما  طرح سفیران دانایی را انجام دادیم که در دزفول هم داشتیم و بازخورد گرفتیم ما با توجه به مسئله مالی و کمبود مالی و نیرو آمدیم راهکارهایی با بیشترین بازدهی را در نظر گرفتیم .طرح دادیم که اگر این کار را بکنیم برای چند نفر بهتر است؟ من دیدم با 20 میلیون هزینه کاری کنم که 70 نفر از استفاده کنند  یا با همان هزینه تعداد بیشتر استفاده کنند. من  می آیم برای کتاب درمانی کاری می کنم که به جای 70 نفر، 300 نفر بازدهی داشته باشد به خاطر کمبود منابع.

س) _چه فعالیت هایی برای آینده در نظر دارید؟

ما سه چهار تا طرح داشتیم بررسی می کردیم که هم قشر قلیل را در نظر بگیریم و هم قشر وسیع را.

هنوز تامین مالی نتوانستیم انجام دهیم . ما باید 30 اشتراک تلفن، 20 تا اشتراک اینترنت، گاز، آب،لوازم‌مصرفی، سیستم‌های رایانه‌ای را با 120 میلیون بچرخانیم با همه این تفاسیر امیدوارم با این ها بتوانیم تحول در حوزه امانت کتاب ایجاد کنیم. / انتهای پیام

از حواشی این بازدید ابتدا سردرب رنگ و رو رفته ی کتابخانه رودبند بود که توجه ما را به خود جلب کرد ،که کار یافتن مکان  و درب ورودی را به این کتابخانه مخصوصا برای کسانی که آشنایی با این مکان نداشته و یا برای اولین بار قصد ورود به این کتابخانه را داشتند سخت می کرد، وقتی  که لزوم رنگ آمیزی مجدد تابلوی ورودی کتابخانه از مدیریت محترم نهاد کتابخانه ها درخواست گردید نبود بودجه را دلیل عدم رسیدگی به این تابلو عنوان کردند.

 و نیز بخش  مربوط به  کودکان متشکل بود از کمدی با چند قفسه کتاب که عموما قدیمی و مستعمل بودند و کتب چاپ جدید و نو کمتر در میان کتب دیده می شدد

 

*** با تشکر از آقای رضا جوروند که قبول زحمت نموده و در این گفتگوی صمیمانه شرکت داشتند.

** گزارش : مریم مفتوح نداسعادتی نسب- مریم کاظم پور

 



نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

پاکستان: هیچ نظامی یا غیرنظامی ایرانی هدف قرار نگرفتند

رئیس‌جمهور در دیدار اقشار و منتخبین شهرستان فیروزکوه: دولت به دنبال اولویت‌بندی کمبودها و مشکلات و سپس حل آن‌هاست

پیام مهدی طارمی برای مردم فلسطین

امیرعبداللهیان: هیچ تعارفی با طرف‌های تروریستی در پاکستان و عراق نداریم

اقدام دولت برای حمایت از مستمری‌بگیران

بهره‌مندی هنرستانیها از یک ماه کسری خدمت «سربازی»

یارانه یک میلیونی برای کودکان دارای اختلال رشد 5 دهک اول/ارزیابی 3 ماهه وضعیت رشد کودکان

وزیر دفاع : روسیه باید موضوع تمامیت ارضی ایران را رعایت کند

پالایشگاه‌های چینی برای خرید نفت ارزان راه افتادند

بازار سرمایه و کنترل تورم و نقدینگی و رشد تولید به قلم دکتر جواد درواری

تدوین تله فیلم *خط قرمز*به تهیه کنندگی عباس جاهد در استان اردبیل به پایان رسید

توافق نهایی با هند برای توسعه بندر چابهار

گزارش شرکت مالک نفت‌کش توقیف‌شده آمریکایی از وضع سلامتی گروه کارکنان آن در ایران

در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه هند امیرعبداللهیان اعلام کرد: هشدار ایران به آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی

از سرگیری مرمت پل‌بند تاریخی لشکر شوشتر

امیرعبداللهیان: محاسبه رژیم اسراییل در مورد حماس غلط بود/ به نیروهای مقاومت دستور نمی‌دهیم

مرگ دانشمند ایرانی در یک حادثه

ثبت بالاترین مقدار تولید نفت ایران پس از تحریم‌ها

حذف یارانه تعدادی از یارانه بگیران در دی ماه/ ماجرا چیست؟

تراکتور به دور از حواشی به سمت موفقیت

مصرف سرانه نان در کشور سالی 170 کیلوگرم؛ نان ناسالم چه بلایی سر بدن می‌آورد؟

ویتامین‌ها از طریق مکمل‌ها تأمین نمی‌شوند

ابطال شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان از سوی دیوان عدالت اداری

ارتش آمریکا: 16 نقطه یمن را هدف قرار دادیم

آیا شما یک آدم سمّی هستید

واکاوی یک تراژدی / نابغه ای در لجنزار

آغاز جلسه دادگاه لاهه برای پرونده نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه

ارتش یک نفتکش آمریکایی را در دریای عمان توقیف کرد

همدان پایتخت گردشگری آسیا شد

مدیرعامل مرکز مبادله طلا و ارز خبر داد تخصیص اسکناس کشور مبدأ به مسافران تا عید نوروز

طرح آمریکا برای منطقه «بعد از جنگ غزه» با همکاری عربستان

فرصت 2 ماهه بانک مرکزی برای کاهش رشد پایه پولی و نقدینگی

اولین نشست کمیته فلسطین APA رئیس پارلمان کشورهای عربی: ساکنان در برابر جنایات رژیم صهیونیستی شریک جرم هستند

استارت پروژه «نبیل باهویی ٢» با حضور برانکو

وزیر کشور: انفجار تروریستی در کرمان خارج از رینگ حفاظتی مراسم بود

ادغام تعرفه رای دو انتخابات 1402

211 شیء تاریخی ایران در چین

طرح جامع مدیریت دریاچه نمک به تصویب رسید مخبر: دولت با جدیت به دنبال حل مشکلات حمل و نقل عمومی است

رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از مردم قم: دشمن سیاست «بیرون کشاندن مردم ایران از صحنه» را پیگیری می‌کند

تعلیق از خدمت 4 کارمند شهرداری دزفول

آخرین وضعیت ثبت‌نام در کاروان‌های حج

استفاده از معلم آقا در دبیرستان‌های دخترانه؛ نیازمند مجوز/ تعیین تکلیف مدیران زن مدارس پسرانه

ماجرای ارسال پیامک برای متقاضیان شیرخشک

دبیر هیات بادبانی استان هرمزگان: گسترش گردشگری ورزش‌های دریایی در هرمزگان یک ضرورت است

آغاز دور جدید گرانفروشی بلیت هواپیما؛ بلیت هواپیما به نرخ مصوب نیست

قوه قضاییه: حکم بخش دوم پرونده هواپیمای اوکراینی صادر شد/ متهم ردیف اول بازداشت است

کشف شیشه و هیروئین از یک خودروی سواری در هندیجان

بارورسازی ابر‌ها برای کشوری وسیع همچون ایران اجرایی و عملی نیست

کنعانی: مسئله دریای سرخ معلول است؛ علت نیست/ تدوین سند همکاری با روسیه در گام‌های نهایی است

اختلاف نظر درباره بدهی 100 میلیارد دلاری