آخرین مطالب

یادداشت مریم مفتوح بر کم و کیف فصل سوم برنامه عصر جدید شبکه سه

عصرجدید احسان علیخانی داوران و چند نقطه فرهنگی - اجتماعی - موسیقی - فیلم وسینما

عصرجدید  احسان علیخانی  داوران و چند نقطه

  بزرگنمایی:
از این که عصر جدید نقطه ی عطفی در برنامه سازی سیمای جمهوری اسلامی بود شکی نیست، اتفاقی که باید از سال ها پیش رقم می خورد. اگر چه یک کپی برداری از برنامه ای باشد که انور آبها به اجرا در آمده است .و نیز از این که دختران و بانوان هم امکانِ شرکتِ نیم بند در این برنامه را دارند باید آن را گامی به جلو دانست . آن هم درتمام این سال هایی که بانوان ،در گوشه ی رینگ جامعه و هر اجتماعی به هر بهانه ایی زیر تیغ انتقادات و نقدهای گوناگون ، حواله های ریز و درشتی دریافت کرده اند.

یادداشت /

  مریم مفتوح

از این که عصر جدید نقطه ی عطفی در برنامه سازی سیمای جمهوری اسلامی بود شکی نیست، اتفاقی که باید از سال ها پیش رقم می خورد. اگر چه یک کپی برداری از برنامه ای باشد که انور آبها به اجرا در آمده  است .و نیز از این که دختران و بانوان هم امکانِ شرکتِ نیم بند در این برنامه را دارند باید آن را گامی به جلو دانست . آن هم درتمام این سال هایی که بانوان ،در گوشه ی رینگ جامعه و هر اجتماعی به هر بهانه ایی زیر تیغ انتقادات و نقدهای گوناگون ، حواله های ریز و درشتی دریافت کرده اند.

اما اکنون با سپاس از سازندگان این برنامه و ارج گذاری از تلاش آنان نگارنده به چند نکته اشاره می نماید :

... اول /

از آنجا که فرصت های استعد یابی در مدارس به آن صورت که باید شکل نگرفته و نحوه ی آموزش ها چه در قالب تئوری و چه عملی هیچکدام راهی برای کشف استعدادهای خیل عظیم کودکان در مدارس را در برنمی گیرد، و از سویی خانواده ها نیز در زمینه روش ها و کارکردهای عملی مطلع نیستند به طوری که متاسفانه این ضعف چه در نظام آموزش و پرورش ما و چه در آموزش های اجتماعی در جامعه کاملا مشهود است ، باعث گردیده که قاب برنامه ی عصر جدید یگانه برنامه ی استعداد یابی بنظر برسد که خیلی ها به آن دل ببندند .استعدادهای گاه بی نظیر و شگفت انگیزی که انصافا جامعه رابه وجد می آورد. 

لزوم توجه به این مسئله در نظام آموزش و پرورش ما کاملا احساس می شود و از سویی خانواده ها به عنوان اولین کاشف استعدادهای کودکان باید بیشتر و دلسوزانه تر به این موضوع بپردازند.

اما وقتی محتوای دروس ، نحوه ی برنامه ریزی تحصیلی ، برنامه های آموزشی غیر خلاقانه ، مدیریت های بخشنامه ای ، دستورالعمل های نسخه بندی شده و.. جلوی هر گونه خلاقیت و ایده را از کارکنان ، مدیران و معاونان و حتی معلمان می گیرد  به چه چیز باید امیدوار بود .

اما وقتی جامعه ی سیاست زده ی ایران با اکثریت مردمی که دغدغه ی نبود شغل ، در آمد ، مسکن ، سرمایه و مواد خوراکی وگرانی های عدیده چنان گریبانشان را گرفته که روز و شب شان یکی شده است ، مگر دیگر حال و حوصله ای برای شان می ماند تا کودکان خود را آنطور که شایسته و بایسته است ببینند، چه برسد به اینکه فرصت و یا ریزبینی و دقت نظر این را داشته باشند که نه تنها استعداد کودک خود را کشف کرده بلکه  تسهیلات ویژه برای شکوفایی استعدادش را نیز فراهم نمایند.

لذا نقش برنامه ی عصر جدید در این مورد بسیار پر رنگ و حائز اهمّیّت است .

این برنامه به همراه عوامل و سازندگان آن و به ویژه شخص احسان علیخانی  و داوران برنامه باید بسیار دقیق ، کارشناسانه و موشکافانه و بر اساس اصول روانشناسی و انسان شناسی با این استعدادها که گاهی در حد پدیده هستند روبرو شوند و به پیامد هر حرف و سخن و حرکت خود در رابطه با شرکت کنندگان دقت نظر داشته باشند .

... دوم /

اما به ویژه در این فصل از برنامه ی عصر جدید بارها شاهد برخوردها ، نظرات و کلام هایی از سوی مجری وبعضا داوران هستیم که بنظر میرسد دخالت در اهداف ، و انگیزه های شرکت کنندگان باشد.

حال سهوا و یا برای جذابتر کردن برنامه و کش و قوس دادن آن ، آن هم از سوی مجری برنامه که ید طولایی در این زمینه دارند و ظاهرا که نمی توانند دست از دیالوگ هایی از نوع ماه عسلی خود بردارند.

سرک کشیدن در زندگی خصوصی شرکت کنندگان ، پرسش از شغل آنان و حتی میزان در آمد و حقوق آنان ،و نیز زیر سوال بردن نحوه ی زندگی  شرکت کننده ها توسط مجری برنامه بکرات اتفاق می افتد.

سوال از مواردی که در صندوق خاطرات جامعه و در دست به دست گشتن کلیپ ها و ویدئوها روزی دوباره رو شوند و بواسطه ی آن سوال و جواب ها و پرسش های نامربوط آینده شرکت کننده را دستخوش مسائل ناخواسته نمایند بعید نیست به طوری که در آینده یِ شرکت کنندگان تاثیر سوء داشته باشد.

سرک کشیدن در زندگی اهداف و شخصیت آدم ها حتی سر صحنه در مقابل چشمان میلیون ها نفر بیننده چه دردی از شرکت کننده ها را دوا خواهد کرد و چه ضرورتی دارد ؟ برنامه استعداد یابی است و یا کنکاش در اهداف و نیات و شخصیت آدم ها !!

مثل بچه آدم (با الگو از تکه کلام مجری برنامه عصر جدید ) برنامه تان  را اجرا کنید،استعدادها را به نمایش بگذارید،شما چه کاری به اهداف آدم ها و نحوه زندگی آنان و جا و مکان شان دارید؟

... سوم /

شرکت کننده ها در برنامه عصر جدید معمولا جوانان هستند . جوانانی که جسور، پر انرژی و با دل و جرئت هستند.اما این که جوانان را بخاطر ترس و اضطراب خودمان دائم بترسانیم و ترس خودمان را به آنان منتقل نماییم و در وسط اجرای محکم و بدون اضطراب آنان با جیغ و داد و بیداد و امر و نهی از انجام توانمندی هایشان بازشان بداریم و از این بابت جرئت و جسارت آنان را به اندازه ی خودمان  به زیر بکشیم اصلا نه روش تربیتی درستی است  و نه در چهار چوب این برنامه که هدفش کشف استعدادهاست می گنجد .

اگر مجری و یا داوری تحمل حرکات جسورانه شرکت کننده ها را ندارد لزومی هم ندارد که اجرا و یا داوری چنین برنامه ای را به عهده بگیرد. لطفا جلوی جسارت و جرئت ورزی شرکت کننده ها را نگیرید و با جیغ و داد و بیداد آنان را از گردونه ی جرئت ورزی هایشان به زیر نکشانید.

... چهارم /

توجه به ضرورت جمع گرایی و ارزش فعالیت های گروهی در این برنامه باید بیشتر مد نظرباشد .انجام فعالیت هایی که ضرورت شان همکاری اعضاء در یک مجموعه را می طلبد در هر جامعه ای اجتناب ناپذیر است .تا جایی که می توان توسعه یافتگی یک جامعه  را به میزان تعامل و همگرایی افراد آن جامعه در فعالیت های گوناگون اجتماعی ، اقتصادی ، سیاسی ، فرهنگی و .... دانست.

قدرت تعامل افراد در یک مجموعه ، میزان مشارکت در همراهی برای رسیدن به یک هدف واحد ، توجه به نظرات گوناگون و برگزیدنِ بهترین آن ها ، عدم فرد گرایی و خود محوری  تنها چند مورد از موارد عدیده ای است که یک کار و فعالیت گروهی و مشارکتی را موفق می کند .

و از آنجایی که متاسفانه سیستم آموزش و پرورش و جامعه ی ما بربها دادن به کار گروهی استوار نست و عملا آموزش ها و بیشترین توجه به فعالیت های انفرادی است و این مسئله به وضوح در تمام زوایای جامعه ی ما مشهود است باید که طرحی نو برانداخت و بنیادی دگر را آموخت.

شرکت گروه های هنری ،رزمی و.. در این برنامه واقعا شوق آور است مسلما اعضائ این گروه ها علاوه بر تمرینات مختلف وتلاش جهت رسیدن به هدف به خوبی فرا می گیرند که چگونه هماهنگی و همراهی درست و بجا با سایر اعضائ گروه ،آنان را در رسیدن به موفقیت یاری می دهد، لذا سختی کار گروهی را به جان می خرند .

 همت ورزی و تقویت اراده ، قدرت تعامل با سایر اعضائ گروه ، نقد پذیری و پذیرفتن نقص و ایراد کاردر باز ماندن کل گروه از رسیدن به موفقیت ، کمترین اثرات موثر و زندگی ساز و بسیار مورد نیاز هر کار گروهی است که این برنامه می تواند در این مورد بسیار مؤثرتر و اصولی تر برخورد کند ..مسلما آماده سازی چندین نفر وگاه دهها نفر برای نمایش یک خلاقیت ،ایده و استعداد بسیار بسیارسخت تر و وقت گیرتر است تا آماده سازی یک نفر ..

....پنجم /

بنظر می رسد بهتراست برنامه ای دیگر با هدف کشف استعدادهای موسیقیایی کشور تهیه و گروه های موسیقی و به ویژه افرادی که اجرای تک نفره موسیقی دارند درآن برنامه و زیر نظر داوران مربوطه به اجرا بپردازند. چون هم در این زمینه با استعدادهای بی شماری مواجه هستیم و هم قضاوت یک کار موسیقیایی با یک کار رزمی ، هیجانی ، آکراباتی ، و.... شاید درست بنظر نرسد .کاملا مشهود است که این هنرها در یک ردیف قرار نمی گیرند که بخواهند یکسان مورد قضاوت قرار گیرند ..

بارها مشاهده شده که یک گروه با استعداد که بسیار زحمت کشیده و موفق عمل کرده اند فقط به صرف همگروه شدن با اجرای تک نفره یک خواننده از رسیدن به پلکان موفقیت بازمانده اند که این منصفانه نیست.

و یا چه در فصل سوم این برنامه و چه در فصول قبلی بارها مشاهده شده که داوری که از جنبه ی تخصصی به موسیقی و آهنگ سازی می پردازد واقعا بین انتخاب یک گروه موفق متفاوت با اجرای تک نفره ی یک خواننده بلاتکلیف می ماند ، تعداد انتخابات محدود و گروه ها و افراد لایق برنده شدن بسیار. اینجاست که داور یا گاه پای روی دلش می گذارد و یا جوگیر می شود و یا در رودرواسی شرکت کننده یِ قابل ، مجری ، تماشاگران و حتی همکاران داور خود گیر می کند .

لذا ضرورت مستقل شدن اجراهای موسیقی وکشف استعدادهای موسیقیایی در یک برنامه ی جداگانه با راهکارهای ویژه ی خودش کاملا احساس می شود .

... ششم /

آنچه در این فصل عصر جدید مشهودتر از فصول قبل است تیکه انداختن مجری برنامه به شرکت کننده هاست ، حال به هدف شوخی و یا شاید طنز ماجرا.متلک زدن به طرز پاسخگویی شرکت کننده ها به سوالات مجری آنطور که اشاره رفت  سوالاتی که ضرورتی ندارند، دخالت و کنکاش در زندگی آنان است .

چگونگی حضور در صحنه و یا خروج از آن ، نحوه ی پاسخگویی به برخی پرسش ها ،تُپُق زدن شرکت کنندگان به هنگام پاسخگویی به سوالت که کاملا طبیعی است دستاویزی برای مجری برنامه آقای احسان علیخانی شده که برای خنده به شرکت کنندگان گیر دهد ،که  البته شایسته نیست بخاطر هیجانی تر کردن برنامه و یا ایجاد فضای شادی و خنداندن تماشاگران ، کسی مورد تمسخر قرار گیرد، چه بسا این شرکت کننده در بیرون از برنامه و موقعیت عادی زندگیش آن نحوه پاسخگویی و برخورد های خنده دار با او در روابط با دوستان و اطرافیان و...  دستاویزی برای شوخی و تمسخرش شود که اثرات روحی بدی از خود بر جا خواهد گذاشت. / انتهای پیام

15فروردین 1401


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

پاکستان: هیچ نظامی یا غیرنظامی ایرانی هدف قرار نگرفتند

رئیس‌جمهور در دیدار اقشار و منتخبین شهرستان فیروزکوه: دولت به دنبال اولویت‌بندی کمبودها و مشکلات و سپس حل آن‌هاست

پیام مهدی طارمی برای مردم فلسطین

امیرعبداللهیان: هیچ تعارفی با طرف‌های تروریستی در پاکستان و عراق نداریم

اقدام دولت برای حمایت از مستمری‌بگیران

بهره‌مندی هنرستانیها از یک ماه کسری خدمت «سربازی»

یارانه یک میلیونی برای کودکان دارای اختلال رشد 5 دهک اول/ارزیابی 3 ماهه وضعیت رشد کودکان

وزیر دفاع : روسیه باید موضوع تمامیت ارضی ایران را رعایت کند

پالایشگاه‌های چینی برای خرید نفت ارزان راه افتادند

بازار سرمایه و کنترل تورم و نقدینگی و رشد تولید به قلم دکتر جواد درواری

تدوین تله فیلم *خط قرمز*به تهیه کنندگی عباس جاهد در استان اردبیل به پایان رسید

توافق نهایی با هند برای توسعه بندر چابهار

گزارش شرکت مالک نفت‌کش توقیف‌شده آمریکایی از وضع سلامتی گروه کارکنان آن در ایران

در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه هند امیرعبداللهیان اعلام کرد: هشدار ایران به آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی

از سرگیری مرمت پل‌بند تاریخی لشکر شوشتر

امیرعبداللهیان: محاسبه رژیم اسراییل در مورد حماس غلط بود/ به نیروهای مقاومت دستور نمی‌دهیم

مرگ دانشمند ایرانی در یک حادثه

ثبت بالاترین مقدار تولید نفت ایران پس از تحریم‌ها

حذف یارانه تعدادی از یارانه بگیران در دی ماه/ ماجرا چیست؟

تراکتور به دور از حواشی به سمت موفقیت

مصرف سرانه نان در کشور سالی 170 کیلوگرم؛ نان ناسالم چه بلایی سر بدن می‌آورد؟

ویتامین‌ها از طریق مکمل‌ها تأمین نمی‌شوند

ابطال شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان از سوی دیوان عدالت اداری

ارتش آمریکا: 16 نقطه یمن را هدف قرار دادیم

آیا شما یک آدم سمّی هستید

واکاوی یک تراژدی / نابغه ای در لجنزار

آغاز جلسه دادگاه لاهه برای پرونده نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه

ارتش یک نفتکش آمریکایی را در دریای عمان توقیف کرد

همدان پایتخت گردشگری آسیا شد

مدیرعامل مرکز مبادله طلا و ارز خبر داد تخصیص اسکناس کشور مبدأ به مسافران تا عید نوروز

طرح آمریکا برای منطقه «بعد از جنگ غزه» با همکاری عربستان

فرصت 2 ماهه بانک مرکزی برای کاهش رشد پایه پولی و نقدینگی

اولین نشست کمیته فلسطین APA رئیس پارلمان کشورهای عربی: ساکنان در برابر جنایات رژیم صهیونیستی شریک جرم هستند

استارت پروژه «نبیل باهویی ٢» با حضور برانکو

وزیر کشور: انفجار تروریستی در کرمان خارج از رینگ حفاظتی مراسم بود

ادغام تعرفه رای دو انتخابات 1402

211 شیء تاریخی ایران در چین

طرح جامع مدیریت دریاچه نمک به تصویب رسید مخبر: دولت با جدیت به دنبال حل مشکلات حمل و نقل عمومی است

رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از مردم قم: دشمن سیاست «بیرون کشاندن مردم ایران از صحنه» را پیگیری می‌کند

تعلیق از خدمت 4 کارمند شهرداری دزفول

آخرین وضعیت ثبت‌نام در کاروان‌های حج

استفاده از معلم آقا در دبیرستان‌های دخترانه؛ نیازمند مجوز/ تعیین تکلیف مدیران زن مدارس پسرانه

ماجرای ارسال پیامک برای متقاضیان شیرخشک

دبیر هیات بادبانی استان هرمزگان: گسترش گردشگری ورزش‌های دریایی در هرمزگان یک ضرورت است

آغاز دور جدید گرانفروشی بلیت هواپیما؛ بلیت هواپیما به نرخ مصوب نیست

قوه قضاییه: حکم بخش دوم پرونده هواپیمای اوکراینی صادر شد/ متهم ردیف اول بازداشت است

کشف شیشه و هیروئین از یک خودروی سواری در هندیجان

بارورسازی ابر‌ها برای کشوری وسیع همچون ایران اجرایی و عملی نیست

کنعانی: مسئله دریای سرخ معلول است؛ علت نیست/ تدوین سند همکاری با روسیه در گام‌های نهایی است

اختلاف نظر درباره بدهی 100 میلیارد دلاری