یادادشت محمدرشیدپور درباره نمایش قیطریه به کارگردانی آرام طالشی
بزرگنمایی:
نمایش قیطریه نمایشی سرشار از پرده های مختلف است یا یهتر بگویم نمایش پلان های مختلفی از جامعه ای که مشکلات عدیده ای دارد. خانواده های اعتیاد، کودکان کار، عقده ها و حقارتهای بد سرپرستان ایجاد می کند .
نمایش قیطریه نمایشی است رئالیستی از واقعیتهایی که ممکن است در یکی از بهترین مناطق شهری-منطقه ای مثل قیطریه، نیزممکن اتفاق بیفتد. شاید در نگاه اول قیطریه منطقه ای مرفه نشین به نظر بیاید، که باید در آن دنبال جریانات شاد باشیم، اما در واقع این منطقه آبستن هزاران اتفاق است که بیشتر آنها شاد نیست.
یادادشت محمدرشیدپور درباره نمایش قیطریه به کارگردانی آرام طالشی
نمایش قیطریه نمایشی سرشار از پرده های مختلف است یا یهتر بگویم نمایش پلان های مختلفی از جامعه ای که مشکلات عدیده ای دارد. خانواده های اعتیاد، کودکان کار، عقده ها و حقارتهای بد سرپرستان برای خانواده خود ایجاد می کند .
نمایش قیطریه نمایشی است رئالیستی از واقعیتهایی که ممکن است در یکی از بهترین مناطق شهری-منطقه ای مثل قیطریه، نیزممکن اتفاق بیفتد. شاید در نگاه اول قیطریه منطقه ای مرفه نشین به نظر بیاید، که باید در آن دنبال جریانات شاد باشیم، اما در واقع این منطقه آبستن هزاران اتفاق است که بیشتر آنها شاد نیست.
نمایش قیطریه داستان دختری است که به دست پدر بد سرپرست معتادش که دنبال به دست آوردن هزینه ی موادش است به ساقی مواد مخدر فروخته می شود؛ این نمایش روال زندگی و مسیر گذر او را از لحظه های زندگی نشان می دهد، اتفاقات هولناکی که منتظر کودکی بد سرپرست است.
نمایش قیطریه پر از اپیزودها و پرده های متفاوت است از روایت زندگی یک دختر که نماینده ی گوشی جامعه خود است و ما از روایت زندگی او با مشکلات جامعه آشنا به سبک سایکودرام می شویم.
بازی بازیگرانِ نمایش بسیار روان و یک دست بود که نشان می داد بازیگران چه تمرینات طاقت فرسایی را انجام داده اند و اینک از تمام اندام و اجزای بدن خود در نمایش بهره می بردند، ری اکشن های درست، میمیک صورت عالی، در صحنه های شاد و در صحنه های ترسناک و دلهره آور، بخوبی احساس نهفته در صحنه را به تماشاگران انتقال می داد و با تماشاگران ارتباط درست برقرار می کرد.
در کنار بازیهای خوب نباید فراموش کنیم که استفاده منطقی کارگردان از موسیقی و فضا سازی درست اجزای صحنه با کمترین و ساده ترین امکانات، کمک می کردتا بازیگر از فضا بهره برده و در نمایش غرق شود. البته باید اشاره کنم که استفاده از موسیقی زنده نقطه قوت این نمایشنامه بود. ترکیب موسیقی و افکت ها همزمان با اجرا قابل تقدیر بود.
بازیگران نمایش قیطریه بخوبی از عهده ی نقش خویش برآمدند، بهره گیری از بازیگران سخن کوش و ارائه بازی های هم عرض و کمک کننده، همچنین نقش های مکمل از دیگر نقاط قوت این نمایش بود. خوشبختانه در این نمایش سکانس یا نقش اضافه و زائدی وجود نداشت تا ارتباط تماشاگر با نمایش را از بین ببرد.
ساده نیست که یک نمایش در 12 شب اجرا همواره پر تماشاگر بوده و بلیط فروشی خوبی داشته باشد. این نشان می دهد نمایش قیطریه با مخاطب خود ارتباط خوبی برقرار کرده است.
نمایش قیطریه که یک ساعت و بیست دقیقه طول کشید، علاوه بر اینکه جامعه شناسی و فلسفه روزمرگی انسانها را به چالش می کشید، تلفیق درست فلسفه، هنر و جامعه شناسی در ادبیات نمایشی را نشان می داد، پیوندی درست که حاصل آن نمایش قیطریه بود.
پوستر این نمایش نیز دارای حس و حالی بود که باعث جذب تماشاگران می شد، یعنی تمام اجزای این نمایش به درستی و هدفمند در کنار هم قرار گرفته بودند.
سبک سابکودرام=سایکودرام یک نوع روان درمانی گروهی است که هدف آن پیشبرد انسجام و ساختار شناختی درباره تجربه هیجانی در نمایشی تئاتر گونه است. سایکودرام نوعی تخلیه هیجانی است که به بازگشایی مشکل شخصیتی یک فرد مشخص و ارائه جنبه هایی از زندگی او می پردازد و علاوه بر آن نقش او را در روابط بین فردی به حضار نشان می دهد. در سایکودرام حوادث گذشته با ترس هایش و آینده با امیدهایش به زمان حال انتقال یافته و حل می شود(دوگان،2010 ). از اهداف مهم سایکودرام می توان به تسهیل رها کردن احساسات حبس شده، کمک به مراجع برای کسب رفتار های جدید و موثرتر، گشودن راه های کشف نشده حل مسئله و حل تعارضات اشاره کرد ( اکبری، 1392)
روانکاو مثل همیشه برای روانکاوی متهمی حضور می یابد، اما این متهم شبیه هیچ متهمی نیست.
مکان
تهران، خیابان مفتح جنوبى، روبروى ورزشگاه شیرودى، کوچه اردلان، پلاک 25
تلفن: 88837774-6
https://www.tiwall.com/s/gheitarihe3