نمایش تصویر مصور مظفری» در چهلمین جشنواره تئاتر فجربه نوشتارآسیه میرفخرایی
بزرگنمایی:
داستان این نمایش درباره ماجرای نخستین باری است که سینماتوگراف یا همان فیلمبرداری متحرک به ایران وارد شد. مظفرالدین شاه پس از آخرین ترور نافرجامش در آخرین سفر خود به فرنگ، یک سینماتوگراف را به کشور وارد کرد و تا حدی سرگرم آن شد که زمام امور مملکت را از کف داده و قدرت در دستان اتابک و تاجالملوک میافتد.
گزارش خبرنگار صبح ملت نیوز از نمایش « تصویر مصور مظفری» در چهلمین جشنواره تاتر فجر
در هشتمین روز از جشنواره چهلم تاتر فجر ، نمایش « تصویر مصور مظفری» را به نویسندگی اصغر گروسی و کارگردانی وحید نفر در تماشاخانه ایرانشهر به تماشا نشستم.
داستان این نمایش درباره ماجرای نخستین باری است که سینماتوگراف یا همان فیلمبرداری متحرک به ایران وارد شد. مظفرالدین شاه پس از آخرین ترور نافرجامش در آخرین سفر خود به فرنگ، یک سینماتوگراف را به کشور وارد کرد و تا حدی سرگرم آن شد که زمام امور مملکت را از کف داده و قدرت در دستان اتابک و تاجالملوک میافتد.
یک نمایش ایرانی در ژانر آیینی و سنتی با موسیقی زنده عالی و هماهنگ با اجرا و در خدمت اثر ،با ریتم بسیار خوب و بازیهای قابل قبول. تسلط تمام بازیگرها در واگویه متنی چنین سخت، بدون حتی یک تپق واقعا قابلتقدیر بود. در این میان حیف است از یک بازیگر سخن گفته نشود. مجید رحمتی، که بلاشک ستاره بی بدیل نمایش های ایرانی است. رحمتی مثل همیشه درست و بهاندازه و جاندار بازی کرد و در جاهایی تداعی گر خاطره خوش نمایش کریم لوژی بود. بازی به غایت جذاب او می تواند یکی از شانس های جایزه بازیگری مرد در جشنواره امسال باشد .
نمایش تصویر مصور مظفری علاوه بر استفاده مناسب از برخی خصلتهای نمایشهای تخت حوضی از خصلتهای تعزیه نیز به خوبی استفاده کرده و آن را به شکل قابل قبولی در بطن این اثر نمایشی گنجانده و ظرفیتهای آن را بر اساس اهداف نمایشی خود به کار گرفته است.
کارگردان با شناخت کافی از متن، بازیگرانش را به شکلی هدایت کرده که هر کدام از آنها نقش خود را به خوبی در صحنه ایفا میکنند به طوری که میزانسنهای طراحی شده هرگز با یکدیگر تلاقی پیدا نکرده و نظمی مناسب دارد.
گریم، آکسسوار صحنه، و طراحی لباس این اثر بسیار حرفه ای انجام شده است. و در نهایت ماحصل کار به اثری قابل توجه در این سالها تبدیل شده که مخاطب به خوبی میتواند روایتی مصور از تاریخ حکومت قاجار را نظاره کند و سرانجام سالن را با حال خوب ترک می کند ، در حالی که استانداردهای ذهنی و سطح توقعش از تاتر چند گام فراتر رفته است.
خبرنگار- آسیه میرفخرایی