ارزش های خبری
بزرگنمایی:
سواد رسانه ای، راهی جهت تحلیل و زندگی آگاهانه تر
سلسله مباحث سواد رسانه ای(یادداشت دوم):
🔹سواد رسانه ای، راهی جهت تحلیل و زندگی آگاهانه تر
⭕ارزش های خبری
🔹در یادداشت اول، تفاوت رویداد و خبر برسی شد و گفتیم که رویداد، اتفاقی روزمره است به خودی خود فاقد ارزش های خبری محرز و عیان است و زمانی به آن خبر اطلاق میشود که توسط نگارنده یا ارزش های آن برجسته گردد و یا یا تحلیل های کارشناسی ارزش دار شود
🔹هر خبر، شامل 7 ارزش و 6 عنصر خبری است که در یادداشت هایی به اختصار جهت تشخیص خبر از رویداد و مسائل مختلف آن عرضه میگردد:
⭕1- ارزش در برگیری
🔹 به زبان ساده، رویدادی که بعنوان سوژه خبرنگار برگزیده میشود، زمانی دارای ارزش *دربرگیری* است که بر روی تعداد زیادی از افراد جامعه تاثیراتی در زمان حال و یا آینده داشته باشد
🔹 دربرگیری یک رویداد ممکن است نفع یا زیان چه مادی و چه معنوی افراد جامعه را سبب شود و تاثیراتی بصورت مستقیم و یا غیر مستقیم بر روی مخاطبان جامعه داشته باشد که خود 5 گونه است و نوع اثر پذیری آن موضوع بحث نیست
🔹پس اولین ارزش خبری رویدادی که نقل میشود داشتن *در برگیری* و جامعه هدف بیشتر است و هر چه مخاطب بیشتری را درگیر کند و به آنها ارتباط داشته باشد، از ارزش بالاتری برخوردار است
⭕2- ارزش شهرت
🔹 اشخاص حقیقی و حقوقی و حتی برخی از اشیا، معمولاً مورد توجه جوامع مختلف هستند مثلاً در خانواده و خاندان، رفتار بزرگ خاندان، در شهر رفتار شهردار و غرماندار، در شهرستان رفتار نماینده و به همین صورت تا مقامات کشوری.
🔹یکی از ارزش های خبری، گزارش رفتار این افراد است که بدلیل تأثیر عملکردشان بر طیف گسترده ای از جامعه(که در بالا و ارزش در برگیری ذکر شد)، اخبار آنها در برگیری بالایی دارد و از این رو، شهرت افراد حاضر در رویداد نیز خود یک ارزش خبری محسوب میشود
🔹شهرت ممکن است بار معنائی منفی و مثبت داشته باشد که به عملکرد افراد و پذیرششان بین مردم ارتباط دارد
*✅با شناخت ارزش ها و عناصر خبری، میتوانیم در تشخیص، تحلیل و بکارگیری اخبار، عملکرد بهتری داشته باشیم*
✍️ در یادداشت سوم، به بیان برخی دیگر از ارزش های خبری و در نهایت ارزش گذاری اخبار اشاره خواهد شد
✍️امیر قنبرزاده
- دوشنبه ۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۹:۴۶
- منبع: صبح ملت نیوز