آخرین مطالب

دکتر روحانی : توسعه و پیشرفت شتابان بخش سلامت یکی از دستاوردها و ارمغان‌های فراوان انقلاب بزرگ اسلامی ما است

دکتر روحانی : توسعه و پیشرفت شتابان بخش سلامت یکی از دستاوردها و ارمغان‌های فراوان انقلاب بزرگ اسلامی ما است سیاسی

دکتر روحانی : توسعه و پیشرفت شتابان بخش سلامت یکی از دستاوردها و ارمغان‌های فراوان انقلاب بزرگ اسلامی ما است

  بزرگنمایی:
رئیس جمهوری صبح دوشنبه در جلسه دفاع از وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با قدردانی از همراهی خوب مجلس دهم و دولت، تصریح کرد: توسعه و پیشرفت شتابان بخش سلامت یکی از دستاوردها و ارمغان های فراوان انقلاب بزرگ اسلامی ما است.

رئیس جمهوری صبح دوشنبه در جلسه دفاع از وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با قدردانی از همراهی خوب مجلس دهم و دولت، تصریح کرد: توسعه و پیشرفت شتابان بخش سلامت یکی از دستاوردها و ارمغان های فراوان انقلاب بزرگ اسلامی ما است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی در این نشست با تبریک چهلمین سالروز انقلاب اسلامی، به معرفی وزیر پیشنهادی بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی پرداخت و اظهارداشت: همه ما می‌دانیم که بخش سلامت، بهداشت، مسأله رسیدگی به بیماران، هزینه های سلامت، پیشگیری از بیماری‌ها، استقلال در این زمینه و توریسم سلامت ،چقدر برای کشور  اهمیت دارد.

دکتر روحانی گفت: با نگاهی اجمالی به آمارهای اولیه بخش سلامت ، کاملاً روشن می شود که در این چهل سال، چه گام های بلندی نظام جمهوری اسلامی ایران در راه سلامت مردم برداشته است.

رئیس جمهور افزود: در سال 56 و 57 قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، کل پزشکانی که در کشور خدمت می‌کردند، 14 هزار و 700 نفر بودند که از این آمار، 6 هزار نفر پزشکان خارجی بودند و نیمی از بخش بهداشت ، سلامت و درمان ما در حوزه پزشک عمومی یا متخصص، وابسته به پزشکان خارجی بود.

وی با تاکید براینکه در تخصص‌های مختلف به جز 8 رشته تخصصی پزشکی که در ایران بود، در بقیه موارد نیازمند به دانشگاه‌های خارج از کشور بودیم، تصریح کرد: امروز این استقلال بزرگ را انقلاب اسلامی برای ما به ارمغان آورده است که به جای 14 هزار پزشک، 140 هزار پزشک در این کشور خدمت می‌کنند و به جای 600 دانشجوی ورودی در رشته پزشکی در سال 57، امروز 6 هزار و یکصد نفر ورودی پزشکی داریم.

دکتر روحانی با اشاره به افزایش دو برابری جمعیت کشور از 36 میلیون نفر به 82 میلیون نفر، افزود: از لحاظ جمعیت  128 درصد افزایش داریم، اما در بخش بهداشت و درمان، آمار 2 برابری نبوده بلکه 10، 12، 15 برابر است.

رئیس جمهور با بیان اینکه حرکت ما در زمینه بهداشت و درمان، حرکت صحیح و درستی بوده و مسیری که انقلاب اسلامی در این زمینه انتخاب کرده است، ما را به هدف رسانده است، اظهار داشت: این بدان معنا نیست که امروز در بخش سلامت هیچ اشکال و ایرادی نداریم، قاعدتاً ضعف و اشکال هم داریم اما وقتی با 40 سال پیش و با سایر کشورها مقایسه می‌کنیم، پیشرفت کشور بسیار قابل ملاحظه است.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه پزشکان فداکار،‌ایثارگر و مخلص در دوران 8 سال دفاع مقدس، در بیمارستان‌های خط مقدم خدمت می کردند و حتی در عملیات‌هایی فاصله خط مقدم تا پزشک و اتاق جراحی ما بیش از 7 کیلومتر فاصله نبود، افزود: بسیاری از بیمارستان ها در دوران جنگ ، در جاهایی مستقر بودند که حتی در تیررس گلوله خمپاره ها و در زیر بمباران‌هایی هوایی قرار داشتند و شماری از پزشکان و کادر درمانی ما در خط مقدم جبهه ها به فیض شهادت نائل آمدند و امروز هم پزشکان مخلص، مؤمن و ایثارگر کم نداریم.

رئیس جمهور اضافه کرد: البته در میان همه اقشار ممکن است، افراد کمی هم وجود داشته باشد که همه ویژگی‌هایشان مطلوب جامعه نباشد، اما این قشر همواره قشر مؤمن، فداکار و ایثارگر و مورد احترام جامعه بوده است و احترام به عالمان، دانشمندان و از جمله به پزشکان،  رسم ملت ما و یکی از اخلاقیات شایسته و درست مردم عزیز و بزرگ این سرزمین است.

دکتر روحانی با بیان اینکه در آغاز دولت یازدهم و قبل از اینکه دولت شروع شود در تبلیغات انتخاباتی در سال 92 به مردم قول داده بودم که یکی از اهداف دولت آینده موضوع سلامت، تجهیز بخش‌های مربوط به سلامت، در دسترس قرار دادن داروهای مورد نیاز و همچنین کاهش مخارج بیماران است، اظهارداشت: از ابتدای دولت یازدهم به فکر ایجاد طرحی برای تحول سلامت بودیم. تقریباً‌ در همان ماه‌های اولیه یعنی در اوایل سال 93 طرح تحول سلامت، اجرایی و عملیاتی شد و در اجرای این طرح برادر بسیار عزیزمان دکتر قاضی‌زاده هاشمی وزیر بسیار پرتلاش و مخلص و ایثارگر ،نقش بسیار ارزشمندی داشت.

رییس جمهور با اظهار امیدواری از اینکه در تاریخ کشورمان در کنار طرح تحول سلامت، نام دکتر هاشمی هم ماندگار باشد،گفت: یکی از تأسف‌های من در دولت دوازدهم این است که دوست بسیار عزیز و پرتلاش و خوبمان نتوانست تا پایان راه در کنار ما باشد. برای او هر کجا که هست آرزوی موفقیت می‌کنم. فردی خدوم، جهادی و مردی است که آشنایی من با او به دوران دفاع مقدس و ایام جنگ برمی‌گردد.

دکتر روحانی تا کید کرد: در طرح تحول سلامت کار بزرگی در این کشور انجام گرفته و دولت و مجلس برای اجرای طرح تحول سلامت هر دو دست به دست هم دادند.

رئیس جمهور ادامه داد: شاید دولت هیچ‌کار مهمی را بدون حمایت و کمک نمایندگان نتواند انجام دهد؛ همین امروز زحمت تصویب بودجه سال آینده بر دوش شماست و خوشحالم که در بخش کمیسیون تلفیق کارها را به اتمام رساندید و بعد از 22 بهمن کار بررسی نهایی را آغاز می‌کنید تا هر چه زودتر به دست ما برسد و بتوانیم سریعتر برای سال آینده برنامه‌ریزی کنیم.

دکتر روحانی با تقدیر از رئیس، هیأت رئیسه و نمایندگان مجلس شورای اسلامی بخاطر تصویب 4 لایحه مهم علیه پولشویی و تروریسم، گفت: این به عنوان یک کار مهم از سوی مجلس و دولت در تاریخ کشور ثبت می‌شود، چراکه ما همیشه پیشتاز مبارزه با تروریسم بودیم و نباید اجازه دهیم قدرت‌ها و ابرقدرت‌ها  و عده‌ای که خودشان دستشان به خون مردم آلوده است و ترورهای مختلف را در طول تاریخ انجام داده‌اند، مدعی مبارزه مالی با تروریسم باشند و بهانه‌ای به آنها دهیم که آنها بتوانند به ما اهانت کنند.

رئیس جمهور ادامه داد: دو لایحه آن نهایی شده و 2 لایحه دیگر هم ان شاء‌الله در مراحل بعدی نهایی شود و یک بخش تکمیلی هم که به عنوان دو فوریت تقدیم مجلس شورای اسلامی کردیم نیز به دست نمایندگان تصویب شود تا دست مسئولین برای روان‌سازی مبادلات خارجی و مالی و بانکی‌ بازتر شود.

دکتر روحانی با بیان اینکه در طرح تحول سلامت قدم‌های بسیار خوبی در این 5 الی 6 سال برداشته شده است، اظهار داشت: تعداد تخت های بیمارستانی در بدو پیروزی انقلاب حدود 55 هزار بوده و امروز 129 هزار و 600 تخت بیمارستانی داریم که این  یک رقم و تحول بسیار بزرگ بوده و  رشد  131 درصدی را نشان می دهد.

رئیس جمهور افزود: کار عظیم و بزرگی برای افزودن 24 هزار تخت بیمارستانی جدید و بازسازی 44 هزار تخت انجام گرفت و مجموعاً در این زمینه در کنار تجهیزات و تسهیلات قدم‌های خوبی در این چندسال برداشته شد و مخارج پزشکی برای بیماران بستری به زیر 10 درصد رسید و در روستاها تا 5 درصد و همچنین در طرح تحول، سلامت را به منزل و مسکن و زندگی مردم نزدیک و نزدیک‌تر کردیم.

 رئیس جمهور با اشاره به اینکه در آغاز پیروزی انقلاب 1500 خانه بهداشت در کشور وجود داشت و امروز 12 برابر آن یعنی 18 هزار خانه بهداشت در این کشور فعال است، گفت: از سوی دیگر اگر پزشکان متخصص ما در گذشته فقط در شهرهای بزرگ حضور داشتند، امروز بحمدالله تا مناطق مرزی کشور نیز رفته و مستقر شده اند. امروز بسیاری از شهرهای کوچک و روستاها با فاصله کمکی به پزشک و متخصص دسترسی دارند که این تحول بزرگی در عرصه بهداشت و درمان است.

دکتر روحانی با بیان اینکه بسیاری از سران کشورهای دنیا در ملاقات و گفتگو ،نسبت به طرح تحول سلامت در ایران دچار شگفتی هستند و می‌گویند شما چگونه توانستید این طرح با این عظمت را در ایران اسلامی اجرایی و پیاده کنید، افزود: خیلی از کشورهای صنعتی و بزرگ هنوز در اجرای چنین طرحی به خوبی موفق نبوده اند و این یکی از افتخارات بزرگ نظام جمهوری اسلامی ایران است.

رئیس جمهور اظهار داشت: قبل از انقلاب در درمان بسیاری از بیماری‌ها و عمل‌های جراحی نیازمند بودیم که بیمار ما به خارج از کشور برود اما امروز تقریباً این نیاز به طور کامل مرتفع شده است و حتی وضعیت برعکس شده است. امروز تعداد زیادی گردشگر سلامت در این کشور داریم. تعداد زیادی از مردم کشورهای همسایه و حتی ایرانی‌هایی که در اروپا و آمریکا ساکن هستند، برای انجام جراحی‌ به ایران سفر می‌کنند و این نه صرفا به خاطر اینکه خدمات درمانی در ایران ارزان‌تر است، بلکه به این دلیل که اینجا سلامت و جان آدم را با قیمت معامله نمی‌کنند. معلوم است اطمینان آنها به پزشک و جراح ایرانی و دقت و مراقبت آنها بیشتر از کشور محل اقامت‌شان است.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه همه می‌دانیم برای نجات یک بیمار همه بخش‌ها باید دست به دست هم دهند، تصریح کرد: شما اگر بهترین جراح را داشته باشید اما مراقبت‌های بعد از عمل جراحی خوب انجام نشود، محل جراحی تبدیل به عفونت و بیماری و مشکل جدید می‌شود. یعنی همانطور که جراح و بیمارستان مهم است، پرستار هم مهم است. همانقدر که اینها مهم هستند آن که بیمارستان را نظافت می‌کند، هم مهم است که بیمارستان بهداشتی بماند.

رئیس جمهور ادامه داد: به همان اندازه که پزشک و پرستار و نظافت کننده بیمارستان مهم هستند، آنکه غذا را برای بیمار آماده می‌کند هم مهم است. اگر غذا آلوده باشد آن بیمار دومرتبه بیمار می‌شود. همه بخش‌ها در بیمارستان، تمام بخش‌ها باید دست به دست هم دهند تا بیمار به سلامت از بیمارستان خارج شود و بتواند زندگی عادی خود را شروع کند.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود در دفاع از وزیر پیشنهادی بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در جمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی، به مشکل تهیه دارو در سال های گذشته اشاره کرد و گفت: یادتان نرفته در اوایل سال 92 یکی از مشکلات بسیار مهمی که مردم با آن مواجه بودند مسأله دارو بود و بسیاری از داروها نایاب و بسیار گران بود.

دکتر روحانی با بیان اینکه امروز مشکل دارو حل شده است، گفت: در آغاز پیروزی انقلاب اسلامی از لحاظ عددی، 25 درصد داروها در داخل تولید می‌شده و 75 درصد داروی مورد نیاز را از خارج تأمین می‌کردیم اما امروز افتخار ما این است که 95 درصد دارو در داخل تولید می‌شود و 5 درصد نیاز دارویی کشور را از خارج وارد می‌کنیم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه می‌توانیم با فراهم کردن تسهیلات بیشتر در این زمینه، صادرکننده دارو در منطقه باشیم، گفت: البته همین الان هم در بعضی از بخش‌ها نسبت به کشورهای همسایه ، غیرهمسایه و حتی اروپا، صادرکننده بخشی از داروها هستیم و  فناوری‌های پیشرفته‌ای که امروز در بیوتکنولوژی و ژنتیک و سلول‌های بنیادی وجود دارد، تحول بسیار بزرگی را در بخش سلامت بوجود آورده است.

دکتر روحانی ادامه داد: وزارت  بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وزارتخانه‌ای است که به بسیاری از وزارتخانه‌های دیگر متصل است. یعنی اینکه اگر می‌خواهیم بهداشت را حفظ کنیم، قاعدتاً باید از مواد غذایی  شروع کنیم که به وزارت کشاورزی و وزارت صنعت، معدن، تجارت مربوط می شود.

رئیس جمهور در این بخش از سخنان خود ابراز امیدواری کرد که مجلس به لایحه دولت درمورد تفکیک وزارت خانه صنعت، معدن و تجارت ‌رای داده و بخش تجارت از صنعت و معدن جدا شود .

دکتر روحانی با بیان اینکه نسبت به تفکیک این وزارت خانه  اصرار دارد، گفت:  می‌دانید بدون وزیر بازرگانی مستقل مسایل و مشکلات صادرات و واردات و تنظیم بازار در کشور حل نمی‌شود و به همین خاطر من در ابتدای کار دولت دوازدهم لایحه دو فوریتی خدمت شما فرستادم و از شما خواهش کردم وزارت بازرگانی را جدا کنید.

رئیس جمهور تصریح کرد: بخش های مهمی از جمله صنعت معمولی، صنایع سنگین، معادن و از جمله بازرگانی را در این وزارت خانه داریم ، البته بخشی از بازرگانی را به وزارت جهاد کشاورزی دادیم و درمورد موضوعات مربوط به بازرگانی امروز اصلا نمی‌دانیم باید با کدام وزیر صحبت کنیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه اگر می‌خواهید مردم، برای خرید اجناس‌، کمتر معطل بشوند و اطمینان‌ بیشتری داشته باشند، به عنوان مسئول دولت خدمت شما عرض می‌کنم که راهی جز جداشدن وزارت بازرگانی وجود ندارد تا این وزارتخانه مستقل شود، تاکید کرد: درغیراینصورت مشکل ادامه پیدا می‌کند. این مشکل برای شخص من نیست بلکه برای همه ملت است و از شما به عنوان نمایندگان مردم خواهش می‌کنم در این زمینه به ما کمک کنید تا یک وزیر بازرگانی مستقل این کار را انجام دهد.

دکتر روحانی ادامه داد: در اولین قدم‌، این وزارتخانه با وزارت صنعت و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همکاری دارد چراکه اگر مواد غذایی، پروتئین، کیفیت و سلامت لازم را نداشته باشند و موارد بهداشتی مراعات نشده باشد، آن مواد غذایی ممکن است به جای توانمندی و ایستادگی در برابر بیماری، فرد را بیمار کند. 

رئیس جمهور با اشاره به اینکه بارها به دکتر هاشمی تأکید کردم به دلیل گزارش‌های متعددی که به ما ارسال می شد، بر روی  آب آشامیدنی که در بطری‌ها ریخته می شود و مردم مصرف می کنند، دقت به عمل آید، گفت: در بررسی ها متوجه شدند که کیفیت آب یکی از این شرکت های معروف که مخصوصاً در اداره‌جات استفاده می شود، به مراتب از آب شیر تهران پایین‌تر بود که برای مدتی آن شرکت را تعطیل کردند اما دو مرتبه به کار خود ادامه داد و نمی‌دانم کیفیت آن چقدر درست شده است.

دکتر روحانی خاطر نشان ساخت: وزارت بهداشت باید رده‌بندی کند و برای مردم رده آب‌های الف، ب و جیم را مشخص کند و مردم بدانند که این موضوع باید درباره روغن و سایر مواد غذایی نیز رعایت شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه وزارت بهداشت همزمان با بخش کشاورزی و صنعت ، مسئولیت مهمی بر عهده دارد، گفت: اینکه چه نوع بذری کاشته شود، آن بذر دارای چه خواصی باشد، در آن ریزمغزی‌های آهن و روی به اندازه کافی باشد.لذا بهداشت و سلامت از کشاورزی و صنعت و ورزش شروع می‌شود.

دکتر روحانی اضافه کرد: با توجه به ورزش می‌توانیم ، نوجوان‌ها، جوان‌ها و افراد در سنین مختلف را سالم‌سازی کنیم لذا بخش بهداشت و وزارتخانه آن باید با وزارتخانه‌های مختلف در تماس باشد و اگر می‌خواهیم توریسم سلامت داشته باشیم، بخش سلامت باید با بخش گردشگری ، رابطه بسیار نزدیکی داشته باشد.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه وزیر بهداشت باید فردی ذی‌الفنون بوده و از بخش‌های دیگر هم اطلاع داشته باشد، اظهارداشت: وزارت بهداشت یک بخش کوچکی نیست بلکه بخش وسیعی است و باید از داروسازی هم آگاهی داشته باشد همانقدر که از آب آشامیدن مردم هم باید بداند. باید از انواع بیماری‌ها و راه‌حل آن مطلع باشد. همانطور که باید از مواد غذایی کشاورزی که برای مردم تأمین می‌شود نیز مراقبت کند. پس وزارتخانه بهداشت بایستی در بخش‌های مختلف، با قسمت‌های مختلف دیگر در تماس باشد.

دکتر روحانی با تاکید بر اهمیت اجرای سلامت الکترونیک و کارت الکترونیک برای سلامت در کشور تصریح کرد: این کار از امور مهمی است که اولاً تشخیص را آسان می‌کند، ثانیا از پول‌ها و هزینه‌هایی که نیازی نیست جلوگیری می‌کند، ثالثاً از باندهای فسادی که متأسفانه در مراکز تشخیص و برخی از مطب‌ها و کلینیک‌ها و بیمارستان‌ها وجود دارد که البته زیاد هم نیست، جلوگیری می کند.

رئیس جمهور تصریح کرد: با سلامت الکترونیک می‌توانیم از این مسأله عبور کنیم؛ شفاف می‌شود این فرد امسال، چند بار ام‌.آر.‌آی کرده، چند بار اسکن و عکس و چند بار به دکتر مراجعه کرده و چه مقدار دارو مصرف کرده است.

دکتر روحانی افزود: هم می‌توانیم پزشک را کنترل کنیم و ببینیم برای مریض چقدر دارو می‌نویسد و هم متخصصین و نظام پزشکی و ناظران می توانند بررسی کنند که این داروها چه مقدار ضروری و لازم بوده و چه مقدار زینت النسخه بوده است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه زینت‌النسخه نمی‌خواهیم بلکه دارو برای بیمار می‌خواهیم، گفت: برای این کار تعداد زیادی از پزشکان ما متعهد هستند و این کار را می‌کنند و برخی هم ممکن است دقت نکنند؛ یک مقدار هم به فرهنگ جامعه مربوط می‌شود. اگر یک مریض پیش پزشکی برود و پزشک او را معاینه کند و در نهایت به او بگوید تو نیاز به دارو نداری، باید یک مقدار استراحت و نوشیدنی‌ها بیشتر مصرف کنید، می‌گوید اصلاً این دکتر هیچ سوادی نداشت؛ حتی اگر پزشک نسخه و دارو کم بنویسد باز هم طرف می‌گوید این چه پزشکی بود دو تا قرص برایم نوشت، آن پزشکی که زیاد می‌نویسد خوب است!

دکتر روحانی با تاکید بر اینکه در فرهنگ جامعه نیاز به یک تحول داریم و فرهنگ جامعه ما باید اصلاح شود، اظهار داشت: این کار نیاز به یاری صدا و سیما و رسانه‌ها، روزنامه‌ها و مجلات پزشکی و فضای مجازی دارد؛ این همه هشتک درست می‌کنیم، یک بار هم هشتک درست کنیم برای مبارزه و جلوگیری از داروهایی که نیاز نیست و زینت النسخه است؛ این کار را باید انجام دهیم.

 رئیس جمهور بخش سلامت الکترونیک را یک ضرورت برای امروز جامعه عنوان کرد و گفت: قول آقای جهرمی و آقای دکتر نمکی به ما این است که در اوایل سال آینده این طرح وارد مرحله اجرا شود. البته می‌گویند اجرای این طرح ابتدا از 5، 6 استان شروع می‌شود که آن بحث دیگری است. اصل این است که اجرای طرح سلامت الکترونیک باید به صورت عمومی آغاز شود. حالا تشخیص اولیه بحث ارجاع و یکسری مسایلی هست که به تدریج باید اجرا شود و آن بحث دوم مسأله است. اصل اجرای این طرح ضروری است.

دکتر روحانی اضافه کرد: نکته دیگر این است که آقای دکتر نمکی باید به آینده این وزارتخانه فکر کند. امروز روند این است که بیمار را به بیمارستان می‌بریم، ممکن است نیاز به عمل جراحی باشد، جراحی را انجام می‌دهیم، بعد نیاز به استراحت دارد و بعد هم مرخص‌اش می‌کنیم. در این روند مرخص شدن از بیمارستان، در بعضی از بیماری‌ها، تا شروع کار عادی یک فاصله وجود دارد. برای این مقطع به یک مراکز نوعی توانبخشی و تراپی‌های مختلف نیاز داریم.

رئیس جمهور ادامه داد: اینگونه نیست که با عمل جراحی و استراحت در بیمارستان، بیمار به کار عادی برگردد، بلکه ممکن است به یک هفته زمان نیاز باشد؛ به پسادرمانی بیمارستان. این اقدامات پسادرمانی ممکن است در کنار و گوشه به شکل پراکنده باشد ولی در قالبی منظم و سیستماتیک وجود ندارد، در حالی که باید در کنار بیمارستان و درمانگاه، یک بخش برای پسادرمان درست شود. برای اینکه افراد بتوانند، توانمند شوند و به زندگی عادی بازگردند.

دکتر روحانی اظهار داشت: این کار الان در بسیاری از کشورهای پیشرفته وجود دارد اما در ایران متأسفانه هنوز به این نقطه نرسیدیم. این وزارتخانه با توجه به اهمیت مسأله، باید فکری برای این موضوع کند.

رئیس جمهور تصریح کرد: در میان همه دوستانی که در ذهنم بود و مشورتی که با دوستان مختلف داشتم، آقای دکتر نمکی برای این برنامه ها بهترین گزینه یافتم. خود آقای دکتر هاشمی هم پیشنهادش این بود، آن وقتی که تصمیم گرفته بود از دولت فاصله بگیرد به فعالیت روزمره‌اش بپردازد. پیشنهاد ایشان هم آقای دکتر نمکی بود.

رئیس جمهور با بیان اینکه درمورد وزیر پیشنهادی وزارت بهداشت و درمان با دوستان و وزیران سابق این وزارت خانه مشورت کرده است، گفت: در صحبت هایی که با آقای دکتر نمکی داشتم متوجه شدم ایشان از تجربه بسیار خوبی در این حوزه برخوردار است و انصافاً به همه بخش‌هایی که وزیر باید به آنها توجه کند، توجه دارد.

دکتر روحانی حضور در جهاد سازندگی تا میدان جنگ، اداره دانشگاه، حضور در فرهنگستان، معاونت وزارت بهداشت و درمان و حضور در بخش داروسازی را از جمله سوابق و تجربیات وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عنوان کرد و افزود: تفاوت وزارت بهداشت با دیگر وزارت خانه ها این است که نیروی مورد نیاز خود را تربیت کرده و عمدتا بکار می گیرد .

رئیس جمهور با بیان اینکه وزارت خانه های علوم و آموزش و پرورش نیروهای تربیت شده خود را تحویل جامعه می دهند ولی آموزش دیدگان وزارت بهداشت در همین وزارت خانه مشغول به کار می شوند، گفت: خیلی مهم است که تربیت دانشجوی پزشکی ما چگونه انجام گیرد.

دکتر روحانی گفت: اگر روند آموزش پزشکی را از روز اول دانشجویی تا مرحله فوق تخصص در کشورهای مختلف مرور کنیم، می بینیم در ایران پزشک را به گونه ای تربیت می‌کنیم که تزریق را خلاف شأن خودش می‌داند. اگر مریض نیاز به تزریق آمپول داشته باشد، می‌گوید پرستار بیاید و می‌گوید من پزشک و جراح  هستم و نباید تزریق کنم یا اگر باند و گچ‌ را بخواهد باز کند، این کار را به پرستار واگذار می کند.

رئیس جمهور با اشاره به عملکرد پزشکان در خارج از کشور، گفت: من با چشم خودم دیده ام که در کشورهای پیشرفته، جراح خودش تزریق را انجام می دهد، زخم بیمار را می‌شوید، باند می‌پیچد و یا بعد از عمل جراحی زانو، زیر بغل بیمار را می‌گیرد تا راه برود . تصور ما این است که پزشک یک تافته جدابافته است و این موضوع باید در آموزش های ارائه شده در دانشکده پزشکی درست شود .

رئیس جمهور تاکید کرد: دانشکده‌های پزشکی ما باید متحول شوند و این یکی از وظایف مهم وزیر جدید بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است  و در بخش  داروسازی نیز می‌توانیم به خودکفایی برسیم.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه می‌توانیم در بخش دارو صادرکننده باشیم و این وزارتخانه با بخش علم و فناوری رابطه نزدیکی دارد که باید علم و فناوری و پردیس‌ها به فناوری‌های پزشکی کمک کنند، گفت: باید به طب سنتی که روزی ضدارزش بود، توجه شود و در چین بیمارستان‌های فراوانی وجود دارد که تنها طب سوزنی انجام می دهند.

دکتر روحانی با بیان اینکه نمی‌خواهم بگویم داروی سنتی برای هر بیماری کافی است ولی نباید فراموش شود و ضدارزش باشد و باید در جایگاه خودش قرار بگیرد تا از آن استفاده کنیم، تاکید کرد:  خوشبختانه امروز یکی از صادرکنندگان مهم داروهای گیاهی هستیم و این به معنای آن است که در کشور ما همه چیز از جمله مواد اولیه دارویی که باید از گیاهان استفاده شود، صمغ درختان، ریشه گیاهان، داروسازی و بسته‌بندی آماده است.  

رئیس جمهور با تاکید براینکه در زمینه بیمه کار بسیار بزرگی را انجام دادیم و برای  اولین بار در تاریخ ایران همه مردم تحت پوشش بیمه قرار گرفتند، اظهار داشت: اینکه دولت یازدهم توانست 10 میلیون نفر را تحت پوشش بیمه قرار دهد، کار آسانی نبود و این بدان معنا نیست که همه کار تمام شده است اما قدم بسیار ارزشمندی بود.

دکتر روحانی با بیان اینکه رابطه بیمه، تأمین اجتماعی، وزارت کار و بیمه‌ای که در اختیار این وزارتخانه است با داروسازی، داروخانه‌ها، پزشکان و بیمارستان‌ها و همچنین چگونگی  تأمین آن، مسأله مهمی است، گفت: در جلسه ای 3 ساعته با آقای دکتر هاشمی،  معاونین‌ وزارت بهداشت و دکتر نمکی همه موارد را در بخش بیمه، بهداشت، درمان و  نواقص موجود بحث، بررسی و جمع‌بندی کردیم.

رییس جمهور لزوم همکاری، برادری و تعاون بین وزارت بهداشت و درمان و وزارت کار، تعاون و رفاه و بین نیروهای مسلح را مورد تاکید قرار داد و گفت:، بخش پزشکی‌ دستگاه ها باید رابطه بسیار نزدیکی در کنار بخش‌های خصوصی که در این زمینه فعالند، داشته باشند و چنین رابطه ای می‌تواند ما را به مقصد نهایی برساند.

دکتر روحانی در پایان ضمن درخواست از نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای حمایت و پشتیبانی از آقای دکتر نمکی و وزارتخانه بهداشت و درمان با رأی بسیار قاطع خودشان،اظهار داشت: این وزارتخانه مسئولیت سنگینی بر عهده دارد و رأی شما انرژی و توان مضاعفی خواهد بود برای وزیر، معاونین و بخش پزشکی و سلامت و همه مردم را در این دهه بسیار مبارک فجر انقلاب اسلامی خوشحال خواهد کرد.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

پاکستان: هیچ نظامی یا غیرنظامی ایرانی هدف قرار نگرفتند

رئیس‌جمهور در دیدار اقشار و منتخبین شهرستان فیروزکوه: دولت به دنبال اولویت‌بندی کمبودها و مشکلات و سپس حل آن‌هاست

پیام مهدی طارمی برای مردم فلسطین

امیرعبداللهیان: هیچ تعارفی با طرف‌های تروریستی در پاکستان و عراق نداریم

اقدام دولت برای حمایت از مستمری‌بگیران

بهره‌مندی هنرستانیها از یک ماه کسری خدمت «سربازی»

یارانه یک میلیونی برای کودکان دارای اختلال رشد 5 دهک اول/ارزیابی 3 ماهه وضعیت رشد کودکان

وزیر دفاع : روسیه باید موضوع تمامیت ارضی ایران را رعایت کند

پالایشگاه‌های چینی برای خرید نفت ارزان راه افتادند

بازار سرمایه و کنترل تورم و نقدینگی و رشد تولید به قلم دکتر جواد درواری

تدوین تله فیلم *خط قرمز*به تهیه کنندگی عباس جاهد در استان اردبیل به پایان رسید

توافق نهایی با هند برای توسعه بندر چابهار

گزارش شرکت مالک نفت‌کش توقیف‌شده آمریکایی از وضع سلامتی گروه کارکنان آن در ایران

در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه هند امیرعبداللهیان اعلام کرد: هشدار ایران به آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی

از سرگیری مرمت پل‌بند تاریخی لشکر شوشتر

امیرعبداللهیان: محاسبه رژیم اسراییل در مورد حماس غلط بود/ به نیروهای مقاومت دستور نمی‌دهیم

مرگ دانشمند ایرانی در یک حادثه

ثبت بالاترین مقدار تولید نفت ایران پس از تحریم‌ها

حذف یارانه تعدادی از یارانه بگیران در دی ماه/ ماجرا چیست؟

تراکتور به دور از حواشی به سمت موفقیت

مصرف سرانه نان در کشور سالی 170 کیلوگرم؛ نان ناسالم چه بلایی سر بدن می‌آورد؟

ویتامین‌ها از طریق مکمل‌ها تأمین نمی‌شوند

ابطال شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان از سوی دیوان عدالت اداری

ارتش آمریکا: 16 نقطه یمن را هدف قرار دادیم

آیا شما یک آدم سمّی هستید

واکاوی یک تراژدی / نابغه ای در لجنزار

آغاز جلسه دادگاه لاهه برای پرونده نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه

ارتش یک نفتکش آمریکایی را در دریای عمان توقیف کرد

همدان پایتخت گردشگری آسیا شد

مدیرعامل مرکز مبادله طلا و ارز خبر داد تخصیص اسکناس کشور مبدأ به مسافران تا عید نوروز

طرح آمریکا برای منطقه «بعد از جنگ غزه» با همکاری عربستان

فرصت 2 ماهه بانک مرکزی برای کاهش رشد پایه پولی و نقدینگی

اولین نشست کمیته فلسطین APA رئیس پارلمان کشورهای عربی: ساکنان در برابر جنایات رژیم صهیونیستی شریک جرم هستند

استارت پروژه «نبیل باهویی ٢» با حضور برانکو

وزیر کشور: انفجار تروریستی در کرمان خارج از رینگ حفاظتی مراسم بود

ادغام تعرفه رای دو انتخابات 1402

211 شیء تاریخی ایران در چین

طرح جامع مدیریت دریاچه نمک به تصویب رسید مخبر: دولت با جدیت به دنبال حل مشکلات حمل و نقل عمومی است

رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از مردم قم: دشمن سیاست «بیرون کشاندن مردم ایران از صحنه» را پیگیری می‌کند

تعلیق از خدمت 4 کارمند شهرداری دزفول

آخرین وضعیت ثبت‌نام در کاروان‌های حج

استفاده از معلم آقا در دبیرستان‌های دخترانه؛ نیازمند مجوز/ تعیین تکلیف مدیران زن مدارس پسرانه

ماجرای ارسال پیامک برای متقاضیان شیرخشک

دبیر هیات بادبانی استان هرمزگان: گسترش گردشگری ورزش‌های دریایی در هرمزگان یک ضرورت است

آغاز دور جدید گرانفروشی بلیت هواپیما؛ بلیت هواپیما به نرخ مصوب نیست

قوه قضاییه: حکم بخش دوم پرونده هواپیمای اوکراینی صادر شد/ متهم ردیف اول بازداشت است

کشف شیشه و هیروئین از یک خودروی سواری در هندیجان

بارورسازی ابر‌ها برای کشوری وسیع همچون ایران اجرایی و عملی نیست

کنعانی: مسئله دریای سرخ معلول است؛ علت نیست/ تدوین سند همکاری با روسیه در گام‌های نهایی است

اختلاف نظر درباره بدهی 100 میلیارد دلاری