آخرین مطالب

نایب رییس مجلس شورای اسلامی گفت: سیاستگذاری برای صنعت خودروسازی بازار خرید و فروش این کالا را با مشکل مواجه کرده است.

نایب رییس مجلس شورای اسلامی گفت: سیاستگذاری برای صنعت خودروسازی بازار خرید و فروش این کالا را با مشکل مواجه کرده است. اقتصادی

نایب رییس مجلس شورای اسلامی گفت: سیاستگذاری برای صنعت خودروسازی بازار خرید و فروش این کالا را با مشکل مواجه کرده است.

  بزرگنمایی:
مسعود پزشکیان نایب رییس مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به مشکلات صنعت خودروسازی کشور، گفت: اگر روندی که در بازار خودرو در جریان است درست بود وضعیت و شرایط صنعت خودروسازی به اینجا نمی‌رسید و ایده آل‌ها و اهداف به دست می‌آمد، لذا در حال حاضر که اهداف موردنظر محقق نشده یعنی مسیر رفته علمی نبوده است.

در شرایطی که شرکت‌های خودروسازی هر خودروی را با زیان به فروش رسانند پولی برای پرداخت به قطعه‌سازان ندارند در ادامه این روند قطعه‌ساز نیز نمی‌تواند بدهی خود را به بانک پرداخت کند و این چرخه باعث مشکلات بسیار در خودروسازی و قطعه سازی می‌شود

قیمت‌گذاری خودرو توسط دولت، باعث زیان خودروسازان می‌شود

نایب رییس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: دولت خودرو را قیمت‌گذاری می‌کند و این روند برای خودروسازان به صرفه نیست؛ زمانی که تصمیمات اصلی این حوزه توسط دولت اخذ می‌شود خودروسازان ناچار هستند خودرو را با ضرر به فروش رسانند به طور مثال خودرویی که هزینه تمام شده آن ١٠ میلیون تومان است را 5 میلیون تومان قیمت گذاری و به فروش می‌رسانند که در این شرایط خودروسازان در فروش هر خودرو 50 درصد ضرر می‌کند، لذا با ادامه این روند زیان انباشته ایجاد می‌شود و در نهایت نقدینگی این شرکت‌ها به شدت کاهش پیدا می‌کند.

پزشکیان ادامه داد: در شرایطی که شرکت‌های خودروسازی هر خودرویی را با زیان به فروش رسانند پولی برای پرداخت به قطعه‌سازان ندارند و در ادامه این روند قطعه‌ساز نیز نمی‌تواند بدهی خود را به بانک پرداخت کند که این چرخه باعث مشکلات بسیار در خودروسازی و قطعه سازی می‌شود و مانعی برای توسعه سرمایه گذاری ایجاد می‌کند.

هدف خودروسازان از پیش فروش ایجاد نقدینگی است

وی با بیان اینکه یکی دیگر از مشکلات خودروسازان اخذ مالیات از آنها توسط دولت است، خاطرنشان کرد: بر اساس اطلاعات رسیده دولت تاکنون پشتیبانی خوبی از خودروسازی انجام نداده، بنابراین خودروسازان با هدف ایجاد نقدینگی پیش فروش می کنند تا از این طریق هزینه توسعه و نوآوری خود را به دست آورند.

خط تولید خودرو

وی ادامه داد: سیاستگذاری دولت و مجلس در صنعت خودروسازی بازار خرید و فروش این کالا را با مشکل مواجه کرده است همچنین مدیریت‌ها در صنعت خودروسازی، با تغییر دولت‌ و حتی در یک دولت با تغییر سلیقه‌ها، مکرر تغییر می‌کند که می‌توان آن را نیز یکی دیگر از مشکلات این حوزه برشمرد.

ثبات مدیریتی در صنعت خودروسازی کم است

پزشکیان اضافه کرد: ثبات مدیریتی در صنعت خودروسازی کم است و با تغییر هر مدیر، سلیقه جدیدی به صنعت خودروسازی تزریق می‌شود، در نتیجه جهت گیری که باید در جریان باشد محقق نمی‌شود از سوی دیگر نمایندگان مجلس یا افراد دیگر برای اشتغالزایی به صنعت خودروسازی نیروی انسانی تزریق می‌کنند و در نتیجه این شرکت ها با تعداد زیاد نیروی کار مواجه می شوند.

این نماینده مردم در مجلس دهم یادآور شد: در بسیاری از موسسات شرکتی، بسیاری از استخدام ها به صورت توصیه‌ای انجام می‌شود در حالی که پذیرش افراد باید براساس تخصص و گزینش آنها صورت گیرد.

وی با بیان اینکه شیوه به کارگیری نیروی انسانی در صنعت خودروسازی، سیاست گذاری دولت و سیاست های جاری در مجلس مشکلات بسیاری برای این صنعت رقم زده است، گفت: برخی در مجلس پیشنهاد می کنند برای پشتیبانی و نوسازی، خودرو وارد کشور شود این در حالی است که برای واردات خودرو دلار نیاز است.

در موضوع انرژی هسته‌ای اگر تنها مسائل اقتصادی مدنظر بود باید سوخت خریداری می‌شد

نایب رییس مجلس شورای اسلامی با طرح این پرسش که دلار مورد نیاز برای واردات خودرو را از کجا بیاوریم، ادامه داد: ما می خواهیم منابع کشور را به فروش برسانیم تا با دلار آن خودرو وارد کنیم؟ اگرچه افرادی که از این نظریه دفاع می‌کنند پر بی راه نمی‌گویند اما اگر جامعیت را در نظر گیریم باید به سراغ خلاقیت و نوآوری در صنعت خودروسازی برویم.

پزشکیان با بیان اینکه اگرچه نوآوری و خلاقیت در صنعت خودروسازی هزینه دارد اما نتایج خوبی برای ما رقم میزند، افزود: در انرژی هسته‌ای اگر تنها مسائل اقتصادی مدنظر بود باید سوخت خریداری می‌شد. در حالی که با 10 برابر هزینه ی خرید سوخت ما به دنبال تولید آن در کشور بودیم.

وی در توضیح اینکه علت تأکید و هزینه بسیار برای داشتن سوخت از طریق انرژی هسته‌ای در داخل کشور چه بود، توضیح داد:  با این کار فناوری و تکنولوژی را به کشور آوردیم در نتیجه وابستگی ایران به سایر کشورها از بین رفت. قیمت، تنها هدف نیست.

تکنولوژی، قطع وابستگی و قدرت تولید بسترهایی است که به هزینه نیاز دارد، برای هر هدفی که هزینه شود دشمن نمی‌تواند در آن موضوع ما را زمین گیر کند

 نایب رییس مجلس شروای اسلامی با بیان اینکه تکنولوژی، قطع وابستگی و قدرت تولید بسترهایی است که به هزینه نیاز دارد، خاطرنشان کرد: برای هر هدفی که هزینه شود دشمن نمی‌تواند در آن موضوع ما را زمین گیر کند ما در جاهایی زمین‌گیر می‌شویم که برای آن هزینه نکنیم و وابسته به دشمن باشیم.

قطع وابستگی صنعت خودروسازی مستلزم پشتیبانی از این صنعت است

این نماینده مردم در مجلس دهم یادآور شد: قطع وابستگی در خودرو مستلزم پشتیبانی از این صنعت است.

وی با اشاره به راهکارهای لازم برای پشتیبانی از صنعت خودروسازی، اضافه کرد: اگر مشکلات قانونی دراین حوزه وجود دارد باید تا جای ممکن آن را رفع کنیم، قیمت خودرو را با واقعیت بازار و قیمت واقعی تطبیق دهیم و در نهایت با مردم بر اساس صداقت و درستی صحبت کنیم.

دولت هزینه تحمیلی به خودروسازان را پرداخت کند

نایب رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر دولت به دنبال سیاست ثبات قیمت در خودروسازی است، هزینه ای که به شرکت‌های تولیدکننده تحمیل می‌کند را پرداخت کند نمی‌توان برای این صنعت هزینه ایجاد کرد و پول مربوط به آن را نپرداخت.

وی گفت: در صورتی که مدیریت در صنعت خودروسازی مشکلاتی دارد این حیطه در اختیار دولت است بنابراین دولت است که باید آن را اصلاح کند. این سیاست که خودروسازی مشکل مدیریت دارد پس بر آن هزینه تحمیل کنیم امر اشتباه و غیر منطقی است.

رئیس هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رویکردی که نسبت به خودروسازی و قطعه سازی در کشور وجود دارد باید تغییر کند، تاکید کرد: باید به آنها برای سرپاماندن کمک کنیم تا بتوانند خلاق و نوآور شوند.

خودروسازان در این چهل سال به رسالت خود به درستی عمل کردند؟

نایب رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه آیا خودروسازان در این چهل سال به رسالت خود به درستی عمل کردند، توضیح داد: از یک سو در این سال‌ها خودروسازی ثبات مدیریت نداشت و مدیریت براساس نگاه دولت و سیاسیون مکرر تغییر کرد از سوی دیگر قوانین به درستی از خودروسازان پشتیبانی نکرد بنابراین این صنعت نتوانست به اهداف خود دست یابد.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه اگر به دنبال تقویت صنعت خودروسازی هستیم باید به آن کمک کنیم، تاکید کرد: زمانیکه که بچه ها توانایی راه رفتن ندارند بزرگترها به آنها در این امر کمک می‌کند اما زمانی که بچه ها قدرت گرفتند دست بزرگترها را می‌گیرند. ما در ابتدا باید به صنعت خودروسازی کمک کنیم و پس از آنکه تقویت شد و پیشرفت کرد از آنها مالیات دریافت کنیم و انتظار اشتغال‌زایی و... داشته باشیم.

به زعم پزشکیان وقتی برای صنعتی که هنوز به قدرت نرسیده هزینه و توقع ایجاد شود در قدم های اولیه خود وا می‌ماند.همان چیزی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم.

خودروسازان برنامه ندارند

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه آیا علیرغم عدم ثبات مدیریت، اگر خودورسازان برنامه داشته باشند می‌توانند به پیشرفت دست یابند، گفت:  خودروسازان برنامه ندارند بنابراین هر مدیر جدید برنامه جدید تدوین می‌کند و هر چه مدیریت گذشته پنبه کرده آن را رشته می‌کند و محصول جدید می‌بافد. بی‌ثباتی در صنعت باعث ایجاد مشکلات بسیار می‌شود. ثبات برنامه، پشتیبانی سیاستمداران از این حوزه و نظارت بر برنامه ها جز اصولی است که هر مدیریتی باید از آن برخوردار باشد./

پایان پیام


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

پاکستان: هیچ نظامی یا غیرنظامی ایرانی هدف قرار نگرفتند

رئیس‌جمهور در دیدار اقشار و منتخبین شهرستان فیروزکوه: دولت به دنبال اولویت‌بندی کمبودها و مشکلات و سپس حل آن‌هاست

پیام مهدی طارمی برای مردم فلسطین

امیرعبداللهیان: هیچ تعارفی با طرف‌های تروریستی در پاکستان و عراق نداریم

اقدام دولت برای حمایت از مستمری‌بگیران

بهره‌مندی هنرستانیها از یک ماه کسری خدمت «سربازی»

یارانه یک میلیونی برای کودکان دارای اختلال رشد 5 دهک اول/ارزیابی 3 ماهه وضعیت رشد کودکان

وزیر دفاع : روسیه باید موضوع تمامیت ارضی ایران را رعایت کند

پالایشگاه‌های چینی برای خرید نفت ارزان راه افتادند

بازار سرمایه و کنترل تورم و نقدینگی و رشد تولید به قلم دکتر جواد درواری

تدوین تله فیلم *خط قرمز*به تهیه کنندگی عباس جاهد در استان اردبیل به پایان رسید

توافق نهایی با هند برای توسعه بندر چابهار

گزارش شرکت مالک نفت‌کش توقیف‌شده آمریکایی از وضع سلامتی گروه کارکنان آن در ایران

در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه هند امیرعبداللهیان اعلام کرد: هشدار ایران به آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی

از سرگیری مرمت پل‌بند تاریخی لشکر شوشتر

امیرعبداللهیان: محاسبه رژیم اسراییل در مورد حماس غلط بود/ به نیروهای مقاومت دستور نمی‌دهیم

مرگ دانشمند ایرانی در یک حادثه

ثبت بالاترین مقدار تولید نفت ایران پس از تحریم‌ها

حذف یارانه تعدادی از یارانه بگیران در دی ماه/ ماجرا چیست؟

تراکتور به دور از حواشی به سمت موفقیت

مصرف سرانه نان در کشور سالی 170 کیلوگرم؛ نان ناسالم چه بلایی سر بدن می‌آورد؟

ویتامین‌ها از طریق مکمل‌ها تأمین نمی‌شوند

ابطال شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان از سوی دیوان عدالت اداری

ارتش آمریکا: 16 نقطه یمن را هدف قرار دادیم

آیا شما یک آدم سمّی هستید

واکاوی یک تراژدی / نابغه ای در لجنزار

آغاز جلسه دادگاه لاهه برای پرونده نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه

ارتش یک نفتکش آمریکایی را در دریای عمان توقیف کرد

همدان پایتخت گردشگری آسیا شد

مدیرعامل مرکز مبادله طلا و ارز خبر داد تخصیص اسکناس کشور مبدأ به مسافران تا عید نوروز

طرح آمریکا برای منطقه «بعد از جنگ غزه» با همکاری عربستان

فرصت 2 ماهه بانک مرکزی برای کاهش رشد پایه پولی و نقدینگی

اولین نشست کمیته فلسطین APA رئیس پارلمان کشورهای عربی: ساکنان در برابر جنایات رژیم صهیونیستی شریک جرم هستند

استارت پروژه «نبیل باهویی ٢» با حضور برانکو

وزیر کشور: انفجار تروریستی در کرمان خارج از رینگ حفاظتی مراسم بود

ادغام تعرفه رای دو انتخابات 1402

211 شیء تاریخی ایران در چین

طرح جامع مدیریت دریاچه نمک به تصویب رسید مخبر: دولت با جدیت به دنبال حل مشکلات حمل و نقل عمومی است

رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از مردم قم: دشمن سیاست «بیرون کشاندن مردم ایران از صحنه» را پیگیری می‌کند

تعلیق از خدمت 4 کارمند شهرداری دزفول

آخرین وضعیت ثبت‌نام در کاروان‌های حج

استفاده از معلم آقا در دبیرستان‌های دخترانه؛ نیازمند مجوز/ تعیین تکلیف مدیران زن مدارس پسرانه

ماجرای ارسال پیامک برای متقاضیان شیرخشک

دبیر هیات بادبانی استان هرمزگان: گسترش گردشگری ورزش‌های دریایی در هرمزگان یک ضرورت است

آغاز دور جدید گرانفروشی بلیت هواپیما؛ بلیت هواپیما به نرخ مصوب نیست

قوه قضاییه: حکم بخش دوم پرونده هواپیمای اوکراینی صادر شد/ متهم ردیف اول بازداشت است

کشف شیشه و هیروئین از یک خودروی سواری در هندیجان

بارورسازی ابر‌ها برای کشوری وسیع همچون ایران اجرایی و عملی نیست

کنعانی: مسئله دریای سرخ معلول است؛ علت نیست/ تدوین سند همکاری با روسیه در گام‌های نهایی است

اختلاف نظر درباره بدهی 100 میلیارد دلاری