آخرین مطالب

تاثیر بنیان های بازاریابی رابطه مند بر وفاداری مصرف کننده در ایران علمی وفناوری

تاثیر بنیان های بازاریابی رابطه مند بر وفاداری مصرف کننده در ایران

  بزرگنمایی:

یکی از ویژگی­های اغلب بازارهای امروز جهان، رقابتی شدن فزاینده آنهاست (جلالی گرگانی و مهرانی، 1392). این رقابتی شدن به معنی نیاز به داشتن مزیت رقابتی قابل توجه است که سبب بقای شرکت در بازار شود؛ دستیابی به چنین مزیت رقابتی نیز بدون وجود دانش مناسب و پیاده سازی استراتژی­های موثر بازاریابی، ممکن نیست (کاتلر و آرمسترانگ[1]، 2004). چنین شرایطی بازاریابان مجبور هستند استراتژی­های شرکت را فراتر از دیدگاه سنتی (استراتژی­های 4P’s) ترسیم کنند تا شرکت توان دستیابی به یک مزیت رقابتی پایدار را داشته باشد (حقیقی و همکاران، 1391). امروزه موفقیت در دنیای رقابتی از آن سازمان­هایی است که تشخیص دهند مشتری بزرگترین سرمایه است (بحرینی زاده و توسلی، 1392). به همین دلیل، ایجاد و بقای رابطه طولانی مدت با مشتری، نگرانی اصلی شرکت­ها به شمار می­رود (هاسیه[2] و همکاران، 2005). امروزه شرکت­های با عملکرد برتر در صنایع مختلف، در حال حرکت به سمت حفظ مشتریان و جلب وفاداری آنها هستند زیرا اغلب بازارها در مرحله بلوغ قرار دارند و رقابت در حال افزایش بوده و هزینه­های جذب مشتریان جدید نیز به شدت افزایش یافته است (طباطبایی نسب و همکاران، 1391). از این رو، شرکت­های کنونی مجبور شده­اند کمتر روی محصولات و بیشتر بر مشتریان و روابط متمرکز شوند و به جای دید کوتاه مدت دید بلند مدتی را در پیش گیرند (غفاری آشتیانی، 1388). حفظ و تقویت وفاداری مشتریان برای شرکت­هایی که دغدغه حفظ و توسعه جایگاه رقابتی خویش را در بازار دارند چالشی استراتژیک تلقی می­شود (حمیدی زاده و غمخواری، 1388). وفاداری و در نتیجه سودمندی مشتریان به عنوان یک مزیت رقابتی و محرکی برای استراتژی­های آینده و همچنین بخش مهمی از دارایی­های شرکت به شمار می­آید (چانگ و هانگ[3]، 2011). وفاداری مشتریان یکی از مفاهیمی است که در دنیای رقابتی امروز منجر به موفقیت شرکت­ها خواهد شد (امینی و سهرابی، 1389). برخلاف تصور اولیه، تحقیقات بسیاری نشان داده­اند که رضایتمندی کلید نهایی سوداوری و موفقیت سازمان نیست (پولمن و گراس[4]، 2004). در حقیقت، امروزه تنها مشتریانی که احساس تعلق خاطر به سازمان دارند، برای سازمان به عنوان سرمایه­هایی سوداور و طولانی مدت به شمار می­روند (گی[5] و همکاران، 2008).  شرکت­ها دریافته­اند که از دست دادن یک مشتری فراتر از از دست دادن یک قلم فروش است. بلکه به معنی از دست دادن کل جریان خریدهایی است که مشتری می­توانست در طول زندگی یا دوره­ای که مشتری بوده است، انجام دهد (طباطبایی نسب و همکاران، 1391).علاوه بر این، امروزه سازمان­ها به این نکته آگاه هستند که حفظ یک مشتری بسیار کم هزینه­تر از جذب مشتریان جدید است (امینی و سهرابی، 1389). پژوهش­ها نشان داده که هزینه ارائه خدمت به یک مشتری وفادار پنج تا شش برابر کمتر از هزینه جذب و ارائه خدمت به یک مشتری جدید است (نودبیسی[6]، 2007). به همین دلایل، شرکت­ها به طور دائم در جستجوی رویکردهایی هستند که ارتباط خود را با مشتریان ارزشمند خود حفظ کنند. یکی از مطرح­ترین این رویکردها، رویکرد شناخته شده­ای با عنوان بازاریابی رابطه­مند است. در این رویکرد حفظ مشتری و جلب وفاداری آن برای ادامه کسب و کار امری حیاتی تلقی می­شود (طباطبایی نسب و همکاران، 1391). بازاریابی رابطه­مند به عنوان یک رویکرد جدید در تحقیق و عمل ثابت کرده است که یکی از موفق­ترین رویکردها می­باشد (رنجبریان و براری، 1388؛ چیو[7] و  همکاران، 2005). همچنین اثبات مزایای متفاوتی که بازاریابی رابطه­مند برای سازمان­ها به بار آورده موجب گرایش بی­سابقه به این رویکرد شده است (رنجبریان و براری، 1388؛ ایزکویردو و کیلن[8]، 2005). بازاریابی رابطه­مند یکی از استراتژی­های نوین بازاریابی است که با توجه به تمرکزش بر شناخت نیازهای مشتری از طریق ارتباط با او سبب ایجاد مزیت رقابتی می­شود (احمدی و یحیی زاده فر، 1390) . بازاریابی رابطه­مند به به دنبال جذب و حفظ مشتریان، از طریق ارائه خدمات با کیفیت به آنها است و در نتیجه به یکی از رموز موفقیت در بازارهای متلاطم تبدیل شده است (حقیقی و همکاران، 1391). به عبارت دیگر، تاکتیک­های بازاریابی رابطه­مند روش­هایی برای اجرای بازاریابی رابطه­مند در عمل است (تسینگ، 2007) و از طریق این تاکتیک­ها بازاریابان به دنبال ایجاد یک ارتباط موثر مشتری مدار هستند تا شرکت توان این را داشته باشد تا مشتریان را جذب، حفظ و وفادار کند. حفظ و تقویت روابط مشتریان موجود که برای سوداوری بلند مدت شرکت حیاتی است در کانون توجه فلسفه بازاریابی رابطه مند قرار دارد، بطوریکه در ایجاد و حفظ مزیت رقابتی در بازار نقش حساسی ایفا می­کند (نوربخش و همکاران، 1391). منافع بازاریابی رابطه­مند از پشتیبانی مداوم مشتریان وفادار به عنوان یک شریک که به قیمت در گذر زمان حساس نیستند حاصل می­شود (بوون و شومیکر[9]، 2003). در دو دهه اخیر در سراسر جهان به بازاریابی رابطه­مند هم در جامعه علمی و هم در عمل بسیار توجه شده است (حقیقی و همکاران، 1391). اهمیت و ضرورت پیاده­سازی و توسعه بازاریابی ارتباطی و نقش آن در وفاداری مشتریان باعث شده تا پژوهش­های زیادی نیز در سال­های اخیر در کشور در این حوزه انجام گیرد. با رشد پژوهش‌های مختلف و مواجهه با نوعی پراکندگی اطلاعات در این حوزه، انجام پژوهش‌های ترکیبی که عصاره پژوهش‌های انجام شده در این موضوع را به شیوه نظام‌مند و علمی فراروی پژوهشگران قرار دهد، اهمیت فراوانی دارد. در این زمینه، فراتحلیل روشی آماری برای استخراج و جمع‎بندی و بازنگری نظام‌مند مهمترین و روز آمدترین رویکردها و روش‎های علمی است که به شکل متمایزی از روش‌های سنتی امکان تلخیص، ادغام، ترکیب و تفسیر داده­ها، شواهد و نتایج پژوهش‎های کمّی و کیفی و حتی بسط و گسترش نظریه‏ها و مدل‎های مفهومی را در بسیاری از حوزه‏های مطالعاتی فراهم می‎کنند(قربانی­زاده، 1392). همچنین، از آنجا که در بسیاری حوزه های علمی، نتایج پژوهش­هایی که در یک موضوع خاص انجام می شود معمولا متضاد و گیج کننده است (عسگر نژاد نوری و همکاران، 1393)، این رویکرد کمک زیادی به پژوهشگر می­کند تا به ترکیب مناسبی از نتایج کمی مطالعات متضاد و غیر متضاد در گذشته دست پیدا کند، تناقض ها را توضیح داده و متغییرهای ساختاری تعدیل کننده در نتایج مطالعات گذشته را شناسایی کند (رزنتال و دیمتئو[10]، 2001). در واقع، فراتحلیل را می­توان نوعی مرور سیستماتیک پژوهش­های کمی بر طبق اصول آماری و ریاضی دانست (ارکوهارت[11]، 2010) که امکان حصول به یافته ­های دقیق را در پرتو تلفیق ریاضیاتی فراهم می­کند و توان آزمون را افزایش می­دهد (نصراللهی و همکاران، 1392) و حتی روابط تازه­ای را کشف می­نماید (تابع بردبار، 1392).

برگرفته از مقاله :
بررسی تاثیر بنیان های بازاریابی رابطه­مند بر وفاداری مصرف کننده در ایران با رویکرد فراتحلیل
نویسندگان :
حشمت الله عسکری[1]، جعفر عباس پو[2]ر، محبوبه رشیدی[3] ، سید زمان موسوی میر کلایی



[1] Kotler & Armstrong

[2] Hsieh

[3] Chang & Hong

[4] Pullman & Gross

[5] Gee

[6] Ndubisi

[7] Chiu

[8] Izquierdo  & Cillan

[9] Bowen  & Shoemaker

[10] Rosentha & Dimatteo

[11] Urquhart


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

معرفی کتاب /زمین سوخته

رادیو خبری خوزستان منتشر شد

انگار نه انگار که بی‌حوصلگی‌ای بود و بهانه‌ای

کشت برنج به روش قطره ای در رامهرمز

دیدار معاون رئیس جمهور با بانوی قهرمان پارالمپیک خوزستانی

نامه تاریخی رهبر انقلاب در جریان آزاد سازی سوسنگرد

باند سودا گران آثار تاریخی در اندیکا متلاشی شد

به همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی همایش شعر ناله های فرات امسال برگزار می گردد.

*خاطره ای به نام تو*به یاد علی سلیمانی خوانش می شود.

دلنوشته همایون شجریان در زادروز پدرش

سرنوشت عجیب وصیت‌نامه‌هایی که بعد از 32سال به نویسندگانشان برگشتند

تمدید مهلت ارسال آثار به جایزه کتاب سال

یکی از روستاهای شهرستان بهشهر در استان مازندران بیشترین شهید را در مقایسه با دیگر روستاها در سال‌های دفاع مقدس داشته است.

به همت سرپرست اداره ی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شوش در آستانه ی فرا رسیدن هفته ی دفاع مقدس از  خانواده ی شهید خلف خسرایی دیدار و تجلیل شد .

سومین دوره مسابقه ادبی ( آسمانی‌ها) موضوع مسابقه: هشت سال استقامت وپایداری(ویژه شهرستان دزفول)

برشی از کتاب «دو قدم مانده به صبح» نوشته ندا سعادتی نسب

نکته حقوقی دیه در ماههای حرام

روزی که از آسمان عراق هواپیما بارید

کاهش 50 درصدی بستری های کرونا در بندر ماهشهر

عیادت شهردار اصفهان از نوجوان فداکار ایذه ای

نگرانی از آمار بالای بیماران سرپایی کرونا در شوشتر

مصوبه اختصاص اعتبار برای مدیریت خشکسالی منابع آب خوزستان ابلاغ شد

تخریب سازه های غیر مجاز 180 قطعه زمین در دزفول

قطع گاز برخی مشترکان رامهرمزی در روز پنجشنبه

امروز زنان هنر کنند 4 فرزند به دنیا می آورند که جای تاسف است

تزریق بیش از 400 هزار دوز واکسن در اهواز

مهار آتش‌سوزی در سالن کوه دزفول

فرماندار هندیجان خواستار لزوم توجه به نهادهای کشاورزی ویژه کشت پاییزه درشهرستان شد

فرماندارشهرستان آغاجاری تاکیدکرد: ارائه کارت واکسیناسیون والدین و اعضای خانواده دانش آموزان شهرستان آغاجاری برای حضور در مدارس الزامی است

نگاهی به ثبت ملی “موسیقی سنتی اصفهان” در « هفت اورنگ» رادیو فرهنگ

آیا پنهان کردن عمل ترمیم بکارت از شوهر موجب تحقق جرم فریب در ازدواج است ؟

در وزارت ورزش چیزی محرمانه نیست!

هفته نامه رامهرمز نامه شماره 161 همراه با فایل pdf

شهردار اهواز به قرنطینه رفت

ثبت نام رسانه‌ها برای حضور در خانه جشنواره تهران و اصفهان آغاز شد

«پری‌سا» به اکران آنلاین رسید

آغاز پیش تولید عاشقانه «دختری با لباس ارغوانی»

شی جینپینگ: چین به دنبال حمله یا قلدری علیه دیگران و یا هژمونی نیست

سرنوشت فصل دوم «بانوی عمارت» به کجا رسید؟/ «گندم» در دستان «بهروز شعیبی»

تسهلات ویژه برای سربازان دارای مدرک ارشد و دکترا

آتشی دوباره به جان سالند دزفول

حضور رحمتی در نفت مسجدسلیمان منتفی شد

وضعیت زندانیان معروف: مشایی بقایی هاشمی و فریدون

گرامیداشت هفته دفاع مقدس در شوش

اولین روز پاییز

کوهپایه زاده خبر داد اتفاقاتی تازه در پرونده سکه ثامن

سخنگوی قوه قضاییه: علت فوت متهم مفتاح خودرو رهنورد توسط پزشکی قانونی تاکنون اعلام نشده است

آغاز واکسیناسیون افراد 17 ساله از امروز (31 شهریور 1400) در دزفول

کارگاه هایی که باعث رونق گردشگری شده است و جای خالی آن در دزفول

طرح واکسیناسیون خانه به خانه در شوش