آخرین مطالب

یادداشت سید محسن شفیعی با نگاهی به اتفاقات اخیر افغانستان و روند پیش از حمله طالبان

اشرف غنی خدمت یا خیانت فرهنگی - سیاسی - بین الملل - اجتماعی - تاریخ - حوادث

اشرف غنی خدمت یا خیانت

  بزرگنمایی:
خروج ناگهانی اشرف غنی رئیس جمهور از ارگ حکومتی افغانستان و پناهنده شدن به کشور امارات متحده عربی شوک سنگینی را به مردم افغانستان و سایر کشورهای منطقه وارد نمود. در واقع بسیاری از تحلیلگران و نیروهای جهادی خیانت وی و ارتش افغانستان را عامل پیروزی یازده روزه طالبان و تصرف کابل قلمداد مینمایند. اما نگاهی به روند اتفاقات پیش از حمله طالبان بیانگر واقعیت هایی است که در پشت پرده رخ داده و صد البته اشرف غنی از آنها باخبر بوده است. اشرف غنی دلیل ترک ارگ حکومتی را جلوگیری از کشتار و خون ریزی مردم کابل بیان نموده است. حال باید برای قضاوت درستی سخنان وی پرسید اگر اشرف غنی افغانستان را ترک نمی‌کرد چه حوادثی در انتظار افغانستان و مردم آن بود.

یادداشت/

سید محسن شفیعی

خروج ناگهانی اشرف غنی رئیس جمهور از ارگ حکومتی افغانستان و پناهنده شدن به کشور امارات متحده عربی شوک سنگینی را به مردم افغانستان و سایر کشورهای منطقه وارد نمود. در واقع بسیاری از تحلیلگران و نیروهای جهادی خیانت وی و ارتش افغانستان را عامل پیروزی یازده روزه طالبان و تصرف کابل قلمداد مینمایند.
اما نگاهی به روند اتفاقات پیش از حمله طالبان بیانگر واقعیت هایی است که در پشت پرده رخ داده و صد البته اشرف غنی از آنها باخبر بوده است. اشرف غنی دلیل ترک ارگ حکومتی را جلوگیری از کشتار و خون ریزی مردم کابل بیان نموده است. حال باید برای قضاوت درستی سخنان وی پرسید اگر اشرف غنی افغانستان را ترک نمی‌کرد چه حوادثی در انتظار افغانستان و مردم آن بود.

از چند هفته قبل از سقوط کابل هیئت سیاسی طالبان تور منطقه ای خود را آغاز نموده بود و به بسیاری از کشورها از جمله ایران روسیه چین و... سفر کرده و با آنها در خصوص روابط و تعهدات دو جانبه رایزنی نموده بود که به نوعی کسب مشروعیت سیاسی قبل از به قدرت رسیدن بود. پیش از آن طالبان با دنیای غرب به رهبری آمریکا مذاکرات و توافقات مشروحی را در خصوص انتقال قدرت در دوحه و در زمان ریاست جمهوری ترامپ انجام داده بود. بر اساس این توافقات تاریخ خروج آمریکایی ها و ناتو تعیین شده و مناطق و نقشه حرکت طالبان نیز مشخص شده بود.
اما آمریکایی ها بر اساس یک اشتباه محاسباتی انتظار داشتند که مقاومت مردمی و نیروهای جهادی زمان لازم را برای خروج آبرومندانه آنها فراهم آورد و بر این اساس بیشترین انتظار را از ارتش افغانستان داشتند تا بعنوان یک نیروی ملی در مقابل طالبان ایستادگی نماید و احتمالا از پشتیبانی هوایی آمریکا نیز برخوردار گردد.
اما اتفاقات آنگونه که پیش بینی شده بود رخ نداد.

  ارتش افغانستان
سیصد هزار نیروی نظامی ارتش افغانستان اساسا برای محافظت از نیروهای آمریکایی و یا در آینده از منافع شرکتهای آمریکایی آموزش و تجهیز شده بودندو نه برای دفاع از میهن. اختلافات قومی در انتخاب فرماندهان و نیز عدم انسجام اطلاعاتی دلیلی دیگر بر ناکارآمدی ارتش ملی افغانستان بود. 
بهر جهت نیروهای اشغالگر  از ارتش افغانستان انتظار داشتند تا در مقابل طالبان ایستادگی نماید و وارد جنگ با طالبان شود. جنگی که از پیش برنده آن مشخص بود و کارشناسان و تحلیلگران نظامی هیچ شانسی برای پیروزی ارتش در این جنگ قایل نبودند. از ماه ها قبل جنگ روانی و تبلیغاتی رسانه های غربی بگونه ای پیش میرفت که به شرط بندی یک طرفه بر روی باخت ارتش افغانستان تبدیل شده بود. گاهی فلان کارشناس غربی زمان سقوط کابل را شش ماه اعلام میکرد و هفته بعد روزنامه ای دیگر آن را سه ماه اعلام میکرد.
در چنین اوضاعی و پس از عقب نشینی ارتش افغانستان از مقابل طالبان  رئیس جمهور آمریکا اعلام نمود حاضر نیست سربازان آمریکا را به جنگی بفرستد که ارتش افغانستان حاضر به مشارکت در آن نیست. پاسخ عملی ارتش افغانستان نیز این بود که حاضر نیست در یک جنگ محتوم به شکست وارد شود تا سربازان آمریکایی و ناتو فرصت کافی برای فرار از مهلکه جنگ را داشته باشند.

  نیروهای جهادی
در دو دهه اشغال افغانستان توسط آمریکا و ناتو تلاش کشورهای اشغال گر و متحدین افغانستانی آنها بر ملت سازی و خروج افغانستان از وضعیت قبیله ای بود. بر همین اساس تمامی نیروهای اجتماعی مبتنی بر جامعه قومی نابود گردید که از آن جمله میتوان به انهدام انسجام و اعتبار نیروهای جهادی اشاره نمود. بنابراین با حمله طالبان این نیروها هم پس از اعلام مقاومت و ایستادگی در طی چند ساعت پراکنده شده و با خروج ارتش آنان نیز عرصه را خالی می نمودند.
سقوط شهرهای هرات و مزار شریف و... یکی پس از دیگری نشانگر این واقعیت است که مردم افغانستان دیگر رغبتی به جنگیدن ندارند. این واقعیت را در میل طالبان به خونریزی و کشتار نیز میتوان مشاهده نمود.

‌‌ اشرف غنی‌
‌ خدمت یا خیانت
اشرف غنی رئیس جمهور سابق افغانستان پیش از هر کس دیگری در بوجود آوردن و همچنین تایید این واقعیت که مردم افغانستان از خونریزی و برادر کشی خسته شده اند نقش داشت. فرار او از ارگ ریاست و هم چنین نقش احتمالی او در عدم مقاومت و ایستادگی ارتش از سوی بسیاری از مردم افغانستان خیانت به شمار میآید بخصوص از سوی فرماندهان جهادی و والیان ولسوالی ها. اما او به خوبی درک کرده بود حتی کسانی که غیورانه فریاد مقاومت و ایستادگی در برابر طالبان را سر میدهند خود زودتر از دیگران عرصه را خالی مینمایند. اگر چه فساد دولتی و قومی اشرف غنی بر کسی پوشیده نیست اما او حداقل یک ویژگی مثبت داشت که اهل جنگ و خونریزی نبود.
 همه از رئیس جمهور افغانستان و دیگر فرماندهان ارتش انتظار داشتند تا نیروهای جهادی و ارتش افغانستان را در مقابل طالبان بسیج نماید تا نخست نیروهای آمریکا و ناتو با خیال آسوده و در امنیت کامل کابل را ترک نمایند و سپس نیروهای افغانستانی همکار را نیز بهمراه دارایی ها و اموالشان با خود از افغانستان خارج نمایند. پس از آن هر چه بادا باد. افغانستان بماند و حمامی از خون و برادر کشی.
آنچه پس از چند ماه و یا چند سال درگیری و جنگ باقی میماند سرزمینی سوخته و ویران شده، مادران و پدران داغدار، کودکان یتیم و... در افغانستان بود. شاید هزاران نفر از طالبان و چند ده‌هزار نفر نیروی اردوی ملی و جهادی و همچنین افراد غیر نظامی در این جنگ جان خود را از دست میدادند و بار دیگر افغانستان به جولانگاه نیروهای اطلاعاتی کشورهای همسایه همچون پاکستان ایران عربستان امارات روسیه ناتو و... تبدیل میشد که قطعا ثمره آن درگیر شدن نسل‌های دیگری از افغانستانی ها در کش و قوس جنگهای بی‌حاصل دیگر بود.
اشرف غنی با ترک ارگ ریاست جمهوری تا این زمان توانسته است افغانستان را از ورود به یک جنگ خانمان‌سوز داخلی دور نماید. 
حال برخی آن را خیانت بدانند و یا خدمت، قضاوت را باید به تاریخ سپرد. اما در کنار صحنه های دلخراشی که این روزها در فرودگاه کابل شاهد آن هستیم، افغانستان می‌توانست شاهد فجایع دیگری هم باشد. رویارویی نیروهای طالبان و مردم و جنگ و خون ریزی و برادر کشی در سراسر افغانستان.
اما اقدام اشرف غنی به عنوان رئیس جمهور افغانستان در ترک ارگ حکومتی، پیام و حرف دل همه مردم افغانستان بود که مردم افغانستان از جنگ خسته شده‌اند، آنان دیگر خواهان جنگ و برادر کشی نیستند حتی به بهای ترک خاک کشورشان. 
مردم افغانستان تحمل تکرار جنایت های گروه داعش در عراق در پیش پای سربازان آمریکایی را ندارند.

حال طالبان باقی مانده اند و مردم افغانستان. مردمی که یارای ترک وطن ندارند.
 و طالبانی که به یمن زندگی در قطر و امارات و... طعم زندگی مدرن را چشیده اند.
 از هم اکنون پیام دعوت به باقی ماندن نیروهای متخصص و مذاکره با ترکیه برای مدیریت فرودگاه کابل و... آغاز شده است. در آینده نزدیک جذب نیروهای متخصص در زمینه تجارت و بانکداری و اقتصاد و  تکنولوژیکی و... نیز بناچار در دستور کار آنها قرار گرفت. نیروهای متخصصی که بویژه در میان افغانستانی های ساکن در سراسر جهان به وفور یافت میشود.
آرزوی همه ما اینست که مردم افغانستان یک زندگی شیرین را در سایه صلح و آرامش تجربه کنند. به  امید آن روز  / انتهای پیام

سایت خبری صبح ملت 



نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

پاکستان: هیچ نظامی یا غیرنظامی ایرانی هدف قرار نگرفتند

رئیس‌جمهور در دیدار اقشار و منتخبین شهرستان فیروزکوه: دولت به دنبال اولویت‌بندی کمبودها و مشکلات و سپس حل آن‌هاست

پیام مهدی طارمی برای مردم فلسطین

امیرعبداللهیان: هیچ تعارفی با طرف‌های تروریستی در پاکستان و عراق نداریم

اقدام دولت برای حمایت از مستمری‌بگیران

بهره‌مندی هنرستانیها از یک ماه کسری خدمت «سربازی»

یارانه یک میلیونی برای کودکان دارای اختلال رشد 5 دهک اول/ارزیابی 3 ماهه وضعیت رشد کودکان

وزیر دفاع : روسیه باید موضوع تمامیت ارضی ایران را رعایت کند

پالایشگاه‌های چینی برای خرید نفت ارزان راه افتادند

بازار سرمایه و کنترل تورم و نقدینگی و رشد تولید به قلم دکتر جواد درواری

تدوین تله فیلم *خط قرمز*به تهیه کنندگی عباس جاهد در استان اردبیل به پایان رسید

توافق نهایی با هند برای توسعه بندر چابهار

گزارش شرکت مالک نفت‌کش توقیف‌شده آمریکایی از وضع سلامتی گروه کارکنان آن در ایران

در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه هند امیرعبداللهیان اعلام کرد: هشدار ایران به آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی

از سرگیری مرمت پل‌بند تاریخی لشکر شوشتر

امیرعبداللهیان: محاسبه رژیم اسراییل در مورد حماس غلط بود/ به نیروهای مقاومت دستور نمی‌دهیم

مرگ دانشمند ایرانی در یک حادثه

ثبت بالاترین مقدار تولید نفت ایران پس از تحریم‌ها

حذف یارانه تعدادی از یارانه بگیران در دی ماه/ ماجرا چیست؟

تراکتور به دور از حواشی به سمت موفقیت

مصرف سرانه نان در کشور سالی 170 کیلوگرم؛ نان ناسالم چه بلایی سر بدن می‌آورد؟

ویتامین‌ها از طریق مکمل‌ها تأمین نمی‌شوند

ابطال شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان از سوی دیوان عدالت اداری

ارتش آمریکا: 16 نقطه یمن را هدف قرار دادیم

آیا شما یک آدم سمّی هستید

واکاوی یک تراژدی / نابغه ای در لجنزار

آغاز جلسه دادگاه لاهه برای پرونده نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه

ارتش یک نفتکش آمریکایی را در دریای عمان توقیف کرد

همدان پایتخت گردشگری آسیا شد

مدیرعامل مرکز مبادله طلا و ارز خبر داد تخصیص اسکناس کشور مبدأ به مسافران تا عید نوروز

طرح آمریکا برای منطقه «بعد از جنگ غزه» با همکاری عربستان

فرصت 2 ماهه بانک مرکزی برای کاهش رشد پایه پولی و نقدینگی

اولین نشست کمیته فلسطین APA رئیس پارلمان کشورهای عربی: ساکنان در برابر جنایات رژیم صهیونیستی شریک جرم هستند

استارت پروژه «نبیل باهویی ٢» با حضور برانکو

وزیر کشور: انفجار تروریستی در کرمان خارج از رینگ حفاظتی مراسم بود

ادغام تعرفه رای دو انتخابات 1402

211 شیء تاریخی ایران در چین

طرح جامع مدیریت دریاچه نمک به تصویب رسید مخبر: دولت با جدیت به دنبال حل مشکلات حمل و نقل عمومی است

رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از مردم قم: دشمن سیاست «بیرون کشاندن مردم ایران از صحنه» را پیگیری می‌کند

تعلیق از خدمت 4 کارمند شهرداری دزفول

آخرین وضعیت ثبت‌نام در کاروان‌های حج

استفاده از معلم آقا در دبیرستان‌های دخترانه؛ نیازمند مجوز/ تعیین تکلیف مدیران زن مدارس پسرانه

ماجرای ارسال پیامک برای متقاضیان شیرخشک

دبیر هیات بادبانی استان هرمزگان: گسترش گردشگری ورزش‌های دریایی در هرمزگان یک ضرورت است

آغاز دور جدید گرانفروشی بلیت هواپیما؛ بلیت هواپیما به نرخ مصوب نیست

قوه قضاییه: حکم بخش دوم پرونده هواپیمای اوکراینی صادر شد/ متهم ردیف اول بازداشت است

کشف شیشه و هیروئین از یک خودروی سواری در هندیجان

بارورسازی ابر‌ها برای کشوری وسیع همچون ایران اجرایی و عملی نیست

کنعانی: مسئله دریای سرخ معلول است؛ علت نیست/ تدوین سند همکاری با روسیه در گام‌های نهایی است

اختلاف نظر درباره بدهی 100 میلیارد دلاری