آخرین مطالب

مهدی دونده فرماندار گلبهار در مصاحبه اختصاصی با صبح ملت مطرح کرد:

فرش قرمز برای سرمایه‌گذاران و کارآفرینان در گلبهار اقتصادی - اجتماعی - گفتگوی ویژه - صدای مردم

فرش قرمز برای سرمایه‌گذاران و کارآفرینان در گلبهار

  بزرگنمایی:
مهدی دونده: متولیان امور در مشهد و استان تدبیری برای اشتغال شهرستان گلبهار داشته باشند.

چالش‌های امروز گلبهار از جنس زخم‌های قدیمی است که سالها خاطر شریف مردمان صبور این دیار را آزرده، ولیکن نه تنها درمان نشده؛ بلکه هر از گاهی به دست بی‌تدبیری برخی، ناسور نیز شده و بر حجم گلایه این مردمان نجیب افزوده است.


از همین رو به سراغ مهدی دونده فرماندار گلبهار و امیر سلطانی معاون فرماندار گلبهار رفتیم تا نگاهی به وضعیت چالش گلبهار در حمل‌ونقل برون شهری و البته چالش بزرگتر و مهم‌تر با عنوان اشتغال و امید در شهر گلبهار داشته باشیم.


در این جلسه علاوه بر واکاوی ابعاد پشت پرده و تلاش فرماندار برای حل مسئله جابجایی ایستگاه که اکنون از آرامش نسبی برخوردار است،‌ وضعیت دو ابر پروژه در گلبهار را پیگیری کردیم که آشنایی و مطالبه آن نه‌تنها وظیفه مسئولان گلبهار؛ بلکه باید مطالبه همه شهروندان در یک جبهه واحد باشد.

اجرای این دو پروژه به ضرس قاطع منجر به تحولی در شرق و حتی در کل کشور خواهد شد و گلبهار را به رویایی که سال ها منتظر تحقق آن است، بسیار نزدیک خواهد کرد.


مهدی دونده فرماندار گلبهار


صبح ملت: اول از همه برویم سراغ موضوع ایستگاه گلبهار در استقلال که موجب نارضایتی شدید شهروندان در گلبهار شده و هنوز هم تبعات دارد؟

فرماندار گلبهار: در ابتدا ما از شما کمال تقدیر و تشکر را داریم، بابت گزارش شما و پیگیری این موضوع  که واقعا در کمال بی‌طرفی و صداقت به‌عنوان یک فعال رسانه‌ای در جهت رسالت اصلی‌تان و پیگیری مشکلات مردم و انعکاس تصمیمات و اقداماتی است که مسئولین دولتی در جهت رفاه مردم می‌گیرند،‌ عمل می‌کنید. من به نوبه خودم از شما تقدیر و تشکر می‌کنم. از همه کسانی که در طول مدت این چند هفته نیز تیتر خبری آنها جابجایی ایستگاه گلبهار بوده نیز تشکر می‌کنم. چون می‌دانم همه دغدغه مردم را دارند و دلسوز مردم هستند و از طرفی پیگیر هستند تصمیمات درست مسئولان دولتی را نشان دهند. 


مهدی دونده ادامه داد: حداقل چهار جلسه در رابطه با ایستگاه‌ها  و پایانه سوار گلبهار در حاشیه میدان استقلال و حد فاصل پل قائم برگزار شد. آخرین تصمیم که در روز 13 تیر  برگزار شده بود در دفتر آقای حسینی مدیریت حمل‌ونقل و ترافیک شهر مشهد به‌صورت قطعی تصمیم‌گیری شد و صورت جلسه آن نیز برای ما ارسال شد که محل دپوی اتوبوس‌ها پایانه میثاق باشد و اتوبوس‌ها از ایستگاه سوار گلبهار که مسافر را سوار می‌کنند یک توقف قبل از میدان استقلال داشته باشند و بعد توقفی هم در حاشیه میدان آزادی داشته باشند. بعد از آنکه مسافران که تخلیه شدند، اتوبوس به سمت پایانه میثاق حرکت کند، اما به این شرط که در ایستگاه استقلال یک توقف چند دقیقه‌ای برای سوار کردن مسافرانی که قصد عزیمت به گلبهار را دارند، داشته باشد. همان‌طور که شرکت محترم حمل و نقل پذیرفت قرار هم بر این شد این مسافرانی که از ایستگاه استقلال به میثاق سوار می‌شوند از پرداخت کرایه برای حد فاصله میدان استقلال تا پایانه میثاق معاف باشند. 


صبح ملت: این مصوبه چه زمانی تصویب شد؟

فرماندار گلبهار: این مصوبه 15 تیر تصویب شد و برای ما نیز ارسال شد متاسفانه بعد از ظهر همان روز مطلع شدیم، باز دو بزرگوار پلیس راهور در حوزه استحفاظی خودشان، اقدام به جریمه اتوبوس‌ها کردند. قبض جریمه را برای من فرستاند و دفترچه کار رانندگان را نیز ضبط کرده بودند. 


مهدی دونده افزود: دوباره تماس گرفتیم با مدیر کل استان، آقای حسینی، حتی من واقعا ناراحت شدم و پیامی به سردار تقوی فرمانده انتظامی شهرستان نیز فرستادم که چقدر خوب است که مصوباتی که عزیزان در جلسات تصویب می‌کنند، حداقل خودشان پایبند نیز باشند. این قدر بی‌صداقتی یا بی‌تدبیری باعث بدبینی مردم به نظام می‌شود. با وجود این شرایط اقتصادی که بر جامعه ما حاکم است، با این مشکلاتی که بر مردم عزیز ما به‌واسطه قطعی برق، کمبود آب و مشکلاتی از این دست که قابل حل هم است، ایجاد شده، افزودن موضوعات حاشیه‌ای نگران کننده‌ای است. اینکه بیاییم حمل و نقل آنها را نیز مختل کنیم یا چالش ایجاد کنیم دیگر کمال بی‌انصافی است. 


مهدی دونده ادامه داد: افرادی در مشهد تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز هستند. خودشان مصوب کردند خودشان هم اجرا نمی‌کنند. شکایت این‌ها را باید به چه کسی کرد؟ به چه کسی باید گفت این چه وضع اعمال قانون است؟


فرماندار گلبهار گفت: افرادی که خودشان تصمیم گرفتند، و مصوب کردند به ما ابلاغ کردند، ولی خودشان اجرا نمی‌کنند. این افسران محترم که وظیفه‌شناس هم هستند در حوزه استحفاظی خودشان کار می‌کنند. اما  یعنی تمام مشهد باید زیر نظر تصمیمات دو درجه دار محترم قرار گیرد و هیچ کسی حق اظهارنظر ندارد، حتی کارشناسان مربوطه. 


مهدی دونده افزود: همه خوب می‌دانیم که این دو افسر به‌نحوی حساسیت خاصی به اتوبوس‌های گلبهار دارند. در ایستگاه اتوبوس‌ گلبهار چندین خط اتوبوسرانی مشهد، به‌علاوه انواع اتوبوس‌ها برون شهری به مقصد چناران، قوچان و شیروان و غیره توقف را دارند. حالا این اتوبوس‌های گلبهار چرا خار چشم این عزیزان شده واقعا مجهول است؟


صبح ملت: بابت چه امری اتوبوس‌های گلبهار را جریمه کردند؟

معاون فرماندار گلبهار: بابت توقف. اظهار کردند باید یک اتوبوس‌ توقف کند، چرا دو اتوبوس‌ توقف کرده. می‌گفتند ما هر اتوبوسی را که در محلی غیر از میثاق توقف کند، جریمه می‌کنیم و دفترچه آنها را توقیف می‌کنیم.


امیر سلطانی گفت: ببیند اگر تنها یک اتوبوس‌ بایستد، اتوبوسی که از گلبهار آمده کجا باید توقف کند؟  حتی این عزیزان یک سرباز را به‌طور ویژه مامور گذاشته بودند در ایستگاه استقلال برای جریمه کردن اتوبوس‌های گلبهار. مسئله خیلی ساده بود، قرار بود طبق مصوبه تا بیستم تیر ماه مساعدت داشته باشند. 

صبح ملت: مقامات ارشد راهور هم در جلسه حضور داشتند؟

امیر سلطانی: جناب سرهنگ امامی و جناب سرهنگ  دهنوی که رئیس راهور پلیس استان و مشهد هستند در جلسات تشرف نداشتند. اما در جلسه، سرهنگ اسدزاده جانشین پلیس راهور از رفتار ناشایست این دو بزرگوار که مشت روی میز کوبیدند و اظهار می‌کردند این جلسات آب در هاون کوبیدن است یا ما نمی‌گذاریم که اتوبوس‌ها در ایستگاه استقلال توقف کند، اظهار تاسف کردند.


صبح ملت: تا این حد در حرف خود راسخ بودند؟

معاون فرماندار گلبهار: درواقع اظهار می‌کردند شما به ما ضمانت نامه بدهید تا این کارها انجام شود. ما گفتیم که آیا می‌خواهید به شما سَفته بدهیم؟ ما مسئول پیگیری هستیم. من به شخصه حتی روی طرح بنر و نحوه اطلاع رسانی پیگیری کردم. در فرمانداری ما نیز  با آقای هاشمی مدیر شرکت حمل و نقل نیز در ارتباط مستمر بودیم و حتی در چند نوبت برای رفع مشکلاتی که ایجاد می‌کردند، در ایستگاه نیز حضور داشتم. 


فرماندار گلبهار: ما موضوع را به سردار تقوی منعکس کردیم، به آقای  سالیانی مدیر کل دفتر فنی و آقای حسینی سازمان ترافیک نیز منتقل کردیم که به هر حال ما نمی‌توانیم برای یک موضوع ساده مردم را دچار چالش کنیم.  از سویی ما نمی‌توانیم تفکر مثلاً آن افسر را تغییر دهیم،  مشکل اصلی اینجاست که مافوق او باید گوشزد کند که سلسله مراتب چیست و رفتار سازمانی چه رویکردی را می‌پذیرد و بهتر است که نظر شخصی خود در این موضوع اعمال نکنیم.


صبح ملت: جناب دونده خبری منتشر شد که شما عذرخواهی کردید، ماجرای آن چه بود؟ 

فرماندار گلبهار: وقتی این مسایل و چالش‌ها ادامه پیدا می‌کند و من می‌بینم که مردم گلبهار دچار گرفتاری هستند اگر لازم باشد حضوری هم خاضانه خدمت بزرگواران خواهیم رفت. انسان گاهی اوقات در مسیر خدمت به دیگران لازم است که غرور خود را بشکند. اگر درشتی شنیده، به خاطر مردم کوتاه بیاید. باید متوجه بود که  این ضد و نقیض عمل کردن باعث بدبینی مردم به نظام می‌شود.


صبح ملت: رویکرد شما برای حل این مشکل چه بود؟

مهدی دونده: ببینید ما باید به قوانین راهنمایی و رانندگی احترام بگذاریم و حرمت قابل شویم برای آن درجه‌دار محترمی که آنجا ایستاده و در آن دودودم ترافیک به مدیریت عبورومرور می‌پردازد. ولی طبق مصوبه قانونی قرار بود این طرح از 20 تیر اجرا شود. حال اگر آنها زودتر از موعد هم انجام می‌دادند، اشکالی نداشت اما بحث ما این است که باید با مردم راه بیایند. در جهت منافع مردم کمک و مساعد کنند. من از آقای هاشمی فرماندار محترم مشهد هم تقاضا دارم، چون ایشان از پیشکسوتان هستند و تجربه کافی به عنوان یک فرماندار در مرکز استان دارند، عنایت بفرمایند اگر لازم است توصیه‌هایی داشته باشند؛ چرا که مردم مشهد و گلبهار جدا از هم نیستند.


فرماندار گلبهار ادامه داد: ما برای راهورانی که در لباس مقدس پلیس زحمت می‌کشند، نیز آرزوی موفقیت داریم و امیدوارم آنها نیز هم این احساس را داشته باشند که زنان و مردانی که منتظر این اتوبوس‌ها هستند و در ایستگاه زیر آفتاب ایستاده‌اند، همچون خانواده خودشان هستند.


مهدی دونده افزود: با این دیدگاه اگر کار کنیم قطعاً کیفیت خدمات مطلوب‌تر خواهد شود. می‌توان قانون را خم کرد تا جایی‌که نشکند و مشکلات را با همیاری و مساعدت به نفع مردم حل کرد. 


فرماندار گلبهار گفت: من معتقدم خودِ ما می‌توانیم با رعایت قوانین و مقررات به‌نحوی عمل کنیم تا آنها شرمنده رفتار نادرست خود شوند. تلاش مضاعف ما بر این بوده که طبق توافق  دیگر اتوبوسی در ایستگاه استقلال دپو نکنیم. آنها نیز همکاری کنند. 


صبح ملت: درباره کیفیت اتوبوس‌های برون شهری گلبهار شکوه‌هایی مکرری نیز وجود دارد. بابت آن چه برنامه‌ای دارید؟

مهدی دونده: حداقل در طی همین حدود نیم‌سالی  که من  در گلبهار توفیق خدمت داشتم چندین نفر از وضعیت اتوبوس‌ها مثلاً از نحوه برخورد رانندگان گلایه داشتند. ما هم این گلایه را قبول داریم و جدی می‌گیریم؛ ولی از طرفی ما شرایط رانندگان اتوبوس را هم درک می‌کنیم. حجم کاری بالا و ترافیک سنگین این محور، مشکلاتی مالی یک مقداری خلق و خوی راننده را تغییر می‌دهد. 


فرماندار گلبهار گفت:  البته برخی گلایه‌هایی داشتند که ورای این مسائل است. مانند کشیدن سیگار داخل اتوبوس‌، عدم رعایت پروتکل‌ها یا عدم رعایت موارد بهداشتی، علاوه بر اینکه صندلی‌ها پر می‌شود، راهرو نیز پر می‌شود، استفاده از موسیقی با صدای بلند که شخصاً به آقای هاشمی مدیریت حمل‌ونقل انعکاس دادم تا در جهت رفع آن پیگیری شود. مواردی هم مثل صندلی‌ها شکسته و معیوب وجود دارد که باید رفع شود هرچند به این مسئله نیز باید نگاه کنیم این اتوبوس‌ها هنوز هم ظرفیت حمل مسافر به اقصی نقاط کشور را دارند و یک پتانسیل خوبی در کنار گلبهار ایجاد شده. 


صبح ملت: وضعیت ایستگاه پارک سوار گلبهار چندان مناسب نیست. برای آن چه اقداماتی خواهید کرد؟

فرماندار گلبهار: ما هم قول می‌دهیم شهرداری را مجاب کنیم به ایستگاه پارک سوار رسیدگی بیشتر شود و لوازم رفاهی را فراهم کند. مخصوصا بحث مبلمان و سایه‌بان را در نظر داریم که ان‌شاء‌الله بهتر کنیم.


صبح ملت: یک بحث مهم در گلبهار وضعیت عمومی شهر است که به شهر خوابگاهی تبدیل شده است. اگرچه مترو ظرفیت خوبی برای رشد گلبهار است؛ ولی  به‌نظر می‌رسد فرصت‌های اشتغال‌زایی باید در اولویت باشند. خوشبختانه گلبهار باتوجه‌به پتانسیل خود باعث جلب توجه سرمایه‌گذاران شده و یکی از پروژه‌های مهم مطرح شده ساخت احداث میدان‌ بار بزرگ گلبهار است. وضعیت این پروژه به چه صورتی است؟

امیر سلطانی:‌ تعاونی بارفروشان نگین مشهد  در این منطقه یک زمین تهیه کردند. این دوستان در همین حاشیه گلبهار که به نام اراضی شهد ایران معروف است زمینی به مساحت 120 هکتار زمین خریداری کردند که مساحت قابل توجهی است.


معاون فرماندار گلبهار:‌ شهر گلبهار مانند شهر خوابگاهی شده  و مردم برای امرار معاش و اشتغال در شهرک‌های صنعتی اطراف مشهد مقدس حضور دارند. فرماندار گلبهار  نیز به محض انتصاب در گلبهار و باتوجه‌به اینکه ما در شهرستان بحث شهرک صنعتی نداریم، پیگیر اشتغال مردم بودند و حتی آن را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اهداف و برنامه‌های خودشان اعلام کردند. چون وقتی مشکل  اشتغال حل شود بسیاری از معضلات  دیگر نیز کاسته می‌شود.

  

امیر سلطانی افزود:‌ بابت همین رویکرد در فرمانداری جلسه‌ای با این بزرگواران شرکت نگین داشتیم و قرار شد ما یک میدان بار مستقلی از مشهد داشته باشیم. این میدان بار  مستقر در شهرستان گلبهار است. حال دوستان می‌خواهند خدمت خود را به شمال کشور یا به شهرستان‌های همجوار بدهند،  ظرفیت ذاتی این میدان بار است.


صبح ملت: این اراضی امکانات خاصی هم دارد؟

امیر سلطانی:‌ اراضی 120 هکتاری که برای ساخت این میدان بار در نظر گرفته شده، چون مربوط به شهد ایران بوده،  شامل تصفیه خانه مدرن، 26 هزار مترمربع سوله آماده به‌کار و حدود 60 هکتار کاربری صنعتی است. 


صبح ملت: این طور به‌نظر می‌رسد که علت وقفه در احداث میدان بار گلبهار، موضوع قطع درختان است؟

معاون فرماندار گلبهار:‌ قرار است از همان ظرفیت 60 هکتار استفاده کنند و اصلاً قرار نیست درختی قطع شود تا میدان بار برای شهرستان گلبهار ایجاد شود.


امیر سلطانی افزود:‌ دوستان در پی گرفتن موافقت اصولی هستند؛ ولی یک‌سری مشکلاتی ایجاد شده،‌ بحث‌های از طرف مشهد و شهرداری مشهد مطرح شد که باز هم اعلام می‌کنیم این میدان بار فعالیت مستقلی از مشهد دارد و هیچ قراری به جابجایی یا جایگزین کردن برای میدان بار در مشهد نیست. فرمانداری گلبهار به‌طور جدی پیگیر این موضوع است؛ ولی تا الان با وجود معضلاتی که از سمت شهرداری و شورای شهر مشهد پیش آمده یک سوءتفاهم پیش آمده.


صبح ملت: حرف شورا یا شهرداری مشهد چیست؟

امیر سلطانی:‌ آنها می‌گویند می‌خواهند میدان بار مشهد منتقل شود؛ ولی همچین موضوعی در کار نیست. مشهد می‌تواند میدان باری در اراضی خود داشته باشد و این میدان بار در گلبهار فعالیت خودش را ادامه دهد.


صبح ملت: فرمانداری گلبهار چه اقداماتی برای جلب نظر مساعد مسئولان مشهد انجام داده؟ 

معاون فرماندار گلبهار:‌ آقای رسولیان معاون امور اقتصادی استاندار نیز از اینجا بازدید داشتند و قول مساعد دادند. همه دوستان هم تشریف داشتند و در چند جلسه موضوع پیگیری شده؛ ولی هنوز باتوجه‌به نگاهی خاصی که به این ماجرا شده است این موضوع ابتر مانده است.


صبح ملت: این موضوع چقدر برای شما جدی است؟ 

امیر سلطانی:‌  اینجا بحث رونق اقتصادی گلبهار و موضوع کاملا در اولویت است. حدود 3 هزار نفر مستقیم در اینجا اشتغال خواهند داشت. به‌طور غیرمستقیم این تعداد به 10 هزار نفر هم می‌رسد. یعنی عملا خودش یک شهرک صنعتی است. یک اشتغال پایدار برای مردم گلبهار است. 


صبح ملت: جناب دونده به نظر شما گلبهار شانسی برای تحقق این پروژه دارد؟

فرماندار گلبهار: ببیند، بحث میدان بار در مشهد در چند پهنه بررسی و اولویت بندی  شده. محور سرخس، محور فریمان، محور نیشابور و محور گلبهار هم برای استقرار در نظر گرفته شده است. در بررسی‌های که دوستان ما در حوزه کارشناسی مشهد انجام دادند، اولویت گلبهار برای ایجاد میدان‌ بار رتبه سوم است. 


مهدی دونده: تقاضای اصلی ما این است این تداخل بین وظایف شهرستان‌ها ایجاد نشود. مشهد شهرستان دیگری است و تصمیمات برای منطقه خودشان لازم‌الجرا است. ما شهرستانی جدا هستیم و مطالبه ما برای شهرستان گلبهار ایجاد میدان میوه‌وتره‌بار در اِشل گلبهار است. اما متولیان شرکت نگین دیدگاه و طرح‌شان ساخت میدان باری برای شرق کشور است. تصمیمات ساخت میدان باری برای شرق کشور نه با من است نه با مسئولین مشهد؛ بلکه با عالی‌ترین مقام استان است. ایشان باید براساس ضوابط و نظر کارشناسی تصمیم بگیرند که این میدان بار در کجا ساخته شود. 


صبح ملت: چرا فکر می‌کنید گلبهار می‌تواند در این رقابت پیروز شود؟

مهدی دونده: استدال‌های ما قوی و مستند است.  ما در ورودی شمال کشور به مرکز استان هستیم. محل ترانزیت و تردد میوه‌وتره‌بار بیشتر از این مسیر است. شهر  چناران به‌تنهایی ظرفیت خاصی برای تولید محصولات سردرختی و باغی دارد که حرفی برای گفتن در سطح استان دارد. از طرفی قبل از اینکه وارد مشهد بشویم، کنارگذر شمالی احداث شده است. یعنی بعد از گلبهار به سمت مشهد خودروهای سنگین می‌توانند از این مسیر به استان‌های شرق کشور مثل خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و کرمان از مسیر کنار گذر شمالی از گلبهار جدا شوند و اصلاً وارد مشهد نشوند که موجب ترافیک شود. اینها و دیگر پتانسیل‌های ویژه گلبهار  که به راحتی می‌تواند پذیرای میدان باری در اشل شرق کشور باشد را به مسئولان مربوطه ارائه کردیم. منتهی باز هم تشخیص نهایی منوط به نظر کارشناسی و عالی‌ترین مقام استان است. 


صبح ملت: از این سرمایه‌گذارن، تعاونی نگین مشهد، نیز حمایت می‌کنید؟

فرماندار گلبهار: ما به این دوستان پیشنهاد دادیم  زمینی که شما تهیه کردید،‌ جهاد کشاورزی چون امکان تغییر کاربری را در آن می‌بیند، قطعاً با آن موافقت نخواهد کرد. اما  ما در گلبهار آمادگی داریم از اراضی ملی که در اختیار ما بوده و تحویل راه و شهر‌سازی شده و برای بعضی از طرح‌های اختصاص  در حریم گلبهار داده می‌شود، به هر متراژی که لازم باشد در اختیار ساخت میدان باری حتی در اشل شرق کشور در اختیار آنها قرار دهیم. این دوستان اگر بتوانند مجوزهای آن را از استان و سازمان‌های مربوطه  بگیرند ما بسیار خوشحال می‌شویم چنین ظرفیتی در گلبهار ایجاد شود.


صبح ملت: اگر این ماجرا به سرانجامی نرسد، چه خواهید کرد؟

مهدی دونده:  باز هم ما پیگیر احداث میدان باری در اشل گلبهار هستیم که البته این در حوزه اختیارات شهرداری گلبهار است. فرمانداری حمایت می‌کند، هر چند ارتباطی به حوزه وظایف ادارات کل استانی پیدا نمی‌کند.  ما در هر حال بابت هر دو موضوع آمادگی کامل برای همکاری داریم. جلسات خوبی را در سطح استان برگزار کردیم و دوستان در شهرداری مشهد هم کارشناسی‌های دقیقی انجام دادند. 


فرماندار گلبهار افزود: ما به دنبال حل معضل بیکاری و نیاز شهرستان گلبهار هستیم. هیچ قصد دخالت در حوزه نظارت شهر مشهد نداریم. در صلاحیت ما نیست. بزرگواران در شهرستان مشهد هم نیز همین را رعایت می‌کنند و قائل به این هستند که اگر در حوزه استحفاظی گلبهار قرار است تصمیمی گرفته شود با صلاحیت مقامات محلی منطقه باشد. 


صبح ملت: بعضی موارد هستند که تصمیمات گرفته شده؛ ولی در اجرا چیز دیگری انجام می‌شود، مانند همین موضوع ایستگاه اتوبوس گلبهار، در این صورت چه باید کرد؟

فرماندار گلبهار: درباره تصمیماتی که گرفته می‌شود؛ ولی در حوزه عمل اجرا نمی‌شود ما یک اتحاد و همدلی خاصی داریم، چرا که اشتراکات خاصی با مشهد داریم. طبیعی است که شهرهای اقماری در حریم کلانشهر مشهد مشترکاتی با هم دارند. در حوزه اجرا، کارشناس شاید نظراتی داشته باشند که آنها نیز قابل احترام است. اگر تصمیماتی که گرفته می‌شود؛ ولی کارشناسی برای خودش نظری دارد و خلاف جهت تصمیمات عمل می‌کند. این قطعاً در حوزه سازمانی باید مورد بررسی بیشتری قرار گیرد تا جایگاه  و حرمت مسئولین حفظ شود. قطعاً این اتفاق می‌افتد. ما هیچ مشکلی با مشهد نداریم و از آن سو هم انتظار داریم آنها نیز با ما مشکلی نداشته باشند. 


مهدی دونده افزود: گلبهار مجموعه‌ای است که شکل گرفته تا جمعیت سریز کلان‌شهر‌های مشهد را در دل خودش جای دهد؛ اما قرار نیست جایگاه و شرایطش به نحوی باشد که هر روز باید یک عده‌ای به داد آن برسند.


مهدی دونده ادامه داد: گلبهار باید به تناسب رشد جمعیت و مهاجرت معکوسی که اتفاق می‌افتد زیرساخت‌های مطلوب را در خود داشته باشد. اگر ما برای همه افرادی که در شهر گلبهار ساکن شده و زندگی می‌کنند برنامه‌ای برای حوزه اشتغال آنها نداشته باشیم. طبیعتاً ماندگاری نیز در اینجا نخواهیم داشت. 


صبح ملت: نظر شما درباره وضعیت خوابگاهی شهر گلبهار چیست؟ 

فرماندار گلبهار: خب، طبیعی است چون ما فاصله‌ چندانی با شهرک صنعتی چناران یا شهر صنعتی مشهد نداریم. در واقع فاصله ما با بازار کسب‌وکار مشهد تنها کمی بیش از 35 کیلومتر است. عده‌ای به‌صورت طبیعی، چون همه ساکن مشهد و شهرهای اطراف هستند و در اینجا سکنی گزیدند، برای کار باز به همان مناطق شغلی برمی‌گردند. بله، از این منظر دیدگاه شما که گلبهار شهری خوابگاهی است، قابل انکار نیست.


صبح ملت: با این وجود آیا می‌توان به فردای گلبهار امیدوار بود تا شهری پویا و خود اتکا باشد؟

مهدی دونده: گلبهار به شهر علم و دانایی معروف است. دانشگاه‌های متعددی در اینجا وجود دارد. دانشگاه سناباد، دانشگاه آزاد که پردیس بین‌الملل آن سومین پردیس کشور به شمار می‌رود و قابلیت‌های بسیار بالایی دارد. 


فرماندار گلبهار گفت:‌ مراحل انجام پروژه مترو در حال انجام است. آزادراه نیز به همین صورت در حال اجر است و از آن مهم‌تر  هزینه تهیه مسکن  و زمین به مراتب از مشهد مناسب‌تر است.  اینها مؤلفه‌هایی است که طبیعتاً ترغیب کننده افراد برای زندگی در گلبهار هستند. 


مهدی دونده افزود:  واقعیت این است که ما نه شهرک صنعتی داریم، نه حوزه پایدار اشتغالی در این جا پیش‌بینی شده است، ولی زیرساخت‌های مطلوبی داریم. با این مولفه‌ها و شاخص‌ها ضرورت دارد که متولیان امور در مشهد و استان تدبیری برای اشتغال شهرستان گلبهار داشته باشند. یکی از آنها همین بحث میدان بار است. یک پروژه دیگر نیز می‌تواند ساخت شهرک صنعتی گلبهار باشد.



امیر سلطانی معاون فرماندار گلبهار

صبح ملت: یک پروژه مهم دیگر برای گلبهار نیز پروژه کشتارگاه صنعتی است که ظرفیت بزرگی دارد؛ اما گویی چند سال است که برای عملیاتی شدن دچار مشکل است.  وضعیت این پروژه به چه صورت است؟

امیر سلطانی:  ما الان هفت سال به دنبال اخذ مجوز برای احداث کشتارگاه صنعتی هستیم. هر نوع استعلامی که برای رخ دادن این اتفاق خوب لازم است، دریافت شده.


صبح ملت: مزایای راه‌ندازی این کشتارگاه صنعتی برای منطقه چیست؟

مهدی دونده: اشتغال کشتارگاه صنعتی بالای 2000 نفر است. یک کشتارگاه صنعتی مدرن با فناوری روز دنیا، بدون هیچ آلایندگی است. این کشتارگاه صنعتی که به عنوان کشتارگاه معین نیز مطرح شده قرار است خدماتی برای حوزه شهرستان گلبهار،‌ چناران، طرقبه، شاندیز و مشهد ارائه دهد.


صبح ملت: چقدر این پروژه مورد حمایت قانونی و کارشناسی است؟

امیر سلطانی: ما برای کشتارگاه مصوبه‌ای داریم از سامانه کشتارگاه‌های استان که متولی آن امور شهری استانداری خراسان است. حتی موافقت اصولی از شبکه دامپزشکی جهاد کشاورزی نیز داریم.


معاون فرمانداری گلبهار افزود: تا به حال برای راه‌اندازی کشتارگاه صنعتی تلاش زیادی انجام شده است. برای حمایت از این طرح چندین و چند جلسه در  بخش امور شهری استانداری، همچنین در فرمانداری چناران و فرمانداری گلبهار تشکیل دادیم و کارها را تا اینجا پیش بردیم که  اخیراً دیگر تنها در کمیسیون ماده 11 پیگیر این پروژه هستیم. از آنجا که همه استعلام‌ها اخذ شده و همه دستگاه‌ها متولی جواب مثبت دادند.


صبح ملت: آخرین مانع در اجرای کشتارگاه معین چیست؟

امیر سلطانی: آخرین موضوعی که در کمیسیون ماده 11 مطرح شد، بحث قرارگیری کشتارگاه صنعتی روی سفره‌های آب زیرزمینی و مسیل‌ها بود. ما بلافاصله بعد از جلسه یک استعلام گرفتیم از اداره آب منطقه‌ای استان که دوستان پاسخ مثبت برای همکاری دادند. در نتیجه بازدید کارشناسی ثابت شده که مانعی برای اجرای طرح نیست و تعارضی با آب‌های زیر زمینی ندارد. برای درخواست جلسه جدید آقای ورزشی (مجری پروژه کشتارگاه صنعتی) باید اقدام کنند که پیگیر هستیم.


معاون فرمانداری گلبهار افزود: با مکاتبه‌‌ای که با دکتر میر جعفریان معاون امور عمرانی استانداری خراسان رضوی داشتیم جهت طرح موضوع مجدد در کمیسیون ماده 11 آماده‌ایم تا ان‌شاء‌الله این دفعه، باتوجه‌به اینکه ما هرگونه استعلامی که بزرگواران خواستند را تامین کردیم، نتیجه مثبت بگیریم و حداقل شرمنده مردم عزیز گلبهار و سرمایه‌گذاری که در طی هفت سال پای کارمانده نباشیم. 


صبح ملت: نکته جالب این است که آقای ورزشی از سرمایه گذاران بومی منطقه هستند و با وجود هفت سال مشکلات در اجرای پروژه هنوز پیگیر هستند. از حمایت فرمانداری گلبهار نیز راضی بودند. آیا چنین امکانی برای حمایت از دیگر سرمایه‌گذاران در شهرستان گلبهار وجود دارد؟

امیر سلطانی: حقیقتاً الان پرونده  کشتارگاه صنعتی در فرمانداری یکی از پرونده‌های  حجیم ما به شمار می‌رود. همین مکاتبات و پیگیری‌ها از دفتر بازرسی گرفته تا دفاتر اقتصادی،‌ مدیریت شهری و امنیت استان از سنوات گذشته تا امروز باعث این امر شده است.


مهدی دونده:‌ در هر صورت ما به فکر اشتغال پایدار در شهرستان جدید‌التاسیس گلبهار هستیم. قطعاً رویکرد مدیران کل استانی نیز در این موضوع مثبت است. همه ما باید تلاش مضاعف کنیم و امیدواریم در این شرایط که همه انتخابات خوبی پشت سر گذاشتیم، با مساعدت اعضای جدید شورای شهر گلبهار و خرد جمعی و هماهنگی و هم‌افزایی با مسئولان استانی برای اشتغال شهر خودمان فکر مناسبی برداریم.


فرماندار گلبهار افزود: همین‌جا هم اعلام می‌کنم هر سرمایه‌گذاری که تمایل دارد در منطقه شهرستان گلبهار در حوزه بوم‌گردی،‌ صنعت و خدمات و هر فعالیت اشتغال‌زایی اقدامی را انجام دهند ما تمام و کمال در خدمت آنها هستیم تا صفر تا صد این موضوع را پیگیری کنیم و فرش قرمز هم برای آنها پهن می‌کنیم. 



نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

پاکستان: هیچ نظامی یا غیرنظامی ایرانی هدف قرار نگرفتند

رئیس‌جمهور در دیدار اقشار و منتخبین شهرستان فیروزکوه: دولت به دنبال اولویت‌بندی کمبودها و مشکلات و سپس حل آن‌هاست

پیام مهدی طارمی برای مردم فلسطین

امیرعبداللهیان: هیچ تعارفی با طرف‌های تروریستی در پاکستان و عراق نداریم

اقدام دولت برای حمایت از مستمری‌بگیران

بهره‌مندی هنرستانیها از یک ماه کسری خدمت «سربازی»

یارانه یک میلیونی برای کودکان دارای اختلال رشد 5 دهک اول/ارزیابی 3 ماهه وضعیت رشد کودکان

وزیر دفاع : روسیه باید موضوع تمامیت ارضی ایران را رعایت کند

پالایشگاه‌های چینی برای خرید نفت ارزان راه افتادند

بازار سرمایه و کنترل تورم و نقدینگی و رشد تولید به قلم دکتر جواد درواری

تدوین تله فیلم *خط قرمز*به تهیه کنندگی عباس جاهد در استان اردبیل به پایان رسید

توافق نهایی با هند برای توسعه بندر چابهار

گزارش شرکت مالک نفت‌کش توقیف‌شده آمریکایی از وضع سلامتی گروه کارکنان آن در ایران

در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه هند امیرعبداللهیان اعلام کرد: هشدار ایران به آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی

از سرگیری مرمت پل‌بند تاریخی لشکر شوشتر

امیرعبداللهیان: محاسبه رژیم اسراییل در مورد حماس غلط بود/ به نیروهای مقاومت دستور نمی‌دهیم

مرگ دانشمند ایرانی در یک حادثه

ثبت بالاترین مقدار تولید نفت ایران پس از تحریم‌ها

حذف یارانه تعدادی از یارانه بگیران در دی ماه/ ماجرا چیست؟

تراکتور به دور از حواشی به سمت موفقیت

مصرف سرانه نان در کشور سالی 170 کیلوگرم؛ نان ناسالم چه بلایی سر بدن می‌آورد؟

ویتامین‌ها از طریق مکمل‌ها تأمین نمی‌شوند

ابطال شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان از سوی دیوان عدالت اداری

ارتش آمریکا: 16 نقطه یمن را هدف قرار دادیم

آیا شما یک آدم سمّی هستید

واکاوی یک تراژدی / نابغه ای در لجنزار

آغاز جلسه دادگاه لاهه برای پرونده نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه

ارتش یک نفتکش آمریکایی را در دریای عمان توقیف کرد

همدان پایتخت گردشگری آسیا شد

مدیرعامل مرکز مبادله طلا و ارز خبر داد تخصیص اسکناس کشور مبدأ به مسافران تا عید نوروز

طرح آمریکا برای منطقه «بعد از جنگ غزه» با همکاری عربستان

فرصت 2 ماهه بانک مرکزی برای کاهش رشد پایه پولی و نقدینگی

اولین نشست کمیته فلسطین APA رئیس پارلمان کشورهای عربی: ساکنان در برابر جنایات رژیم صهیونیستی شریک جرم هستند

استارت پروژه «نبیل باهویی ٢» با حضور برانکو

وزیر کشور: انفجار تروریستی در کرمان خارج از رینگ حفاظتی مراسم بود

ادغام تعرفه رای دو انتخابات 1402

211 شیء تاریخی ایران در چین

طرح جامع مدیریت دریاچه نمک به تصویب رسید مخبر: دولت با جدیت به دنبال حل مشکلات حمل و نقل عمومی است

رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از مردم قم: دشمن سیاست «بیرون کشاندن مردم ایران از صحنه» را پیگیری می‌کند

تعلیق از خدمت 4 کارمند شهرداری دزفول

آخرین وضعیت ثبت‌نام در کاروان‌های حج

استفاده از معلم آقا در دبیرستان‌های دخترانه؛ نیازمند مجوز/ تعیین تکلیف مدیران زن مدارس پسرانه

ماجرای ارسال پیامک برای متقاضیان شیرخشک

دبیر هیات بادبانی استان هرمزگان: گسترش گردشگری ورزش‌های دریایی در هرمزگان یک ضرورت است

آغاز دور جدید گرانفروشی بلیت هواپیما؛ بلیت هواپیما به نرخ مصوب نیست

قوه قضاییه: حکم بخش دوم پرونده هواپیمای اوکراینی صادر شد/ متهم ردیف اول بازداشت است

کشف شیشه و هیروئین از یک خودروی سواری در هندیجان

بارورسازی ابر‌ها برای کشوری وسیع همچون ایران اجرایی و عملی نیست

کنعانی: مسئله دریای سرخ معلول است؛ علت نیست/ تدوین سند همکاری با روسیه در گام‌های نهایی است

اختلاف نظر درباره بدهی 100 میلیارد دلاری