در گفتگو با دکترسید نظام الدین امامی فرعنوان شد/
احداث المان علما و مشاهیر دزفول/تابلوی تبلیغاتی یا الِمان شهری
فرهنگی
بزرگنمایی:
در خبرها آمده بود که توسط سازمان عمران
شهرداری دزفول با همت معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری ، به هدف تکریم مقام علما ومشاهیرِ این شهر و معرفی
آنان به نسل جوان المان سه تن از این بزرگواران ، که عبارتند از : شیخ مرتضی انصاری ، آیت الله نبوی و سید مجدالدین قاضی رحمت ا..علیه در مسیر جاده دزفول - اندیمشک احداث گردید.
رونمایی از این سه المان که تکمیل و نصب گردیده است در روز چهارشنبه۱۹خرداد سال جاری با حضور چند تن از دست اندرکاران صورت پذیرفت..
قرار است از این دست المان ها برای سایر مشاهیر وعلمای برجسته دزفول تهیه و به مرور زمان نصب گردد.
گفتگوی اختصاصی/
با دکتر سید نظام الدین امامی فر /مدرس دانشگاه
◇◇◇◇◇◇◇◇◇
در خبرها آمده بود که توسط سازمان عمران شهرداری دزفول و
با همت معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری ، به هدف تکریم مقام علما ومشاهیرِ این شهر و معرفی آنان به
نسل جوان المان سه تن از این بزرگواران ، که عبارتند از : شیخ مرتضی انصاری ، آیت الله نبوی و سید مجدالدین قاضی رحمت ا..علیه در مسیر جاده دزفول - اندیمشک احداث گردید.
رونمایی از این سه المان که تکمیل و نصب گردیده است در روز چهارشنبه19خرداد سال جاری با حضور چند تن از دست اندرکاران صورت پذیرفت..
قرار است از این دست المان ها برای سایر مشاهیر وعلمای برجسته دزفول تهیه و به مرور زمان نصب گردد.
با توجه به نوع کار ، و تصاویر بکار رفته و اطلاق این نوع از تبلیغات شهری به" الِمان " و کارکرد هنری بکار رفته در آن
صبحملت با توجه به حساسیت هنرمندان شهر و فرهنگ دوستان و ....و همین طور همشهریان گرامی
و با توجه به کیفیت و ارزش هنری واقعی این قبیل کارهای خدماتی و
عمرانی به سراغ دکتر سید نظام الدین امامی فر رفته تا این آثار، مورد بررسی کارشناسانه قرار گرفته و کیفیت آن ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد .
دکتر امامی فر در این رابطه ، ابتدا در تعریف الِمان شهری می گوید:
الِمان شهری ،ترکیبی پیکره وار از سطوح هندسی فضای شهری است که بیشتر شبیه به ساختمان می باشند .
الِمان های شهری ، نمادی از هویت فرهنگی یک شهر می باشند که عناصر بکارگرفته شده در آن ها ، برای مردم آن شهر تولید مفاهیمی را می کنند. این احجام معمولا در میدان یا مرکز شهر ساخته می شوند .
امامی فر در مورد بیلبردهای شهری و وجه تمایزشان با الِمان اظهار می دارد،
دیواره های تبلیغاتی ( بیلبرد شهری ) همانند تابلوهای بزرگ تبلیغاتی کاربردی متفاوت از الِمان شهری را دارند که به منظور تبلیغات موقت از آن ها ،استفاده می شود .
ایشان همچنین در مورد ویژگی های یک اثر هنریِ اثر بخش و ماندگار که در ضمن هدف اولیه ی مورد نظر رانیز از ساخت و احداث آن تامین نماید اظهار داشتند :
این طرح در صورتی به الِمان ماندگار تبدیل خواهد شد که نوع مواد و مصالح بکار گرفته شده در فضای میانی این دیواره ی تبلیغاتی از دوام خاصی در مقابل گرما ، تابش و دسترسی های احتمالی برخوردار باشد ( در این زمینه می توان با مشاورین متخصص مشورت کرد) .
امامی فر ضمن اشاره به اقدامات دستگاه های مربوطه در تهیه و احداث چنین آثاری گفتند:
دیواره های ساخته شده توسط دستگاههای خدماتی و فرهنگی ( شهرداری ، میراث فرهنگی و حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی ) در نوع خودش حرکت قابل توجهی است که به معرفی معماری و آجرکاری شهر دزفول بعنوان مولفه ی فرهنگی و هنری می پردازد.
اما باید توجه داشت که عدم تناسب تکنیک های تصویرسازی و استفاده از عکس ، استفاده از چاپ رنگی روی کاشی با توجه به گرما و تابش آفتاب خوزستان همچنین دسترسی عابران پیاده ، فرسودگی و تخریب اثر را در پی خواهد داشت .
تعجیل در اجرای میانه ی این دیواره آجری ، عدم ماندگاری بواسطه ی تغییر رنگهای چاپ روی کاشی ، عدم تناسب تکنیکهای تصویری ارائه شده در تصویرسازی شخصیتها ، این کار با ارزش را که می توانست بعنوان اثری ماندگار تبدیل کند را به دیواره ی تبلیغاتی موقتی تبدیل کرده که نمی تواند بعنوان الِمان شهری ، معرفی کرد
مریم مفتوح/صبح ملت.
- جمعه ۲۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۷:۴۴
- منبع: پایگاه خبری صبح ملت