چگونه یک «شرکت دانش بنیان» راهاندازی کنیم؟
علمی وفناوری
بزرگنمایی:
شرکتهای دانشبنیان در برنامه پنجم توسعه با ایجاد معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری به صورت قانونی در نظر گرفته شد. یک شرکت دانشبنیان میتواند دارای سهامی خاص و یا محدود باشد و یا اینکه به صورت تعاونی اداره شود. الزامی نیست که چنین شرکتهایی دارای سهامی خاص باشند و اتفاقا شرکتهایی که به صورت تعاونی هستند میتوانند از تسهیلات بهتری برخوردارباشند.
اکثر شرکتهای دانش بنیان در ایران دارای سهامی خاص بوده و کمتر تعاونی هستند. به صورت خصوصی دولتی به شرط اینکه دولت کمتراز 50 درصد سهم داشته باشد میتوان شرکت را در قالب دانشبنیان تعریف کرد. هدف این نوع شرکتها سطحی از فنآوری به نام هایتک و مدیوم است.
انتظار میرود چیزی در این شرکتها عرضه شود که برآمده از یک دانش و یک واحد تحقیق و توسعه منسجم باشد. این اهداف را میتوان بهعنوان ملزومات راه و چشمانداز آینده چنین شرکتهایی در نظر گرفت. اقتصاد دانشمحور یکی از شاخصههای اصلی کشورهای پیشرفته برای تجاریسازی محصولات نوبنیان است.
سایت دانشبنیان که توسط معاونت علمی فنآوری به روزرسانی میشود امکان این را فراهم میکند که بهعنوان یک شرکت دانشبنیان ثبتنام انجام داده و قوانینی که مصوبه کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکتها است در قالب آییننامههایی که باید مطالعه شود، موجود است.
هنگامی که متوجه شوید که محصول یا ایده شما میتواند به مرحله تجاریسازی برسد، زمان آن است که شرکت خود را در این سایت ثبت کنید. لازم به ذکر است که وقتی یک محصول، دانشبنیان میشود به این معنی نیست کل شرکت دانش بنیان است.
هریک ازشرکتها میبایست حداقل یک کد اختصاصی داشته باشند و داشتن آن به معنی این است که تمام فرآیند و مراحل ثبت شرکتها به صورت کامل و صحیح انجام شده و دریافت آن به معنی این است که روال معمول ثبت شرکت انجام شده است.
برای ارزیابی یک محصول درسامانه ارزیابی باید مدارک و اطلاعاتی را آپلود کنید و اگر این کار انجام نشود مراحل ثبت شرکت را به انجام نرساندهاید. با حمایتی که در دید کلان جامعه است، ارزیابی محصولات دانشبنیان هیچ هزینهای برای متقاضی ندارد. دارابودن شرایط و آپلود درست مدارک پس از 1 یا 2 ماه، تیم ارزیابی فرآیند ارزیابی را دنبال میکنند.
سطح فنآوری یکی از شرایط لازم برای دانشبنیان شدن است که در سه بخش بررسی میشود؛ اول کپی کردن از آن راحت نبوده و پیچیدگی و ظرافت خاصی داشته باشد. سپس تحقیق و توسعه ایده یا محصول مربوط به خود شرکت باشد و سوم اینکه کارکردهای پیچیدهای در محصول ایجاد شده باشد.
در بخش تولید، محصول باید حداقل به مرحله تولید آزمایشگاهی رسیده باشد و قابلیتهای آن عرضه شود تا قابل قبول سامانه ارزیابی باشد. وقتی تولید را با سطح فنآوری ترکیب کنید محصول نهایی باید تعیینکننده یا نشاندهنده نوآوری شما درآن محصول باشد.هر چیزی میتواند دانشبنیان باشد و یا نباشد وآن هم به این بستگی دارد که چه قدر نسبت به دیگران در این حوزه پیشرفت داشته باشید.
طراحی یک محصول شامل سه حالت طراحی از پایه و مبنا، طراحی به طریق مهندسی معکوس و طراحی به صورت انتقال فنآوری با تغییر اساسی است. یک محصول زمانی به درجه دانشبنیانی میرسد که سه فاکتور اصلی سطح فنآوری، تولید آزمایشگاهی و طراحی بر اساس تحقیق و توسع را دارا باشد.
اگر شرکتی متشکل از متقاضیان و افراد با رشتههای خاص وجداگانه اما میانرشتهای باشد، زمینه دانشبنیانی شدن این شرکت بسیار بالا میرود؛ بنابراین هسته شکلگیری یک شرکت دانشبنیان در دانشگاه از هر جای دیگر بیشتر است. چنین است که اکثر شرکتهای دانشبنیان از دل دانشگاهیان بیرون میآیند.
- شنبه ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۷:۴۲
- منبع: خبرگزاری ایسنا