آخرین مطالب

یکی از پول­‌سازترین صنایع دنیا

یکی از پول­‌سازترین صنایع دنیا اقتصادی - اجتماعی - جاذبه گردشگری دنیا - صدای مردم

یکی از پول­‌سازترین صنایع دنیا

  بزرگنمایی:
حیدر حکمت شعار، در اولین رویداد دورهمی مرکز نوآوری و شتاب­دهی جهاد دانشگاهی استان بوشهر با محوریت گردشگری دریایی عنوان کرد: صنعت گردشگری همچون هر صنعت دیگری، مجموعه‌­ای از همکاران و عرضه­‌کنندگان است که برای رفع یک نیاز مشخص از بازار تلاش می‌­کنند.

عضو انجمن راهنمایان گردشگری ایران می گوید گردشگری یکی از پول­‌سازترین صنایع در سطح دنیا است اما کارآفرینان در صنعت گردشگری بایستی بیش از سایرین صبر و بردباری و تلاش و پشتکار داشته باشند.

حیدر حکمت شعار، در اولین رویداد دورهمی مرکز نوآوری و شتاب­دهی جهاد دانشگاهی استان بوشهر با محوریت گردشگری دریایی عنوان کرد: صنعت گردشگری همچون هر صنعت دیگری، مجموعه‌­ای از همکاران و عرضه­‌کنندگان است که برای رفع یک نیاز مشخص از بازار تلاش می‌­کنند.

به گفته وی گردشگری یکی از پول­‌سازترین صنایع در سطح دنیا محسوب می‌شود و کشورهایی همانند ویتنام و تایلند و مالزی ... از این فرصت استفاده کافی را می‌برند. اگر صنعت گردشگری فعال گردد، همزمان در واقع 18 شغل و کسب و کار نظیر هتل‌­ها، رستوران‌­ها، دفاتر حمل و نقل مسافر، بوم­گردی‌­ها و در کل بخش عمده‌­ای از بازار فعال می­‌گردند که در هیچ صنعتی این پیوند برقرار نمی‌­گردد.

عضو انجمن راهنمایان گردشگری ایران افزود: در ارزیابی‌ها وضعیت گردشگری در استان‌­هایی همچون یزد، اصفهان، فارس و تبریز و مشهد و... در حد متوسط و قابل ­قبولی است ولی وضعیت این صنعت در استان بوشهر با توجه به تاریخچه قوی و پتانسیل‌­های موجود اصلا خوب و قابل­ قبول نیست.

حکمت شعار با برشمردن انواع گردشگری گفت: گردشگری فقط دریایی نیست و منحصر به فصل بهار نبوده، بلکه می­توان با ایجاد تجارب جذاب خرماچینی در فصل تابستان و مردادماه نیز گردشگر جذب کرد و در مجموع انواع مختلفی مثل گردشگری مقاومت، گردشگری سیاه (جنگ یا ...)، گردشگری، درمان، مذهب و... وجود دارد.

وی اضافه کرد: لازم به توضیح است که استان بوشهر دارای ظرفیت و پتانسیل همه و یا اکثر گردشگری­ های متنوع است اما گردشگری دریایی از جمله مهم­ترین شکل ­های بالقوه جهت توسعه خوشه صنعتی گردشگری در استان بوشهر و منطقه قلمداد می­ گردد که البته پیش روی توسعه آن همانند سایر اقسام گردشگری در استان و کشور موانعی جدی وجود دارد.

عضو انجمن راهنمایان گردشگری ایران در پاسخ به یکی از حضار مبنی بر چرایی ضعف صنعت گردشگری در استان بوشهر، خاطرنشان کرد: این موضوع خیلی مفصل است و می­توان طبق تجربه موجود به مواردی اشاره کرد که بر اساس اولویت و اهمیت عبارتند از: 1- کم­ کاری و کم ­آگاهی خود شهروندان نسبت به پتانسیل ­های منطقه و کم ­لطفی و یا بی­ توجهی خود افراد به استان، 2- کم کاری و یا کم ­لطفی برخی از رسانه­ های ملی نسبت به استان، 3- نبود یا کمبود کسب و کارهای قوی در صنعت گردشگری برای معرفی ظرفیت­ها و پتانسیل­ های منطقه، 4- عدم درک صحیح دولت­ها از اهمیت توسعه خوشه صنعتی گردشگری و کمبود حمایت­ های مادی و معنوی و ضعف زیرساختی شدید. 5- عدم حمایت از سرمایه ­گذاران بخش خصوصی از سوی دولت­ها و حاکمان و نبود برنامه­ ای برای حمایت از توسعه سرمایه­ گذاری­های خصوصی در زمینه توسعه صنعت گردشگری از منظر زیرساخت­ ها و ... .  

این فعال حوزه گردشگری در ادامه از تجربیات خود در مناطق و کشورهای دریایی سرتاسر دنیا پیرامون توسعه گردشگری دریایی در استان بوشهر عنوان کرد: این بایستی در قالب یک حرکت مردمی و کارآفرینی بدون چشم­داشت به حمایت دولتی صورت پذیرد و دولت و حاکمیت نقش تامین ­کننده امنیت و برخی زیرساخت­های حیاتی را بر عهده بگیرد. اگر کارآفرینی چشم به حمایت دولت داشته و انتظار داشته باشد حرکت­ها از سمت دولت صورت پذیرد، قطعا این نگرش حاصلی جز شکست و عدم تحقق اهداف در بر نخواهد داشت.

حیدر حکمت شعار توضیح داد: از طرفی چون ضعف زیرساختی وجود داشته و حمایت مطلوبی نیز از سوی دولت­ ها صورت نمی ­پذیرد بایستی در حد توان و ظرفیت، تیم ­های نوآور بکوشند تا برای مسائلی که تحت کنترل­شان بوده ایده ­ها و راه ­حل­هایی خلاقانه ارائه نمایند و چون کمتر کاری صورت پذیرفته است با اندک اقدامات موثر در این زمینه می­توان منافع بسیاری را ایجاد کرد و کافی است محصول یا خدمت مدنظر ارزش کلیدی و منحصر به فرد مورد نیاز مشتری را ارائه نماید.

وی با اشاره به تجربیات خود خاطرنشان کرد: گردشگران مرفه داخلی و علی­ الخصوص خارجی­ها به شدت از تجملات و تکنولوژی سطح بالا و اسکان در هتل­ های مجلل و مناطق سرسبز و... فراری­ هستند و تمایل بسیار شدیدی به بهره­ گیری از ظرفیت­های موجود داشته و شدیدا طرفدار سادگی­ هستند و تجربه کردن محصولات ارگانیک و بهره ­گیری از بوم­گردی ­ها و مشارکت در ساخت صنایع دستی و ماهیگیری و... را به شدت طلب می­ کنند و عمیقا از دیدن طبیعت بکر و البته مشاهده دریا و ساحل خلیج فارس لذت می ­برند.

عضو انجمن راهنمایان گردشگری ادامه داد: البته لازم به ذکر است همه گردشگران داخلی و خارجی در عین حال سادگی­ دوستی و دوری از تکنولوژی و تجملات به شدت از سرویس بهداشتی نامناسب بیزارند و همواره در استان بوشهر از این مسئله گلایه دارند که این تصویر مطلوبی از استان و مدیریت شهری آن ارائه نمی ­دهد و حل آن نیز آنچنان پیچیده به نظر نمی­رسد.

این فعال حوزه گردشگری تصریح کرد: پس می­توان گفت استان بوشهر خصوصا با دارا بودن بیشترین مرز آبی با خلیج فارس جذابیت بسیار بالایی داشته و کارآفرینان بایستی مبتنی بر فناوری، ارزش ­های منحصر به فرد و در عین حال فرصت­های تجربه لذت­بخش و ساده­ای برای گردشگران فراهم آورند که به سهم خود از این صنعت بهره لازم را ببرند و همچنین استان بوشهر را بهتر معرفی نمایند.

حکمت شعار تاکید کرد: نکته پایانی اینکه کارآفرینان در صنعت گردشگری بایستی بیش از سایرین صبر و بردباری و تلاش و پشتکار داشته باشند و با هوش فرهنگی و کارآفرینی بالا، عاشقانه با کسب و کار خود زندگی نمایند تا کسب و کار پایدار و گردشگری پایدار تحقق یابد. 

به گزارش ایسنا، اولین رویداد دورهمی با محوریت گردشگری دریائی با حضور «حیدر حکمت شعار»، از فعالان با سابقه صنعت گردشگری و عضو انجمن راهنمایان گردشگری ایران، به عنوان مهمان و به همّت سازمان تجاری‌سازی فناوری و اشتغال دانش‌آموختگان جهاد دانشگاهی استان بوشهر، مرکز علمی کاربردی جهاد دانشگاهی استان بوشهر و اداره کل ورزش و جوانان استان بوشهر برگزار شد.

انتهای پیام


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

پاکستان: هیچ نظامی یا غیرنظامی ایرانی هدف قرار نگرفتند

رئیس‌جمهور در دیدار اقشار و منتخبین شهرستان فیروزکوه: دولت به دنبال اولویت‌بندی کمبودها و مشکلات و سپس حل آن‌هاست

پیام مهدی طارمی برای مردم فلسطین

امیرعبداللهیان: هیچ تعارفی با طرف‌های تروریستی در پاکستان و عراق نداریم

اقدام دولت برای حمایت از مستمری‌بگیران

بهره‌مندی هنرستانیها از یک ماه کسری خدمت «سربازی»

یارانه یک میلیونی برای کودکان دارای اختلال رشد 5 دهک اول/ارزیابی 3 ماهه وضعیت رشد کودکان

وزیر دفاع : روسیه باید موضوع تمامیت ارضی ایران را رعایت کند

پالایشگاه‌های چینی برای خرید نفت ارزان راه افتادند

بازار سرمایه و کنترل تورم و نقدینگی و رشد تولید به قلم دکتر جواد درواری

تدوین تله فیلم *خط قرمز*به تهیه کنندگی عباس جاهد در استان اردبیل به پایان رسید

توافق نهایی با هند برای توسعه بندر چابهار

گزارش شرکت مالک نفت‌کش توقیف‌شده آمریکایی از وضع سلامتی گروه کارکنان آن در ایران

در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه هند امیرعبداللهیان اعلام کرد: هشدار ایران به آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی

از سرگیری مرمت پل‌بند تاریخی لشکر شوشتر

امیرعبداللهیان: محاسبه رژیم اسراییل در مورد حماس غلط بود/ به نیروهای مقاومت دستور نمی‌دهیم

مرگ دانشمند ایرانی در یک حادثه

ثبت بالاترین مقدار تولید نفت ایران پس از تحریم‌ها

حذف یارانه تعدادی از یارانه بگیران در دی ماه/ ماجرا چیست؟

تراکتور به دور از حواشی به سمت موفقیت

مصرف سرانه نان در کشور سالی 170 کیلوگرم؛ نان ناسالم چه بلایی سر بدن می‌آورد؟

ویتامین‌ها از طریق مکمل‌ها تأمین نمی‌شوند

ابطال شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان از سوی دیوان عدالت اداری

ارتش آمریکا: 16 نقطه یمن را هدف قرار دادیم

آیا شما یک آدم سمّی هستید

واکاوی یک تراژدی / نابغه ای در لجنزار

آغاز جلسه دادگاه لاهه برای پرونده نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه

ارتش یک نفتکش آمریکایی را در دریای عمان توقیف کرد

همدان پایتخت گردشگری آسیا شد

مدیرعامل مرکز مبادله طلا و ارز خبر داد تخصیص اسکناس کشور مبدأ به مسافران تا عید نوروز

طرح آمریکا برای منطقه «بعد از جنگ غزه» با همکاری عربستان

فرصت 2 ماهه بانک مرکزی برای کاهش رشد پایه پولی و نقدینگی

اولین نشست کمیته فلسطین APA رئیس پارلمان کشورهای عربی: ساکنان در برابر جنایات رژیم صهیونیستی شریک جرم هستند

استارت پروژه «نبیل باهویی ٢» با حضور برانکو

وزیر کشور: انفجار تروریستی در کرمان خارج از رینگ حفاظتی مراسم بود

ادغام تعرفه رای دو انتخابات 1402

211 شیء تاریخی ایران در چین

طرح جامع مدیریت دریاچه نمک به تصویب رسید مخبر: دولت با جدیت به دنبال حل مشکلات حمل و نقل عمومی است

رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از مردم قم: دشمن سیاست «بیرون کشاندن مردم ایران از صحنه» را پیگیری می‌کند

تعلیق از خدمت 4 کارمند شهرداری دزفول

آخرین وضعیت ثبت‌نام در کاروان‌های حج

استفاده از معلم آقا در دبیرستان‌های دخترانه؛ نیازمند مجوز/ تعیین تکلیف مدیران زن مدارس پسرانه

ماجرای ارسال پیامک برای متقاضیان شیرخشک

دبیر هیات بادبانی استان هرمزگان: گسترش گردشگری ورزش‌های دریایی در هرمزگان یک ضرورت است

آغاز دور جدید گرانفروشی بلیت هواپیما؛ بلیت هواپیما به نرخ مصوب نیست

قوه قضاییه: حکم بخش دوم پرونده هواپیمای اوکراینی صادر شد/ متهم ردیف اول بازداشت است

کشف شیشه و هیروئین از یک خودروی سواری در هندیجان

بارورسازی ابر‌ها برای کشوری وسیع همچون ایران اجرایی و عملی نیست

کنعانی: مسئله دریای سرخ معلول است؛ علت نیست/ تدوین سند همکاری با روسیه در گام‌های نهایی است

اختلاف نظر درباره بدهی 100 میلیارد دلاری