بزرگنمایی:
راه حل مشکل اقتصاد ایران یک فلافل شش قرصه ی دو نونه است.
شاید باور نکنید ولی من برای کشف قوانین حاکم بر این تئوری ساعتها فکر کرده ام و در محیط واقعی آنرا با چندین مشتری به صورت کاملا رضایتمند و البته بهداشتی به بحث گذاشته ام. در واقع جرقه تولد این نظریه علمی وقتی در من ایجاد شد که به گذشته می اندیشیدم، گذشته ی نه چندان دور محل زندگی "خیابان قلعه" در شهر دزفول. چندیدن سال پیش خیابان طالقانی غربی معروف به قلعه از میدان امام آغاز می شد و به رودخانه تمام می گشت، خیابانی که انتهایش بسته بود و هیچکس تمایلی برای ورد به آن نداشت، اول بخاطر بن بست بودنش و دوم بخاطر اینکه جذابیتی در این خیابان موجود نبود، اما دو اتفاق مسیر زندگی این خیابان را عوض کرد، دو اتفاقی که باعث شد این خیابان، مرکز اقتصادی شهر دزفول شود، مرکزی به نام خیابان فلافلی ها. برای شناخت بهتر فرضیه "فلافل شش قرصه" باید اول این دو اتفاق را توضیح داده و تفسیر کنیم.
اتفاق اول: شهرداری با تخریب منازل قدیمی انتهای خیابان طالقانی را به پل جدید دزفول وصل کرد و با تغییر مسیر بعضی خیابانها ترافیک شهری را به این خیابان منتقل کرد.
اتفاق دوم: با رشد سریع مغازه های فلافل فروشی در این خیابان توجه و تمرکز مردم به "خیابان قلعه" منتقل شد به گونه ای که در کنار مغازه های فلافل فروشی، مغازه های دل و جگر و کبابی نیز راه افتاد. این شلوغی و رفت و آمد مردم تا جایی پیش رفت که، پای مغازه های کالای خانه و حتی پوشک فروشی را به این خیابان باز کرد، به صورتی که می توان گفت حالا خیابان طالقانی غربی شهر دزفول یکی از مراکز مهم اقتصادی شهر شده است، اما نکته ظریف تئوری من بحث فلافل است اینکه چرا فلافل آری اما سوسیس بندری و مغز و زبان نه؟ من بعنوان یک کارشناس بیان می کنم که فلافل ویژگی هایی دارد که ساندویچ های دیگر فاقد آن هستند.
ویژگی های فلافل از نگاه کارشناسانه من:
- ارزان بودن
- آزاد بودن مشتری برای پر کردن ساندویچ با هر مقدار گوجه و خیار شور و کلم
- موجود بودن انواع بسیار زیاد مخلفات برای سیر شدن مشتری از سیب سرخ شده و بادمجان تا کلم و پیاز جعفری و انواع ترشی
- اجازه دادن مغازه دار به مشتری برای خوردن خالی حداقل یک قرص فلافل
- دو نانه کردن فلافل برای کسانی که یک ساندویچ سیرشان نمی کند
- اعتماد به مشتری و گرفتن وجه ساندویچ بعد از سیر شدن کامل مشتری
- از مزه نیفتادن ساندویچ فلافل حتی بعد از سرد شدن
من بعنوان کارشناس تخصصی_تجربی امور فلافل بعد از ارزیابی موارد بالا و همسان سازی آنها با اقتصاد ایران از طریق الگوهای آماری به دست آمده از زیر نویس اخبار داخلی کشور به این نتیجه رسیدم که می توان اقتصاد را ترمیم، تعمیر، بازسازی، نوسازی و درمان کرد اگر از این هفت ویژگی فلافل و شگرد شهرداری دزفول استفاده کرد:
اول) شهرداران سیاسی، جاده ارتباطی کشور با کشورهای جهان را آسفالت کنند و به بن بست ایران پایان دهند، حالا اگر چند خانه قدیمی تخریب شد چاره نیست ( مثل کاری که شهردار دزفول با بن بست خیابان طالقانی غربی دزفول کرد)
دوم) فلافل فروشان اقتصادی، تورم را کاهش دهند تا مردم قدرت خرید داشته باشند. ( مثل قیمت فلافل)
سوم) فلافل فروشان اقتصادی، اجازه دهند مشتری خودش ساندویچش را پر کند، بازار دولتی را تمام کنید و بگذارید بازار خودش راهش را پیدا کند، با رانت خواری مقابله کنید، بگذارید مردم برای ورود به بازار و استفاده از موقعیتهای اقتصادی آزاد باشند.
چهارم) فلافل فروشان اقتصادی، صنایع ایران به مخلفات بسیار زیادی احتیاج دارد، پس فقط روی چند مورد خاص سرمایه گذاری نکنید و از کشاورزی تا سلامت و فضا و بیسکویت و دمپایی را برای توسعه اقتصادی در مغازه خود داشته باشید.
پنجم) فلافل فروشان اقتصادی، اجازه بدهید مشتری یک قرص فلافل خالی بخورد، به شرکتهای تازه تاسیس تنفس مالیاتی بدهید، بگذارید ته دلشان کمی سیر شود بعد هزار مدل عوارض و مالیات از آنها اخذ کنید.
ششم) فلافل فروشان اقتصادی، دو نانه کردن فلافل فراموش نشود، می توانید طرحهای تشویقی اقتصادی برای سرمایه داران در نظر بگیرید، طرحهایی که صرفا پول یا بخشش مالیاتی نیست بلکه از لحاظ سیاسی کمکشان کنید فناوری را وارد کشور کنند.
هفتم) فلافل فروشان اقتصادی، به مشتری اعتماد داشته باشید، با هدفمند کردن قوانین دست و پا گیر و کم کردن کاغذ بازی اجازه سرمایه گذاری در ایران را بدهید.
هشتم) فلافل فروشان اقتصادی، نگذارید طرحهای بزرگ اقتصادیتان از دهن بیفتد، هنگام قرار داد بستن با کشورهای دیگر به بندهای آن توجه کنید، چرا همیشه این قرار دادها به ضرر ایران و منفعت کشورهای دیگر است، کمی روی دستپختتان کار کنید و چاشنیهای مختلف را برای بستن قرار داد درست و حسابی بکار بگیرید.
پایان تئوری
من اطمینان دارم این تئوری می تواند راه نجاتی برای اقتصاد کشور باشد به همین دلیل، من تئوری اقتصادی خودم را با نام "فلافل شش قرصه" از این تاریخ انتشار عمومی نموده و امیدوارم با استفاده از این نظریه ایران بتواند به تمام جهان فلافل صادر کند.
فلافل فروش خوش نام خیابان فلافلی ها_کارشناس امور ساندویچ