آخرین مطالب

صحبت‌های تند وزیر بهداشت درباره شارلاتانیزم علمی

بازهم مراسمی بدون حضور خبرنگاران! اختتامیه "جشنواره رازی" چراغ خاموش برگزار شد/ فرهنگی - سیاسی - اجتماعی

بازهم مراسمی بدون حضور خبرنگاران! اختتامیه "جشنواره رازی" چراغ خاموش برگزار شد/

  بزرگنمایی:
اختتامیه بیست و ششمین جشنواره تحقیقات پزشکی رازی صبح امروز با حضور وزیر بهداشت و البته بدون دعوت از رسانه‌ها برگزار شد!

اختتامیه بیست و ششمین جشنواره تحقیقات پزشکی رازی صبح امروز با حضور وزیر بهداشت و البته بدون دعوت از رسانه‌ها برگزار شد!

به گزارش صبح ملت ، جشنواره تحقیقاتی پزشکی رازی که می توان آن را مهم ترین جشنواره تحقیقات پزشکی دانست، صبح امروز (دوشنبه، 22 دی ماه) در شرایطی برگزار شد که با توجیه شرایط کرونا، از هیچ خبرنگاری برای پوشش خبری آن دعوت به عمل نیامده و تنها به پخش این مراسم از یک شبکه تلویزیونی اکتفا شد.

دکتر سعید نمکی در این مراسم که در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، با بیان اینکه اجازه نمی دهم جان مردم فدای غوغاسالاری عده ای شود، گفت: درهای وزارت بهداشت به روی عالمان طب سنتی باز بوده ولی به شارلاتانیزم در این عرصه، میدان نمی دهیم.

وی اظهار کرد: اگر امروز از بنده سوال کنید که بزرگ ترین اشکال در نظام پژوهش کشور چیست؟ پاسخ خواهم داد که بزرگ ترین آفت در امر پژوهش کشور این است که پویش، پژوهش و نگاه جست و جوگر را فقط در دانشگاه می جوییم و هرگز به اجتماعی شدن پژوهش و اینکه روح پژوهش گری و جست و جو گری از همان روزهایی که کودک در خانواده تربیت می شود و در مدرسه که به عنوان اولین پایگاه علمی تجربه می کند، توجه نکرده و از آن محروم هستیم.

نمکی افزود: یعنی فرهنگی که اعتقاد دارد بچه که حرف نمی زند، بچه که سوال نمی کند! (البته نقیض این موارد نظیر ابن سینا نیز وجود دارد که چنانچه نظر بیفکنید، خواهید دید که ابن سینا نیز در دامان پدر و مادری تربیت شد که روح جست و جوگری را در نهادش زنده کرده و پرورش دادند.) بنابراین، دلیل اینکه مدیری برای بخش پژوهش توجه و سهمی قائل نیست، این است که خودش نیز با روحیه جست و جوگری و پژوهشگری تربیت نشده است. اگر فرزندانمان با روح جست و جوگری تربیت شوند، زمانیکه وارد دانشگاه شوند، مطالبات اجتماعی شان آنچنان سنگین است که مدیرانشان باید نسبت به اختصاص سهم ویژه به بخش پژوهش تمکین کنند و زمانیکه همان فرزندانِ جست و جوگر نیز مدیر شوند، می دانند که پژوهش و تحقیقات، همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند و رییس جمهور نیز تاکید کردند، یکی از ارکان اصلی توسعه دانش است.

وی افزود: البته تربیت فرزندان و دانش پژوهان جست و جوگر، نیازمند یک سازوکار سازمان یافته است، اینگونه نیست که تصور کنیم اگر روحیه جست و جوگری را در کودکان نهادینه کردیم کفایت می کند، بلکه این موضوع یک مجموعه بزرگ است که نیازمند طراحی یک پکیج مدیریتی گسترده و دقیق است که در بسیاری از نقاط دنیا این اتفاق افتاده است، اما در ایران این کار را آنگونه که باید و شاید نکردیم. لذا مبحث پژوهش را باید چند پله قبل از دانشگاه، دنبال و روی آن کار کنیم. 

 

نکاتی درباره بودجه پژوهشی

نمکی درخصوص بودجه بخش پژوهش عنوان کرد: تا زمانیکه حوزه پژوهش با بخش خصوصی گره نخورد و تا زمانیکه شرکت های دانش بنیان به عنوان هسته های مرکزی این تفکر تقویت نشوند، هیچ دولتی سهمش از منابع عمومی به اندازه ای نیست که بتواند بخش پژوهش را توسعه دهد. در جاهایی که می بینید سهم از GDP بالاست، بخش خصوصی هم ورود کرده و محصول آن پژوهش، کاربردش در خارج از مجموعه دانشگاه و مرکز تحقیقاتی خریداری دارد که پیش خرید می کند. برای مثال، در آمریکا قسمت اعظم بودجه پژوهشی از منابع عمومی به بخش دفاع و امنیت می رود و قسمت هایی که اضافه می بینید، عمدتا سهم بخش خصوصی است و همین موضوع جایش در مملکت ما خالیست و دلیل عمده اش نیز این است که بخش خصوصی مقتدر نداریم. یعنی بخش خصوصی که پای در این مسیر بگذارد و بعدا مورد سوال قرار نگیرد، کم داریم؛ تا زمانیکه با رانت و رانت خواری، می شود رشد کرد و پاکیزگی صددرصد در سرمایه گذاری ایجاد نکردیم، بخش خصوصی مقتدر پای در عرصه نمی گذارد، اگر بخش خصوصی به میدان آمد، سهم پژوهش شما به عنوان پیش خرید محصول بالا می رود که این هم یکی از ضعف هایی است که ضرورت خلق ساختاری در مملکت را نشان می دهد که متاسفانه هنوز به هر دلیل خلق نکردیم. 

وی با بیان اینکه به نظام پژوهشی سلامت باید به عنوان یک ضرورت پرداخته شود، ادامه داد: اتفاقات مثبتی که در جمهوری اسلامی ایران افتاد به خصوص در بخش سلامت و دستاوردهایی که کسب شد به خصوص در دوره کرونا، واقعا ستودنی است. ما در روزهای نخست شیوع کرونا در زمینه تامین ماسک، لباس محافظ، تجهیزات و ملزومات پزشکی و ضرورت های اولیه، دچار مشکل شدیم که بچه های فعال در مجموعه های دانش بنیان این ممکلت در عرض 50 روز این مشکلات را حل کردند و بعد صادرکننده این محصولات شدند و اکنون خریدارانشان در صف هستند. در هرجای دنیا دارویی مطرح شد، فرزندان این مملکت حداکثر 60 روزه فرموله و به بازار عرضه کردند، اینها ظرفیت های کمی نیست و کمتر جایی در دنیا چنین ظرفیتی دارد. اگر از اشکالات می گوییم، نباید از نقاط قوت هم غافل شویم.

این عضو کابینه ادامه داد: اینکه وزیر این مملکت به گروهی از دانشمندان پیر و جوان کشور که در کنار هم در ساختاری به نام شرکت های دانش بنیان فعالیت می کنند، دلگرم شود، بسیار بسیار پشتوانه عظیمی است، چراکه بر این مجموعه ذی قیمت حساب باز می کند، اما راه هایی هست که باید می رفتیم و هنوز طی نکردیم. 

 

باید به درون برای حل مشکلات درون، فکر کنیم

وی با اینکه در حال حاضر 5 هزار شرکت دانش بنیان در کشور داریم که 1400 شرکت در عرصه علوم پزشکی فعالیت دارند، ادامه داد: اولین موردی که در مبحث پژوهش همواره بر آن تاکید داشته ام، این است که در امر پژوهش چشم ها را باید شست و جور دیگری باید دید. ما اضطرارا به عنوان یک کشور در حال توسعه، کشوری با منابع محدود، کشوری که تا زمانیکه بر حقانیت خودش ایستاده مورد هجمه و تحریم و فشار قرار می گیرد، باید به درون برای حل مشکلات درونی، فکر کنیم؛ ما نمی توانیم به صِرفِ چاپ یک مقاله در یک مجله خارجی، منابع ملی مان را صرف کنیم. چاپ مقاله نیز افتخار ملی است، اما ثبت مقالات باید به مشکلات داخلی نیز منجر شود. این پیوستگی اگر نباشد، انتظار ملی و مسئولین و مردم برآورده نخواهد شد و ارزش پژوهش که سهمی در افزایش درآمد ملی ایفا کند،  دست یافتنی نخواهد بود و اگر چنین دستاوردی کسب شد باید آن را روی میز مسئولین گذاشت و گفت بودجه ای که اختصاص دادید، برای مملکتمان برگشت. اگر بخش پژوهش بتواند این گزارش را روی میز مسئولین بگذارد، سهم شما از GDP هم بالا خواهد رفت، ضمن اینکه بخش پژوهش درآمد زا خواهد شد و همین موضوع این بخش را تقویت می کند. پس این سیاست که باید به سمت و سوی خلق ثروت از محل پژوهش نه فقط صرف منابع برویم، باید مورد توجه قرار گیرد.

 

تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های خارج از نظام سلامت در امر پژوهش

وزیر بهداشت با تاکید بر استفاده از ظرفیت های خارج از نظام سلامت در امر پژوهش، تصریح کرد: امروزه مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت سنگین ترین وزن را بر سلامت دارند. برای مثال، امروز، نظام سلامت تحت تاثیر اقتصاد یا سبک زندگی مردم است، امروز جامعه شناسان، روانشناسان و هنرمندان باید در عرصه تحقیق در کنار ما گام بردارند. در جامعه ای که روان های گرفتار داریم و ریشه های آن بیرون از حوزه سلامت است، سایر رشته ها باید در این تحقیقات دخالت کنند. برای مثال، در موضوع کرونا که فقط یک بعد آن در نظام سلامت بررسی می شود، دهها مورد از مسائل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی وجود دارد که می تواند بر حوزه سلامت نیز تاثیرگذار بوده و تاب آوری جامعه را زیرسوال ببرد. چقدر ما از ظرفیت های بیرون از نظام سلامت در پژوهش ها بهره می بریم؟ مولفه های موثر بر سلامت موضوع جدی است که باید به آن پرداخت، زیرا اگر به آن اهمیت ندهیم، در آینده جزیره کوچکی به نام وزارت بهداشت خواهیم داشت که فقط 5 درصد از اثربخشی را روی نظام سلامت داشته و 95 درصد از آن دست ما نیست. 

 

لزوم به اشتراک‌گذاری یافته‌ها با یکدیگر توسط مراکز تحقیقاتی

وی بیان کرد: بحث دیگری که همیشه روی آن تاکید داشته ام، پرهیز از شکل جزیره ای است. ما صدها مرکز تحقیقاتی در کشور راه انداخته ایم که مانند هم کار می کنند. مثلا یک کشور 80 میلیون نفری چند مرکز تحقیقاتی قلب و عروق یا غدد یا ایمونولوژی می خواهد؟ اینها دور ریختن منابع است، یعنی به جای همگرایی، واگرایی می کنیم. مراکز تحقیقاتی باید سعی کنند به یکدیگر بپیوندند و یافته هایشان را با هم به اشتراک بگذارند. همینطور باید با مراکز تحقیقاتی جهان ارتباط برقرار کنند و از یافته های آنها نیز بهره مند شوند و به دلیل ترس از اتفاقات ناگوار، نباید درِ دانش را به روی مملکت بست. 

 

بار بیماری‌های امروز، نشانه ندیدن‌های دیروز ما است

نمکی در ادامه سخنانش در این مراسم، درخصوص کووید 19 خاطرنشان کرد: در دوران شیوع کرونا روزهای سختی بر همه گذشت، اما جمهوری اسلامی ایران اثبات کرد که با تکیه بر دانش دانشمندان داخلی و وفاق ملی، در اوج تحریم و گرفتاری و کسری منابع، می تواند یکی از عرصه های ممتاز مدیریت بیماری در جهان باشد. در این عرصه پژوهش نیز به کار آمد، اما انتظار داشتیم که این عرصه فعال تر عمل کند. معتقد هستم که چراغ راه آینده یک مجموعه مدیریتی در بیماری های واگیردار، بخش پژوهش است؛ بار بیماری های امروز، نشانه ندیدن های دیروز ما است. بخش پژوهش در این زمینه بسیار تاثیرگذار است و باید با توجه به داده ها، آینده را بتواند پیش بینی کند و راهگشا باشد.

 

مردم را موش آزمایشگاهی نکردیم

وی گفت: در دنیا موضوعی مطرح شده مبنی براینکه ایران در موضوع کارآزمایی بالینی رتبه 5 و در زمینه ثبت اطلاعات رتبه چهارم را دارد و برخی افراد غیرمنصفانه یا از روی عدم اطلاعات می گویند، جمهوری اسلامی مردمش را موش آزمایشگاهی دیگران کرده، به همین دلیل در زمینه کارآزمایی بالینی جهانی رتبه خوبی کسب کرده است! باید صادقانه و مخلصانه بگویم که علت اینکه ما در زمینه کارآزمایی بالینی توانستیم بدرخشیم، این نیست که مردممان موش آزمایشگاه بیرون شده اند؛ همین واکسن کووید 19 که بعضی از کشورهای همسایه به عنوان واکسیناسیون از آن حرف می زنند، اغلب چیزی نیست جز کارآزمایی بالینی انسانی! و ما اجازه این را ندادیم. نگذاشتیم که واکسنی وارد کشور شود صرفا به نیت مطالعه بالینی برای سازنده بیرونی. می توانستیم این کار را به عنوان شروع واکسیناسیون درنظر گرفته و انجام دهیم، اما انجام ندادیم.

وی افزود: اگر ما فلان داروی ضد ویروس را در شبکه بیمارستانیمان داشتیم به دلیل احترامی بود که در اوج تحریم، برای مردممان قائل بودیم تا مردم غصه نخورند که اگر فلان دارو وجود داشت، عزیزمان فوت نمی شد. این یعنی عزت ملی، چرا این تلاش ها را تحقیر می کنید؟ چرا این موضوع را ضعف و وابستگی تلقی می کنید؟ چرا وقتی یک نظامی که در اوج تحریم های ظالمانه برای مردمش دلسوزانه دارو از هرجای دنیا تهیه می کند و به دنیا اعلام می کند که من یکی از قدرتمندان این عرصه ام، من زانو نزدم، من ضعیف نیستم، من مردمم را دوست دارم و برای آنها هزینه می‌کنم، چرا این تلاش را به معنای ذلت و سرسپردگی به خارجی ها تلقی می کنید؟ اینها بی انصافی است.

وی ادامه داد: دلیل اینکه در ثبت داده ها رتبه چهارم می شویم این است که سیستم ثبت داده داریم که اغلب کشورهای همسایه ندارند و موارد مثبت و فوتی ها را درست شناسایی و ثبت نمی کنند. ما در کشورمان ظرفیت های خوبی در نظام سلامت داریم، چرا توانایی هایمان را به یک حرف بی ربط بدل می کنید که وزارت بهداشت برای تملق کردن بعضی ها از بیرون این کار را کرده است؟ خیر. وزارت بهداشت به دلیل تعهدی که به مردم داشت در اوج بی پولی، همه داروهای موردنیاز مردمش را تهیه کرد و حتی یک بیمار را پشت درب بیمارستان معطل نگذاشت. 

 

باید به دانشمندان طب سنتی بها دهیم، نه به هر عطار و بقال و نادانی که ادعا می‌کند

نمکی در ادامه درخصوص طب سنتی و مکمل گفت: فرزندان ما باید با دیرینه طب سرزمین مان آشنا شوند. اگر دانشجوی پزشکی ما همانطور که کتاب طب هریسون و نلسون را می خواند بداند که این سرزمین، ابن سینا و رازی و جرجانی هم داشته، احساس بی هویتی نمی کند، بلکه حس می کند به سرزمینی وابسته است که دیرینه ای غنی تر از این دارد که وقتی پا به اروپا و آمریکا هم گذاشت، وطنش را فراموش نکند.

وزیر بهداشت ادامه داد: برای اولین بار در وزارت بهداشت دکتر لاریجانی برای آشنایی با طب سنتی دو واحد را طراحی کردند و دکتر حق دوست نیز این سیاست‌ها را به زیبایی دنبال کردند و اکنون این موضوع جا افتاده است؛ برای اولین بار درها باز کردیم تا طب سنتی را در بحث کووید 19 دخالت دهیم. 140 پروژه تحقیقاتی را در عرصه طب سنتی با ارجحیت طب گیاهی وارد این عرصه کردیم و نتایج خوبی هم گرفتیم. وقتی کسی می گوید فلان داروی گیاهی که در بخش فارماکولوژی و بالینی نیز تست شده و می خواهم به بازار بیاورم، هجمه سنگینی از بعضی از دوستان مدرن می بیینم. امروز طب مدرن در برخی مسائل نیازمند کمک طب مکمل است. نزاع بین مدرنیته و سنت که در سیاست هم مشاهده می شود، در این زمینه نیز گرفتاری ایجاد می کند. ما باید به دانشمندان طب سنتی بها دهیم، نه به هر عطار و بقال و نادانی که ادعا می‌کند در طب سنتی حرفه‌ای است و می خواهد کل سیستم را برهم بریزد. ما به دانشمندان طب سنتی و گیاهی در دانشگاه‌های علوم پزشکی بها می‌دهیم. 

 

به شارلاتانیزم اجازه ورود به عرصه طب سنتی را نمی‌دهیم

وزیر بهداشت در پایان تاکید کرد: از این تریبون اعلام می کنم، اگر کسانی فکر می کنند می توانند با جوسازی و شانتاژ و مغلطه پای به عرصه بگذارند، تا وقتی بنده وزیر هستم، ضمن دفاع از طب سنتی دانشگاه دیده، اجازه نمی دهم پای خرافه گرایی و شارلاتانیزم به این وزارتخانه باز شود. اجازه نمی دهم جان مردم فدای غوغاسالاری عده ای شود، در هیچ رشته ای! اجازه نمی دهم به جز گذراندن مسیر درست پژوهشی، محصولی چه شیمیایی و چه گیاهی، در پروتکل های درمانی بیاید و البته اجازه نخواهم داد کسی به دلیل جزم اندیشی در را به روی ادعاهای درست طب سنتی ببندد. درهای وزارت بهداشت به روی عالمان طب سنتی باز بوده ولی به شارلاتانیزم در این عرصه میدان نمی دهیم.

 

امسال جشنواره رازی در هیچ حوزه‌ای رتبه اول نداشت

دکتر فرید نجفی، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در اختتامیه این جشنواره، به مجموعه چالش‌ها و دستاوردهای حوزه پژوهش و فناوری در دوران کنونی اشاره و عنوان کرد: جشنواره از اردیبهشت ماه آغاز و امروز 22 دی به پایان خواهد رسید، نفرات اول تا سوم بر اساس سه کمیته ابداعات، علوم پایه و بالینی و سلامت انتخاب شدند، البته امسال در هیچ یک از این حوزه ها رتبه یک نداشتیم اما در رتبه دوم و سوم، دو نفر یا دو مرکز انتخاب شده اند.

وی با تاکید بر تلاش جهت برگزاری کیفی جشنواره، گفت: در بحث برگزیدگان حقیقی مقالات افراد حقیقی مورد ارزیابی قرار گرفت. در کمیته ابداعات، اختراعات و فناوری به دلیل تعداد شرکت کنندگان با انتخاب سختی مواجه شدیم. در این کمیته طرح تولید واکسن اچ پی وی به عنوان رتبه سوم برگزیده شد. در بخش برگزیدگان حقوقی رتبه اول به دانشگاه علوم پزشکی تهران، رتبه اول در تیپ دو به دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و رتبه اول در تیپ سه به دانشگاه علوم پزشکی کردستان اختصاص یافت.

 نجفی ادامه داد: در بحث فناوری، دو دانشگاه شهید بهشتی و تهران به طور همزمان رتبه اول در تیپ یک را کسب کردند و در تیپ دو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و تیپ سه دانشگاه علوم پزشکی شاهرود انتخاب شدند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تصریح کرد: همچنین در بحث مراکز تحقیقات تعداد زیادی از دانشگاه های تهران، مشهد، تبریز و دانشگاه علوم پزشکی البرز و در بحث کمیته های تحقیقات دانشجویی هم دانشگاه شهید بهشتی، کرمانشاه و ایلام رتبه کسب کردند.

وی با بیان اینکه در حوزه نشریات دانشگاه، نشریه دانشگاه شهید بهشتی و نشریه ای در دانشگاه علوم پزشکی تبریز برگزیده شدند، عنوان کرد: در آخر هم به دلیل تحقیقات بسیار خوبی که در واحد توسعه تحقیقات بالینی در بیمارستان بقیه الله به انجام رسیده است، این واحد به عنوان رتبه برتر تشخیص داده شد.

نجفی ضمن تشکر از همه کسانی که از اردیبهشت ما تاکنون در برگزاری جشنواره همکاری کرده اند، اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی البرز و ایران در مراحل اجرایی جشنواره به دبیرخانه جشنواره کمک های شایانی کردند که از همه این افراد به دلیل برگزاری چنین رویداد پژوهشی بزرگی در کشور سپاسگذارم.

 

مجموعه چالش‌ها و دستاوردهای حوزه پژوهش و فناوری

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت همچنین به وضعیت تحقیقات در علوم پزشکی و چالش هایی که در این حوزه وجود دارد، اشاره و خاطرنشان کرد: زمانی که بحث تحقیقات در کشورها به خصوص کشورهای جهان سوم مطرح می شود، همه سازمان های بین المللی زیرساخت هایی را با تقسیم بندی در چهار قسمت برای آنها در نظر می گیرند. 

نجفی با بیان اینکه قسمت اول این تقسیم بندی به فضای عمومی حمایت کننده و ارجحیت تحقیق در گفتمان غالب در کشور، اختصاص دارد درباره سه بخش دیگر، گفت: تقویت زیرساخت و ظرفیت ها و افزایش بهره وری و ارتباطات بین المللی دیگر اجزای این تقسیم بندی هستند.

وی به پذیرش فضای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور درخصوص موضوعات علمی اشاره کرد و یادآور شد: اگر نگاهی به گفتمان حاکم بر رهبران ارشد کشور بیندازیم مشاهده خواهیم کرد که به تقدیر از عالمان علم در دین اسلام پرداخته شده و می شود که این فرهنگ غنی، پشتوانه ای بزرگ برای ما به شمار می آید و ممکن است در بسیاری از کشورها دیده نشود. در تمام فرمایشات مقام معظم رهبری علم و تقدیر از جایگاه عالمان دیده می شود.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در ادامه با تاکید بر اینکه باید در فضای اجرایی و سیاسی کشور در سطوح پایین تر، گفتمان علمی را شاهد باشیم، به بحث زیرساخت های مهم در حوزه تحقیقات و فناوری پرداخت و مطرح کرد: سه زیرساخت نرم افزاری در سراسر دنیا در این حوزه وجود دارد؛ سیاست ها، اولویت ها و بحث مدیریت، توسعه فناوری به عنوان قسمت دوم و سرمایه گذاری و ایجاد امید در نسل جوان، سه زیرساختی هستند که در کشور ما در جهت گیری حوزه تحقیقات باید به آن پرداخته شود.

نجفی افزود: اینکه امروز پژوهشگران جوان ما در تلاش برای ساخت واکسن و کیت هستند نتیجه تحقیق نسل گذشته محققان کشورمان است؛ سرمایه گذاری بر نسل امروز که آینده سازان کشور هستند را نباید فراموش کنیم. 

وی تعدد مراکز آموزشی و تقسیم امکانات کشور در بین دانشگاه های موجود را از جمله مشکلات این حوزه دانست و تشکیل زیرساخت برای جهت دهی در تحقیقات کشور را بسیار مثر ثمر اعلام کرد.

 

مراکز رشد و پارک های علم و فناوری تکمیل کننده چرخه تولید علم و دانش به سمت فناوری و ثروت

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت  با بیان اینکه مراکز رشد و پارک های علم و فناوری تکمیل کننده چرخه تولید علم و دانش به سمت فناوری و ثروت هستند، گفت: 761 مرکز تحقیقات دولتی در کشور داریم اما متاسفانه هم در این بخش و هم در بحث بودجه تحقیقاتی شاهد هستیم که بیشتر در مرکز به این موضوع توجه شده و تنها اهمیت ویژه ای به دانشگاه های بزرگ داده می شود.

نجفی با اشاره به وجود 24 شبکه تحقیقاتی در کشور، مطرح کرد: برخی از این شبکه ها در دوران شیوع کووید19 به این موضوع وارد شدند و تحقیقات خوبی هم انجام شد اما این مقدار کافی نیست. باید در این شبکه ها بازآرایشی صورت گیرد و ساختار تشکیلات آنها شکل گیرد.

وی به زیرساخت های نرم افزاری و سخت افزاری تشکیل شده در این حوزه طی سالهای اخیر در کشور اشاره کرد و گفت: با استفاده از این ساختارها به راحتی می توان شبکه تحقیقاتی تشکیل داد؛ به عنوان مثال موسسه تحقیقات سلامت اگرچه ذیل دانشگاه علوم پزشکی تهران است اما رسالتهای ملی را برعهده گرفته است. 

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تعداد مراکز رشد در کشور را 89 اعلام کرد و یادآور شد: سیاست ما در معاونت تحقیقات این است که برای ایجاد مرکز رشد هیچگونه مخالفتی نباید صورت گیرد، چرا که در مرکز رشد محققان زنجیره تولید دانش را به سمت فناوری و خلق ثروت می برند که به همین منظور باید ساده ترین قوانین برای ایجاد این مراکز در نظر گرفته شوند.

 

اعطای مجوز برای راه اندازی 12 پارک علم و فناوری 

نجفی تصریح کرد: برای اولین بار در کشور در کنار پارک های وزارت علوم و جهاد دانشگاهی، مجوز راه اندازی 12 پارک علم و فناوری داده شد که با حمایت همه جانبه به پارک های بالغی تبدیل می شوند و به نوعی حمایت کننده زنجیره فناوری خواهند بود. 

وی با تاکید بر توجه ویژه به ظرفیت های انسانی، موسسه ای، مالی، هماهنگی و همکاری در کشور خاطرنشان کرد: 20استاد ممتاز و 2400 استاد و دانشیار، استادیار، مربی همراه با ظرفیت بزرگ دانشجویی، موتورهای محرکه حوزه تحقیقات و فناوری هستند که هیچگاه این قشر نباید از وضعیت پژوهش در کشور ناامید شوند چرا که ناامیدی آنها با مهاجرتشان همراه خواهد بود.

 

سهم بودجه تحقیقات در سال 2017، 0.83 بوده است

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تاکید کرد: اگر می خواهیم از قافله علم در دنیا عقب نمانیم باید حتما به بخشی از تولید ناخالص ملی که به تحقیقات مربوط می شود توجه ویژه ای داشته باشیم؛ رژیم صهیونیستی در رتبه نخست، 4 درصد را به حوزه تحقیقات خود اختصاص داده است و این سهم در کشور ما قانع کننده نیست اگر در علم جایگاه 14 را داریم نمی شود که بودجه تحقیقاتی ما کمتر از یک درصد باشد.

 نجفی ادامه داد: براساس آمار منتشره در سال 2017 بودجه ای که به حوزه تحقیقات در وزارتخانه های بهداشت و علوم اختصاص پیدا کرده است 83 صدم درصد بوده است که اصلا زیبنده حرکت علمی ما نیست.

 

اگر به دنبال ارتقاء نظام تحقیقاتی کشور هستیم باید با تمام دنیا ارتباط داشته باشیم

وی به وجود ظرفیت های بسیار مناسب در هماهنگی و همکاری در دوران کنونی اشاره و اظهار کرد: 209 رجیستری در بیمارستان ها ایجاد می شود، ما در وزارت بهداشت به دنبال رفع مشکل  دسترسی محققان به داده های نظام سلامت هستیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در ادامه با تاکید بر توجه ویژه به حداکثر رساندن بهره وری تحقیقات در کشور، با ذکر این نکته که هیچ نظام تحقیقاتی قابلیت رشد ندارد، تاکید کرد: اگر به دنبال ارتقاء نظام تحقیقاتی کشور هستیم باید با تمام دنیا ارتباط داشته باشیم و نمی شود مجزا کار کرد.

نجفی گفت: شبکه کهورت یکی از اتفاقات مهم در شبکه سازی کشور محسوب می شود، همان طور که شاهد هستید ما اکنون جزء بسیاری از شبکه های مطالعات بزرگ دنیا هستیم. در بسیاری مواقع از این کهورت ها نتایج مطلوبی را در سطح بین المللی کسب کرده ایم.

وی افزود: خوشبختانه می توان گفت که روند علمی ما در کشور امید بخش بوده و در بحث مقاله از ترکیه، عربستان سعودی و از کشورهای رقیب در دنیا جلوتر هستیم که باید به این موضوع افتخار کنیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت به جایگاه ایران در بحث پزشکی بالینی که بعد از ترکیه قرار دارد، اشاره کرد و گفت: 27درصد مقالات داغی که چاپ شده است توسط دانشگاه های علوم پزشکی کشور تهیه و همچنین 28درصد مقالات پراستناد کشور در حوزه مسائل سلامت توسط این افراد تدوین شده است.

نجفی به ضرورت توجه جدی به اخلاق در پژوهش اشاره و عنوان کرد: طی سالهای گذشته تمام کمیته های اخلاق در پژوهش بازبینی شده و دستورالعمل های جدید تدوین شده است. اکنون در همه دانشگاه های علوم پزشکی کارگروه های اخلاق در پژوهش تشکیل شده و در حال فعالیت هستند.

 

تخلفات پزشکی مشکل روز دنیا است

وی با بیان اینکه تخلفات پزشکی مشکل روز دنیا است، مطرح کرد: هرچند شاخص ابداعات و اختراعات در سالهای اخیر با مشکلاتی همراه شده و رتبه خوبی را در دنیا نداریم اما به جوان بودن این حیطه باید توجه کنیم و اگر مسیر تولید علم را در همه کشورها مشاهده کنیم همین روند رشد در تعداد مقاله و سپس تعداد مرکز و ورود آنها به حیطه فناوری را شاهد خواهیم بود.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت افزود: اکنون 1415 شرکت دانش بنیان در کشور داریم که بسیاری از آنها در بحران کرونا عصای دست ما بودند. آمار صادرات و تولیدات این شرکت ها روبه رشد است که توقع داریم این روند در سالهای آتی هم ادامه داشته باشد.

وی گفت: وزارت بهداشت در صندوق های پژوهش و فناوری سهام 20 تا 30درصدی دارد که برای اولین بار تصمیم گرفتیم این سهام را به دانشجوهای پیشرو در فناوری اعطا کنیم؛ از آنجایی که محققان علمی در دانشگاه ها بدنه علمی ما در وزارت بهداشت هستند، در نظر داریم بین دو تا سه درصد از سهام صندوق وزارت خانه را به دانشگاه هایی که رتبه یک تا سه را کسب کرده اند، واگذار کنیم.

بر اساس اعلام وبدا، نجفی در پایان به مجموعه اقداماتی که باید در این حوزه انجام شود اشاره و اظهار کرد: تقویت زیرساخت های تحقیقاتی با تخصیص اعتبارات از تولید ناخالص ملی، تکمیل چرخه تولید دانش و بهره برداری فناورانه با شناخت مزیت های نسبی، راه اندازی شبکه تحقیقاتی عملگرا، ایجاد ارتباطات قوی بین المللی، تغییر نگاه سیاست گذاران در همه حیطه ها، استفاده از نتایج تحقیق و تقسیم بندی عادلانه امکانات در سراسر کشور از جمله برنامه های ما در آینده هستند.

به گزارش ایسنا، همان طور که اشاره شد مراسم اختتامیه امروز جشنواره رازی به بهانه شیوع کرونا بدون دعوت و حضور خبرنگاران برگزار شد؛ اما این اولین مراسمی نیست که در دوران کرونا برگزار می شود و اگرچه در موارد متعدد به واسطه شرایط ایجاد شده، دعوت از رسانه‌ها از دستور کار خارج شده اما در اکثر موارد روند کار به این شکل بوده است که لینکی برای پوشش اینترنتی این نوع مراسم اعلام می‌شود تا خبرنگاران از این طریق به پوشش خبری این رویدادها بپردازند اما این بار حتی در همین حد نیز سهمی برای رسانه‌ها در نظر گرفته نشد و تنها صفحه اینستاگرامی وزارت بهداشت و یک شبکه تلویزیونی، بدون آنکه از قبل اعلام شود این مراسم را پوشش دادند.

بر این اساس حتی خبرنگاران موفق به پوشش صحبت‌های وزیر بهداشت نیز نشدند و این در حالی است که حداقل این روزها و در شرایط کرونا، اخبار وزیر بهداشت برای مردم و رسانه‌ها از اهمیت خاصی برخوردار است.

در نهایت با توجه به شرایط و موانعی که برگزار کنندگان این مراسم برای رسانه‌ها بوجود آورده اند، خبرگزاری دانشجویان ایران فقط به دلیل احترام ویژه‌ای که برای پژوهشگران و محققان کشورمان برخوردار است اقدام به انتشار گزارش اختتامیه این جشنواره کرده است.

البته باید به این امر نیز اشاره کرد که پس از حاشیه‌های ایجاد شده درباره دکتر ملک‌زاده، معاون اسبق تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، معاون جدید این حوزه نیز کمتر در مراسم رسمی در مواجهه با خبرنگاران قرار گرفته و پیگیری‌های تلفنی نیز برای انجام مصاحبه با مسئول جدید منجر به نتیجه نشده است و در چنین شرایطی، اینگونه رویدادها فرصتی مناسب برای رسانه هاست تا به طرح سئوالات متعددی که در شرایط کرونا تعداد و اهمیت این سئوالات نیز چند برابر شده است بپردازند.

این خبر در حال بروزرسانی است...


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

پاکستان: هیچ نظامی یا غیرنظامی ایرانی هدف قرار نگرفتند

رئیس‌جمهور در دیدار اقشار و منتخبین شهرستان فیروزکوه: دولت به دنبال اولویت‌بندی کمبودها و مشکلات و سپس حل آن‌هاست

پیام مهدی طارمی برای مردم فلسطین

امیرعبداللهیان: هیچ تعارفی با طرف‌های تروریستی در پاکستان و عراق نداریم

اقدام دولت برای حمایت از مستمری‌بگیران

بهره‌مندی هنرستانیها از یک ماه کسری خدمت «سربازی»

یارانه یک میلیونی برای کودکان دارای اختلال رشد 5 دهک اول/ارزیابی 3 ماهه وضعیت رشد کودکان

وزیر دفاع : روسیه باید موضوع تمامیت ارضی ایران را رعایت کند

پالایشگاه‌های چینی برای خرید نفت ارزان راه افتادند

بازار سرمایه و کنترل تورم و نقدینگی و رشد تولید به قلم دکتر جواد درواری

تدوین تله فیلم *خط قرمز*به تهیه کنندگی عباس جاهد در استان اردبیل به پایان رسید

توافق نهایی با هند برای توسعه بندر چابهار

گزارش شرکت مالک نفت‌کش توقیف‌شده آمریکایی از وضع سلامتی گروه کارکنان آن در ایران

در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه هند امیرعبداللهیان اعلام کرد: هشدار ایران به آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی

از سرگیری مرمت پل‌بند تاریخی لشکر شوشتر

امیرعبداللهیان: محاسبه رژیم اسراییل در مورد حماس غلط بود/ به نیروهای مقاومت دستور نمی‌دهیم

مرگ دانشمند ایرانی در یک حادثه

ثبت بالاترین مقدار تولید نفت ایران پس از تحریم‌ها

حذف یارانه تعدادی از یارانه بگیران در دی ماه/ ماجرا چیست؟

تراکتور به دور از حواشی به سمت موفقیت

مصرف سرانه نان در کشور سالی 170 کیلوگرم؛ نان ناسالم چه بلایی سر بدن می‌آورد؟

ویتامین‌ها از طریق مکمل‌ها تأمین نمی‌شوند

ابطال شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان از سوی دیوان عدالت اداری

ارتش آمریکا: 16 نقطه یمن را هدف قرار دادیم

آیا شما یک آدم سمّی هستید

واکاوی یک تراژدی / نابغه ای در لجنزار

آغاز جلسه دادگاه لاهه برای پرونده نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه

ارتش یک نفتکش آمریکایی را در دریای عمان توقیف کرد

همدان پایتخت گردشگری آسیا شد

مدیرعامل مرکز مبادله طلا و ارز خبر داد تخصیص اسکناس کشور مبدأ به مسافران تا عید نوروز

طرح آمریکا برای منطقه «بعد از جنگ غزه» با همکاری عربستان

فرصت 2 ماهه بانک مرکزی برای کاهش رشد پایه پولی و نقدینگی

اولین نشست کمیته فلسطین APA رئیس پارلمان کشورهای عربی: ساکنان در برابر جنایات رژیم صهیونیستی شریک جرم هستند

استارت پروژه «نبیل باهویی ٢» با حضور برانکو

وزیر کشور: انفجار تروریستی در کرمان خارج از رینگ حفاظتی مراسم بود

ادغام تعرفه رای دو انتخابات 1402

211 شیء تاریخی ایران در چین

طرح جامع مدیریت دریاچه نمک به تصویب رسید مخبر: دولت با جدیت به دنبال حل مشکلات حمل و نقل عمومی است

رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از مردم قم: دشمن سیاست «بیرون کشاندن مردم ایران از صحنه» را پیگیری می‌کند

تعلیق از خدمت 4 کارمند شهرداری دزفول

آخرین وضعیت ثبت‌نام در کاروان‌های حج

استفاده از معلم آقا در دبیرستان‌های دخترانه؛ نیازمند مجوز/ تعیین تکلیف مدیران زن مدارس پسرانه

ماجرای ارسال پیامک برای متقاضیان شیرخشک

دبیر هیات بادبانی استان هرمزگان: گسترش گردشگری ورزش‌های دریایی در هرمزگان یک ضرورت است

آغاز دور جدید گرانفروشی بلیت هواپیما؛ بلیت هواپیما به نرخ مصوب نیست

قوه قضاییه: حکم بخش دوم پرونده هواپیمای اوکراینی صادر شد/ متهم ردیف اول بازداشت است

کشف شیشه و هیروئین از یک خودروی سواری در هندیجان

بارورسازی ابر‌ها برای کشوری وسیع همچون ایران اجرایی و عملی نیست

کنعانی: مسئله دریای سرخ معلول است؛ علت نیست/ تدوین سند همکاری با روسیه در گام‌های نهایی است

اختلاف نظر درباره بدهی 100 میلیارد دلاری