آخرین مطالب

صالحی در دیدار با خانواده شهدای سلامت:: کادر درمان همانند دوران دفاع مقدس بی‌وقفه در خدمت مردم هستند

صالحی در دیدار با خانواده شهدای سلامت:: کادر درمان همانند دوران دفاع مقدس بی‌وقفه در خدمت مردم هستند فرهنگی - سیاسی - اجتماعی - سلامت - صدای مردم

صالحی در دیدار با خانواده شهدای سلامت:: کادر درمان همانند دوران دفاع مقدس بی‌وقفه در خدمت مردم هستند

  بزرگنمایی:
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان ویژگی‌های مشترک فعالیت کادر درمان در دوران دفاع مقدس و زمان فعلی شیوع ویروس کرونا گفت: امروز کادر درمان همانند زمان جنگ با همان انگیزه‌های جهادی در میدان مبارزه حاضر شده‌اند. در دو‌ره هشت ساله جنگ عمل‌های پزشکی طولانی‌مدت انجام می‌شد و پزشکان زیادی داشتیم که همانند سردارهای جنگ شبانه‌روزی در جبهه درمان حضور داشتند، در دوره کرو‌نا هم کادر درمانی بی‌ادعا و بی‌وقفه در بیمارستان و مراکز پزشکی به مردم خدمت می‌کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان ویژگی‌های مشترک فعالیت کادر درمان در دوران دفاع مقدس و زمان فعلی شیوع ویروس کرونا گفت: امروز کادر درمان همانند زمان جنگ با همان انگیزه‌های جهادی در میدان مبارزه حاضر شده‌اند. در دو‌ره هشت ساله جنگ عمل‌های پزشکی طولانی‌مدت انجام می‌شد و پزشکان زیادی داشتیم که همانند سردارهای جنگ شبانه‌روزی در جبهه درمان حضور داشتند، در دوره کرو‌نا هم کادر درمانی بی‌ادعا و بی‌وقفه در بیمارستان و مراکز پزشکی به مردم خدمت می‌کنند.

به گزارش پایگاه اخبری صبح ملت نیوز به نقل از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، طرح «سه‌شنبه‌های تکریم» به منظور تکریم خانواده شهید مدافع سلامت، شهید دکتر محمد زارع در تهران و ار تباط زنده تصویری با خانواده شهیده نرجس خان علیزاده در گیلان با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دکتر زالی رییس ستاد عملیات مقابله با کرونا ادامه یافت.

در ابتدای این دیدار سید عباس صالحی با ادای احترام به مقام تمامی شهدا به ویژه شهدای مدافعان سلامت اظهار داشت: برای بنده حضور در کنار خانواده شهدا نوعی درس‌آموزی است، شهدای مدافع سلامت هم در این فضای جدید  باب شهادت دیگری را گشودند.

وی ادامه داد: در چهل سال گذشته در مواجهه با کادر درمان دو برهه تاریخی را تجربه کرده ایم که نشان می‌دهد خانواده سلامت چگونه به وظایف انسانی، ملی و انقلابی خود عمل کرده‌اند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: پیش از این در دوران دفاع مقدس و در حال حاضر در زمان شیوع ویروس کرو‌نا شاهد هستیم که کادر درمانی چگونه به وظیفه ملی و دینی خود عمل کرده و یک کارنامه خوب از خود به جای گذاشته است.

صالحی یادآور شد: در مقایسه دفاع مقدس و ایام فعلی نقاط مشترک زیادی را می‌توان دید، یکی از نقاط مشترک دوره‌هایی است که در هر دو برهه با آن روبرو شدیم، در دوران دفاع مقدس موج‌های زیادی را در قالب عملیات‌های جنگی داشتیم، برای نمونه در عملیاتی چون کربلای 5 حدود 4 تا 5 هزار مجروح داشتیم، همچنین در کنار عملیات‌ها بمباران‌های شهر کار را بری کادر درمان سنگین می‌کرد.

وی افزود: در دوران کرونا هم سه موج بهار، تابستان و پاییز را سپری کردیم که کادر درمان دوران سختی همچون زمان جنگ را در این ایام گذراندند، گاهی کارها از قبل مشخص و براساس برنامه‌ریزی است اما در زمان شیوع کر‌ونا یک ویروس ناشناخته و بدو‌ن درمان کار را سخت کرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: نقطه اشتراک بعدی این دو دوره در معرض خطر بودن کادر پزشکی در هر دو دوره است، در نظام‌نامه پزشکی، بیمارستان‌ها باید فاصله حداقل 70کیلومتری با خط مقدم جنگ داشته باشند و جزو اصول بین‌المللی جنگ است اما در دفاع مقدس ما بیمارستان‌های صحرایی در نزدیک خط مقدم داشتیم. پزشک و پرستارانی که در این بیمارستان‌ها قرار می‌گرفتند همانند رزمنده‌های خط مقدم بودند.

صالحی ابراز داشت: در کر‌ونا هم پزشکان ‌و‌ پرستاران در معرض خطر جدی قرار دارند. پزشکان و پرستارانی که در این 10 ماه در فضای درمان فعالیت می‌کنند در خط مقدم هستند.

وی ادامه داد: نکته سوم تشابه این دو مقطع تاریخی وجود پدیده‌های ناشناخته در هر دو مقطع است، در زمان جنگ ما با یک پدیده ناشناخته چون بمباران شیمیایی مواجه شدیم و کادر درمان با یک گروهی از بیماران روبرو می‌شدند که نمی‌دانستند راه درمان آنها چیست، در مقطع فعلی هم کرو‌نا یک پدیده ناشناخته برای کادر درمان است، کادر درمان هم وارد میدان مبارزه‌ای شدند که هیچ تصویری از آن نداشتند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: کار جهادی دیگر ویژگی مشترک این دو مقطع است، کادر درمان همانند رزمندگان با همان انگیزه‌های جهادی در میدان مبارزه حاضر شدند، در دو‌ره هشت ساله جنگ عمل‌های پزشکی طولانی‌مدت انجام شده است و پزشکان زیادی داشتیم که همانند سردارهای جنگ شبانه‌روزی در جبهه درمان حضور داشتند، در دوره کرو‌نا هم اتفاقات مشابه زمان جنگ را می‌بینیم، کادر درمانی که بی‌ادعا و بی‌وقفه در بیمارستان و مراکز پزشکی به مردم خدمت می‌کنند.

صالحی اظهار کرد: این د‌و مقطع تاریخی نشانگر خدمت جامعه سلامت به کشور بود، ما تلاش کردیم امروز در آستانه روز پرستار ادای احترام به کادر درمان کنیم، هر انسانی در فرآیند زندگی روزی از دنیا خواهد رفت اما اینکه در این دوران حیات چه چیزی در کارنامه انسان نقش ببندد مهم است.

وی در پایان با گرامیداشت یاد دو شهید مدافع سلامت گفت: تاثیرگذاری دکتر زارع در دوران فعالیت پزشکی‌شان و همچنین فعالیت‌های پرستاری شهیده خان علیزاده در ذهن همگان خواهد ماند، امیدواریم راه شهیدان ما در همه عرصه‌ها به گونه‌ای باشد که ایران اسلامی را به قله‌های افتخار برساند.

 

دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با خانواده شهدای مدافع سلامت 19

 

در بخشی از این دیدار دکتر زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران با تشکر از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور اجرای طرح زیبای تکریم خانواده شهدا گفت: استان گیلان از همان ابتدای شیوع ویروس کرو‌نا در زمره اولین استان‌های درگیر بود و او‌لین شهید نیز در این عرصه از این استان بود، این شهیده فرهنگ ایثارگری را در عرصه پرستاری ترویج داد و باب شهادت و مسیر جدید خدمات ‌رسانی را باز کرد.

وی با اشاره به شهید زارع نیز تصریح کرد: دکتر زارع یک جراح عالی چشم پزشک بود که در کنار کار پزشکی، پژوهشی و علمی فعالیت خدماتی زیادی برای جامعه داشت، از این رو باید ایشان را یک شخصیت ملی تلقی کرد، یکی از خلقیات دکتر زارع تواضع ایشان بود و همیشه در سخت‌ترین شرایط کاری هم تبسم‌ بر چهره داشت و هیچگاه خسته نمی‌شد و همیشه به همکاران خود روحیه می‌داد.

دکتر زالی بیان کرد: ایشان در عرصه‌های مختلف پزشکی منشاء خدمات زیادی بود، اما عمده خدمات ایشان در زمان حضورشان در بیمارستان لبافی‌نژاد بود، این بیمارستان تخصص پزشکی دارد اما با اعلام آمادگی دکتر زارع و کادر درمان این بیمارستان حوزه ارائه خدمات به بیماران کرونایی را فراهم کرد.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا در  تهران یادآور شد: باتوجه به وضعیت این ‌بیمارستان و تخصص آن کار زیرساختی در تجهیز بیمارستان آغاز و خوشبختانه کار پذیرش بیماران را آغاز کردند و در شرایط سخت از جبهه دفاع از کشور عقب ننشستند.

وی اضافه کرد: این شهید شخصیت چندوجهی داشت و برغم کار پزشکی کارهای فرهنگی، اجتماعی و ‌خیریه و عام‌المنفعه را به خصوص در کاشان انجام داد. از جمله خدمات امروز ایشان می‌توان به تاسیس دانشگاه پزشکی کاشان اشاره کرد.

دکتر زالی خاطرنشان کرد: امروز جامعه با یک نگاه خوب به کادر درمان، یک سرمایه اجتماعی را برای جامعه سلامت فراهم کرد که این سرمایه را وام‌دار شهدای سلامت همچون شهید زارع هستیم.

 

دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با خانواده شهدای مدافع سلامت 8

 

حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌رضا ارزانی نیز در این مراسم با اشاره به طرح سه‌شنبه‌های تکریم گفت: به لطف خدا از تابستان طرح‌ سه‌شنبه‌های تکریم کلید خورد و هرهفته سه شنبه‌ها در خدمت خانواده‌های شهدا بودیم، در این طرح پس از گذشت 14هفته متوالی قرار بر این شد که جلسات در ادامه به صورت ماهانه برگزار شود.

وی افزود: در این زمان کوتاه هشت هزار دیدار با خانواده شهدا اعم از شهدای دفاع مقدس، مدافعان حرم و مدافعان سلامت را در قالب طرح سه‌شنبه‌های تکریم داشته‌ایم.

در ادامه این جلسه همسر شهید زارع با ذکر توضیحی کوتاه از وضعیت خانوادگی و شخصیتی این شهید تصریح کرد: شهید زارع در یک خانواده متدین در کاشان به دنیا آمد، دو فرزند خانواده همسرم در مبارزات انقلاب اسلامی به شهادت رسیدند و بازماندگان هم در دفاع مقدس نقش‌آفرینی کردند، ایشان هم از همان ابتدا در کار پر تلاش و در امر پزشکی سعی در رشد و ارتقای خود و جامعه پزشکی داشت.

وی ادامه داد: این شهید در زمان خدمت سربازی به استان محروم سفر کرد و کار پزشکی و خدماتی را انجام داد، پس از خدمت سربازی به کاشان بازگشته و در کادر درمانی این شهر فعالیت کرد اما از زمان شروع جنگ به زنجان رفته و اداره بهداری این استان را برعهده گرفت و به کار درمانی رزمندگان پرداخت.

همسر شهید زارع بیان کرد: از زمان شیوع ویروس کرونا هم در کنار سایر کادر درمان کار خود را آغاز و تا جایی که توانست در بیمارستان لبافی‌نژاد هم کار درمانی و هم کار آزمایشی برای بیماران را شروع کرد.

وی در مورد مهم‌ترین اقدام همسر خود در زمان حیاتش تصریح کرد: ایشان دانشگاه پزشکی کاشان را راه‌اندازی کرد، پس از آن به بهداری تهران منتقل شد، اما با پیشنهاد وزیر وقت آن زمان ریاست دانشگاه کاشان را که خودش راه‌اندازی کرد برعهده گرفت.

 

دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با خانواده شهدای مدافع سلامت 11

 

در ادامه این مراسم فرزند شهید زارع نیز با اشاره به اینکه پدرم برای تمام افراد جامعه احترام قائل بود، خاطرنشان کرد: سردار سلیمانی یک جمله معر‌وف دارند که می‌گوید«کسانی که شهید می‌شوند باید شهیدگونه زندگی کنند»، پس از شهادت پدر ما این جمله را با تمام‌ وجود حس کردیم.

دختر شهید زارع نیز در ادامه یادآور شد: برای ما مایه افتخار بود که چنین پدری داشتیم، خیلی زو‌د از میان ‌ما رفت ولی به خود می بالیم که همیشه برای خدمت به کشور تلاش کرد.

همچنین در ادامه این مراسم داماد شهید زارع نیز خاطرنشان کرد: صداقت دکتر زارع در کار پزشکی یک اصل بود، ایشان هیچ‌وقت به خاطر منافع شخصی خود مسیر دیگری را  انتخاب نمی‌کرد، همیشه بر وفاداری به کشور و‌ رهبر معظم انقلاب تاکید داشت و  به دنبال این بود که به شاگردان خود بیاموزد که باید خودمان کشورمان را بسازیم.

 

دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با خانواده شهدای مدافع سلامت 16

 

حجت‌الاسلام روحانی امام جمعه شهرستان رودسر نیز در یک‌ ارتباط زنده تصویری از  شهر رودسر  گیلان تصریح کرد: شهیده نرجس خان علیزاده یک افتخار برای استان گیلان است، این پرستار اولین شهیده مدافع سلامت بود، باید به چنین فرزندان برومندی افتخار کرد، مدافعان سلامت با تمام‌وجود در بیمارستان‌های کشور تلاش می‌کنند و جان خود را به خطر می‌اندازند تا جان مردم سلامت بماند.

وی تاکید کرد: پرستاران زینب‌گونه از بیماران مراقبت می‌کنند و این مایه افتخار کشور است که چنین فرزندانی را تربیت کرده است.

در ادامه این ارتباط زنده تصویری فیروز فاضلی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان نیز گفت: این پرستار علاو‌ه بر پزشکی در کار نویسندگی نیز فعالیت داشت، خانواده این شهیده یک خانواده فرهیخته و ارزشمند در استان هستند و امید است بتوانیم راه این شهدا را ادامه بدهیم.

 در ادامه این ارتباط زنده تصویری پدر شهیده نرجس خان علیزاده یادآور شد: خد‌اوند این دختر را به ما هدیه داد و ما نیز در راه رضای خدا او را هدیه کردیم، دخترم تمام دغدغه‌اش کار درمانی و پزشکی بود،. زمانی که هیچ‌کس نمی‌دانست با چه هیولایی روبرو هستیم وارد میدان مبارزه شد و تا شهادت از مبارزه دست برنداشت.

همچنین مادر شهیده نرجس خان علیزاده نیز با آرزوی سلامتی برای تمام مردم دنیا و کشورمان از خداوند متعال نجات هرچه سریع‌تر دنیا از این ویروس را طلب کرد.

 

دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با خانواده شهدای مدافع سلامت 21


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

پاکستان: هیچ نظامی یا غیرنظامی ایرانی هدف قرار نگرفتند

رئیس‌جمهور در دیدار اقشار و منتخبین شهرستان فیروزکوه: دولت به دنبال اولویت‌بندی کمبودها و مشکلات و سپس حل آن‌هاست

پیام مهدی طارمی برای مردم فلسطین

امیرعبداللهیان: هیچ تعارفی با طرف‌های تروریستی در پاکستان و عراق نداریم

اقدام دولت برای حمایت از مستمری‌بگیران

بهره‌مندی هنرستانیها از یک ماه کسری خدمت «سربازی»

یارانه یک میلیونی برای کودکان دارای اختلال رشد 5 دهک اول/ارزیابی 3 ماهه وضعیت رشد کودکان

وزیر دفاع : روسیه باید موضوع تمامیت ارضی ایران را رعایت کند

پالایشگاه‌های چینی برای خرید نفت ارزان راه افتادند

بازار سرمایه و کنترل تورم و نقدینگی و رشد تولید به قلم دکتر جواد درواری

تدوین تله فیلم *خط قرمز*به تهیه کنندگی عباس جاهد در استان اردبیل به پایان رسید

توافق نهایی با هند برای توسعه بندر چابهار

گزارش شرکت مالک نفت‌کش توقیف‌شده آمریکایی از وضع سلامتی گروه کارکنان آن در ایران

در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه هند امیرعبداللهیان اعلام کرد: هشدار ایران به آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی

از سرگیری مرمت پل‌بند تاریخی لشکر شوشتر

امیرعبداللهیان: محاسبه رژیم اسراییل در مورد حماس غلط بود/ به نیروهای مقاومت دستور نمی‌دهیم

مرگ دانشمند ایرانی در یک حادثه

ثبت بالاترین مقدار تولید نفت ایران پس از تحریم‌ها

حذف یارانه تعدادی از یارانه بگیران در دی ماه/ ماجرا چیست؟

تراکتور به دور از حواشی به سمت موفقیت

مصرف سرانه نان در کشور سالی 170 کیلوگرم؛ نان ناسالم چه بلایی سر بدن می‌آورد؟

ویتامین‌ها از طریق مکمل‌ها تأمین نمی‌شوند

ابطال شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان از سوی دیوان عدالت اداری

ارتش آمریکا: 16 نقطه یمن را هدف قرار دادیم

آیا شما یک آدم سمّی هستید

واکاوی یک تراژدی / نابغه ای در لجنزار

آغاز جلسه دادگاه لاهه برای پرونده نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه

ارتش یک نفتکش آمریکایی را در دریای عمان توقیف کرد

همدان پایتخت گردشگری آسیا شد

مدیرعامل مرکز مبادله طلا و ارز خبر داد تخصیص اسکناس کشور مبدأ به مسافران تا عید نوروز

طرح آمریکا برای منطقه «بعد از جنگ غزه» با همکاری عربستان

فرصت 2 ماهه بانک مرکزی برای کاهش رشد پایه پولی و نقدینگی

اولین نشست کمیته فلسطین APA رئیس پارلمان کشورهای عربی: ساکنان در برابر جنایات رژیم صهیونیستی شریک جرم هستند

استارت پروژه «نبیل باهویی ٢» با حضور برانکو

وزیر کشور: انفجار تروریستی در کرمان خارج از رینگ حفاظتی مراسم بود

ادغام تعرفه رای دو انتخابات 1402

211 شیء تاریخی ایران در چین

طرح جامع مدیریت دریاچه نمک به تصویب رسید مخبر: دولت با جدیت به دنبال حل مشکلات حمل و نقل عمومی است

رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از مردم قم: دشمن سیاست «بیرون کشاندن مردم ایران از صحنه» را پیگیری می‌کند

تعلیق از خدمت 4 کارمند شهرداری دزفول

آخرین وضعیت ثبت‌نام در کاروان‌های حج

استفاده از معلم آقا در دبیرستان‌های دخترانه؛ نیازمند مجوز/ تعیین تکلیف مدیران زن مدارس پسرانه

ماجرای ارسال پیامک برای متقاضیان شیرخشک

دبیر هیات بادبانی استان هرمزگان: گسترش گردشگری ورزش‌های دریایی در هرمزگان یک ضرورت است

آغاز دور جدید گرانفروشی بلیت هواپیما؛ بلیت هواپیما به نرخ مصوب نیست

قوه قضاییه: حکم بخش دوم پرونده هواپیمای اوکراینی صادر شد/ متهم ردیف اول بازداشت است

کشف شیشه و هیروئین از یک خودروی سواری در هندیجان

بارورسازی ابر‌ها برای کشوری وسیع همچون ایران اجرایی و عملی نیست

کنعانی: مسئله دریای سرخ معلول است؛ علت نیست/ تدوین سند همکاری با روسیه در گام‌های نهایی است

اختلاف نظر درباره بدهی 100 میلیارد دلاری