آخرین مطالب

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده: زنان فرهنگ سازان اصلاح مصرف سوخت و تغییر سبک زندگی هستند

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده: زنان فرهنگ سازان اصلاح مصرف سوخت و تغییر سبک زندگی هستند فرهنگی - سیاسی - اجتماعی - ویژه بانوان

معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده: زنان فرهنگ سازان اصلاح مصرف سوخت و تغییر سبک زندگی هستند

  بزرگنمایی:
معاونت رییس جمهوری در امور زنان و خانواده، معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده با تاکید بر اینکه فرهنگ سازی نقش برجسته ای در اصلاح مصرف سوخت دارد، گفت: با فرهنگ سازی می‌توان سبک زندگی سازگار با طبیعت و محیط زیست را به وجود آورد و نقش زنان و مادران در این امر بسیار برجسته است. معصومه ابتکار روز شنبه در نشست امضای تفاهم‌نامه همکاری «اصلاح الگوی مصرف در خانواده ها» (مصرف بهینه انرژی) و توانمندسازی زنان میان معاونت امور زنان و خانواده و وزارت نفت که به صورت وبینار با حضور بیژن زنگنه وزیر نفت برگزار شد، افزود: حفاظت از منابع و توجه به حقوق نسل های آینده و همچنین بحث توسعه پایدار به معنای استفاده از منابع با شرط قابل دسترس بودن برای نسل های آتی تکلیف انسانی است که بر عهده آحاد جامعه نهاد شده است.

ضای تفاهم‌نامه همکاری «اصلاح الگوی مصرف در خانواده ها» (مصرف بهینه انرژی) میان معاونت امور زنان و خانواده و وزارت نفت برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل ازمعاونت رییس جمهوری در امور زنان و خانواده، معاون رییس جمهوری در امور زنان و خانواده با تاکید بر اینکه فرهنگ سازی نقش برجسته ای در اصلاح مصرف سوخت دارد، گفت: با فرهنگ سازی می‌توان سبک زندگی سازگار با طبیعت و محیط زیست را به وجود آورد و نقش زنان و مادران در این امر بسیار برجسته است.

معصومه ابتکار روز شنبه در نشست امضای تفاهم‌نامه همکاری «اصلاح الگوی مصرف در خانواده ها» (مصرف بهینه انرژی) و توانمندسازی زنان میان معاونت امور زنان و خانواده و وزارت نفت که به صورت وبینار با حضور بیژن زنگنه وزیر نفت برگزار شد، افزود: حفاظت از منابع و توجه به حقوق نسل های آینده و همچنین بحث توسعه پایدار به معنای استفاده از منابع با شرط قابل دسترس بودن برای نسل های آتی تکلیف انسانی است که بر عهده آحاد جامعه نهاد شده است.

 

وی ادامه داد: همچنین توجه به بحث  اقتصادی اصلاح الگوی مصرف این فرصت را در اختیار کشور قرار می دهد که در کنار تامین نیازهای خود، اقتصاد ملی از این جهت رونق پیدا کند و آسیب نبیند.

به گفته معاون رئیس جمهوری، مشکلاتی در ارتباط با الگوی مصرف وجود دارد و همگان نسبت به آن اذعان دارند که اکنون، در مصارف خانگی و صنعتی زیاد است که تبعات مختلف برای کشور به دنبال دارد و یکی از آن آلودگی محیط زیست و هوا است.

وی خاطرنشان کرد: تغییر رویکردها ‌و سیاست هایی که طی سال های اخیر در این زمینه اتخاذ شده بسیار موثر بوده اما به طور کل دو رویکرد اصلی باید دنبال شود؛ نخست استفاده از مشوق ها و ارائه یارانه هدفمند و دوم توجه به الگوی مصرف در مشوق ها است که مصوبات دولت و شورای عالی اقتصاد در عملی شدن این دو رویکرد مفید خواهند بود.

معاون رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه فرهنگ سازی هم نقش برجسته ای در اصلاح مصرف سوخت دارد، تاکید کرد: با فرهنگ سازی می توان سبک زندگی سازگار با طبیعت و محیط زیست را به وجود آورد.

 

ابتکار یادآور شد: با این تفاهم‌نامه، علاوه بر اصلاح مصرف بهینه سوخت، به اشتغال تعداد زیادی از دختران فارغ التحصیل در رشته های مهندسی نفت و محیط زیست کمک خواهد شد. ضمن اینکه اگر بخش خصوصی از آن مشوق های اصلاح بهینه مصرف سوخت  استفاده کند و در اصلاح موتورخانه ها و بهینه سازی وسایل گرمازا سرمایه گذاری کند، اشتغال زایی خوبی صورت می گیرد.

وی با ابراز خرسندی از گام های اولیه ای که در این زمینه برداشته شده و شرکت های دانش بنیانی در این زمینه شکل گرفته اند، خاطرنشان کرد: در برخی کشورها با این کار، 300 هزار نفر اشتغال آفرینی کرده اند.

معاون رئیس جمهوری افزود: در این تفاهم‌نامه سعی می کنیم از ظرفیت نهادهای مدنی و جریان های قوی اجتماعی در حوزه زنان و حوزه های مرتبط مانند محیط زیست هم استفاده کنیم زیرا زنان می‌توانند از طریق جایگاه اجتماعی که دارند حرکت آفرین و الهام بخش باشند.

ابتکار، در بخشی دیگر از سخنان خود، به ایجاد پویش در جهت کاهش مصرف اشاره کرد و گفت: در دولت یازدهم، پویش 18 درجه راه اندازی شد که تاکید داشت دمای خانه نباید زیاد گرم باشد زیرا سامتیی در خطر می افتد و انرژی هدر می رود. در حال حاضر هم با راه اندازی چنین پویش هایی و مشوق هایی می توان  به اصلاح مصرف سوخت امیدوارتر بود.

وی با تاکید بر اینکه صدا وسیما و اصحاب قلم در انتقال مفاهیم موثر هستند، تصریح کرد: این موضوع یعنی حفظ منابع می تواند یکی از موضوع های مهم گفت وگوی خانواده و افزایش مهارت های ارتباطی اعضای خانواده باشد و حساسیت نسل های آینده را در ارتباط با مصرف سوخت بالا ببرند.

زنگنه: زنان نقش برجسته‌ای در بهینه‌سازی مصرف انرژی دارند

وزیر نفت با تاکید بر اینکه بهینه‌سازی مصرف سوخت یک اصل و باید است، گفت: در بخش خانگی، زنان بهترین نقش را در کاهش میزان مصرف انرژی و آب و بهینه‌سازی آن برعهده دارند.

بیژن زنگنه روز شنبه در نشست امضای تفاهم‌نامه همکاری «اصلاح الگوی مصرف در خانواده ها» (مصرف بهینه انرژی) و توانمندسازی زنان میان معاونت امور زنان و خانواده و وزارت نفت که به صورت وبینار برگزار شد، افزود: بهینه سازی انرژی همواره مطلب مهم و تعیین کننده ای است. امروزه بیش از همیشه حائز اهمیت است زیرا مصرف انرژی کشور بسیار بالا رفته و تولید از منابع تجدیدناپذر ما هم رو به افزایش نهاده است.

وی با تاکید بر اینکه اینگونه نیست که هر مقدار مصرف انرژی داشته باشیم به همان میزان می توانیم تولید هم داشته باشیم، خاطرنشان کرد: از ین رو بهینه سازی برای ما یک اصل و باید است که در بخش خانگی، زنان بهترین نقش را در کاهش میزان مصرف انرژی و آب و بهینه سازی آن برعهده دارند.

وزیر نفت ادامه داد: سالهاست که به این مساله رسیده ایم و زمان آن است که آن را سازماندهی و اجرایی کرد که امیدوارم این تفاهم‌نامه با همت معاونت امور زنان و خانواده و همکاران ما در وزارت نفت و همچنین سایر نهادهای مرتبط همچون آموزش و پرورش و صدا و سیما در بهینه سازی سوخت تحقق پیدا کند. 

وی با بیان اینکه در صنعت نفت به نقش زنان توجه ویژه شده تا آنجا که برای اولین بار در عالی ترین رده های مدیریتی، یک خانم جز هیات مدیره نفت تعیین شده، افزود: همچنین تعداد قابل ملاحظه ای از زنان جز مدیران ارشد نفت هستند. تلاش کردیم تا آنجا که توان هست تبعیض ها از بین برود و در شرایط مساوی اولویت را به زنان بدهیم تا آنجا که اکنون هیچ محدودیتی برای جذب زنان وجود ندارد جز در سکوهای نفتی.

 

با 10 درصد کاهش مصرف سوخت در زمستان، از 15 درصد تخفیف در قیمت برخورد ار شوید

زنگنه با بیان اینکه زنان به عنوان مدیر اقتصاد خانواده نقش تعیین کننده ای در کاهش مصرف سوخت و به دنبال آن، کاهش هزینه خانوار بر عهده دارند، یادآور شد: دولت به تازگی در مصوبه ای تعیین کرده که خانوارهایی که مصرف انرژی خود را در زمستان به میزان 10 درصد کاهش دهد، از 15 درصد تخفیف قیمت مصرف انرژی برخودار می شود.

وزیر نفت با تاکید بر  اینکه درآمد حاصل از سوخت انرژی برای ما مهم نیست بلکه ایجاد تعادل در تراز تولید و مصرف سوخت مهم است، افزود: این سیستم تشویقی دو تاثیر مثبت به دنبال خواهد داشت نخست اینکه با کاهش مصرف سوخت، قیمت مصرف تصاعدی حساب نمی شود و دوم اینکه کاهش شامل 15 درصد تخفیف خواهند شد.

 

یارانه اصلاح سیستم گرمایی در خانواده ها ارایه می شود

وی یادآور شد: همچنین هفته گذشته، ارائه یارانه به اصلاح سیستم موتورخانه ها و جایگزینی بخاری های فرسوده در شورای اقتصاد به تصویب رسید تا با هزینه دولت، مردم موتورخانه ها را تعمیر کنند یا بخاری های با راندمان پایین را با بخاری های با راندمان بالا عوض کنند.

 

طرح رایگان شدن گاز 30 درصد خانوارهای کم مصرف هفته آینده تصویب می شود

زنگنه از تصویب طرح دیگری در دولت در هفته آینده خبر داد و گفت: بنا است در هیات دولت، با هدف حمایت و تشویق به کم مصرفی، طرحی تصویب شود که گا ز30 درصد  از خانوارهای کم مصرف رایگان شود.

این تفاهم‌نامه با حضور معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده و بیژن زنگنه وزیر نفت و با هدف بهره گیری از ظرفیت های سازمانی طرفین جهت آموزش و فرهنگ سازی در راستای ایجاد اشتغال و ارتقای دانش، مهارت و توانمندی های فردی، اجتماعی و اقتصادی زنان و تغییر رفتار خانواده با رویکرد بهینه سازی مصرف انرژی میان معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و وزارت نفت منعقد شد.

همچنین بهره گیری از ظرفیت های سازمانی طرفین جهت فرهنگ سازی و تغییر رفتار خانواده با رویکرد بهینه سازی مصرف انرژی در راستای آموزش و ایجاد اشتغال و ارتقای دانش و توانمندی زنان از دیگر اهداف این تفاهم‌نامه عنوان شد.

محورهای آن همکاری مشترک هم بهره مندی طرفین از ظرفیت ها، تجارت و امکانات بخش های عمومی، دولتی، خصوصی، دانشگاهی، علمی و سازمان های مردم نهاد، ظرفیت رسانه های جمعی، قابلیت های فضای مجازی و استفاده از ظرفیت های استانی در جهت تحقق مفاد تفاهم‌نامه در چارچوب قوانین و مقررات است.  راه اندازی کمپین ها و استارت اپ ها در استان ها جهت آموزش مدیریت انرژی و بهینه سازی مصرف انرژی و ایجاد ساختارهای لازم برای ساماندهی زنان از طریق آموزش های مهارتی حرفه ای در زمینه بهینه ساری مصرف انرژی و تشکیل کارگروه های استانی متشکل از نمایندگان معاونت، وزارت، استانداری، شهرداری ها و شرکت گاز از دیگر محورهای این تفاهم‌نامه است.

 


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

پاکستان: هیچ نظامی یا غیرنظامی ایرانی هدف قرار نگرفتند

رئیس‌جمهور در دیدار اقشار و منتخبین شهرستان فیروزکوه: دولت به دنبال اولویت‌بندی کمبودها و مشکلات و سپس حل آن‌هاست

پیام مهدی طارمی برای مردم فلسطین

امیرعبداللهیان: هیچ تعارفی با طرف‌های تروریستی در پاکستان و عراق نداریم

اقدام دولت برای حمایت از مستمری‌بگیران

بهره‌مندی هنرستانیها از یک ماه کسری خدمت «سربازی»

یارانه یک میلیونی برای کودکان دارای اختلال رشد 5 دهک اول/ارزیابی 3 ماهه وضعیت رشد کودکان

وزیر دفاع : روسیه باید موضوع تمامیت ارضی ایران را رعایت کند

پالایشگاه‌های چینی برای خرید نفت ارزان راه افتادند

بازار سرمایه و کنترل تورم و نقدینگی و رشد تولید به قلم دکتر جواد درواری

تدوین تله فیلم *خط قرمز*به تهیه کنندگی عباس جاهد در استان اردبیل به پایان رسید

توافق نهایی با هند برای توسعه بندر چابهار

گزارش شرکت مالک نفت‌کش توقیف‌شده آمریکایی از وضع سلامتی گروه کارکنان آن در ایران

در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه هند امیرعبداللهیان اعلام کرد: هشدار ایران به آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی

از سرگیری مرمت پل‌بند تاریخی لشکر شوشتر

امیرعبداللهیان: محاسبه رژیم اسراییل در مورد حماس غلط بود/ به نیروهای مقاومت دستور نمی‌دهیم

مرگ دانشمند ایرانی در یک حادثه

ثبت بالاترین مقدار تولید نفت ایران پس از تحریم‌ها

حذف یارانه تعدادی از یارانه بگیران در دی ماه/ ماجرا چیست؟

تراکتور به دور از حواشی به سمت موفقیت

مصرف سرانه نان در کشور سالی 170 کیلوگرم؛ نان ناسالم چه بلایی سر بدن می‌آورد؟

ویتامین‌ها از طریق مکمل‌ها تأمین نمی‌شوند

ابطال شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان از سوی دیوان عدالت اداری

ارتش آمریکا: 16 نقطه یمن را هدف قرار دادیم

آیا شما یک آدم سمّی هستید

واکاوی یک تراژدی / نابغه ای در لجنزار

آغاز جلسه دادگاه لاهه برای پرونده نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه

ارتش یک نفتکش آمریکایی را در دریای عمان توقیف کرد

همدان پایتخت گردشگری آسیا شد

مدیرعامل مرکز مبادله طلا و ارز خبر داد تخصیص اسکناس کشور مبدأ به مسافران تا عید نوروز

طرح آمریکا برای منطقه «بعد از جنگ غزه» با همکاری عربستان

فرصت 2 ماهه بانک مرکزی برای کاهش رشد پایه پولی و نقدینگی

اولین نشست کمیته فلسطین APA رئیس پارلمان کشورهای عربی: ساکنان در برابر جنایات رژیم صهیونیستی شریک جرم هستند

استارت پروژه «نبیل باهویی ٢» با حضور برانکو

وزیر کشور: انفجار تروریستی در کرمان خارج از رینگ حفاظتی مراسم بود

ادغام تعرفه رای دو انتخابات 1402

211 شیء تاریخی ایران در چین

طرح جامع مدیریت دریاچه نمک به تصویب رسید مخبر: دولت با جدیت به دنبال حل مشکلات حمل و نقل عمومی است

رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از مردم قم: دشمن سیاست «بیرون کشاندن مردم ایران از صحنه» را پیگیری می‌کند

تعلیق از خدمت 4 کارمند شهرداری دزفول

آخرین وضعیت ثبت‌نام در کاروان‌های حج

استفاده از معلم آقا در دبیرستان‌های دخترانه؛ نیازمند مجوز/ تعیین تکلیف مدیران زن مدارس پسرانه

ماجرای ارسال پیامک برای متقاضیان شیرخشک

دبیر هیات بادبانی استان هرمزگان: گسترش گردشگری ورزش‌های دریایی در هرمزگان یک ضرورت است

آغاز دور جدید گرانفروشی بلیت هواپیما؛ بلیت هواپیما به نرخ مصوب نیست

قوه قضاییه: حکم بخش دوم پرونده هواپیمای اوکراینی صادر شد/ متهم ردیف اول بازداشت است

کشف شیشه و هیروئین از یک خودروی سواری در هندیجان

بارورسازی ابر‌ها برای کشوری وسیع همچون ایران اجرایی و عملی نیست

کنعانی: مسئله دریای سرخ معلول است؛ علت نیست/ تدوین سند همکاری با روسیه در گام‌های نهایی است

اختلاف نظر درباره بدهی 100 میلیارد دلاری