آخرین مطالب

گزارشی از سیل در خوزستان/خبر در حال بروز رسانی تلاش برای جلوگیری از ورود آب به شهر الهایی/ ورود سیلاب به 4 روستا در باوی

گزارشی از سیل در خوزستان/خبر در حال بروز رسانی تلاش برای جلوگیری از ورود آب به شهر الهایی/ ورود سیلاب به 4 روستا در باوی فرهنگی - سیاسی - اجتماعی - خوزستان

  بزرگنمایی:
خوزستانی که در زمانهای قدیمی به آبهای روان رودهای پهناورش همچون کارون، دز و کرخه و حاصلخیزیش معروف بوده، در سالهای اخیر آنقدر خشک و رودخانه‌هایش کم آب شده بود که بیم خشک شدن رودخانه ها و بحران در تامین آب شرب و کشاورزی برخی مناطق خوزستان در تابستان ۹۸ می‌رفت تا آنجا که دستور توقف مجوز کشت تابستانه در سال ۹۸ داده شد و ساعات کار اداری برای صرفه‌جویی در مصرف آب و برق کاهش یافت.

خوزستانی که در زمانهای قدیمی به آبهای روان رودهای پهناورش همچون کارون، دز و کرخه و حاصلخیزیش معروف بوده، در سالهای اخیر آنقدر خشک و رودخانه‌هایش کم آب شده بود که بیم خشک شدن رودخانه ها و بحران در تامین آب شرب و کشاورزی برخی مناطق خوزستان در تابستان 98 می‌رفت تا آنجا که دستور توقف مجوز کشت تابستانه در سال 98 داده شد و ساعات کار اداری برای صرفه‌جویی در مصرف آب و برق کاهش یافت.

اگرچه پیش بینی شده بود که بارشهای زمستانه 97 خوزستان بیش از نرمال باشد اما پیش بینی بیش از حد بارندگی‌ها نشده بود که همین امر در کنار لایروبی نشدن رودخانه ها، ساخت و ساز در بستر رودخانه و نیز کوچک شدن آن و خروج کم از سدهای دز، کرخه و کارون سبب شد که با بارندگی های اخیر در نوروز 98 ، مجبور شوند که خروجی سدها را افزایش دهند تا آوردهای سدها را کنترل کنند. 

مدیران سازمان و برق خوزستان تلاش کردند با مدیریت آورد سدها به عملکرد سد آسیبی وارد نکنند و در نتیجه با توجه به پیش بینی هواشناسی مبنی بر بارندگی‌های بیشتر در بهار امسال، خروجی سدها را بیش از گنجایش ذخیره آنها افزایش دادند و همین امر موجب طغیان رودخانه های کارون، کرخه و دز و آبگرفتگی روستاهای و شهرهای حاشیه این رودخانه ها شد.

با سیلابی که از سوی لرستان به سوی خوزستان روانه شده و نیز بارندگی های زیاد در خود استان، روستاهای زیادی در خوزستان در محاصره سیلاب قرار گرفتند و برای آنکه مخاطرات ناشی از سیل در خوزستان، همه استان را فرا نگیرد، مسئولان مجبور شدند دستور تخلیه روستاهای در مسیر رودخانه ها را بدهند و طبیعتا بخشی از سیلاب ها به سمت مزارع کشاورزان این روستاها هدایت شد.

تاکنون با وجود مقاومت برخی روستاییان در تخلیه خانه هایشان، 120 روستا خالی از سکنه شده و ساکنان آنها در 36 اردوگاه در نقاط مختلف خوزستان اسکان داده شده‌اند.

امروز نیز در پی بارندگی های پیش‌بینی شده و نیز افزایش دبی رودخانه کرخه دستور تخلیه ساکنان 14 روستای حاشیه رودخانه کرخه و دز در بخش مرکزی اهواز و همچنین تخلیه بخش غربی شهر الهایی داده شده است. قرار است  ساکنان این شهرها در یادمانهای دفاع مقدس در ورودی اهواز و هویزه و چند پادگان اسکان داده شدند.

در حال حاضر بیش از 13 روستای حمیدیه در حال آبگرفتگی هستند که ساکنین آن تخلیه شده‌اند.

همچنین تاکید شد که با توجه به دبی ورودی 2400 مترمکعب و خروجی 2400 مترمکعب بر ثانیه رودخانه کرخه، شهرستان‌های دشت آزادگان و حمیدیه با مشکلات خاصی مواجه خواهند شد که از این بابت تخلیه شهرستان دشت آزادگان در دستور کار قرار گرفته است، بنابراین باید ساکنان حمیدیه، بستان، سوسنگرد و همه روستاها تخلیه شوند.

در این بین استاندار خوزستان نیز با صدور دستور تخلیه شهرهای سوسنگرد، حمیدیه، رفیع، ابوحمیظه، بستان و کوت سید نعیم توصیه کرده، زنان و کودکان به مناطق امن انتقال داده شوند و جوانان جهت کمک در منطقه بمانند و به کمک دستگاه‌های خدمات‌رسان در منطقه و تقویت سیل‌بندها بیایند.

علاوه بر آن در بخش شعیبیه شوشتر تاکنون 18 روستا در محاصره سیلاب درآمده‌اند و 18 روستای دیگر به زیر آب رفته‌اند. مردم این روستاها از قبل منازل خود را تخلیه کرده بودند. همچنین  چهار روستا در بخش مرکزی شهرستان باوی در محاصره سیلاب و چهار روستای دیگر درگیر سیلاب هستند.

در پی این سیل ویرانگر، بسیاری خانه‌ها و مزارع و به عبارتی بهتردار و ندارشان را از دست داده‌اند و تنها توانسته اند خودشان را مهلکه نجات دهند و در انتظار دریافت آذوقه و مایحتاج اساسی برای ادامه زندگی هستند.


در این بین نارسایی‌هایی در وضعیت اغذیه سیل‌زدگان و کمبود امکاناتی از قبیل پتو، چادر و قایق برای تردد به چشم می‌خورد. به گفته اهالی، امدادرسانی در برخی نقاط ضعیف است که موجب رنجش مردم شده  و  مشخص نیست سیل‌زدگان تا چه زمانی باید در واگن، بام خانه یا اردوگاه زندگی بگذرانند.

همایون یوسفی، نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی نیز گفته با توجه به اینکه ممکن است شرایط بارندگی‌ها در کشور در سال‌های آینده نیز ادامه پیدا کند به دنبال تصویب سندی در هیات دولت هستند تا نسبت به لایروبی رودخانه‌ها و همچنین افزایش ظرفیت سدها اقدام شود.

بارندگی در خوزستان به اوج می‌رسد

مدیرکل هواشناسی خوزستان از وقوع اوج بارش‌ها از اواسط وقت امروز تا اواسط وقت فردا خبر داد.

محمد سبزه‌زاری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با تاثیر سامانه بارش‌زا تا روز دوشنبه شاهد بارش باران همراه با رعد و برق، تندبادهای لحظه‌ای و بعضا تگرگ در برخی نقاط خوزستان خواهیم بود.

وی افزود: اوج بارش‌ها از اواسط وقت امروز تا اواسط وقت فردا خواهد بود. همچنین بیشترین حجم بارش‌ها در مناطق شمال، شمال شرق و حوضه‌های آبریز پیش‌بینی می‌شود.

مدیرکل هواشناسی خوزستان گفت: در شبانه‌روز گذشته امیدیه با 37 و دهدز با 9 درجه سانتیگراد به ترتیب گرمترین و خنکترین نقاط خوزستان بودند. تغییرات دمای اهواز در این مدت نیز بین 19تا 36 درجه سانتیگراد در نوسان بود.

تلاش برای جلوگیری از ورود آب به شهر الهایی

 

شهردار الهایی اهواز از شکسته شدن دو سیل‌بند این شهر خبر داد گفت: تلاش جهت تقویت و ترمیم سیل‌بند سوم الهایی در حال انجام است.

محمدرضا مهاوی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به آخرین وضعیت شهر الهایی از توابع اهواز اظهار کرد: در شهر الهایی سه محور سیل‌بند احداث کرده‌ایم که تاکنون دو سیل‌بند شکسته شده است.

وی افزود: در حال حاضر در حال تقویت و ترمیم محور سوم سیل‌بند در شهر الهایی هستیم تا از ورود آب به شهر جلوگیری شود.

مهاوی بیان کرد: برخی از مردم، منازل خود را تخلیه کرده‌اند یا در حال تخلیه هستند اما برخی نسبت به تخلیه مقاومت کرده‌اند. جوانان شهر الهایی در دو روز گذشته همیار شهرداری در ترمیم سیل‌بند بوده‌اند.

ورود سیلاب به 4 روستا در باوی / قطع راه ارتباطی 4 روستای دیگر

بخشدار مرکزی شهرستان باوی با اشاره به ورود سیلاب به چهار روستا، از قطع راه ارتباطی چهار روستای دیگر این بخش خبر داد.

محمود ساعدی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: چهار روستا در بخش مرکزی شهرستان باوی در محاصره سیلاب و چهار روستای دیگر درگیر سیلاب هستند. سیلاب به چهار روستای صفاک، چم العبید، یکاویه 1 و چم‌خزام 2 از توابع بخش مرکزی شهرستان باوی در حاشیه رودخانه دز وارد شده است و مردم و دام‌های این روستاها تخلیه شده اند.

ساعدی گفت: همچنین راه دسترسی چهار روستای دیگر از توابع بخش مرکزی این شهرستان شامل روستای منصوریه 1، منصوریه  2، منصوریه 3 و روستای خاور قطع شده و در محاصره سیلاب هستند.

بخشدار مرکزی شهرستان باوی با بیان اینکه وضعیت امدادرسانی به سیل‌زدگان مطلوب نیست،  گفت: باید آذوقه، اقلام مورد نیاز مردم و تجهیزات از جمله قایق تامین شود.

تخلیه 36 روستا در شعیبیه شوشتر

فرماندار شوشتر از تخلیه 36 روستا در بخش شعیبیه شوشتر خبر داد.

حسین پنبه‌دانه‌پور در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به آخرین وضعیت سیلاب اظهار کرد: در بخش شعیبیه شوشتر تاکنون 18 روستا در محاصره سیلاب درآمده‌اند و 18 روستای دیگر به زیر آب رفته‌اند. مردم این روستاها از قبل منازل خود را تخلیه کرده بودند.

وی با اشاره به ورود آب به شهر گوریه شوشتر از روزهای گذشته گفت: احتمال تخلیه کامل شهر گوریه وجود ندارد. از ورود بیشتر آب به خیابان‌های گوریه جلوگیری شده است و آب تنها وارد چند خیابان این شهر شده که مردم منازل خود را تخلیه کرده‌اند.

فرماندار شوشتر با اشاره به از جا کنده شدن چادرهای کمپ گوریه نیز گفت: شب گذشته به علت وزش باد، وقوع خاک و باران شدید، تعدادی از چادرهای کمپ گوریه از جا کنده شد که سریعا چادرها دوباره برپا شدند.

وی بیان کرد: در حال حاضر با بسیج امکانات، خدمات‌رسانی به سیل‌زدگان ادامه دارد.

خسارت 950 میلیارد تومانی سیل به بخش کشاورزی خوزستان

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به خسارت 950 میلیارد تومانی سیلاب به بخش کشاورزی استان، گفت: تا کنون حدود 110 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به زیر آب رفته‌اند و خسارت 100 درصدی به این مزارع وارد شده است و پیش‌بینی می‌کنیم که در صورت ادامه چنین شرایطی در استان بیش از 150 هزار هکتار از اراضی کشاورزی خوزستان به زیر آب بروند.

کیخسرو چنگلوایی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به خسارات وارد شده به بخش کشاورزی و دام استان اظهار کرد: تا کنون حدود 110 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به زیر آب رفته‌اند و خسارت 100 درصدی به این مزارع وارد شده است.

چنگلوایی ادامه داد: در برآورد مالی که تاکنون از میزان خسارت‌های وارد شده به استان داشته‌ایم، 950 میلیارد تومان خسارت برآورد شده است و قطعا این میزان خسارت‌ها در استان افزایش پیدا خواهد کرد. پیش بینی می‌کنیم که در صورت ادامه چنین شرایطی در استان بیش از 150 هزار هکتار از اراضی کشاورزی خوزستان به زیر آب بروند.

پیگیری تصویب سندی برای لایروبی رودخانه‌ها و افزایش ظرفیت سدها

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به اینکه ممکن است شرایط بارندگی‌ها در کشور در سال‌های آینده نیز ادامه پیدا کند به دنبال تصویب سندی در هیات دولت هستیم تا نسبت به لایروبی رودخانه‌ها و همچنین افزایش ظرفیت سدها اقدام شود.

همایون یوسفی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به وقوع سیلاب‌های اخیر در استان اظهار کرد: دولت در خصوص تمهیدات لازم برای امداد و کمک رسانی هرچه بهتر به سیل زدگان اقدام کند و همچنین منابعی را برای جبران خسارت‌ها برای مردم در نظر بگیرد.

وی افزود: انتظار داریم با توجه به شرایطی که اکنون در خوزستان رخ داده است، دولت نسبت به پرداخت خسارت‌ها به کشاورزان و همچنین واحدهای صنعتی که در سیلاب‌های اخیر آسیب دیده‌اند اقدام کند.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: باید برای پیشگیری و همچنین جبران خسارات سیلاب در خوزستان یک اعتبار ویژه از سوی دولت تخصیص داده شود تا شاهد حل بخشی از مشکلات در این زمینه در استان خوزستان باشیم.

اقدامات نفت و گاز اروندان برای مقابله با سیل در شرق و غرب کارون

مدیرعامل نفت و گاز اروندان با اشاره به اینکه این شرکت به عنوان معین شهرستان‌های خرمشهر و شادگان جهت مقابله با سیلاب معرفی شده است، گفت: به هر شکلی که بتوانیم نسبت به کمک رسانی به مردم اقدام خواهیم کرد و از هیچ کمکی در بحث کاهش خسارت سیلاب دریغ نخواهیم کرد.

جهانگیر پورهنگ در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اقدامات این شرکت در بحث کمک به شهرستان‌های سیل زده خوزستان اظهار کرد: شرکت نفت و گاز اروندان بنا بر تصمیم ستاد مدیریت بحران خوزستان به عنوان معین شهرستان‌های خرمشهر و شادگان معرفی شده است تا با این شهرستان‌ها همکاری لازم را در بحث تقویت سیل‌بندها داشته باشیم.

آخرین خبر از گوزن‌های سیل‌زده خوزستان

در پی گم شدن 20 رأس گوزن به علت سیل در خوزستان، مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان محیط زیست گفت: هنوز هیچ خبر جدیدی از گوزن‌های گم‌شده در دست نیست و تنها نقطه امیدواری آن است که هنوز لاشه‌ای پیدا نشده است.

مجید خرازیان مقدم در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن تأیید خبر گم شدن گوزن‌های زرد در استان خوزستان اظهارکرد: چند شب پیش، بر اثر وقوع سیل، سرمحیطی بانی میانرود که «سایت تکثیر و پرورش گوزن» هم در آنجا واقع شده بود، تخریب شد و زیر آب رفت. بنا به اظهار اداره کل محیط زیست استان خوزستان، بالغ بر 20 رأس گوزن در این سایت وجود داشت که سیل آن‌ها را هم با خود برده است و هنوز هیچ خبری از آنها نیست.

وی با تاکید بر پایش‌های انجام‌شده به منظور پیدا کردن گوزن‌ها گفت: دستور داده‌ایم که وضعیت گوزن‌ها به‌سرعت بررسی شود و حتی‌المقدور اداره کل محیط زیست استان خوزستان بتواند از بالگرد برای پایش منطقه استفاده کند البته تاکنون خوشبختانه لاشه‌ای پیدا نشده است و با توجه به اینکه گوزن، شناگر قابلی است، امیدواریم که از خطر سیل جان سالم به در برده و به بیرون از سایت و زیستگاه منتقل شده باشد.

مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان محیط زیست تاکید کرد: اگر گوزن‌ها توانسته باشند خود را از سیل برهانند و به جای امنی برسانند، امیدواریم به زیستگاه طبیعی خود در دز و کرخه (تنها زیستگاه مادری گوزن) رسیده باشند البته این امید به دلیل قدرت سیل و گل‌آلودگی آن خیلی قوی نیست و حداقل امیدواریم کمترین تلفات را داشته باشد.

استاندار خوزستان با اعلام دستور تخلیه 6 شهر: جوانان برای کمک در شهرها بمانند

استاندار خوزستان با صدور دستور تخلیه شهرهای سوسنگرد، حمیدیه، رفیع، ابوحمیظه، بستان و کوت سید نعیم توصیه کرد: زنان و کودکان به مناطق امن انتقال داده شوند و جوانان جهت کمک در منطقه بمانند و به کمک دستگاه‌های خدمات‌رسان در منطقه و تقویت سیل‌بندها بیایند.

به گزارش ایسنا، غلامرضا شریعتی با اشاره به میزان خروجی سد کرخه  اظهار کرد: تا این لحظه خروجی سد کرخه 2400 تا 2500 مترمکعب بر ثانیه است و این میزان خروجی بسیار بالا است.

وی با بیان اینکه این حجم ورودی به سد کرخه مطابق با پیش‌بینی‌ها نبوده است، افزود: پیش‌بینی کارشناسان سازمان آب و برق بر آنچه مقرر بود پیش نرفته است؛ آنها بر این پیش‌بینی کرده بودند که ابتدا در چهار روز گذشته ورودی سد ثابت خواهد ماند و به 2 هزار مترمکعب بر ثانیه خواهد رسید که محقق نشد.

استاندار خوزستان ادامه داد: همچنین پیش‌بینی شده بود که بعد از دو شب گذشته میزان ورودی سد کرخه به کمتر از 2 هزار مترمکعب بر ثانیه برسد که این هم محقق نشد و شب گذشته نیز ورودی کرخه به 2400 مترمکعب بر ثانیه رسید. ظرفیت سد کرخه رو به پر شدن بود و بیش از 6 میلیارد مترمکعب آب در آن ذخیره شده است.

وی عنوان کرد: جهت مدیریت ورودی و خروجی سد کرخه و همچنین برای اینکه شرایط به نحوی پیش نرود که سد کاملا پر شود و در وضعیت بحرانی قرار بگیرد مجبور شدیم خروجی سد را به 2400متر مکعب برسانیم. در یک بازه زمانی چند روزه خروجی سد کرخه از 700 مترمکعب بر ثانیه به 2400 مترمکعب بر ثانیه رسید. امروز نیز همچنان ورودی این سد تا 2400 مترمکعب بر ثانیه است.

صدور دستور تخلیه کامل شهرها و روستاهای دشت آزادگان / رفیع زیر آب می‌رود

فرماندار دشت آزادگان از صدور دستور تخلیه کامل این شهرستان خبر داد.

به گزارش ایسنا، غلامعباس هزاریان اظهار کرد: در جلسه‌ای که شب گذشته با حضور استاندار خوزستان برگزار شد تاکید شد که با توجه به دبی ورودی 2400 مترمکعب و خروجی 2400 مترمکعب بر ثانیه رودخانه کرخه، شهرستان‌های دشت آزاداگان و حمیدیه با مشکلات خاصی مواجه خواهند شد که از این بابت استاندار تخلیه شهرستان دشت آزادگان را در دستور کار قرار داد.

وی افزود: بنابراین حمیدیه، بستان، سوسنگرد و همه روستاها باید تخلیه شوند.

فرماندار دشت آزادگان گفت: از بامداد امروز اطلاع‌رسانی را جهت تخلیه شهرستان آغاز کرده‌ایم. همچنین اکنون جلساتی جهت تعطیلی ادارات و مدارس برگزار شده است تا تصمیمات لازم اتخاذ شود.

حمیدیه تخلیه می‌شود

سرپرست فرمانداری حمیدیه از دستور تخلیه این شهرستان خبر داد.

به گزارش ایسنا، شاهین هاشمی اظهار کرد: شهرستان حمیدیه نیز مانند برخی دیگر از شهرستان‌ها درگیر افزایش دبی رودخانه کرخه و مشکلات ناشی از آن است. بیش از 13 روستای حمیدیه در حال آبگرفتگی هستند که ساکنین آن تخلیه شده‌اند.

سرپرست فرمانداری حمیدیه با بیان اینکه مشکل اصلی تهدیدی است که برای شهر حمیدیه ایجاد شده، گفت: با توجه به افزایش بی‌سابقه حجم مخزن سد کرخه و افزایش خروجی سد کرخه و همچنین شکسته شدن سیل‌بندهای حمیدیه، به این نتیجه رسیدیم که مخصوصا کودکان، زنان و سالمندان از شهر خارج شوند.

هاشمی با بیان اینکه تهدید جدی است و باید مردم به هشدارها توجه کنند، بیان کرد: چهار نقطه برای اسکان مردم حمیدیه در نظر گرفته شده است و مردم با حفظ آرامش نسبت به تخلیه منازل اقدام کنند.

وی با بیان اینکه اکثر روستاهای مرکزی حمیدیه تخلیه شدند، گفت: اکنون شهر حمیدیه دچار معضل شده است. اگر افزایش سطح آب رودخانه کرخه به گونه‌ای پیش برود که وارد کانال منتهی به کرخه نور شود، منطقه گمبوعه که در حاشیه آن است مورد تهدید قرار می‌گیرد. اکنون خطری گمبوعه و روستاهای آن را تهدید نمی‌کند اما مردم منطقه آمادگی لازم را داشته باشند زیرا دبی در حال افزایش است.
 

آبگرفتگی 10 کیلومتر از خطوط ریلی جنوب

مدیرکل راه‌آهن جنوب گفت: 10 کیلومتر از محور ریلی راه‌آهن جنوب در مسیر اهواز به سمت اندیمشک - حدفاصل ایستگاه بامدژ به سمت آهودشت- دچار آبگرفتگی شده است.

عبدالکریم درویش زاده در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: 10 کیلومتر از محور ریلی راه‌آهن جنوب در مسیر اهواز به سمت اندیمشک حدفاصل ایستگاه بامدژ به سمت آهو دشت دچار آبگرفتگی شده است. در حدود 2 کیلومتر از این مسیر آب کاملا از روی ریل عبور کرده و باعث آب شستگی خط شده است و به همین دلیل امکان تردد در این محور وجود ندارد.

ورود آب به شهر الهایی / قطع تردد در جاده قدیم اهواز – خرمشهر

فرماندار اهواز گفت: رودخانه کارون دبی 3 هزار مترمکعب بر ثانیه را تاکنون بدون مشکل تجربه کرده است.

به گزارش ایسنا، جمال عالمی نیسی اظهار کرد: سه رودخانه دز، کرخه و کارون از مقطع اهواز عبور می‌کنند که وظیفه استحکام سیل‌بندها و حمایت از آنها را داریم. رودخانه کارون در مقطع اهواز دبی 3 هزار مترمکعب بر ثانیه را تجربه کرده است اما تقویت سیل‌بندهای احداث شده جوابگو بوده و مشکلی ایجاد نشده است.

فرماندار اهواز بیان کرد: در مقطع رودخانه دز نیز با افزایش دبی رودخانه دز و شکسته شدن سیل‌بندها، روستاهای منطقه بامدژ، شعیبیه شوشتر و آهودشت شوش دچار سیل شدند. در حوضه رودخانه کرخه نیز سیل‌بندها شکسته شدند و دو سه نقطه دچار آبگرفتگی شد و در نزدیکی شهر الهایی نیز مشکلاتی ایجاد شد. در این منطقه سه سیل‌بند احداث شده بود که تنها آخرین محور سیل‌بند باقی مانده است که در حال تقویت است.

عالمی نیسی بیان کرد: در حاشیه رودخانه کارون نیز در یکی دو منطقه شکستگی سیل‌بند داشتیم و آب وارد جاده قدیم خرمشهر شد که اکنون تردد در این مسیر وجود ندارد.

فرماندار اهواز با اشاره به آبگرفتگی مسیر اهواز – اندیمشک، عنوان کرد: اکنون آب سد کرخه بسیار بالا است در نتیجه ورودی کرخه نیز بالا است. دیشب تصمیم گرفته شد بسیاری از شهرهای حاشیه کرخه تخلیه شوند. مسیر اهواز اندیمشک نیز متاثر از کرخه است اما آب تاکنون وارد جاده نشده است.

وی افزود: آب به بخشی از شهر الهایی وارد شده است ولی خطری جاده اهواز – اندیمشک را تهدید نمی‌کند.

عالمی نیسی با اشاره به پس‌زدگی فاضلاب در اهواز، بیان کرد: بحث پس‌زدگی فاضلاب در نقاط مختلف اهواز وجود دارد که در حال تلاش هستیم پس‌زدگی فاضلاب کمتر شود و مشکل خاصی برای شهروندان ایجاد نشود.

شرایط در سد کرخه مطلوب نیست/ تراز آب از حد نرمال گذشت

معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با ابزار نگرانی از میزان خروجی آب از سد کرخه گفت: میزان تراز آب در سد کرخه از تراز نرمال بالاتر است و اکنون با شرایط ریسکی در این سد در حال کار کردن هستیم.

حمیدرضا لشکری در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به آخرین وضعیت سد کرخه اظهار کرد: در حال حاضر میزان ورودی آب به سد کرخه 2287 مترمکعب بر ثانیه و میزان خروجی آب از این سد 2400 متر مکعب بر ثانیه است.

وی با بیان اینکه شرایط در حوضه کرخه خیلی مطلوب نیست، افزود: با توجه به بارندگی‌هایی که برای آخر هفته پیش بینی شده است باید فضا در سدها خالی شود تا بتوانیم بارندگی‌ها را مدیریت کنیم.

معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان تصریح کرد: علت اینکه اکنون میزان خروجی آب از سد کرخه بالا است به دلیل بارندگی‌هایی است که برای آخر هفته پیش بینی شده و مجبور هستیم تا فضایی را برای ذخیره سازی آب در سد خالی کنیم.


وی با بیان اینکه دبی رودخانه کارون در مقطع اهواز در حال حاضر 2983 متر مکعب بر ثانیه است، ادامه داد: دبی ورودی آب به سدهای استان کاهش پیدا کرده است اما میزان کاهش به شکل چشمگیر نبوده و همانطور که مشخص است میزان ورودی به سدهای بزرگ استان علی رغم کاهش همچنان بالا است.

همانطوز که ذکر شد در پی افزایش دبی کرخه و احتمال بروز سیل دوباره، فرماندار اهواز دستور تخلیه 14 روستای حاشیه رودخانه های کرخه و دز در بخش مرکزی اهواز و همچنین تخلیه بخش غربی شهر الهایی را صادر کرد.

به گزارش ایسنا، جمال عالمی نیسی با بیان اینکه روستاهای حاشیه رودخانه های کرخه و دز در بخش مرکزی اهواز در معرض خطر سیلاب قرار دارند، اظهار کزد: ساکنین روستاهای حلاف 1، حلاف 2، حلاف 3، بروایه آلبو ثنوان، بروایه عمیر، بروایه یوسف، قلعه سحر، چپسه کوچک، چپسه بزرگ، سید یوسف، عشاره بزرگ و عشاره کوچک در حاشیه رودخانه کرخه و دو روستای طواهر و ام عگله بیت سعید در حاشیه رودخانه دز از بخش مرکزی نسبت به تخلیه منازل خود اقدام کنند. 

 
وی ادامه داد: امکانات تخلیه و اسکان روستاییان توسط بخشداری مرکزی و جمعیت هلال احمر اهواز تامین می شود. همچنین بخش غربی شهر الهایی در معرض خطر احتمالی طغیان رودخانه قرار دارد که باید مردم منازل خود را ترک ‌کنند. 

 
عالمی نیسی با بیان اینکه تلاش برای استحکام سازی سیل بندها در این منطقه در حال انجام است، گفت: ساکنین جهت پیشگیری از حوادث در مکان های امن ساکن شوند و از تردد در این منطقه خودداری کنند. همچنین ساکنین بخش غربی شهر الهایی به مکان های اسکان اضطراری که از قبل پیش بینی شده نقل مکان کنند.

ماجرای روستای در محاصره سیل "آلبونیس" اهواز چیست؟

در حالی که بسیاری از روستاهای در معرض خطر سیلاب جهت پیگشیری از خطرات احتمالی تخلیه شده اند، خبرهایی از محاصره 300 نفر از اهالی یک روستا در اهواز در برخی از سایتهای خبری ارسال شده است.

 
سه رودخانه کرخه، کارون و دز دارد از بخش مرکزی اهواز عبور می کنند. روستای "آلبونیس" یکی از روستاهای بخش مرکزی در 40 کیلومتری شمال اهواز و آخرین روستا در حاشیه رودخانه دز است و حدود یک هزار نفر جمعیت دارد. 

 
در این خصوص فیصل فاضلی رئیس شورای روستای آلبونیس در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به ورود سیل به روستا، اظهار کرد: حدود 300 نفر از اهالی روستای آلبونیس از شش روز قبل در محاصره سیلاب گرفتار شده و به امداد فوری نیاز دارند. 

 
وی افزود: در حال حاضر برای رفت و آمد اهالی به روستا به قایق نیاز داریم زیرا حدود سه کیلومتر در آب پیاده روی می کنیم. تنها امروز یک بالگرد هلال احمر برای مردم غذا آورد. 

 
این اظهارات در حالی است که علی بلمچی بخشدار مرکزی اهواز با تکذیب گرفتار شدن 300 نفر از اهالی این روستا در سیلاب اظهار کرد: بعد از گذراندن سیل، رئیس شورای روستای آلبونیس به دادگاه معرفی خواهد شد زیرا این خبر کذب است. 

 
وی افزود: تنها 30 تا 40 نفر از جوانان این روستا جهت مراقبت از منازل در روستاها مانده اند اما هیچ سرقتی در روستاها رخ نداده و نیازی به ماندن در روستاها نیست. 

 
بلمچی گفت: از قبل به همه روستاییان جهت تخلیه هشدار داده بودیم و سه ماشین سنگین و سه قایق جهت تخلیه منازل به روستا اعزام شده بودند و با بالگرد غذای مردم را تامین می کنیم. مسئولیت ماندن در روستا با خود افراد است و هر کس حاضر به تخلیه باشد کمک می کنیم.

بامدژ، بام‌های زیر آب

منطقه بامدژ از توابع بخش مرکزی اهواز در حاشیه رودخانه دز 13 روستا را در خود جای داده است که با بارندگی‌های اخیر و افزایش دبی دز همه این روستاها زیر آب رفته‌اند. اکنون به دلیل قطع راه‌های ارتباطی برای رسیدن به این روستاها باید با قایق از روی مزارع زیر آب رفته رد شد. 

 
به گزارش ایسنا، اغلب مردم منطقه بامدژ دامدار و کشاورز هستند که با وقوع سیل، مزارع و برخی از احشام خود را از دست داده‌اند. همچنین حوضچه‌های پرورش ماهی که در این منطقه پر تعداد هستند، به زیر آب رفته‌اند. 

 
روستاهای بامدژ جمعیت قابل توجهی دارند که پس از زیر آب رفتن منازل، در اردوگاه هلال احمر در شهر الهایی و برخی نیز در واگن‌های شرکت راه آهن جنوب این روزها را می‌گذرانند. 

با وجود اینکه پیش از زیر آب رفتن روستاهای این منطقه مسئولین با رفتن به درب منازل هشدارهای لازم جهت تخلیه منازل را داده بودند اما اهالی این روستاها در منازل خود ماندند تا ناگهان بامداد چند روز پیش با حجم عظیمی از آب مواجه شدند و خود را در سیلاب دیدند. 

 
پس از زیر آب رفتن کامل برخی از منازل نیز، همچنان برخی از مردم بر پشت‌بام خانه‌های خود چادر زده‌اند و حاضر به ترک کامل روستای خود نیستند و از خانه‌های تا نیمه آب گرفته خود، مراقبت می‌کنند. 

 
در بعضی روستاها دیوارها به دلیل آب‌خوردگی سست شده‌اند و احتمال ریزش دیوار وجود دارد اما ساکنان تصور می‌کنند که پشت‌بام محل امنی برای فرار از سیل است. 

روستاهای حریه، معن، سلمان، سید یدیم، سید ظاهر و سید نبی برخی از روستاهای بامدژ هستند که در طول مسیر تنها قسمت کوچکی از تابلوی این روستاها از زیر آب دیده می‌شود. پایه‌های برق این روستاها نیز زیر آب رفته و برق، آب و گاز نیز قطع شده است. 

 
برای امدادرسانی به روستاییانی که برای مراقبت از منازل خارج نشده‌اند و برای دیدن آخرین وضعیت این روستاها، تنها می‌توان با قایق به جلو رفت. به دلیل وجود سنگ و نیزار و کشتزارهای زیر آب، قایقرانان در برخی از نقاط با ترس و لرز عبور می‌کنند و در برخی نقاط نیز حاضر به جلوتر رفتن نیستند زیرا از گرفتار شدن در میان سیلاب می‌ترسند. 

 
در بام منازل گربه‌ها هم کنار مردم پناه آورده‌اند و گرسنه هستند و جایی برای رفتن ندارند. نیروهای مردمی و امدادی برای رساندن آذوقه به روستاییانی که در حال مراقبت از خانه‌های خود هستند، مجبورند قسمتی از راه را از وسط آب عبور کنند. 

 
در این بین نارسایی‌هایی در وضعیت اغذیه سیل‌زدگان و کمبود امکاناتی از قبیل پتو، چادر و قایق برای تردد به چشم می‌خورد. به گفته اهالی امدادرسانی در این منطقه ضعیف است که موجب رنجش مردم شده است.  

 
مشخص نیست سیل‌زدگان منطقه بامدژ تا چه زمانی باید در واگن، بام خانه یا اردوگاه زندگی بگذرانند. برخی از اهالی بامدژ همه زندگی خود را از دست داده‌اند و از این پس تنها چشم انتظار کمک مسئولین هستند. 


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

پاکستان: هیچ نظامی یا غیرنظامی ایرانی هدف قرار نگرفتند

رئیس‌جمهور در دیدار اقشار و منتخبین شهرستان فیروزکوه: دولت به دنبال اولویت‌بندی کمبودها و مشکلات و سپس حل آن‌هاست

پیام مهدی طارمی برای مردم فلسطین

امیرعبداللهیان: هیچ تعارفی با طرف‌های تروریستی در پاکستان و عراق نداریم

اقدام دولت برای حمایت از مستمری‌بگیران

بهره‌مندی هنرستانیها از یک ماه کسری خدمت «سربازی»

یارانه یک میلیونی برای کودکان دارای اختلال رشد 5 دهک اول/ارزیابی 3 ماهه وضعیت رشد کودکان

وزیر دفاع : روسیه باید موضوع تمامیت ارضی ایران را رعایت کند

پالایشگاه‌های چینی برای خرید نفت ارزان راه افتادند

بازار سرمایه و کنترل تورم و نقدینگی و رشد تولید به قلم دکتر جواد درواری

تدوین تله فیلم *خط قرمز*به تهیه کنندگی عباس جاهد در استان اردبیل به پایان رسید

توافق نهایی با هند برای توسعه بندر چابهار

گزارش شرکت مالک نفت‌کش توقیف‌شده آمریکایی از وضع سلامتی گروه کارکنان آن در ایران

در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه هند امیرعبداللهیان اعلام کرد: هشدار ایران به آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی

از سرگیری مرمت پل‌بند تاریخی لشکر شوشتر

امیرعبداللهیان: محاسبه رژیم اسراییل در مورد حماس غلط بود/ به نیروهای مقاومت دستور نمی‌دهیم

مرگ دانشمند ایرانی در یک حادثه

ثبت بالاترین مقدار تولید نفت ایران پس از تحریم‌ها

حذف یارانه تعدادی از یارانه بگیران در دی ماه/ ماجرا چیست؟

تراکتور به دور از حواشی به سمت موفقیت

مصرف سرانه نان در کشور سالی 170 کیلوگرم؛ نان ناسالم چه بلایی سر بدن می‌آورد؟

ویتامین‌ها از طریق مکمل‌ها تأمین نمی‌شوند

ابطال شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان از سوی دیوان عدالت اداری

ارتش آمریکا: 16 نقطه یمن را هدف قرار دادیم

آیا شما یک آدم سمّی هستید

واکاوی یک تراژدی / نابغه ای در لجنزار

آغاز جلسه دادگاه لاهه برای پرونده نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه

ارتش یک نفتکش آمریکایی را در دریای عمان توقیف کرد

همدان پایتخت گردشگری آسیا شد

مدیرعامل مرکز مبادله طلا و ارز خبر داد تخصیص اسکناس کشور مبدأ به مسافران تا عید نوروز

طرح آمریکا برای منطقه «بعد از جنگ غزه» با همکاری عربستان

فرصت 2 ماهه بانک مرکزی برای کاهش رشد پایه پولی و نقدینگی

اولین نشست کمیته فلسطین APA رئیس پارلمان کشورهای عربی: ساکنان در برابر جنایات رژیم صهیونیستی شریک جرم هستند

استارت پروژه «نبیل باهویی ٢» با حضور برانکو

وزیر کشور: انفجار تروریستی در کرمان خارج از رینگ حفاظتی مراسم بود

ادغام تعرفه رای دو انتخابات 1402

211 شیء تاریخی ایران در چین

طرح جامع مدیریت دریاچه نمک به تصویب رسید مخبر: دولت با جدیت به دنبال حل مشکلات حمل و نقل عمومی است

رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از مردم قم: دشمن سیاست «بیرون کشاندن مردم ایران از صحنه» را پیگیری می‌کند

تعلیق از خدمت 4 کارمند شهرداری دزفول

آخرین وضعیت ثبت‌نام در کاروان‌های حج

استفاده از معلم آقا در دبیرستان‌های دخترانه؛ نیازمند مجوز/ تعیین تکلیف مدیران زن مدارس پسرانه

ماجرای ارسال پیامک برای متقاضیان شیرخشک

دبیر هیات بادبانی استان هرمزگان: گسترش گردشگری ورزش‌های دریایی در هرمزگان یک ضرورت است

آغاز دور جدید گرانفروشی بلیت هواپیما؛ بلیت هواپیما به نرخ مصوب نیست

قوه قضاییه: حکم بخش دوم پرونده هواپیمای اوکراینی صادر شد/ متهم ردیف اول بازداشت است

کشف شیشه و هیروئین از یک خودروی سواری در هندیجان

بارورسازی ابر‌ها برای کشوری وسیع همچون ایران اجرایی و عملی نیست

کنعانی: مسئله دریای سرخ معلول است؛ علت نیست/ تدوین سند همکاری با روسیه در گام‌های نهایی است

اختلاف نظر درباره بدهی 100 میلیارد دلاری