صفحه تکتونیکی گمشده در آمریکای شمالی پیدا شد! علمی وفناوری

صفحه تکتونیکی گمشده در آمریکای شمالی پیدا شد!

به گزارش صبح ملت نیوز و به نقل از ایسنا و به نقل از آی ای، ممکن است متخصصان ژئوفیزیک در این مورد بحث و شک داشته باشند، اما یک صفحه تکتونیکی از دست رفته، بازسازی شده است و دانشمندان برای شناسایی آن تلاش می کنند.

صفحه تکتونیکی مورد بحث، "Resurrection" به معنی "رستاخیز" نام داشته و در زیر اقیانوس آرام قرار دارد. برخی از دانشمندان ادعا می کنند که هرگز وجود نداشته است، در حالی که برخی دیگر معتقدند که زمانی بخشی از پوسته زمین بوده است که امروزه آن را به نام کشور کانادا می شناسیم.

تحقیقات جدید انجام شده توسط دانشمندان دانشگاه "هیوستون"(Houston) شواهد بیشتری در مورد اینکه "رستاخیز" احتمالا وجود داشته است و چندین آتشفشان اکنون به لطف فعالیت آشفته آن در حدود 60 میلیون سال پیش وجود دارد.

تکتونیک صفحه‌ای یا زمین‌ساخت صفحه‌ای  (Plate tectonics) به بررسی و مطالعه حرکات وسیع‌مقیاس در سنگ‌کره یا لیتوسفر کره زمین می‌پردازد. این نظریه بر اساس نظریه رانش قاره‌ای در نخستین دهه‌های قرن بیستم مطرح شد و پس از اثبات مفهوم گسترش بستر دریا در سال‌های 1950 تا 1960 میلادی توسط بسیاری از زمین شناسان پذیرفته شد.

بر اساس این نظریه، سنگ‌کره (پوسته کره زمین) از صفحاتی به نام صفحات تکتونیکی تشکیل می‌شود که در کل شامل 7 یا 8 صفحه اصلی است که در مواردی خود از تعدادی صفحات کوچک تشکیل شده است.

این صفحات به‌صورت مداوم در حال حرکت هستند و بر اثر برخورد این صفحات پدیده‌هایی همچون زلزله، گسل،شکستگی ها، تشکیل کوه ها تشکیل درازگودال ها و چین خوردگی و دیگر پدیده‌ها حاصل می‌شوند. میزان حرکت این صفحات از کمترین حد 0 میلی‌متر در سال تا بیشترین حد 100 میلی‌متر در سال، بسته به نوع، جایگاه و شرایط آنها تخمین زده می‌شود.

صفحات شکل‌دهنده پوسته زمین به‌طور کل از دو نوع سنگ‌کره‌های اقیانوسی و سنگ‌کره‌های قاره‌ای کلفت‌تر تشکیل می‌شوند که هر نوع پوسته‌های خاص خود را دارند.

صفحات پوسته زمین به این دلیل قابلیت حرکتی دارند که سنگ‌کره‌های پوشاننده سطح زمین دارای جرم حجمی و نیروی بیشتری در مقایسه با لایه‌های زیرین خود به نام سست‌کره هستند.

از این دانش برای مطالعه نحوه رخداد زلزله، زمین‌شناسی مهندسی و مطالعه مخازن نفت و گاز استفاده می‌شود.

مفهوم زمین‌ساخت همچنین برای گفتگو درباره حرکت آهسته صفحه‌ها به‌کار می‌رود، که در آن مورد به آن بیشتر زمین‌ساخت صفحه‌ای یا رانش قاره‌ای گفته می‌شود. زمین‌ساخت همچنین به مباحث زلزله، صفحات قاره‌ای و پدیده‌هایی از این دست می‌پردازد.

صفحه تکتونیکی "رستاخیز" مدتها بود که ناپدید شده بود، از هیمن رو، وجود آن بین ژئوفیزیک دانان بحث برانگیز شده است.

اکنون دانشمندان دانشگاه "هیوستون" یک صفحه تکتونیکی را در لبه یک صفحه سنگی در امتداد یک رشته از آتشفشان ها در کانادا شناسایی کرده اند.

"جانی وو" زمین شناس دانشگاه هیوستون و یکی از نویسندگان این تحقیق در بیانیه ای گفت: آتشفشان ها در مرز صفحات تشکیل می شوند و هرچه تعداد صفحات بیشتر باشد، تعداد آتشفشان ها نیز بیشتر است.

وی افزود: آتشفشان ها همچنین بر تغییرات آب و هوایی تأثیر می گذارند. بنابراین وقتی می خواهید کره زمین را مدل سازی کنید و بفهمید که چگونه آب و هوا و اقلیم آن تغییر کرده است، در واقع شما می خواهید بدانید که چه تعداد آتشفشان روی زمین وجود داشته است.

راهی که محققان با آن "رستاخیز" را پیدا کردند، با بازگشت به گذشته به لطف یک مدل رایانه ای بود. با انجام این کار، این تیم کشف کرد که کاملاً متناسب با سوابق زمین شناسی موجود، "رستاخیز" در کانادای فعلی، نزدیک آلاسکا و واشنگتن قرار دارد.

این اطلاعات صرفاً برای اثبات این نیست که "رستاخیز" وجود داشته است تا به یک بحث و جدل قدیمی پایان دهد، بلکه کمک می کند تا با درک چگونگی تأثیر تغییرات آب و هوایی بر روی زمین، چگونگی تغییر سیاره زمین را در آینده توضیح دهیم.

یافته های این مطالعه در مجله GSA Bulletin منتشر شده است.

انتهای پیام

تقدیر آدم ها

قالیباف: قفل‌هایی که به صنعت هسته‌ای زده شده بود باز خواهد شد

توسط هلال احمر؛ ارزیابی خسارت آبگرفتگی در سه شهرستان خوزستان در حال انجام است

پیکر شهید فخری زاده در حرم حضرت معصومه (س) طواف داده شد

وزیر ارتباطات: سامانه جامع تجارت عملیاتی شد

معاون پارلمانی رییس جمهور: منابع اجرای طرح الزام دولت به پرداخت یارانه قابل وصول و پایدار نیست

دکتر جهانگیری در اجلاس شورای نخست وزیران شانگهای سخنرانی می کند

حرکت جنجالی کاپیتان النصر

یادی از نهم آذر، سالروز بازپس گیری جزایر سه گانه ایرانی در سال 1350

🔰حکیم و مریدان/این داستان: تاریخ تولد رُند !! ؛ به قلم سیدمحمد شاهزاده صفوی

شهادت جودوکار ایرانی محافظ شهید محسن فخری زاده

آن چه نباید درباره افسردگی باور کنید

ادعای بولتون برای توجیه جنایت ترور شهید فخری‌زاده

قالیباف: دشمن جنایتکار پشیمان نمی‌شود مگر با واکنشی قوی

مسافرت دانشجویان مبتلا به کرونا ممنوع شد/الزام دانشگاه ها به گرفتن تست PCR از دانشجویان

مستند روایت ایثار در دزفول ساخته شد.

بررسی واکنش های یک لغزش برزگ

در انتقاد به موضع‌گیری برخی کشورها دربرابر ترور شهید فخری‌زاده ظریف: پنهان شدن برخی پشت دعوت به "خویشتنداری" شرم‌آور است

اعلام جزئیات مراسم تشییع و تدفین پیکر شهید فخری زاده

تجمع مردم اهواز در محکومیت ترور شهید فخری زاده

حُبِه مَنا در یک روز بارانی

گفتگوی تلفنی علیرضا ورناصری با صداوسیمای استان

جدیدترین رتبه‌بندی برترین دانشگاه‌های آسیا اعلام شد

پیام وفاق دزفول بزرگ بمناسبت شهادت دانشمند ایران اسلامی دکتر محسن فخری زاده

4 فرآورده طبیعی با منشا گیاهی که مجوز گرفته اند، دارای مصوبه کمیته اخلاق در پژوهش هستند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح کرد؛ خروج 87 شهر از وضعیت قرمز کرونا

اساسنامه جدید فدراسیون فوتبال با اکثریت آرا اعضای مجمع تایید شد

معاون اول رییس جمهور تاکید کرد: تولید داخلی 97 درصد دارو‌های مورد نیاز کشور در شرایط تحریم، کاری مهم و ارزشمند است

🔰حکیم و مریدان/این داستان: تبعیض در جنسیت فرزند !! ؛ به قلم سیدمحمد شاهزاده صفوی

دستگیری سارق محتویات داخل خودرو در دزفول

جزئیات الزام همراه داشتن کارت ملی برای اخذ خدمات اداری و حمل و نقل اعلام شد

واکنش خطیب‌زاده به اخبار منتشر شده درخصوص حکم 20 سال حبس برای دیپلمات ایرانی

استاندارقزوین : برگشت چک طی 10 روز آینده در بانک‌های قزوین ممنوع است

یادادشت استاد طالعی نیا در باب نقاشی قهوه خانه ای

تجمع طلاب و مردم قم در اعتراض به ترور ناجوانمردانه شهید فخری زاده تجمع طلاب و مردم قم در اعتراض به ترور ناجوانمردانه شهید فخری زاده

آلمان خواستار خویشتنداری طرف‌ها پس از ترور دانشمند ایرانی شد

ربیعی: متجاوز قطعا تنبیه خواهد شد، اما نه در زمین بازی که او تعریف می‌کند

متل با اجرای زینب موسوی از شبکه تلویزیونی خوزستان پخش شد.

معاون پژوهش و منابع دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران مطرح کرد: راه‌اندازی شبکه محققان و پژوهشگران در یازدهمین جشنواره ملی پژوهش و فناوری

استاد دانشگاه آزاد دزفول در ردیف دانشمندان برجسته دنیا قرار گرفت

شماره 58 ماهنامه فرهنگ رامهرمز ویژه آبان ماه منتشر شد.

آماده‌باش نیرو‌های آمریکایی در پی ترور شهید فخری‌زاده