آخرین مطالب

ریس جمهور :با شعار نمی‌توان مقابل سیل ایستاد

ریس جمهور :با شعار نمی‌توان مقابل سیل ایستاد فرهنگی - سیاسی - اجتماعی

ریس جمهور  :با شعار نمی‌توان مقابل سیل ایستاد

  بزرگنمایی:
«باید مقابل سیل بایستیم»، «باید دفاع کنیم»، «باید ایثارگر باشیم» و بایدها و شعارهایی از این نوع، دست‌کم از بهار سال جاری در تریبون‌های مختلف همراه با هجمه به دولت تکرار می‌شود؛ بی‌آنکه تریبون داران آداب ایستادن در برابر مشکلات را دانسته و یا راهکار مناسبی برای این ایستادگی ارائه دهند.

 «باید مقابل سیل بایستیم»، «باید دفاع کنیم»، «باید ایثارگر باشیم» و بایدها و شعارهایی از این نوع، دست‌کم از بهار سال جاری در تریبون‌های مختلف همراه با هجمه به دولت تکرار می‌شود؛ بی‌آنکه تریبون داران آداب ایستادن در برابر مشکلات را دانسته و یا راهکار مناسبی برای این ایستادگی ارائه دهند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، تداوم رفتارها و گفتارهای سیاسی با انگیزه تضعیف دولت همچنان رویه برخی رقبای انتخاباتی رییس جمهوری است. دولتی که بیش از هفت ماه در خط مقدم مبارزه با جنگ اقتصادی و ویروس کروناست از سوی چهره‌های اغلب ناشناخته در عرصه سیاست و اجرا، متهم به عافیت‌اندیشی و ترس از جان می‌شود. آنچه عرصه سیاست ایران این روزها تجربه می‌کند به گفته محمود واعظی رییس دفتر رییس جمهوری عجیب است. رقم زنندگان این رویدادهای عجیب مدعی ایستادن در برابر سیل مشکلات هستند اما در کارنامه آن‌ها دستکم تاکنون چیزی جز شعار دیده نمی‌شود.

اتفاق عجیب این روزها

تحریم مالی تمام قد ایران از سوی آمریکا، افزایش تعداد مبتلایان و جان‌باختگان بیماری کرونا، گرچه از رویدادهای سخت و عجیب این روزهای کشور هستند اما نوع رفتاری که این روزها با قوه مجریه و رییس آن، صورت می‌گیرد هم به همان میزان عجیب است. شاید به همین دلیل است که واعظی روز چهارشنبه در حاشیه جلسه هیات دولت با اشاره به اینکه اتفاق‌های عجیبی در حال رخ دادن است، می گوید: «در هر دوره از مجلس 2، 3 یا 5 نماینده اظهار نظرهای تندی داشتند و از الفاظی و مفاهیمی استفاده می‌کردند که در شان نماینده نبود. اما در مجلس یازدهم تعداد این افراد زیاد شده و این سبب اختلاف، ناامیدی و تفرقه می‌شود.» با مرور آنچه در جلسه رای اعتماد به وزیر صمت گذشت یا آنچه در بازدیدهای سرزده و به اصطلاح میدانی می‌گذرد، می‌توان منظور واعظی را بهتر درک کرد.  

نمایندگان مجلس در روز رای اعتماد وزیر معرفی شده از سوی دولت در تریبون عمومی انواع طعنه و لعن و تهدید علیه دولت استفاده می‌کنند، به بهانه‌های مختلف و البته واهی در شبکه های مجازی و تریبون‌های حقیقی علیه رییس قوه مجریه می‌تازند و انواع توهین‌ها را به وی و دولت روا می‌دارند. رقبای انتخاباتی رییس جمهوری در نوعی لجبازی سیاسی و علیرغم تمام هشدارهای ستاد مقابله با کرونا، بخش ویژه بیماران کرونایی را به صحنه رقابت‌ تبدیل کرده، از عقل معاد سخن می‌گویند و به رییس جمهوری که پروتکل‌های کرونایی را رعایت می‌کند طعنه و کنایه می‌زنند. آنچه این نوع رفتارها و گفتارها را در شرایط بسیار دشوار کنونی عجیب‌تر می‌نماید، موضوع وظیفه و مسوولیت اصلی این افراد است. مخالفان دولت در حالی حضور در بیمارستان کرونا را حداقل کار ممکن در بحبوحه شیوع این بیماری اعلام می‌کنند، که وظیفه و مسوولیت آن‌ها در شرایط کنونی بازدیدهای سرزده نیست. گرچه نه همه مردم اما نزدیک به 40درصد جامعه ایران در اسفند ماه سال گذشته 290 نماینده را راهی بهارستان کردند به این امید که بخشی از شعارهای آن روزهای خود را به واقیعت نزدیک کنند. مهرماه امسال و با گذشت هفت ماه از آن موعد، مصوبه، طرح و لایحه ای که بتواند باری از دوش مشکلات کشور بردارد، هنوز به مرحله قانون نرسیده است و می‌توان به صراحت گفت که نمایندگانی که این روزها به مهم‌ترین تریبون داران حمله به دولت تبدیل شده‌اند جز مقدار معتنابهی از حاشیه، انتقاد و توییت علیه دولت و تعدادی مصوبه ای که یا مغایر با قانون است یا شرع، دستاورد دیگری در آستین ندارند.

لوایح ارائه شده از سوی دولت هم در هیاهوی دریافت واکسن آنفلوآنزا و اتوموبیل شاسی بلند، معطل مانده‌اند تا واعظی با اشاره به آن‌ها تصریح کند: «پیش از این دولت لوایحی داده بود ولی مجلس به جای پرداختن به آنها طرح‌های جدیدی ارائه می‌دهد،  به نظر می‌رسد برای حل مشکل مردم، ‌ باید شعار و تبلیغات و اینکه در آینده چه فردی می‌خواهد رییس جمهور شود را باید کنار بگذارند و به مشکلات مردم رسیدگی کرد. زیرا با شعار دادن و افزایش انتظار مردم نمی‌توان کاری انجام داد.»

واقیعت آن است که دولت دوازدهم به ویژه از سال 97 و پس از بازگشت تحریم‌های آمریکا، نه در شعارهای تبلیغاتی و بازدیدهای انتخاباتی بلکه در میدان عمل و عرصه اداره کشور در برابر سیل‌های متنوعی ایستادگی و کشوری را که رگ حیات آن یعنی فروش نفت، در حال قطع شدن است، اداره کرده است. فهمیدن این موضوع کار چندان دشواری نخواهد بود اگر طعنه زنندگان به دولت نگاهی به آمار فروش نفت در دولت محبوب خود انداخته و آن را با سال 99 مقایسه کنند. دولت از اسفند 98 هم درگیر سیل تازه و البته ناشناخته و پیچیده‌ای شده که اقتصادهای پیشرفته جهان را هم به زانو درآورده است و ایستادن در برابر این سیل را وظیفه خود دانسته و با آن نمایش تبلیغاتی اجرا نمی‌کند. چه بسا اگر اندک گریزهای حجت الاسلام «حسن روحانی» در سخنرانی‌های خود به دستاوردهای این سال‌های اخیر نباشد کسی نخواهد فهمید که دولت تنها در بحران کرونا تا چه اندازه آسیب مالی دیده است. ایستادن در برابر هر سیل و مشکل و چالشی آداب دارد و شاید مهم‌ترین آن فراموش کردند تضادها، اختلافات سیاسی و کینه‌های انتخاباتی است. اگر در بحبوحه بحران و سیل، آن زمان که دولت با دستان تقریبا خالی در برابر آن بی‌هیاهو ایستاده است؛ منافع فردی و جناحی را در نمایش‌های انتخاباتی پیاده و به نام حمایت از کادر درمان در بوق و کرنا شد، شعار همدلی و صمیمیت دیگر محلی از اعراب نخواهد داشت.

گر تو بهتر می‌زنی بستان بزن

در تحلیل دلایل و ریشه‌های رویکرد مخالفان دولت، دیدگاه‌های مختلفی منتشر می‌شود. برخی بستر این نوع تاختن به دولت را همان لجبازی‌های سیاسی و رقابت‌های انتخاباتی می‌دانند و برخی هم معتقدند که از منظر مخالفان آنچه ناصواب است نه تصمیمات و اقدامات بلکه اتخاذ آن از سوی جریان تدبیر و امید است. «علی مطهری» نایب رییس مجلس دهم درباره دیدگاه این گروه معتقد است: «شاید در این شرایط سختی که ما داریم صلاح باشد که یکی از خودشان بیاید. خودشان برمی‌گردند به برجام و حتی رابطه با آمریکا را درست می‌کنند و اینها ممکن است به نفع کشور باشد. ولی اگر غیر از خودشان باشد مثل دوره‌ ریاست جمهوری آقای روحانی، کارشکنی ادامه می‌یابد و مردم ضرر می‌کنند. مگر اینکه شخص قدرتمندی بر سر کار بیاید که اجازه دخالت به کسی ندهد.»

«غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی» نماینده پیشین مجلس هم دیدگاهی مشابه مطهری مطرح کرده و گفته است: «اجازه بدهیم گزینه جبهه پایداری رییس‌جمهور شود چون او می‌تواند رابطه با آمریکا و اف ای تی اف را درست کند آن وقت تمام مشکلات کشور حل خواهد شد و هیچ کس هم او را جاسوس، خائن و وطن فروش نمی‌نامد. یعنی نه تنها فحش نمی‌خورد بلکه همین پایداریها او را قهرمان ملی خطاب می‌کنند.»

اگر فرض را بر درستی چنین دیدگاهی قرار دهیم بازهم برای شروع ستاندن دولت و زدن ساز بهتر برای اداره کشور زود است اما اگر در آینده‌ای نه چندان دور تلاش‌های انتخاباتی گروه‌های مخالف دولت به ثمر رسید و سرانجام  پس از دوره‌ها تقلا به پاستور راه یافتند و اگر در اداره کشور راهی جز اقدامات کنونی دولت (که منتقد سرسخت آن هستند) در پیش گرفتند؛ چگونه پاسخگوی این میزان و این مدت تخریب و هجمه علیه دولت‌های تدبیر و امید خواهند بود؟


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

پاکستان: هیچ نظامی یا غیرنظامی ایرانی هدف قرار نگرفتند

رئیس‌جمهور در دیدار اقشار و منتخبین شهرستان فیروزکوه: دولت به دنبال اولویت‌بندی کمبودها و مشکلات و سپس حل آن‌هاست

پیام مهدی طارمی برای مردم فلسطین

امیرعبداللهیان: هیچ تعارفی با طرف‌های تروریستی در پاکستان و عراق نداریم

اقدام دولت برای حمایت از مستمری‌بگیران

بهره‌مندی هنرستانیها از یک ماه کسری خدمت «سربازی»

یارانه یک میلیونی برای کودکان دارای اختلال رشد 5 دهک اول/ارزیابی 3 ماهه وضعیت رشد کودکان

وزیر دفاع : روسیه باید موضوع تمامیت ارضی ایران را رعایت کند

پالایشگاه‌های چینی برای خرید نفت ارزان راه افتادند

بازار سرمایه و کنترل تورم و نقدینگی و رشد تولید به قلم دکتر جواد درواری

تدوین تله فیلم *خط قرمز*به تهیه کنندگی عباس جاهد در استان اردبیل به پایان رسید

توافق نهایی با هند برای توسعه بندر چابهار

گزارش شرکت مالک نفت‌کش توقیف‌شده آمریکایی از وضع سلامتی گروه کارکنان آن در ایران

در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه هند امیرعبداللهیان اعلام کرد: هشدار ایران به آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی

از سرگیری مرمت پل‌بند تاریخی لشکر شوشتر

امیرعبداللهیان: محاسبه رژیم اسراییل در مورد حماس غلط بود/ به نیروهای مقاومت دستور نمی‌دهیم

مرگ دانشمند ایرانی در یک حادثه

ثبت بالاترین مقدار تولید نفت ایران پس از تحریم‌ها

حذف یارانه تعدادی از یارانه بگیران در دی ماه/ ماجرا چیست؟

تراکتور به دور از حواشی به سمت موفقیت

مصرف سرانه نان در کشور سالی 170 کیلوگرم؛ نان ناسالم چه بلایی سر بدن می‌آورد؟

ویتامین‌ها از طریق مکمل‌ها تأمین نمی‌شوند

ابطال شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان از سوی دیوان عدالت اداری

ارتش آمریکا: 16 نقطه یمن را هدف قرار دادیم

آیا شما یک آدم سمّی هستید

واکاوی یک تراژدی / نابغه ای در لجنزار

آغاز جلسه دادگاه لاهه برای پرونده نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه

ارتش یک نفتکش آمریکایی را در دریای عمان توقیف کرد

همدان پایتخت گردشگری آسیا شد

مدیرعامل مرکز مبادله طلا و ارز خبر داد تخصیص اسکناس کشور مبدأ به مسافران تا عید نوروز

طرح آمریکا برای منطقه «بعد از جنگ غزه» با همکاری عربستان

فرصت 2 ماهه بانک مرکزی برای کاهش رشد پایه پولی و نقدینگی

اولین نشست کمیته فلسطین APA رئیس پارلمان کشورهای عربی: ساکنان در برابر جنایات رژیم صهیونیستی شریک جرم هستند

استارت پروژه «نبیل باهویی ٢» با حضور برانکو

وزیر کشور: انفجار تروریستی در کرمان خارج از رینگ حفاظتی مراسم بود

ادغام تعرفه رای دو انتخابات 1402

211 شیء تاریخی ایران در چین

طرح جامع مدیریت دریاچه نمک به تصویب رسید مخبر: دولت با جدیت به دنبال حل مشکلات حمل و نقل عمومی است

رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از مردم قم: دشمن سیاست «بیرون کشاندن مردم ایران از صحنه» را پیگیری می‌کند

تعلیق از خدمت 4 کارمند شهرداری دزفول

آخرین وضعیت ثبت‌نام در کاروان‌های حج

استفاده از معلم آقا در دبیرستان‌های دخترانه؛ نیازمند مجوز/ تعیین تکلیف مدیران زن مدارس پسرانه

ماجرای ارسال پیامک برای متقاضیان شیرخشک

دبیر هیات بادبانی استان هرمزگان: گسترش گردشگری ورزش‌های دریایی در هرمزگان یک ضرورت است

آغاز دور جدید گرانفروشی بلیت هواپیما؛ بلیت هواپیما به نرخ مصوب نیست

قوه قضاییه: حکم بخش دوم پرونده هواپیمای اوکراینی صادر شد/ متهم ردیف اول بازداشت است

کشف شیشه و هیروئین از یک خودروی سواری در هندیجان

بارورسازی ابر‌ها برای کشوری وسیع همچون ایران اجرایی و عملی نیست

کنعانی: مسئله دریای سرخ معلول است؛ علت نیست/ تدوین سند همکاری با روسیه در گام‌های نهایی است

اختلاف نظر درباره بدهی 100 میلیارد دلاری