آخرین مطالب

یک سبد انجیر (ادبیات)3 فرهنگی

یک سبد انجیر (ادبیات)3

  بزرگنمایی:
بحثی ادبی پیرامون راوی و روایت در داستان مدرن و پست مدرن

به نام خالق زیبایی


درس 2

یک سبد انجیرِ ادبیات "راوی" بخش 3

در دو درس گذشته خصوصیات راوی و تکنیک های استفاده از راوی را در روایت داستان بیان کردیم، در این درس قرار است سئوالات چالش برانگیزی مطرح کنیم.

چـــالـــــــش

آیا داستان حتما باید راوی داشته باشد؟ یا نویسنده مستقیما می تواند با خواننده داستان صحبت کند؟

آیا می توان راوی را از داستان حذف کرد؟

می دانیم که یک داستان می تواند چندین راوی داشته باشد، آیا امکان دارد ذهن دو یا چند راوی یک داستان به هم بریزد، یا به گونه ای راوی ها در هم ادغام شوند؟

آیا امکان دارد راوی گیج شود و نداند چه می گوید؟

و آیا های بسیار دیگر...

در پاسخ به این سئوالها باید گفت، در ادبیات قدیم و کلاسیک راوی معتبر تر از آن بود که بتوان دنبال شیوه های خلاقانه بازی با ذهن خواننده از طریق راوی بود، اما با آغاز دوره مدرن و پست مدرن راوی نیز دچار تغییرات اساسی شد و نویسنده ها شگردهای بسیاری را در استفاده از راوی در داستانهایشان ابداع کردند.

در یک داستان پست مدرن ممکن است خود نویسنده چه به عنوان راوی و چه غیر راوی حضور پیدا کند، از شگردهای داستان نویسی خود حرف بزند و یا به موارد کم اهمیت تری اشاره کند، مثلا بگوید  الان که دارم از سرمای زمستان و جنگ برای شما می نویسم، خودم در اتاقی گرم و راحت و امن پشت میز کارم نشسته ام، یا روای را از داستان حذف کند، نویسنده ممکن است راوی را دچار سرگردانی کند و راوی داستانش با اینجال که دانای کل است نداند چه حادثه ای اتفاق افتاده است. اینها تنها نمونه هایی از روایت در داستانهای مدرن و پست مدرن است.

بیایید به چند نمونه از داستانهایی که راوی پست مدرن دارند نگاهی بیندازیم:

 

مرگ راوی داستان

در داستان "هنگامی که جهان تکان خورد یا زیبای 250000 ساله" نوشته رایدر هاگارد

راوی شخصیت اصلی داستان است و زاویه دید داستان اول شخص است، در طول داستان شخصیت اصلی ضربه چماقی به سرش می خورد و هنوز داستان به پایان نرسیده است که شخصیت اصلی داستان (همان راوی) بخاطر اثرات ضربه چماق می میرد و داستان را یکی از شخصیتهای دیگر داستان که کشیش است به پایان می رساند.

 

ورود نویسنده به داستان "متافیکشن یا فراداستان"

در داستان "اردیبهشت 46"

در میان داستان ناگهان با خود نویسنده روبرو هستیم که در حال نوشتن همان قصه‌ای است که ما می‌خوانیم. راوی از خودش درباره شخصیت‌ها و وقایع سوال می‌کند و آنها را به ترتیب می‌نویسد (صفحه 62) و جلوتر حتی کتابچه‌ای که داستان را در آن نوشته برای یکی از شخصیت‌ها می آورد تا نشانش دهد. زمانی که در حال خواندن بخش دوازدهم قصه هستیم، راوی می‌گوید: «بعد آمدم بالا بقیه‌ی قضیه را نوشتم- تا ده- و خسته شدم» و حتی راجع به ساختار قصه با خودش حرف می‌زند: این که آن را به صورت یک گفتگوی تلفنی بنویسد یا نه (صفحه 79).

 

بیان دوباره داستان توسط راوی

در داستان "سلاخ خانه شماره پنج"  نوشته کورت ونه گات جونیز

ابتدا نویسنده داستان را به صورت خلاصه بیان می کند، اما بعد از ضربه ای که به سر بیلی نقش اصلی داستان در سقوط هواپیما وارد می شود، در زمان عقب و جلو می رود و حوادث را تکرار می کند بدون اینکه توجه کنیم نویسنده دوباره داستان را به صورت مفصل برای خواننده بیان کرده است.

 

تلاقی ذهنیت دو راوی

در داستان "طریق بسمل‌شدن"  نوشته محمود دولت آبادی

نویسنده همراه راوی در متن حضور دارد. نویسنده خود یکی از شخصیت‌های رمان است، او از یک طرف متمرکز بر آدم‌های قصه خودش است که در تپه صفر گیر افتاده‌اند ـ هم عراقی و هم ایرانی ـ تشنه‌اند و راه نجات‌شان رسیدن به تانکر آبی است که از آتش آتشبارها در امان مانده است و از طرفی، از جانب ارتش عراق مامور است که مسائل اسیران ایرانی را به گونه‌ای که خود می‌خواهند و طرحش را می‌دهند، به رشته تحریر درآورد چرا که قدرت و تاثیر قلمش چنان است که به قول سرگرد عراقی مسئول و مامور این طرح، تلویزیون و تصویر با آن قابل قیاس نیست.

از یک طرف، راوی ایرانی را داریم که نزدیک به ستوان و رزمنده زیر دستش و اسیر عراقی آنهاست و حرکات‌شان را دنبال می‌کند و مواظب این طرف ماجراست.

از طرفی کاتب عراقی به اعماق تاریخ و آغاز ورود اعراب به ایران و وزارت ایرانیان در دم و دستگاه عباسیان و ... می‌رود و همخوانی غریبی میان مسائل و معضلات دو ملت امروز را با آن روزها می‌یابد و از طرفی هم با قدرت فاسدی که می‌خواهد قلمش را تسلیم عقاید و روند دروغ‌ پردازی خود کند، سرِ ناسازگاری دارد.

اینکه راوی و کاتبی درونِ متنی‌اند که روایتی را پیش می‌برند و به کمک هم کامل می‌کنند که برحسب اتفاق در جنگ با هم هستند، یا حکومت‌های‌شان درگیر جنگند، بسیار جالب توجه است. یعنی یک اثر، توسط دو شخص آفریده می‌شود که در گیر جنگی علیه هم هستند.1

بحث پیرامون راوی بسیار است و تکنیک های استفاده از بهترین راوی برای دستیابی به نتیجه ای درست که همان روایت صحیح و دارای جاذبه برای خواننده است فراوان، ما این بحث را فعلا پایان می دهیم؛ در درس های آینده به شخصیت و شخصیت پردازی داستان خواهیم پرداخت.

 

پاورقی

1 برگرفته از وبسایت مشرق

-----------------
درس 4

آثار خود را برای ما بفرستید

Alireza_rashnow@yahoo.com

 


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

پاکستان: هیچ نظامی یا غیرنظامی ایرانی هدف قرار نگرفتند

رئیس‌جمهور در دیدار اقشار و منتخبین شهرستان فیروزکوه: دولت به دنبال اولویت‌بندی کمبودها و مشکلات و سپس حل آن‌هاست

پیام مهدی طارمی برای مردم فلسطین

امیرعبداللهیان: هیچ تعارفی با طرف‌های تروریستی در پاکستان و عراق نداریم

اقدام دولت برای حمایت از مستمری‌بگیران

بهره‌مندی هنرستانیها از یک ماه کسری خدمت «سربازی»

یارانه یک میلیونی برای کودکان دارای اختلال رشد 5 دهک اول/ارزیابی 3 ماهه وضعیت رشد کودکان

وزیر دفاع : روسیه باید موضوع تمامیت ارضی ایران را رعایت کند

پالایشگاه‌های چینی برای خرید نفت ارزان راه افتادند

بازار سرمایه و کنترل تورم و نقدینگی و رشد تولید به قلم دکتر جواد درواری

تدوین تله فیلم *خط قرمز*به تهیه کنندگی عباس جاهد در استان اردبیل به پایان رسید

توافق نهایی با هند برای توسعه بندر چابهار

گزارش شرکت مالک نفت‌کش توقیف‌شده آمریکایی از وضع سلامتی گروه کارکنان آن در ایران

در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه هند امیرعبداللهیان اعلام کرد: هشدار ایران به آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی

از سرگیری مرمت پل‌بند تاریخی لشکر شوشتر

امیرعبداللهیان: محاسبه رژیم اسراییل در مورد حماس غلط بود/ به نیروهای مقاومت دستور نمی‌دهیم

مرگ دانشمند ایرانی در یک حادثه

ثبت بالاترین مقدار تولید نفت ایران پس از تحریم‌ها

حذف یارانه تعدادی از یارانه بگیران در دی ماه/ ماجرا چیست؟

تراکتور به دور از حواشی به سمت موفقیت

مصرف سرانه نان در کشور سالی 170 کیلوگرم؛ نان ناسالم چه بلایی سر بدن می‌آورد؟

ویتامین‌ها از طریق مکمل‌ها تأمین نمی‌شوند

ابطال شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان از سوی دیوان عدالت اداری

ارتش آمریکا: 16 نقطه یمن را هدف قرار دادیم

آیا شما یک آدم سمّی هستید

واکاوی یک تراژدی / نابغه ای در لجنزار

آغاز جلسه دادگاه لاهه برای پرونده نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه

ارتش یک نفتکش آمریکایی را در دریای عمان توقیف کرد

همدان پایتخت گردشگری آسیا شد

مدیرعامل مرکز مبادله طلا و ارز خبر داد تخصیص اسکناس کشور مبدأ به مسافران تا عید نوروز

طرح آمریکا برای منطقه «بعد از جنگ غزه» با همکاری عربستان

فرصت 2 ماهه بانک مرکزی برای کاهش رشد پایه پولی و نقدینگی

اولین نشست کمیته فلسطین APA رئیس پارلمان کشورهای عربی: ساکنان در برابر جنایات رژیم صهیونیستی شریک جرم هستند

استارت پروژه «نبیل باهویی ٢» با حضور برانکو

وزیر کشور: انفجار تروریستی در کرمان خارج از رینگ حفاظتی مراسم بود

ادغام تعرفه رای دو انتخابات 1402

211 شیء تاریخی ایران در چین

طرح جامع مدیریت دریاچه نمک به تصویب رسید مخبر: دولت با جدیت به دنبال حل مشکلات حمل و نقل عمومی است

رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از مردم قم: دشمن سیاست «بیرون کشاندن مردم ایران از صحنه» را پیگیری می‌کند

تعلیق از خدمت 4 کارمند شهرداری دزفول

آخرین وضعیت ثبت‌نام در کاروان‌های حج

استفاده از معلم آقا در دبیرستان‌های دخترانه؛ نیازمند مجوز/ تعیین تکلیف مدیران زن مدارس پسرانه

ماجرای ارسال پیامک برای متقاضیان شیرخشک

دبیر هیات بادبانی استان هرمزگان: گسترش گردشگری ورزش‌های دریایی در هرمزگان یک ضرورت است

آغاز دور جدید گرانفروشی بلیت هواپیما؛ بلیت هواپیما به نرخ مصوب نیست

قوه قضاییه: حکم بخش دوم پرونده هواپیمای اوکراینی صادر شد/ متهم ردیف اول بازداشت است

کشف شیشه و هیروئین از یک خودروی سواری در هندیجان

بارورسازی ابر‌ها برای کشوری وسیع همچون ایران اجرایی و عملی نیست

کنعانی: مسئله دریای سرخ معلول است؛ علت نیست/ تدوین سند همکاری با روسیه در گام‌های نهایی است

اختلاف نظر درباره بدهی 100 میلیارد دلاری