آخرین مطالب

بقا و بالندگی جهاد دانشگاهی در گرو تقویت وجه فرهنگی و حضور در فضای دانشگاه است علمی وفناوری

بقا و بالندگی جهاد دانشگاهی در گرو تقویت وجه فرهنگی و حضور در فضای دانشگاه است

  بزرگنمایی:
رییس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی گفت: موفقیت جهاددانشگاهی ناشی از فعالیت ها و حضور موثر در صف است و به خاطر گسترش همین فعالیت ها بوده که ستاد را ایجاد کرده ایم؛ لذا باید مراقب باشیم که جهاد دانشگاهی صرفا در سطح فعالیت ستادی تقلیل پیدا نکند و نوآوری و خلاقیتی را که رمز موفقیت جهاددانشگاهی بوده همچنان ادامه دهیم.



به گزارش صبح ملت نیوز و به نقل از ایسنا، دکتر حسین میرزائی که در نشست مجازی سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی با موضوع «مسوولیت اجتماعی جهاد دانشگاهی» سخن می گفت با اشاره به سابقه عضویت و حدود سه دهه همکاری و ارتباط مستمر خود با این نهاد و تبریک چهلمین سالگرد تاسیس جهاد دانشگاهی به تبیین علل موفقیت جهاد دانشگاهی و عوامل موثر در تداوم حضور موفق این نهاد در عرصه های مختلف فرهنگی، پژوهشی و آموزشی کشور پرداخت.

وی باتوجه به وجه فرهنگی فعالیت های جهاد دانشگاهی و جلوگیری از کم رنگ شدن آن افزود: جهاد دانشگاهی زمانی وارد عرصه فعالیتهای فرهنگی در دانشگاه ها شد که چالشهای زیادی وجود داشت و جهاد دانشگاهی خصوصا در دهه های اول و دوم فعالیت خود  پیشگام حرکتهای فرهنگی و هنری در دانشگاه ها بود وبسیاری از جشنواره های هنری و فرهنگی نظیر جشنواره تئاتر دانشگاهی ریشه در جهاد دانشگاهی داشت و هزینه های زیادی بابت آن پرداخت کرد و نباید فراموش کنیم که حلقه اتصال دانشجویان با جهاد دانشگاهی همین فعالیتهای فرهنگی و هنری بود که دانشجویان را رفته رفته به حوزه های دیگر فعالیت جهاد خصوصا فعالیتهای پژوهشی-علمی و تا حدودی آموزشی سوق می داد و جهاد را به نهادی فرهنگی، پژوهشی و آموزشی تبدیل کرد.

دانشیار جامعه شناسی دانشگاه تهران با اشاره به برخی اقدامات نوآورانه شاخص جهاد دانشگاهی در زمان خود از جمله تاسیس پژوهشگاه رویان، خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) و خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) وسایر رویشهای پر افتخار جهاد دانشگاهی اظهار داشت: شان و جایگاه امروز جهاد دانشگاهی بیش از همه ناشی از رویش های خلاقانه و بی نظیری است که در حوزه های فرهنگی داشته وباعث شده بود جهاد فرزند زمانه خود و بلکه پیشگام زمانه خود باشد و به نظر می رسد باید با ارزیابی و آسیب شناسی فعالیتهای جهاد دانشگاهی در آستانه چهل سالگی اش حوزه های مزیت دار را تقویت کرده و در حوزه هایی که آسیب دیده ایم بازنگری صورت گیرد.

وی با انتقاد از کم رنگ شدن حضور جهاد دانشگاهی در محیط های دانشگاهی اظهار داشت: معتقدم بیرون رفتن جهاد دانشگاهی از نهاد دانشگاه هم به ضرر جهاد و هم به ضرر دانشگاه است. فضای دانشگاه فراتر از ساختمان و مکان فیزیکی آن، ظرفیت ویژه ای دارد که رشد جهاد دانشگاهی مرهون استفاده از همین ظرفیت بوده است واثر بخشی و فایده مندی جهادبرای دانشگاه نیز دراین حضور ممکن میگردد.

میرزایی خاطرنشان کرد: موفقیت جهاد دانشگاهی ناشی از فعالیت ها و حضور موثر در صف است و به خاطر گسترش همین فعالیت ها بوده که ستاد را ایجاد کرده ایم لذا باید مراقب باشیم که جهاد دانشگاهی صرفا در سطح فعالیت ستادی تقلیل پیدا نکند و نوآوری و خلاقیتی را که رمز موفقیت جهاد دانشگاهی بوده همچنان ادامه دهیم. کم رنگ شدن این حضور و  وجه از فعالیت های جهاد در شرایطی که اهمیت نوآوری در دنیای امروز روز به روز بیشتر می شود از چالش های جدی است که می تواند آینده جهاد را تهدید وتعیین کند.

رییس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی با اشاره به نقش ویژه جهاد دانشگاهی در تربیت نیروهای انسانی زبده که در حال حاضر علاوه بر جهاد دانشگاهی به عنوان عضو هیات علمی، پژوهشگر یا مدیر در دستگاه های مختلف خدمت می کنند اظهار داشت: جهاد دانشگاهی خصوصا تا نیمه دهه 1380 فرصت های بسیار خوبی را برای تجربه اندوزی در اختیار دانشجویان قرار می داد تا جایی که امروز می توانیم افتخار کنیم که بسیاری از مدیران و مسوولان کشور تربیت شدگان جهاد دانشگاهی هستند اما به عنوان فردی که  27 سال است که با این نهاد ارتباط جدی دارم نگرانم که در پنجاه سالگی جهاد نتوانیم چنین ادعایی را مطرح کنیم.

میرزائی با تاکید بر این که اعضای جهاد دانشگاهی خصوصا مدیران این نهاد باید بپذیرند که مشکلاتی در روند حرکت جهاد ایجاد شده که باید برای رفع آنها چاره اندیشی کرد اظهار داشت: شرط بقای جهاد توجه به ویژگی هایی است که حضور جهاد را در فضای فرهنگی و دانشگاهی کشور معنا بخشیده است. پیوند با فضای دانشگاه، اولویت دادن به فعالیتهای فرهنگی، ساختار غیررسمی و منعطف و روحیه شاگردی و کار جهادی که با چالشهایی مواجه شده است  لازم است در داخل جهاد نسبت به آسیب شناسی و رفع آنها اقدام شود و در این صورت مشکلاتی هم که بعضا با سایر دستگاه ها وجود دارد  با گفت و گو یا استفاده از ظرفیت های قانونی قابل رفع است.

رییس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی با اشاره به روحیه خودباوری و تلاشی که در جهادگرانی مثل مرحوم دکتر کاظمی آشتیانی – موسس پژوهشگاه رویان – وجود داشته بر ضرورت الگو قرار دادن آنها و مستندسازی و توجه به تجربیات موفق گذشته در جهاد دانشگاهی تاکید کرد: مرحوم دکتر کاظمی و همکاران ایشان  کار خود را از اتاقی کوچک آغاز کردند و با اعتقاد عمیق و نیازشناسی دقیقی که کرده بودند پژوهشگاه رویان را تاسیس کردند. وی می گفت: « وقتی قد کشیدیم اینجا را ترک نمی کنیم  بلکه سقف خانه را بالا می بریم». البته نمیشود انتظار داشت همه مثل ایشان باشند ولی تجربه زیسته دکتر کاظمی آشتیانی می تواند درس های زیادی برای جهاد دانشگاهی و دانشجویان فعال در این نهاد  و علاقه مندان به فعالیت علمی داشته باشد و کاش شرح مختصری از تجربه موفق و عوامل موثر در موفقیت او از خلال مصاحبه ها و خاطرات همکاران وی در قالب مجموعه ای چند صفحه ای تهیه و منتشر می شد تا چراغ راهی در مسیر آینده باشد.

میرزائی در پایان با بیان این که جهاد دانشگاهی در طول چهل سال فعالیت خود به عنوان مجموعه ای خوداتکا، خلاق، خوشنام و پرافتخار از سرمایه اجتماعی و جایگاه ویژه ای در بین مردم و مسوولان برخوردار است و با رویکرد عالمانه ، تلاشگرانه و مومنانه و متعادل خود به این نقطه رسیده است ابراز امیدواری کرد با ارزیابی دقیق از عوامل موفقیت جهاد دانشگاهی و آسیب شناسی و رفع مشکلات موجود ، زمینه دوام و بالندگی هر چه بیشتر این نهاد دانشگاهی در کشور فراهم شود.

انتهای پیام


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

پاکستان: هیچ نظامی یا غیرنظامی ایرانی هدف قرار نگرفتند

رئیس‌جمهور در دیدار اقشار و منتخبین شهرستان فیروزکوه: دولت به دنبال اولویت‌بندی کمبودها و مشکلات و سپس حل آن‌هاست

پیام مهدی طارمی برای مردم فلسطین

امیرعبداللهیان: هیچ تعارفی با طرف‌های تروریستی در پاکستان و عراق نداریم

اقدام دولت برای حمایت از مستمری‌بگیران

بهره‌مندی هنرستانیها از یک ماه کسری خدمت «سربازی»

یارانه یک میلیونی برای کودکان دارای اختلال رشد 5 دهک اول/ارزیابی 3 ماهه وضعیت رشد کودکان

وزیر دفاع : روسیه باید موضوع تمامیت ارضی ایران را رعایت کند

پالایشگاه‌های چینی برای خرید نفت ارزان راه افتادند

بازار سرمایه و کنترل تورم و نقدینگی و رشد تولید به قلم دکتر جواد درواری

تدوین تله فیلم *خط قرمز*به تهیه کنندگی عباس جاهد در استان اردبیل به پایان رسید

توافق نهایی با هند برای توسعه بندر چابهار

گزارش شرکت مالک نفت‌کش توقیف‌شده آمریکایی از وضع سلامتی گروه کارکنان آن در ایران

در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه هند امیرعبداللهیان اعلام کرد: هشدار ایران به آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی

از سرگیری مرمت پل‌بند تاریخی لشکر شوشتر

امیرعبداللهیان: محاسبه رژیم اسراییل در مورد حماس غلط بود/ به نیروهای مقاومت دستور نمی‌دهیم

مرگ دانشمند ایرانی در یک حادثه

ثبت بالاترین مقدار تولید نفت ایران پس از تحریم‌ها

حذف یارانه تعدادی از یارانه بگیران در دی ماه/ ماجرا چیست؟

تراکتور به دور از حواشی به سمت موفقیت

مصرف سرانه نان در کشور سالی 170 کیلوگرم؛ نان ناسالم چه بلایی سر بدن می‌آورد؟

ویتامین‌ها از طریق مکمل‌ها تأمین نمی‌شوند

ابطال شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان از سوی دیوان عدالت اداری

ارتش آمریکا: 16 نقطه یمن را هدف قرار دادیم

آیا شما یک آدم سمّی هستید

واکاوی یک تراژدی / نابغه ای در لجنزار

آغاز جلسه دادگاه لاهه برای پرونده نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه

ارتش یک نفتکش آمریکایی را در دریای عمان توقیف کرد

همدان پایتخت گردشگری آسیا شد

مدیرعامل مرکز مبادله طلا و ارز خبر داد تخصیص اسکناس کشور مبدأ به مسافران تا عید نوروز

طرح آمریکا برای منطقه «بعد از جنگ غزه» با همکاری عربستان

فرصت 2 ماهه بانک مرکزی برای کاهش رشد پایه پولی و نقدینگی

اولین نشست کمیته فلسطین APA رئیس پارلمان کشورهای عربی: ساکنان در برابر جنایات رژیم صهیونیستی شریک جرم هستند

استارت پروژه «نبیل باهویی ٢» با حضور برانکو

وزیر کشور: انفجار تروریستی در کرمان خارج از رینگ حفاظتی مراسم بود

ادغام تعرفه رای دو انتخابات 1402

211 شیء تاریخی ایران در چین

طرح جامع مدیریت دریاچه نمک به تصویب رسید مخبر: دولت با جدیت به دنبال حل مشکلات حمل و نقل عمومی است

رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از مردم قم: دشمن سیاست «بیرون کشاندن مردم ایران از صحنه» را پیگیری می‌کند

تعلیق از خدمت 4 کارمند شهرداری دزفول

آخرین وضعیت ثبت‌نام در کاروان‌های حج

استفاده از معلم آقا در دبیرستان‌های دخترانه؛ نیازمند مجوز/ تعیین تکلیف مدیران زن مدارس پسرانه

ماجرای ارسال پیامک برای متقاضیان شیرخشک

دبیر هیات بادبانی استان هرمزگان: گسترش گردشگری ورزش‌های دریایی در هرمزگان یک ضرورت است

آغاز دور جدید گرانفروشی بلیت هواپیما؛ بلیت هواپیما به نرخ مصوب نیست

قوه قضاییه: حکم بخش دوم پرونده هواپیمای اوکراینی صادر شد/ متهم ردیف اول بازداشت است

کشف شیشه و هیروئین از یک خودروی سواری در هندیجان

بارورسازی ابر‌ها برای کشوری وسیع همچون ایران اجرایی و عملی نیست

کنعانی: مسئله دریای سرخ معلول است؛ علت نیست/ تدوین سند همکاری با روسیه در گام‌های نهایی است

اختلاف نظر درباره بدهی 100 میلیارد دلاری