خروج تاجگردون از مجلس یازدهم

او که نمایندگی مردم گچساران در مجلس را در دوره های نهم و دهم برعهده داشت، در انتخابات دوم اسفند 98 نیز با کسب 38 هزار و 353 رای معادل 1/ 50 درصد آرا، به‌عنوان منتخب پیروز به مجلس یازدهم راه یافت. اما سرنوشت سومین پیروزی‌اش در انتخابات متفاوت از دو دوره قبل شد. تاجگردون از همان روزهای نخست تشکیل مجلس یازدهم در هفته دوم خردادماه، با خط و نشان سخت گروهی از جدیدالورودها مواجه شد؛ خط و نشانی که به‌رغم تایید اعتبارنامه تاجگردون در شعبه 12 و همچنین کمیسیون تحقیق، 128 نماینده را برای رد اعتبارنامه منتخب گچساران از پارلمان همگرا کرد. به این ترتیب، مخالفان حضور تاجگردون در مجلس یازدهم با رای 99/ 50 درصدی در مقابل رای موافق 102 نماینده و رای ممتنع 21 نماینده دیگر، پیروز این جدال یک ماهه شدند.

دلایل اعتراض به اعتبارنامه

آنچه مخالفان حضور تاجگردون در مجلس، به‌عنوان دلایلی برای رد اعتبارنامه او مطرح می‌کردند، بیش از همه با عنوان «فساد اقتصادی» و «رانت‌‌خواری» مطرح شده است؛ موضوعی که به‌رغم چند  بار طرح شدن از سوی نمایندگان معترض ازجمله علیرضا زاکانی نماینده قم، روح‌الله نجابت نماینده شیراز و علی اکبر کریمی نماینده اراک، نهایتا هفته گذشته از سوی کمیسیون تحقیق که از سوی رئیس مجلس مسوول بررسی این اعتبارنامه شده بود، رد شد.

در گزارش کمیسیون تحقیق که روز گذشته در صحن علنی مجلس قرائت شد، تصریح شده است: اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون که از صحن جلسه علنی جهت رسیدگی به کمیسیون تحقیق ارجاع شده بود، طی جلسات متعدد با دستگاه‌های مختلف ذی‌ربط موارد ارائه‌شده از سوی معترضان مورد بررسی قرار گرفت و با لحاظ مواد نامه‌های مورخ 17 خرداد 99 و 30 اردیبهشت 99 شورای نگهبان مبنی بر رسیدگی به موارد مطروحه در این شورا، نهایتا اعتبارنامه ایشان در جلسه مورخ سوم تیرماه 99 کمیسیون با اکثریت آرا به تصویب رسید.

پیش از آنکه بررسی اعتبارنامه تاجگردون به کمیسیون تحقیق واگذار شود و این کمیسیون به تایید این اعتبارنامه رای دهد،

 شعبه 12- یکی از شعب بررسی اعتبارنامه‌های منتخبان انتخابات مجلس یازدهم- اعتبارنامه منتخب گچساران را تایید کرده بود، اما به‌دلیل اعتراض نمایندگان معترض، بررسی این اعتبارنامه به کمیسیون تحقیق سپرده شد. اولین بار هم چند نماینده ازجمله علیرضا زاکانی نماینده قم، روح‌الله نجابت نماینده شیراز و علی اکبر کریمی نماینده اراک به همراه 6 نماینده دیگر، در نامه‌ای به رئیس مجلس، اعتراض خود را به اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون به‌دلیل فساد اقتصادی و رانت‌خواری اعلام کردند و تلاش برای رد این اعتبارنامه را کلید زدند.

انتقاد نمایندگان به رای‌گیری

با این همه، اگرچه رای بیش از نیمی از نمایندگان حاضر در جلسه علنی دیروز، غلامرضا تاجگردون را به خروج از ساختمان بهارستان هدایت کرد اما فلسفه همین رای‌گیری در صحن علنی نیز یکی از موضوعاتی بود که برخی نمایندگان آن را خلاف آیین‌نامه داخلی مجلس می‌دانستند.

البته رای‌گیری درباره گزارش کمیسیون تحقیق در آیین‌نامه داخلی مجلس پیش‌بینی شده، اما در صورتی که نظر کمیسیون تحقیق به رد اعتبارنامه باشد. ماده 32 آیین‌نامه داخلی مجلس می‌گوید که چنانچه کمیسیون تحقیق، اعتبارنامه رد شده از سوی شعبه را رسیدگی کند و نظر به تایید اعتبارنامه داشته باشد، گزارش آن برای تصمیم‌گیری مجلس در دستور کار قرار می‌گیرد. در صورتی که نظر کمیسیون مبنی بر رد اعتبارنامه باشد، گزارش آن حداکثر به مدت 15 دقیقه در مجلس مطرح و ادله رد اعتبارنامه ارائه می‌شود. همچنین نماینده‌ای که اعتبارنامه‌اش توسط کمیسیون رد شده، حداکثر به مدت 30 دقیقه فرصت دارد تا از خود دفاع کند، ضمن اینکه می‌تواند بخشی از وقت خود را حداکثر به دو نفر از نمایندگان واگذار کند، سپس گزارش کمیسیون تحقیق به رأی گذاشته می‌شود، چنانچه رد اعتبارنامه به تصویب مجلس نرسد، رئیس جلسه تصویب آن را اعلام می‌کند.

یکی از اعضای کمیسیون تحقیق ازجمله منتقدان به رای‌گیری دیروز بود؛ غلامرضا نوری قزلجه، نماینده بستان‌آباد رای‌گیری اعتبارنامه تاجگردون را خلاف قانون دانست. او در حاشیه جلسه علنی دیروز به خبرنگاران توضیح داد: اعتبارنامه آقای تاجگردون در حالی به رای گذاشته شد که شعبه و کمیسیون تحقیق آن را تایید کرده بودند. این عضو کمیسیون تحقیق با استناد به مواد 28 تا 32 آیین‌نامه داخلی مجلس گفت: در صورت رد اعتبارنامه در شعبه یا کمیسیون تحقیق، روالی که در جلسه (دیروز چهارشنبه) طی شد، باید انجام می‌گرفت. او با اشاره به روند بررسی اعتبارنامه دو نماینده دیگر در همین مجلس گفت: گزارش شعب درباره اعتراض به دو منتخب دیگر تنها در صحن علنی مجلس قرائت شد از این رو گزارش کمیسیون تحقیق درباره اعتراض به اعتبارنامه منتخب مردم گچساران نیز باید تنها قرائت می‌شد.

نکته دیگری که از جلسه دیروز و اقدامات هیات رئیسه مجلس با انتقاد برخی نمایندگان روبه‌رو شد، برگزاری جلسه غیرعلنی برای بررسی اعتبارنامه تاجگردون بود. محمدباقر قالیباف رئیس مجلس جلسه دیروز را به‌صورت غیرعلنی از ساعت 8:10 آغاز کرد و نمایندگان معترض به اعتبارنامه مباحث خود را در 15 دقیقه بیان کردند و تاجگردون هم در فرصت 30 دقیقه‌ای به دفاع از خود پرداخت. همچنین مسعود پزشکیان نیز ازجمله نمایندگانی بود که به دفاع از تاجگردون پشت تریبون رفت هرچند نتیجه رای‌گیری به نفع تاجگردون نشد. منتخب گچساران دقایقی پس از اعلام مخالفت مجلس با اعتبارنامه او، صحن علنی را ترک کرد و در نخستین پست اینستاگرامی‌اش پس از رد اعتبارنامه، از مردم خواست خونسردی خود را حفظ کنند.

البته این تنها واکنش به رد این اعتبارنامه جنجالی نبود؛ برخی معترضان به اعتبارنامه تاجگردون، پس از رد آن در صحن علنی، این اقدام را نخستین گام «مجلس انقلابی» خواندند و در توییت‌های جداگانه‌ای تاکید کردند که «همه نمایندگان، نماینده گچساران در مجلس هم هستند».

لینک  خبر  :https://www.donya-e-eqtesad.com/fa/tiny/news-3670954
قسمت  دوم  :تسنیم  (روابط  عمومی  سپاه  پاسداران )

با پایان‌بندی خوش پرونده بررسی اعتبار نامه غلامرضا تاجگردون، اکنون نمایندگان می‌گویند که عزم جدی‌تر و حرکت سریعتری در جهت ریل‌گذاری برای حل مشکلات کشور خواهند داشت.

گروه پارلمانی خبرگزاری تسنیم_ ماجرای بررسی اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون منتخب مردم گچساران در دوره یازدهم، امروز با رای منفی نمایندگان در صحن علنی به پایان رسید و وی از ادامه همراهی با بهارستان‌نشینان جاماند.

یکی از ماجراهای مهم مجلس یازدهم از ابتدای آغاز به کار تا امروز، موضوع بررسی اعتبارنامه تاجگردون بود. هرچند مدل تبلیغات او در حوزه انتخابیه‌اش قبل از دوم اسفندماه نیز حاشیه‌ساز شده بود اما به گفته نمایندگان منتقد، مستندات زیادی از سوءاستفاده‌ها، رانت‌ها و مفاسد اقتصادی تاجگردون وجود داشت و با توجه به قرار گرفتن او در راس کمیسیون برنامه و بودجه دوره دهم، اتهاماتی درباره دست بردن و سوءاستفاده در بودجه‌های سالانه وجود داشت.

علیرضا زاکانی نماینده مردم قم در مجلس جزو منتقدان اصلی اعتبارنامه وی بود و  علی اکبر کریمی، روح الله نجابت، علی خضریان، زهره الهیان، اقبال شاکری، احمد نادری و مالک شریعتی نیز زاکانی را در مخالفت با اعتبارنامه تاجگردون همراهی می‌کردند.

علی‌رغم اینکه اعتبارنامه منتخب گچساران در شعبه 12 تایید شد اما با تذکر زاکانی و استناد به اصل 93 قانون اساسی، اعتبارنامه تاجگردون به کمیسیون تحقیق ارجاع شد.

کمیسیون تحقیق اعتبارنامه را تایید کرد اما امروز در صحن علنی مجلس، اعتبارنامه تاجگردون با 102 رای موافق، 128 رای مخالف و 21 رای ممتنع از مجموع 251 رای ماخوذه رد شد.

این اولین‌بار است که بعد از ادوار هفتم تا دهم مجلس شورا اسلامی اعتبارنامه یک منتخب از سوی نمایندگان رد می‌شود. سابق بر این نیز رد اعتبارنامه‌ها بیشتر به‌دلایل سیاسی و یا وابستگی‌های گروهکی منتخبان بوده و این نخستین‌بار است موضوع رد اعتبارنامه یک نماینده سوءاستفاده‌های مالی و اتهامات اقتصادی است.

اگرچه روند بررسی اعتبارنامه تاجگردون باتوجه به شرایط کشور و مشکلات معیشتی مردم، به اعتقاد برخی فرسایشی شده بود و از سوی دیگر در این روند اشتباهاتی به لحاظ نحوه صورت‌بندی نزاع از سوی برخی نمایندگان صورت گرفت،  اما در هرصورت رد اعتبارنامه تاجگردون نشان داد که بخشی از مجلس در مبارزه با فساد مصمم است و پیگیری‌ یک ماهه این نمایندگان به نتیجه رسید.

با این‌وجود اگرچه این اقدام مجلس یازدهم یک حرکت موفق بود اما نگاهی به آرای امروز(128 رای مخالف در برابر 121 رای موافق) نشان از شکننده بودن فضا در مجلس دارد و نگرانی‌هایی نیز بوجود می‌آورد.

نه تنها 121 رای مخالف بلکه 27 رای ممتنع نشان می‌دهد که دستکم 27 نماینده به هیچ جمع‌بندی درباره موضوعی که یک ماه وقت مجلس را گرفته نداشتند. برای حل این معضل، رسیدگی به مسئله شفافیت آرا نمایندگان می‌تواند کمک موثری کند. نه تنها شفافیت در آرا بلکه شفافیت در میزان دارایی، پس‌انداز و تراکنش‌ مربوط به خرید، فروش یا معاوضه دارایی‌های نمایندگان(مانند آنچه در بسیاری کشورها رخ می‌دهد) از بازتولید تاجگردون‌ها در سیستم اداری کشور جلوگیری می‌کند.

همچنین برای آنکه بتوان مسیری که امروز به نتیجه ختم شد را ادامه داد، می‌بایست مجلس به فکر تولید ایده‌های حکمرانی و برنامه‌ریزی و ریل‌گذاری برای حل معضلات اساسی کشور باشد. امری که البته باید پیش از انتخابات و در ایام تبلیغات کاندیداها رخ می‌داد اما انجام نشد و حتی از زمان انتخابات دوم اسفند تا افتتاح مجلس نیز تحرکی در این زمینه از سوی منتخبان شاهد نبودیم.

با این وجود مجلس در اول راه است و نمایندگان می‌توانند با کمک کارشناسان و صاحبنظران به تولید ایده‌های عملیاتی برای حل بحران‌های معیشتی و اقتصادی بپردازند و دولت نیز در مسیری که مجلس مشخص کرده گام بردارد.

خوشبختانه قریب به اتفاق نمایندگان درگیر در ماجرای تاجگردون، پس از ختم این پرونده بر حرکت سریع و متمرکز به سمت مشکلات اقتصادی و برنامه‌ریزی برای آن دادند.

علیرضا زاکانی از منتقدان اصلی اعتبارنامه تاجگردون در توئیتی نوشت که "ان‌شاءالله گام اصلی حرکت در رفع مشکلات اقتصادی مردم خواهد بود."

مجلس شورای اسلامی ایران ,

روح‌الله نجابت دیگر نماینده‌ای که به اعتبارنامه تاجگردون رای منفی داد، نوشت "با عبور مجلس از موضوع اعتبارنامه تاجگردون، اکنون مسئله همه نمایندگان مجلس یازدهم معیشت و معیشت و معیشت است."

مجلس شورای اسلامی ایران ,

انتهای پیام/ لینک  خبر  
https://tn.ai/2302724
قسمت  سوم : 

به گزارش خبرآنلاین، جدال‌های مجلس یازدهم تمامی ندارد و هر روز داستانی تازه‌تر علم می‌شود و کشمکشی جدید به راه می‌افتد؛ در میان این سریال جنجال‌های پارلمانی بر سر اعتبارنامه ‌ها و خاصه اعتبارنامه نماینده گچساران یکی از همان داستان‌های پرهیاهویی بود که بالاخره امروز پرونده آن در خانه ملت بسته شد و با رای مجلس پایان نمایندگی غلامرضا تاجگردون بعد از 8 سال نمایندگی اعلام شد. 

درباره اعتبارنامه تاجگردون بیشتر بخوانید؛

اعتبارنامه تاجگردون رد شد /128 رأی نماینده گچساران را از مجلس یازدهم دور کرد

آغاز جَنگ اعتبارنامه‌ها در پارلمان/کدام مجلس رکوددار رد اعتبارنامه است؟

تاجگردون: کیفم را برمی‌دارم و از این مجلس می‌روم /قالیباف: به رأی مجلس احترام بگذارید 

ماجرا از کجا شروع شد؟

تازه سه روز بود که مجلس یازدهم رسما کار خود را آغاز کرده بود و بعد از پایان جنگ و جدال بر سر انتخابات هیات رئیسه باید تکلیف اعتبارنامه نمایندگان مشخص می‌شد اما همین امر آغازگر کشمکشی جدید بود که حداقل در 20 سال اخیر بی‌سابقه بود. 10 خرداد روح‌الله نجابت نماینده شیراز در توئیتی  از نامه اعتراضش به اعتبارنامه «غلامرضا تاجگردون» به علت رانت‌خواری خبرداد و علیرضا زاکانی و هفت نماینده دیگر هم آن را امضا کردند. در این نامه نوشته شده بود: « احتراماً با استناد به ماده 28 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی اعتراض خود را نسبت به اعتبارنامه آقای غلامرضا تاجگردون منتخب مردم شریف گچساران و باشت به دلیل رانت‌خواری و کسب منافع اقتصادی و اعمال نفوذ شبکه‌ای از طرق مختلف در دستگاه‌های دولتی و شرکتهای تابعه و بخش عمومی اعلام می‌داریم.»

ماجرا به همین‌جا ختم نشد و اعتراض‌ها به اعتبارنامه نمایندگان، دامن کاظم دلخوش نماینده صومعه سرا را هم گرفت و نجابت، زاکانی و کریمی در نامه‌ای به اعتبارنامه محمد کاظم دلخوش آن هم به دلیل سوء‌استفاده مالی و زمین‌خواری اعتراض کردند. 10 روز بعد قرار شد بار دیگر اعتبارنامه نمایندگانی که تائید نشده بود به رای گذاشته شود که در این میان هرچند اعتبارنامه دلخوش تائید شد اما تاجگردون مانند نماینده صومعه‌سرا خوش‌شانس نبود و اعتبارنامه رئیس سابق کمیسیون برنامه و بودجه وارد سیکل دیگری به نام کمیسیون تحقیق شد.

یک ادعا درباره شورای نگهبان و تلاش‌های زیرپوستی زاکانی

در میان کشمکش‌ها بر سر اعتبارنامه تاجگردون پای شورای نگهبان هم به میان آمد و گفته شد آیت‌الله جنتی و اعضای شورای نگهبان جلسه‌ای با کمیته تحقیق داشتند. نیک‌بین از اعضای کمیسیون تحقیق درباره این جلسه می‌گوید: این جلسه با محوریت بررسی پرونده آقای غلامرضا تاجگردون منتخب مردم گچساران در مجلس یازدهم برگزار شد که طی آن آیت‌الله جنتی عنوان کرد که من خیلی خوشحالم از اینکه عدالتخواهانی محکم و استوار در مجلس شورای اسلامی پیدا شده‌اند.

او ادامه می‌دهد: آیت‌الله جنتی در نهایت عنوان کرد که شورای نگهبان به موضوع اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون ورود نمی‌کند اما مجلس شورای اسلامی هر تصمیمی در این خصوص اخذ کند ما از آن حمایت می‌کنیم.

بعد از انتشار این خبر طولی نکشید که شورای نگهبان با بیانیه‌ای ضمن ر این ادعاها، راز این جلسه را برملا کرد؛ جلسه‌ای که در آن ردپای علیرضا زاکانی نماینده قم و نماینده اسبق تهران در مجلس نهم مشاهده می‌شد. در این بیانیه آمده بود: روایت منتشر شده از این دیدار ناقص است و صرفاً اخباری در رابطه با شورای نگهبان اعتبار دارد که از سوی سخنگو و روابط عمومی شورا اعلام و تأیید شود، و رسانه‌ها به طور جدی از نشر و استناد به مطالب دیگران و منابع غیر معتبر در این زمینه پرهیز نمایند. روز گذشته (دوشنبه 1399/04/02) به درخواست جناب آقای زاکانی نماینده محترم تهران دیداری با آیت‌الله جنتی صورت گرفت که در این دیدار آیت‌الله جنتی بر حفظ وحدت نمایندگان در جهت حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم و توجه به اولویت‌های کشور تأکید کردند.

تائید کمیسیون تحقیق و اعتراض زاکانی

اما سوم تیرماه بود که کمیسیون تحقیق اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون منتخب مردم گچساران در مجلس شورای اسلامی بررسی کرد و در این نشست رای به تائید اعتبارنامه او داد و گزارش را به صحن علنی مجلس ارسال کرد اما این تائیدیه چندان به مذاق زاکانی خوش نیامد و در توئیتی نوشت: « در تایید تاجگردون، کمیسیون تحقیق مجلس در آزمونی بزرگ رفوزه شد که ان شاءالله رای نمایندگان در صحن، زشتی آن را بزداید.در توسعه فسادشبکه ای با سوءاستفاده از ویژگی های کمیسیون برنامه و بودجه،اقدامات تاجگردون را می توان نمونه ای از نقش آفرینی طبری با کارکردهای قوه قضاییه دانست.»

 

جلسه غیرعلنی برای اعتبارنامه تاجگردون و گزارش کمیسیون تحقیق

بالاخره بعد از یکماه جنجال و کشمکش روز موعود برای تعیین تکلیف اعتبارنامه نماینده تاجگردون از راه رسید با این تفاوت که این دستورکار، جلسه مجلس را غیرعلنی کرد. محمدباقر قالیباف که ریاست جلسه را به عهده داشت درباره این جلسه پشت درهای بسته گفت: «ما از ساعت 8 و 10 دقیقه جلسه ای در باره اعتبارنامه آقای تاجگردون داشتیم که مباحثی در این زمینه مطرح شد و نمایندگانی که اعتراض داشتند  هر کدام برای 15 دقیقه صحبت کردند و تاجگردون هم 30 دقیقه صحبت کردند و حال دستور جلسه را به پیش می‌بریم.»

بعد از صحبت‌های قالیباف نوبت به گزارش کمیسیون تحقیق رسید. در این گزارش آمده بود:«در اجرای ماده 31 آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، اعتبارنامه جناب آقای غلامرضا تاجگردون که از صحن جلسه علنی جهت رسیدگی به کمسیون تحقیق ارجاع گردید بود، در دستورکار رسیدگی این کمیسیون قرار گرفت و طی جلسات متعدد با دستگاه‌های مختلف ذیربط موارد ارائه شده از سوی معترضین مورد بررسی قرار گرفت و با لحاظ مواد نامه‌های شماره 99.200.17719 مورخ 17 خرداد 99 و 99.200.18252 مورخ 30 اردیبهشتت 99 شورای نگهبان مبنی بر رسیدگی به موارد مطروحه در این شورا نهایتاً اعتبارنامه ایشان در جلسه مورخ 99/4/3 کمیسیون با اکثریت آرا به تصویب رسید. »

پایان نمایندگی تاجگردون

در نهایت گزارش کمیسیون تحقیق به رای نمایندگان گذاشته شد و در حالی که قالیباف صحن علنی را ترک کرده بود و ریاست مجلس را به امیرحسین قاضی‌زاده سپرده بود نتیجه رای‌گیری حیرت‌آور و خارج از پیش بینی‌ها بود. از 251 رای اخذ شده 102 رای موافق گزارش کمیسیون تحقیق و 128 نفر مخالف بودند و 21 نفر نیز رأی ممتنع دادند. بنابراین 18 تیر به نقطه پایان نمایندگی غلامرضا تاجگردون تبدیل شد.

زارش خبرآنلاین، جدال‌های مجلس یازدهم تمامی ندارد و هر روز داستانی تازه‌تر علم می‌شود و کشمکشی جدید به راه می‌افتد؛ در میان این سریال جنجال‌های پارلمانی بر سر اعتبارنامه ‌ها و خاصه اعتبارنامه نماینده گچساران یکی از همان داستان‌های پرهیاهویی بود که بالاخره امروز پرونده آن در خانه ملت بسته شد و با رای مجلس پایان نمایندگی غلامرضا تاجگردون بعد از 8 سال نمایندگی اعلام شد. 

درباره اعتبارنامه تاجگردون بیشتر بخوانید؛

اعتبارنامه تاجگردون رد شد /128 رأی نماینده گچساران را از مجلس یازدهم دور کرد

آغاز جَنگ اعتبارنامه‌ها در پارلمان/کدام مجلس رکوددار رد اعتبارنامه است؟

تاجگردون: کیفم را برمی‌دارم و از این مجلس می‌روم /قالیباف: به رأی مجلس احترام بگذارید 

ماجرا از کجا شروع شد؟

تازه سه روز بود که مجلس یازدهم رسما کار خود را آغاز کرده بود و بعد از پایان جنگ و جدال بر سر انتخابات هیات رئیسه باید تکلیف اعتبارنامه نمایندگان مشخص می‌شد اما همین امر آغازگر کشمکشی جدید بود که حداقل در 20 سال اخیر بی‌سابقه بود. 10 خرداد روح‌الله نجابت نماینده شیراز در توئیتی  از نامه اعتراضش به اعتبارنامه «غلامرضا تاجگردون» به علت رانت‌خواری خبرداد و علیرضا زاکانی و هفت نماینده دیگر هم آن را امضا کردند. در این نامه نوشته شده بود: « احتراماً با استناد به ماده 28 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی اعتراض خود را نسبت به اعتبارنامه آقای غلامرضا تاجگردون منتخب مردم شریف گچساران و باشت به دلیل رانت‌خواری و کسب منافع اقتصادی و اعمال نفوذ شبکه‌ای از طرق مختلف در دستگاه‌های دولتی و شرکتهای تابعه و بخش عمومی اعلام می‌داریم.»

ماجرا به همین‌جا ختم نشد و اعتراض‌ها به اعتبارنامه نمایندگان، دامن کاظم دلخوش نماینده صومعه سرا را هم گرفت و نجابت، زاکانی و کریمی در نامه‌ای به اعتبارنامه محمد کاظم دلخوش آن هم به دلیل سوء‌استفاده مالی و زمین‌خواری اعتراض کردند. 10 روز بعد قرار شد بار دیگر اعتبارنامه نمایندگانی که تائید نشده بود به رای گذاشته شود که در این میان هرچند اعتبارنامه دلخوش تائید شد اما تاجگردون مانند نماینده صومعه‌سرا خوش‌شانس نبود و اعتبارنامه رئیس سابق کمیسیون برنامه و بودجه وارد سیکل دیگری به نام کمیسیون تحقیق شد.

یک ادعا درباره شورای نگهبان و تلاش‌های زیرپوستی زاکانی

در میان کشمکش‌ها بر سر اعتبارنامه تاجگردون پای شورای نگهبان هم به میان آمد و گفته شد آیت‌الله جنتی و اعضای شورای نگهبان جلسه‌ای با کمیته تحقیق داشتند. نیک‌بین از اعضای کمیسیون تحقیق درباره این جلسه می‌گوید: این جلسه با محوریت بررسی پرونده آقای غلامرضا تاجگردون منتخب مردم گچساران در مجلس یازدهم برگزار شد که طی آن آیت‌الله جنتی عنوان کرد که من خیلی خوشحالم از اینکه عدالتخواهانی محکم و استوار در مجلس شورای اسلامی پیدا شده‌اند.

او ادامه می‌دهد: آیت‌الله جنتی در نهایت عنوان کرد که شورای نگهبان به موضوع اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون ورود نمی‌کند اما مجلس شورای اسلامی هر تصمیمی در این خصوص اخذ کند ما از آن حمایت می‌کنیم.

بعد از انتشار این خبر طولی نکشید که شورای نگهبان با بیانیه‌ای ضمن ر این ادعاها، راز این جلسه را برملا کرد؛ جلسه‌ای که در آن ردپای علیرضا زاکانی نماینده قم و نماینده اسبق تهران در مجلس نهم مشاهده می‌شد. در این بیانیه آمده بود: روایت منتشر شده از این دیدار ناقص است و صرفاً اخباری در رابطه با شورای نگهبان اعتبار دارد که از سوی سخنگو و روابط عمومی شورا اعلام و تأیید شود، و رسانه‌ها به طور جدی از نشر و استناد به مطالب دیگران و منابع غیر معتبر در این زمینه پرهیز نمایند. روز گذشته (دوشنبه 1399/04/02) به درخواست جناب آقای زاکانی نماینده محترم تهران دیداری با آیت‌الله جنتی صورت گرفت که در این دیدار آیت‌الله جنتی بر حفظ وحدت نمایندگان در جهت حل مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم و توجه به اولویت‌های کشور تأکید کردند.

تائید کمیسیون تحقیق و اعتراض زاکانی

اما سوم تیرماه بود که کمیسیون تحقیق اعتبارنامه غلامرضا تاجگردون منتخب مردم گچساران در مجلس شورای اسلامی بررسی کرد و در این نشست رای به تائید اعتبارنامه او داد و گزارش را به صحن علنی مجلس ارسال کرد اما این تائیدیه چندان به مذاق زاکانی خوش نیامد و در توئیتی نوشت: « در تایید تاجگردون، کمیسیون تحقیق مجلس در آزمونی بزرگ رفوزه شد که ان شاءالله رای نمایندگان در صحن، زشتی آن را بزداید.در توسعه فسادشبکه ای با سوءاستفاده از ویژگی های کمیسیون برنامه و بودجه،اقدامات تاجگردون را می توان نمونه ای از نقش آفرینی طبری با کارکردهای قوه قضاییه دانست.»

 

جلسه غیرعلنی برای اعتبارنامه تاجگردون و گزارش کمیسیون تحقیق

بالاخره بعد از یکماه جنجال و کشمکش روز موعود برای تعیین تکلیف اعتبارنامه نماینده تاجگردون از راه رسید با این تفاوت که این دستورکار، جلسه مجلس را غیرعلنی کرد. محمدباقر قالیباف که ریاست جلسه را به عهده داشت درباره این جلسه پشت درهای بسته گفت: «ما از ساعت 8 و 10 دقیقه جلسه ای در باره اعتبارنامه آقای تاجگردون داشتیم که مباحثی در این زمینه مطرح شد و نمایندگانی که اعتراض داشتند  هر کدام برای 15 دقیقه صحبت کردند و تاجگردون هم 30 دقیقه صحبت کردند و حال دستور جلسه را به پیش می‌بریم.»

بعد از صحبت‌های قالیباف نوبت به گزارش کمیسیون تحقیق رسید. در این گزارش آمده بود:«در اجرای ماده 31 آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، اعتبارنامه جناب آقای غلامرضا تاجگردون که از صحن جلسه علنی جهت رسیدگی به کمسیون تحقیق ارجاع گردید بود، در دستورکار رسیدگی این کمیسیون قرار گرفت و طی جلسات متعدد با دستگاه‌های مختلف ذیربط موارد ارائه شده از سوی معترضین مورد بررسی قرار گرفت و با لحاظ مواد نامه‌های شماره 99.200.17719 مورخ 17 خرداد 99 و 99.200.18252 مورخ 30 اردیبهشتت 99 شورای نگهبان مبنی بر رسیدگی به موارد مطروحه در این شورا نهایتاً اعتبارنامه ایشان در جلسه مورخ 99/4/3 کمیسیون با اکثریت آرا به تصویب رسید. »

پایان نمایندگی تاجگردون

در نهایت گزارش کمیسیون تحقیق به رای نمایندگان گذاشته شد و در حالی که قالیباف صحن علنی را ترک کرده بود و ریاست مجلس را به امیرحسین قاضی‌زاده سپرده بود نتیجه رای‌گیری حیرت‌آور و خارج از پیش بینی‌ها بود. از 251 رای اخذ شده 102 رای موافق گزارش کمیسیون تحقیق و 128 نفر مخالف بودند و 21 نفر نیز رأی ممتنع دادند. بنابراین 18 تیر به نقطه پایان نمایندگی غلامرضا تاجگردون تبدیل شد.

لینک  خبر :khabaronline.ir/news/1407830