بزرگنمایی:
یادداشتی از مسعود بابادی، مدیر کارگروه دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی داخلی، خارجی و برندینگ کانون کارآفرینی شهرستان شوشتر
پیشرفت تکنولوژی و فناوری بر کسب و کارهای مختلف تاثیرگذار بوده و در این بین صاحبان کسب و کارهایی موفق تر بوده اند که همسو با تکنولوژی های روز دنیا جهشی از شیوه سنتی به مدرن داشته اند.
در راستای مدرنیته کردن کسب و کارها؛ شاهد تحول و دگرگونی شگرفی نخواهیم بود بلکه از امکانات و تکنولوژی موجود برای افزایش راندمان کاری، سودآوری و تبلیغات بهره مند می شوند. داشتن استراتژی پیشبردی در راستای بهره مندی بیشتر از خدمات دیجیتال مارکتینگ، شیوه ای مطمئن و کارآمد برای صاحبان کسب و کارهاست تا از نوع سنتی به مدرن گذر کنند.
کسب و کار سنتی چیست؟
کسب و کارهای سنتی در شوشتر و گتوند به شیوه های مرسوم گذشته مدیریت می شوند که در صورت بهره مندی از تکنولوژی و امکانات حال حاضر دنیا، رشد چشمگیری از جنبه های مختلف خواهند داشت و البته اگر گذر به مدرن شدن هوشمندانه و توسط کارشناسان باتجربه این حوزه صورت نگیرد برخی کسب و کارها از رونق خواهند افتاد. در عصر تکنولوژی و فناوری همه امور مرتبط به تبلیغات، بازاریابی و فروش با ایده های جدید و کارشناسانه پیش میرود و چنانچه صاحبان مشاغل بر کلیشه های قدیمی پافشاری کنند محکوم به نابودی می شوند.
هدف اصلی راه اندازی یک کسب و کار سودآوری بیشتر است؛ اما چگونه به این مهم دست پیدا کنیم؟
برای یافتن پاسخ آن به شیوه بکار گرفته شده توسط انسان های اولیه برای رفع نیازهای خود توجه کنید؛ آنان بتدریج مبادله کالا و معاملات رونق بخشیدند و در این حیطه چنان پیش رفتند که مبحث کسب و کار شکل گرفت و شیوه سنتی آن رایج شد.
ویژگی های مشترک کسب و کارهای سنتی در شوشتر و گتوند
کسب و کارهای سنتی در گذشته از ضرب سکه، پول رایج و راه های معاملاتی مختلف شکل گرفتند. آغاز کسب و کارهای امروزی به زمان رواج شیوه مبادله کالا به کالا برمیگردد در آن برهه تاریخی بکارگیری شیوه ای برای ارزش گذاری واقعی بر محصولات، تحولی بزرگ در حوزه کسب و کار به حساب می آمد و بسیار ارزشمند قلمداد میشد.
هنوز هم شیوه قدیمی کسب و کارها در جوامع سنتی؛ شوشتر و گتوند، از رونق نیفتاده است و سه رکن اصلی آن شامل؛ مکانی برای مبادله (بازار)، حداقل یک خریدار و یک فروشنده هست که این ارکان به کسب و کار معنا می بخشد تا خرید و فروش صورت پذیرد.
تحول در کسب و کارهای سنتی
کسب و کارها طی چند سال اخیر تغییرات زیادی به خود دیده و متفاوت از قبل شده اند. در شیوه سنتی؛ بازار مکانی برای مبادله کالا بود که ساعت شروع و پایان مشخصی نداشت اما در حال حاضر با پیشرفت تکنولوژی و بهره گیری از فضای مجازی و اینترنت، بازارهای کنونی دنیا به تکامل نزدیک شده و از محدودبت های مکانی و زمانی خارج شده؛ خرید به صورت اینترنتی سفارش و درب منزل تحویل گرفته می شود. ناگفته نماند مفهوم سنتی کسب و کار ابدا تغییر نکرده و فقط دچار تغییرات اساسی شده است.
شاید شنیده باشید فلان کارخانه در شوشتر و گتوند حال ورشکستگی است یا کسب و کارهای کوچک و سنتی برای حفظ و بقای خود تلاش می کنند؛ یکی از اصلی ترین عوامل عدم موفقیت این کسب و کارها در رقابت با سایر رقبا، عدم بهره مندی آنان از دانش روز دنیا، پتانسیل اینترنت و فقدان توانایی ایجاد تغییرات اساسی از طریق شبکه جهانی اینترنت در کسب و کارشان است.
طبق تحقیقاتی صورت گرفته به زودی شاهد تحولی بزرگ در مسیر اقتصادی دنیا خواهیم بود، 87% از کسب و کارها تا 10 سال آینده کاملا بر بستر اینترنت به کسب و کار خود ادامه می دهند و از شکل سنتی خود بتدریج خارج می شوند و چنانچه صاحبان برخی کسب و کارها در برابر این تغییرات مقاومت کنند در گذر زمان از عرصه رقابت حذف می شوند.
کسب و کارهای سنتی رو به افول در شوشتر و گتوند را بشناسید
از کسب و کارهای سنتی رو به افول میتوان به: آژانس های سنتی مسافرتی فروش بلیط، تاکسی تلفنی غیر هوشمند، بنگاه های مسکن سنتی، تولید بنزین و مدیریت پمپ بنزین ها؛ با توجه به کاهش مصرف سوخت و ورود خودروهای برقی و هیبریدی به بازار، فروشگاه های خرده فروشی و غیر زنجیره ای از قبیل؛ لوازم خانگی و موبایل فاقد برند، بوتیک های لباس، کیف و کفش، مشاغل ویزیتوری و فروشندگی خصوصاً در شرکت های پخش اقلام، پلیس راهنمایی و رانندگی در خیابان ها و غیره است.
مشاغلی که در دهه آینده در شوشتر و گتوند وجود نخواهند داشت
از جمله مشاغلی که ده سال آینده را نخواهند دید میتوان به دفاتر خدمات ترجمه؛ نرم افزارهای ترجمه با سرعت زیادی در حال رشد هستند، دفاتر کپی، اسکن و چاپ، روزنامه های کاغذی و بالاخص آگهی های روزنامه ای، دوره های آموزشی حضوری و مدارک حرفه ای، پیک های موتوری، مشاغل دلالی از قبیل؛ فروش اشیاء دسته دوم، تعمیرگاه های خودرو و فروش لوازم یدکی، انبارداری و اجاره انبار، تولید و فروش مصالح و اقلام ساختمانی همچون؛ بلوک سیمانی، آجر، درب منازل، پنجره و دفاتر نمایندگی های بیمه است.
در حال حاضر تعداد زیادی از کسب و کارها در شوشتر و گتوند هنوز هم به روش سنتی اداره می شوند و در زمینه تبلیغات و دریافت سفارش از مشتری ها از پتانسیل فضای مجازی و اینترنت استفاده نمی کنند.
علت اصلی مقاومت صاحبان کسب و کار سنتی منطقه برای تبدیل شدن به کسب و کار آنلاین و دیجیتال چیست؟
دلایل مختلفی وجود دارد که موجب شده صاحبان کسب و کارهای سنتی منطقه در برابر تغییرات به حالت مدرن مقاومت کنند از جمله اینکه؛ عدم آگاهی از مزایای روش های مدرن، کارآمد و سودآور فعلی در حوزه کاری خود، فقدان مشاوره تخصصی و عدم بکارگیری کارشناس حرفه ای در بخش فروش و ارائه خدمات آنلاین است.
برخی صاحبان مشاغل در شوشتر و گتوند بر همان میزان فروش ثابت به روش سنتی قانع بوده و تبلیغات آفلاین را بر آنلاین ترجیح می دهند و از فروش حداکثری بر بستر اینترنت آگاهی ندارند.
با رد دلایل صاحبان مشاغل سنتی و مقاومت آنان در برابر تغییرات باید دانست که هدف هر کسب و کاری دست یافتن به سود بیشتر و جذب حداکثری مشتری از طرق ممکن است که در حال حاضر از طریق فضای مجازی مهیا است.
لزوم نیازسنجی محصول برای مشتریان قبل از تولید؛ اطلاع از نوع و میزان نیاز، خواسته ها و انتقادها به هر محصول توسط مشتریان در روش سنتی لحاظ نمی شود و نیز میزان فروش ثابت مانده و بتدریج با فعالیت دیگر رقبای حرفه ای فعال در زمینه آنلاین و دیجیتال مارکتینگ، میزان فروش کسب و کارهای سنتی در این دو شهرستان به میزان چشمگیری کاهش پیدا میکند.
کسب و کارهای سنتی شوشتر و گتوند با بهره گیری از پتانسیل اینترنت و دیجیتال مارکتینگ با تغییری مثبت و روبه رشد در راستای بهبود شرایط کاری و فروش بیشتر محصولات مواجه هستند.
این تغییرات مثبت موجب افزایش مشتری، شروع سفارشات آنلاین، نیازسنجی مشتری، شناخت رقبای هم صنف در بازار تجاری و نیز اینکه با برند مختص خود فعالیت کنند.
در گذشته کسب و کارهای سنتی در منطقه برای بقای خود از روش تولید حداکثری بهره می برند تا در بازار سنتی به فروش بیشتری دست پیدا کنند اما در دنیای امروز صاحبان مشاغل در شوشتر و گتوند باید علم دیجیتال مارکتینگ را بکار ببرند تا افراد بیشتری با خدمات و محصولات تولیدی آنان آشنا شده و شرایط کاری شان نیز بهبود پیدا کند.
خبرنگار: مریم انصاری