آخرین مطالب

معضلات اجتماعی:

تجارتی به نام پشت بام خوابی فرهنگی - اقتصادی - سیاسی - اجتماعی - مقالات فرهنگی

تجارتی به نام پشت بام خوابی

  بزرگنمایی:
بیکاری،مهاجرت،بی سرپناهی و فاجعه پشت بام خوابی

⭕ *تجارتی به نام پشت بام خوابی* 

آگهی‌های اجاره پشت‌بام این روزها زیاد به چشم می خورد. 8متر اتاقک در خیابان جیحون با اجاره ماهیانه 700 هزار تومان!

بام‌خوابی، در کنار همه دردهای جامعه، خبر از یک فاجعه می‌دهد؛ در جایی‌که خانه‌های بسیاری خالی هستند، هنوز هستند عده‌ای که حاضر نیستند کمی کوتاه بیایند و این خانه‌های خالی را به قیمت مناسب اجاره بدهند. هنوز هستند کسانی که سرمایه ‌شان را فقط بر خرید ملک و افزودن تعداد املاک ‌شان، گذاشته‌اند و این چنین پشت ‌بام‌های شهر تهران، تبدیل شده است به مکان ‌هایی برای فقط خواب بی‌خانمان ‌هایی که با زدن سپیده باید جای خواب خود را ترک کنند.

این پدیده البته مختص بیکاران یا کارگران ساختمانی و طیف کم درآمد جامعه نیست؛ در میان این افراد، دانشجویانی هم دیده می‌شوند که ناتوان از یافتن جایی برای گذران شب، بخشی از یک پشت بام را اجاره کرده و چادر خود را بر آن گسترده‌اند. برخی صاحب‌خانه‌ها هم با گذاشتن یک کانکس بر پشت بام خانه خود و اجاره دادن آن کسب ‌وکار نان و آب داری برای خود تدارک دیده‌اند!

در برخی مناطق ضعیف و کم برخوردار شهر تهران مالکین قسمت پشت بام خود را به ‌صورت یک اتاق به افرادی که معمولاً جزو دهک‌های پایین جامعه محسوب می‌شوند، اجاره می‌دهند. این ساختمان‌ها سبک، موقت و ناایمن هستند. اجاره‌های‌شان هم بسته به نوع سازه و محدوده مسکونی متفاوت است

** بیکاری، مهاجرت، بی‌سرپناهی

شهرهای بزرگ همواره با معضل مهاجرت مواجه بوده‌اند و هستند. این مسئله در سال‌های اخیر، شدت بیشتری پیدا کرده است، از بین رفتن محیط زیست و تغییرات اقلیمی که موجب معطل ماندن کشاورزی و حتی از بین رفتن آن شده، تعطیلی و ورشکستگی کارگاه‌ ها و کارخانه‌ های تولیدی و لاجرم افزایش بیکاران، ساکنان شهرستان ‌ها و روستاها را وامی‌دارد هر چه دارند و ندارند را بفروشند و راهی شهرهای بزرگ و از جمله تهران شوند. و این دقیقا آغاز یک فاجعه است؛ تهران برای حضور این افراد هیچ تدارکی ندیده است، و این مهاجر که حتی نمی‌تواند سرپناهی در حاشیه شهر دست و پا کند، به پشت بام‌هایی پناه می‌برد که اکنون با ورود آژانس‌های املاک، قیمت آن‌ها هم هر روز بالاتر می‌رود؛ این است ماجرای تجارت پشت بام‌خوابی!

مجید ابهری، رفتارشناس اجتماعی حرف‎هایی در این مورد دارد:«مخاطب اصلی بام‌خوابی، کارگران شهرستانی هستند، اگر بخواهم تمرکزم را روی مسئله بام‌خوابی بگذارم باید بگویم، بام‌خوابی معمولا در مناطقی رخ می‌دهد که مجتمع‌های ساختمانی انبوه در آن نقاط به‌طور گسترده در دست ایجاد و تاسیس هستند و نیاز به کارگران نیمه‌ ماهر و ساده برای پیشبرد ساختمان سازی‌شان دارند.»

ابهری درباره تعدد این بام‌خواب‌ها در مناطق مختلف تهران می‎گوید:«در حال حاضر در منطقه 22 شهرداری تهران، شهرک‌های اطراف آن و اطراف دریاچه خلیج فارس و مناطق پیرامونی شهرک هشتگرد، کارگران بام‎خوابی را تجربه می‌کنند، مسئله‌ای که نقطه آغاز کانکس و حاشیه‌نشینی است.»

به نظر ابهری کارگرانی که به‌صورت مشارکتی توانایی پرداخت اجاره‌بها ندارند و دوری از محل کار آن‌ها را مجبور به انتخاب مراکزی نزدیک به محل کارشان می‌کند، معمولا مجبوربه خوابیدن در برج‌ها و مجموعه‌های آپارتمانی و برج‌های نیمه تمام می‌شوند.

بعضی از کارکنان این برج‌ها نیز از این محل درآمد حداکثر استفاده را می‌برند و با فراهم کردن رخت خواب‌های مستعمل و کارتن یخچال که تقریباهم اندازه قد یک انسان است، شبانه از 10 هزار تومان تا 25 هزار تومان دریافت می‌کنند، البته این بخش ویژه برای کسانی است که درآمد بیشتری دارند:«در بخش عادی کرایه ها بیشتر است. این بخش عادی فقط برای خوابیدن است و هیچ امکانات دیگری ندارد. به‌طور مثال در هنگام بارش باران، آن‌هایی که در بخش ویژه خوابیده‌اند می‌توانند به طبقات پایینی رفته و آن‌جا شب را صبح کنند اما در بخش عادی، افراد اجازه این کار را ندارند و در هر حال افراد باید بالافاصله بعد از طلوع آفتاب جای خواب ‌شان را ترک کنند و از ساختمان بیرون بروند.

ابهری به پی‌آمدهای جسمانی چنین معضلی هم اشاره می‌کند:«بیماری‌های پوستی، سرماخوردگی مزمن، بیماری‌های ویروسی حاصل بام‌خوابی است. اگر این نحوه سکونت اپیدمی شود احتمالا مانند گورخوابی می‌تواند به معضلی تبدیل شود که حاشیه ‌نشینی را افزایش می‌دهد و به‌تبع آن آسیب‌های اجتماعی دیگری پدید می‌آورد.»

** هم اجاره و هم فروش پشت بام!
آن چه گفته شد البته مربوط به اجاره پشت بام است که گاه به صورت شبانه است و گاه مدت‌دار.  وجود  معضل ساخت اتاقک‌هایی در پشت بام این روزها مد شده است. 
«در برخی از مناطق ضعیف و کم برخوردار شهر تهران چنین موضوعی وجود دارد و مالکین قسمت پشت بام خود را به ‌صورت یک اتاق به افرادی که معمولاً جزو دهک‌های پایین جامعه محسوب می‌شوند، اجاره می‌دهند. این ساختمان‌ها سبک، موقت و ناایمن هستند. اجاره‌های‌شان هم بسته به نوع سازه و محدوده مسکونی متفاوت است و بیشتر در ساختمان‌های دو و سه طبقه قدیمی رخ می‌دهد.»

در محله ‌های حاشیه‌ نشین شهر تهران (که شامل 40 محله است) پشت بام خانه‌ها اجاره داده شده و وجهی هم توسط اجاره‌کننده به مالک ساختمان پرداخت می‌شود یا این‌که به مستاجر اجازه داده می‌شود در پشت بام ساختمانی، مثلا اتاقکی درست کند؛ 10 تا 15 سال از آن بهره‌برداری کند و پس از آن به مالک واگذار کند.» 
 برای اثبات این حرفها می توان  به گزارش‌های روزانه مأموران و کارگران خدمات شهری در سطح منطقه اشاره کرد  که خود درگیر چنین مشکلی هستند و مشتری چنین بازاری.

** از کانکس ‌‌نشینی تا بدمسکنی
طبق اعلام آمار وزیر راه و شهرسازی در سال ٩٨، ١٩‌میلیون نفر در ایران بدمسکن هستند. سه میلیون بدمسکنی که در وضعیت‌‌های غیر قابل تصور در حاشیه کلانشهرها زندگی می‌کنند.

آن ‌چنان که علی چگنی، دبیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی در سال ٩٨ گفت:«علی‌رغم آن‌که برخی شاخص ‌های مسکن روند رو به رشدی را نشان می‌دهد؛ اما حدود یک سوم جمعیت شهرنشین کشور با پدیده «بدمسکنی» مواجه هستند و در سرپناه‌های نامناسب در بافت‌ های فرسوده و حاشیه شهرها و سکونتگاه‌های غیررسمی زندگی می‌کنند. هم‌چنین بخشی از خانوارهای تحت‌ پوشش نهادهای حمایتی و اقشار کم‌درآمد نیز از نظر مسکن دچار مضیقه هستند.

وقتی روستانشینان و حتی ساکنان شهرستان‌ها راهی شهرهای بزرگ و کلانشهری چون تهران شدند. متوجه شدند که توان پرداخت اجاره‌بها را به دلیل پایین بودن دستمزد و رکود اشتغال ندارند، پس به سوی حاشیه ‎های شهر روانه شدند. در این میان اما کانکس‎‌نشینی اتفاق به نسبت تازه‌‌‎ای است. هر چند کانکس‎‌نشینی نیز یکی از انواع حاشیه‎‌نشینی و سکونت ‌موقت است، اما بر اساس این تفکر که هر مکان دارای سقفی، خانه می‎‌شود برای جمعیت حاشیه ‌‌نشین پایتخت از امنیت و آسایش بیشتری به نسبت زاغه ‎‌نشینی برخوردار است. بنابراین کانکس‌‎ ها خانه‌ جمعیت حاشیه‌نشین مرفه‌‎تر ‌است که البته معضل‌ سکونت برای بی‌‌خانمان ‌‌ها مشکلات و آسیب‌‌های متعدد حاشیه‌‌نشینی را برای ساکنان کانکس ‌ها حل نمی‌‌کند. این مساله تبدیل به زخمی شده که به آسیب‌های مختلف اجتماعی دامن می‌زند.

هر چند برخی مسئولان هم چنان در وضعیت انکار به سرمی‌برند و معتقدند چنین نوع سکونتی در تهران شایع نیست، اما هشدار نائب رئیس مجلس نسبت به خطر شیوع کانکس‌نشینی در پایتخت نشان می‌‌دهد این آسیب را باید جدی گرفت.

** پشت بام‌ها،کانکس‌ها و آژانس‌های مسکن!
مالکان آژانس‌های مسکن تهران می گویند این پدیده شیوه تازه‌ای از سکونت در تهران است. فروشندگان و نصابان کانکس نیز می‌گویند این پدیده بیشتر در حومه شهر متقاضی دارد. برخی مشاوران املاک تهران از وجود محدود این کانکس‌ها در مناطق میانی‌ شهر و ازجمله منطقه ٢٢ هم خبر می‌‌دهند.

در حال حاضر در منطقه 22 شهرداری تهران، شهرک ‌های اطراف آن و اطراف دریاچه خلیج فارس و مناطق پیرامونی شهرک هشتگرد، کارگران بام‎خوابی را تجربه می‌کنند، مسئله‌ای که نقطه آغاز کانکس‌نشینی و حاشیه‌نشینی است

شاید باورش سخت باشد اما برخی فقط پول اجاره پشت‌بام خانه را دارند. لطفاً آرام و ساکت به پشت بام خوابی ادامه دهید؛ مسئولین در خواب ناز هستند. 

#ندا سعادتی نسب 
خبرنگار پایگاه خبری صبح ملت نیوز

منبع :روزنامه توسعه ایرانی


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

lastnews

پاکستان: هیچ نظامی یا غیرنظامی ایرانی هدف قرار نگرفتند

رئیس‌جمهور در دیدار اقشار و منتخبین شهرستان فیروزکوه: دولت به دنبال اولویت‌بندی کمبودها و مشکلات و سپس حل آن‌هاست

پیام مهدی طارمی برای مردم فلسطین

امیرعبداللهیان: هیچ تعارفی با طرف‌های تروریستی در پاکستان و عراق نداریم

اقدام دولت برای حمایت از مستمری‌بگیران

بهره‌مندی هنرستانیها از یک ماه کسری خدمت «سربازی»

یارانه یک میلیونی برای کودکان دارای اختلال رشد 5 دهک اول/ارزیابی 3 ماهه وضعیت رشد کودکان

وزیر دفاع : روسیه باید موضوع تمامیت ارضی ایران را رعایت کند

پالایشگاه‌های چینی برای خرید نفت ارزان راه افتادند

بازار سرمایه و کنترل تورم و نقدینگی و رشد تولید به قلم دکتر جواد درواری

تدوین تله فیلم *خط قرمز*به تهیه کنندگی عباس جاهد در استان اردبیل به پایان رسید

توافق نهایی با هند برای توسعه بندر چابهار

گزارش شرکت مالک نفت‌کش توقیف‌شده آمریکایی از وضع سلامتی گروه کارکنان آن در ایران

در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه هند امیرعبداللهیان اعلام کرد: هشدار ایران به آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی

از سرگیری مرمت پل‌بند تاریخی لشکر شوشتر

امیرعبداللهیان: محاسبه رژیم اسراییل در مورد حماس غلط بود/ به نیروهای مقاومت دستور نمی‌دهیم

مرگ دانشمند ایرانی در یک حادثه

ثبت بالاترین مقدار تولید نفت ایران پس از تحریم‌ها

حذف یارانه تعدادی از یارانه بگیران در دی ماه/ ماجرا چیست؟

تراکتور به دور از حواشی به سمت موفقیت

مصرف سرانه نان در کشور سالی 170 کیلوگرم؛ نان ناسالم چه بلایی سر بدن می‌آورد؟

ویتامین‌ها از طریق مکمل‌ها تأمین نمی‌شوند

ابطال شرط سنی ورود به دانشگاه فرهنگیان از سوی دیوان عدالت اداری

ارتش آمریکا: 16 نقطه یمن را هدف قرار دادیم

آیا شما یک آدم سمّی هستید

واکاوی یک تراژدی / نابغه ای در لجنزار

آغاز جلسه دادگاه لاهه برای پرونده نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه

ارتش یک نفتکش آمریکایی را در دریای عمان توقیف کرد

همدان پایتخت گردشگری آسیا شد

مدیرعامل مرکز مبادله طلا و ارز خبر داد تخصیص اسکناس کشور مبدأ به مسافران تا عید نوروز

طرح آمریکا برای منطقه «بعد از جنگ غزه» با همکاری عربستان

فرصت 2 ماهه بانک مرکزی برای کاهش رشد پایه پولی و نقدینگی

اولین نشست کمیته فلسطین APA رئیس پارلمان کشورهای عربی: ساکنان در برابر جنایات رژیم صهیونیستی شریک جرم هستند

استارت پروژه «نبیل باهویی ٢» با حضور برانکو

وزیر کشور: انفجار تروریستی در کرمان خارج از رینگ حفاظتی مراسم بود

ادغام تعرفه رای دو انتخابات 1402

211 شیء تاریخی ایران در چین

طرح جامع مدیریت دریاچه نمک به تصویب رسید مخبر: دولت با جدیت به دنبال حل مشکلات حمل و نقل عمومی است

رهبر انقلاب در دیدار هزاران نفر از مردم قم: دشمن سیاست «بیرون کشاندن مردم ایران از صحنه» را پیگیری می‌کند

تعلیق از خدمت 4 کارمند شهرداری دزفول

آخرین وضعیت ثبت‌نام در کاروان‌های حج

استفاده از معلم آقا در دبیرستان‌های دخترانه؛ نیازمند مجوز/ تعیین تکلیف مدیران زن مدارس پسرانه

ماجرای ارسال پیامک برای متقاضیان شیرخشک

دبیر هیات بادبانی استان هرمزگان: گسترش گردشگری ورزش‌های دریایی در هرمزگان یک ضرورت است

آغاز دور جدید گرانفروشی بلیت هواپیما؛ بلیت هواپیما به نرخ مصوب نیست

قوه قضاییه: حکم بخش دوم پرونده هواپیمای اوکراینی صادر شد/ متهم ردیف اول بازداشت است

کشف شیشه و هیروئین از یک خودروی سواری در هندیجان

بارورسازی ابر‌ها برای کشوری وسیع همچون ایران اجرایی و عملی نیست

کنعانی: مسئله دریای سرخ معلول است؛ علت نیست/ تدوین سند همکاری با روسیه در گام‌های نهایی است

اختلاف نظر درباره بدهی 100 میلیارد دلاری